Aihe: Saako Two Notes Le Bass pre ampilla tms lisää bottnea alapäähän? 1 | |
---|---|
![]() 23.10.2021 16:40:20 | |
Moi Soitan bassostyrkkarilla elektro akustisella kitaralla. Ja: Alapää ei tietenkään ole kovinkaan bottne. Mulla on Ashdown AAA 300-210T Styrkkari combo käytössä. Eli kysymys on se, että saisiko esim Two Notes Le Bass Dual Channel Preamp putkiesiasteella alapäähän lisää bottnea? Vai olisiko ihan turha ostos sen suhteen? Mitään muuta en hae kuin tukevampaa alapäätä soundiin. Kiitos asiallisista vastauksista. | |
![]() 23.10.2021 19:16:52 | |
Mikäli styrkkarin etupää ei jaksa mikkiä, voi bufferi olla riittävä lisä väliin. Kokeilisin ensin millä tahansa purkilla, jossa on bufferi. | |
![]() 24.10.2021 10:18:04 | |
ituvirtanen: Mikäli styrkkarin etupää ei jaksa mikkiä, voi bufferi olla riittävä lisä väliin. Kokeilisin ensin millä tahansa purkilla, jossa on bufferi. Kiitos vastauksesta. Mitä tuo bufferi meinaa, kun ei ole tuttu termi? Mikä boksi voisi esim soveltua? Niin voisi kokeilla? | |
![]() 24.10.2021 13:00:00 | |
Moi. Guitar6: Alapää ei tietenkään ole kovinkaan bottne. Ei tuo mikään tietenkään ole, edellyttäen toki että (piezo?-) mikki on kunnossa ja jäsen ituvirtasen mainitsema impedanssisovitus on sopiva. Käytännössä kaikki piezomikitetyt akustiset instrumentit joissa ei ole etuastetta vaan piezolätkä(t) tai -strippi on kyteketty suoraan jakkiin, vaativat etuasteen/bufferin. Ainakin teoriassa bufferi on tarpeeton jos/kun piezoelementin lisäksi on mukaan ympätty patterilla toimiva etuaste. Guitar6: Mitä tuo bufferi meinaa, kun ei ole tuttu termi? https://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_amplifier Sovitusvahvistin on joskus harvoin varttuneempien elektroniikkaharrastajien käyttämä termi. Oli termi mikä tahansa, sovittaa mikin ja vahvistimen impedanssitasot sellaisiksi että taajuusvaste on mahdollisimman hyvä/suoraeikä kumpikaan kuormita toista. Guitar6: Mikä boksi voisi esim soveltua? Niin voisi kokeilla? Siitä on aikaa kun viimeksi olen tautilautasten kanssa puuhastellut, mutta veikkaisin että nykyään kaikissa kaupallisissa pedaaleissa jonkinlainen bufferi on jo valmiina. Joten jos joku löytyy ennenstään, kokeilemaan vaan rohkeasti ennen kuin ostaa jonkun uuden laitteen. T:Samuli | |
![]() 24.10.2021 21:56:33 | |
basisti1971: Moi. Ei tuo mikään tietenkään ole, edellyttäen toki että (piezo?-) mikki on kunnossa ja jäsen ituvirtasen mainitsema impedanssisovitus on sopiva. Käytännössä kaikki piezomikitetyt akustiset instrumentit joissa ei ole etuastetta vaan piezolätkä(t) tai -strippi on kyteketty suoraan jakkiin, vaativat etuasteen/bufferin. Ainakin teoriassa bufferi on tarpeeton jos/kun piezoelementin lisäksi on mukaan ympätty patterilla toimiva etuaste. https://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_amplifier Sovitusvahvistin on joskus harvoin varttuneempien elektroniikkaharrastajien käyttämä termi. Oli termi mikä tahansa, sovittaa mikin ja vahvistimen impedanssitasot sellaisiksi että taajuusvaste on mahdollisimman hyvä/suoraeikä kumpikaan kuormita toista. Siitä on aikaa kun viimeksi olen tautilautasten kanssa puuhastellut, mutta veikkaisin että nykyään kaikissa kaupallisissa pedaaleissa jonkinlainen bufferi on jo valmiina. Joten jos joku löytyy ennenstään, kokeilemaan vaan rohkeasti ennen kuin ostaa jonkun uuden laitteen. T:Samuli Kiitos hyvästä vastauksesta. Mulla siis on Yamaha APX 500 missä on juuri patterilla toimiva etuaste ja piezomikki. Sekä Pod 2 munuainen myös siinä välissä. Eli hyödyttääkö mitään boksia ostaa siihen vielä että saisi tuota alakertaa, eli että edes paksuimmilla kielillä sais basson voimallisemnaksi? Siksi siirryin bassokomboon kitaravahvistimesta mutta toki se ois aina parempi soundi musta jos sais vielä lisää bassoa. | |
![]() 24.10.2021 22:00:17 | |
Niin. Ja olen toki boostannut basso puolta kitaran ekvalisaattorista, sekä bassocombon ja Pod 2 boksista myös. | |
![]() 25.10.2021 15:39:12 | |
Moi, Mulla on satunnaisesti käytössä Hartke's VXL Bass Attack. http://www.samsontech.com/hartke/pr … ducts/accessories/pedals/vxlattack/ Ainakin bassolla se tuo alakertaan lisää huminaa ja konsti on ilmeisesti "variable Harmonics control" joka lienee tarkoittaa harmonisten kerrannaisten monistamista tai jotain sinne päin. Onhan siinä muitakin ominaisuuksia jos ruuvaaminen kiinostaa. Saatavuus taitaa olla heikko mutta vastaavaa laitetta luulisi olevan markkinoilla. T. Ismo Ismo | |
![]() 27.10.2021 17:59:59 | |
Moi. Guitar6: Kiitos hyvästä vastauksesta. Mulla siis on Yamaha APX 500 missä on juuri patterilla toimiva etuaste ja piezomikki. Sekä Pod 2 munuainen myös siinä välissä. Eli hyödyttääkö mitään boksia ostaa siihen vielä että saisi tuota alakertaa, eli että edes paksuimmilla kielillä sais basson voimallisemnaksi? Ei hyödytä. Impedanssisovituksen pitäisi olla kohdallaan ilman Pod2:stakin. Guitar6: ...mutta toki se ois aina parempi soundi musta jos sais vielä lisää bassoa. Nyt on aivan pakko kysyä miksi ihmeessä? Akustisissa matalat taajuudet lähtevät kiertämään ääriherkästi jo ilman korostuksiakin, korostettessa likipitäen satavarmasti. Guitar6: Niin. Ja olen toki boostannut basso puolta kitaran ekvalisaattorista, sekä bassocombon ja Pod 2 boksista myös. Kuulostaa siltä että Yamahasi etuaste tai piezostrippi ei toimi oikein. Eli kielten paksuntaminenkaan tuskin auttaa suuntaan tai toiseen. Matalia taajuuksia ei syystä tai toisesta ole, joten boostaaminen korostaa alamiddleä/yläbassoa ja kuulostaa vekkulilta ja luultavasti vieläkin hengettömämmältä kuin ilman. Juuri tuosta Yamahasta tai ohut-/pikkukoppaisista akustisista ei juuri kokemusta ole, mutta kaikissa ehjissä (Dreadnought/Jumbo) akustisissa joita itsellä on tai on ollut, matalia taajuuksia joutuu etenkin livekäytössä pikemminkin leikkaamaan kuin korostamaan. Itse lähtisin etsimään vikaa ensin piezostripin asemoinnista (eri ikäisissä APX500:ssa vaikuttaisi nettitutkiskelun perusteella olevan kahta erilaista rakennetta) ja/tai sisäänrakennetun etuasteen toiminnan varmistamisesta. Jos löytyy ihan mikä tahansa hi-Z plugiliitännällä varustettu äänikortti, ilmaisillakin spektrianalysaattoreilla selviää varsin nopeasti onko alakerrassa kaikki kunnossa. T:Samuli | |
![]() 04.11.2021 09:16:30 | |
basisti1971: Moi. Ei hyödytä. Impedanssisovituksen pitäisi olla kohdallaan ilman Pod2:stakin. Nyt on aivan pakko kysyä miksi ihmeessä? Akustisissa matalat taajuudet lähtevät kiertämään ääriherkästi jo ilman korostuksiakin, korostettessa likipitäen satavarmasti. Kuulostaa siltä että Yamahasi etuaste tai piezostrippi ei toimi oikein. Eli kielten paksuntaminenkaan tuskin auttaa suuntaan tai toiseen. Matalia taajuuksia ei syystä tai toisesta ole, joten boostaaminen korostaa alamiddleä/yläbassoa ja kuulostaa vekkulilta ja luultavasti vieläkin hengettömämmältä kuin ilman. Juuri tuosta Yamahasta tai ohut-/pikkukoppaisista akustisista ei juuri kokemusta ole, mutta kaikissa ehjissä (Dreadnought/Jumbo) akustisissa joita itsellä on tai on ollut, matalia taajuuksia joutuu etenkin livekäytössä pikemminkin leikkaamaan kuin korostamaan. Itse lähtisin etsimään vikaa ensin piezostripin asemoinnista (eri ikäisissä APX500:ssa vaikuttaisi nettitutkiskelun perusteella olevan kahta erilaista rakennetta) ja/tai sisäänrakennetun etuasteen toiminnan varmistamisesta. Jos löytyy ihan mikä tahansa hi-Z plugiliitännällä varustettu äänikortti, ilmaisillakin spektrianalysaattoreilla selviää varsin nopeasti onko alakerrassa kaikki kunnossa. T:Samuli Ok. Kiitos hyvästä vastauksesta, ja muistakin vastauksista. Täytyypä koettaa tutkia noita asioita. Pete | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)