Aihe: Särkijä bassoon
1
Vapaus
15.10.2021 07:15:14

Tyylinä jonkun sortin heavyrock.

Mitä särkiää suosittelisitte bassolle?
Vapaus
15.10.2021 10:37:32

Mites esim:

Black Label: Studio Edition, Metal Drive: Universal Distortion Pedal

tai

EBS: The Ultimate Billy Sheehan Signature Drive

?
Pauli Lappalainen
15.10.2021 10:48:35 (muokattu 16.10.2021 01:28:26)
Eikös tuossa ylhäällä ole melkoisesti juttua noista äänenrikkojista:

https://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=955
juici
15.10.2021 10:48:45 (muokattu 15.10.2021 10:49:13)

Putkinuppi ja sen etuaste ruvelle. Ja tää on tosiasia, sellainen elementeistä lahkeille ja kehoon ampuva soundi muuttuu tunteeksi.

Silti itselläkin on "se" putkinuppi vielä jäänyt hankkimatta. Vaikka soitankin vain "rockia" niin silti sopivan säröpedaalin etsimiseen on mennyt yli 15 vuotta.

--

Tässäpä fiiliksiä omista kokelaistani.

---

Sovtek/EHX Russian Big Muff (2004)
-hyvin raaka soundi, kitaristilla oli kans Big Muff, joten meidän yhteissoundi grungebändissä oli yhtä tirinää

Ibanez PD-7 Phat-Hed Distortion (2004-2013)
-tätä käytin varmasti pisimpään, minusta mode-kytkin (clean/od/dist) yhdistettynä attack eli bassoleikkurimaiseen kytkimeen (off/1/2) antoi hyvin laajan paletin. Tää jäi bändikaverille bändissä, jossa soitin itse kitaraa

Behringer BDI21 (2005-2007)
-mulla on jo toinen tämmöinen, kelpo SansAmp Bass driverin korvike, mutta aikoinaan en löytänyt tästä juuri "sitä" soundia

Boss HM-2 (2012-2013)
-swedudödö buzzsaw-spundista huolimatta toimi hyvin myös bassosärönä, jopa hääkeikalla, myin rahapulassa pois

EHX Bass Big Muff (2013-2015)
-tähän oli modattu blend-potikka päästämään puhdasta signaalia koskemattomana läpi, kaunis ajatus, mutta itse särön soundi tökki ja pedaali oli vajaalla käytöllä parin vuoden ajan

Digitech Bad Monkey (2015-2017)
-täällä foorumilla kehuttiin, että tää on basistin valinta ja halvan yksilön osuessa kohdalle hankin ja käytin rokkibändissä useamman vuoden, sitten tuli vaihtelunhalu ja...

Mooer Thunderbird Bass (2017-2019)
-tää oli ihan paska, en tykännyt fuzzin enkä distortionin puolesta

---

Ja sit ne jäljellä olevat...

---

Behringer BDI21
-toinen moinen, käyttöarvo on jälleenmyyntiarvoa korkeampi

Behringer HM300
-Boss HM-2 -klooni, joten tekee samat jutut ja tähänkin pätee samat kuin edelliseen, ei tarvitse hävittää koskaan

Mooer Black Secret
-ProCo Rat -klooni, tässä on omaan makuun just sellainen kulma mikä tekee bassosta häijyn kuuloisen ja voisi sopia heavy rockinkin soittoon

---

Ja sitten vielä muut kokemukset...

---

Behringer BOD400
-Boss ODB-3 -klooni, bändin kosketinsoittajalta lainassa, ei säväyttänyt milllään lailla

Peavey Mark III Bass 400
-Automix-sisäänmenosta saa vahvarin molemmat kanavat käyttöön. B-kanavaan oon tehnyt perus puhtaan soundin, jolla pääsääntöisesti soitan. A-kanavasta laitetaan pre-gain täysille, eq:lle haluttu säätö (bassot nollassa) ja sit post gainilla annostellaan haluttu määrä säröä puhtaan signaalin joukkoon. Tämä keksittiin äänittäjän ansiosta studiossa.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
J.Nikkanen
15.10.2021 11:11:41
-Wanha kunnon BOSS ODB-3. Toki vallan epäseksikäs koska BOSS enkä itsekkään enää moista omista koska kamarunkkaus.

-DOD Bass OD fx91, toimii

-Digitech Bad Monkey, vähintään ok

-MXR Blow torch, luottopeli meikäläisellä mutta kaikki eivät todellakaan tykkäädiggaa

Onhan noita. SansAmpin vehkeet ok myös ja niissä DI boksi samassa.
EP
15.10.2021 12:26:05
Pauli Lappalainen: ..

Kalojen bassoonlaittamisesta en tiedä muuta kuin että saattavat hetkenpäästä tuoksahtaa....

Juu, ei kannata laittaa! :D

Mulla oli 70 -luvulla Ibanez fuzz:

https://kolttonen.fi/blog/2016-11-04b.html
nappo
18.10.2021 13:27:57
Juici: Peavey Mark III Bass 400
-Automix-sisäänmenosta saa vahvarin molemmat kanavat käyttöön. B-kanavaan oon tehnyt perus puhtaan soundin, jolla pääsääntöisesti soitan. A-kanavasta laitetaan pre-gain täysille, eq:lle haluttu säätö (bassot nollassa) ja sit post gainilla annostellaan haluttu määrä säröä puhtaan signaalin joukkoon. Tämä keksittiin äänittäjän ansiosta studiossa.

Kiitos tästä. Mulla on sama nuppi, täytyypäs testata. Nyt kyllä jäänyt tuo peli käyttämättä kun Marsun JCM 800 Bass tuli taloon hetki sitten.
Janne19691
27.10.2021 19:11:35

Hard rockin classiset bassosäröt tietysti luotiin putkivahvistimella joko tarkoituksella tai sitten tahattomasti kun headroom vaan ei riittänyt. Itse tykkään noista soundesta kovasti ja aika lähelle pääsee Darkglass vintage microtubes pedaallilla. Se on mulla koko ajan päällä kun bassoa soittelen. Samalla artikuloi ja tuo esille bassoa.
Rule #1: There are no rules.
paso
29.10.2021 10:25:33
kaikennäkösiä surisijoita, sirisijöitä ja pärisijöitä aikansa kokeiltua lautaan löysi tiensä Ibanez PD7, joka ei ole sen jälkeen laudasta poistunut. Päinvastoin, niitä on nyt laudassa kaks peräkkäin ja melkeen kolmannen sais laittaa.
clean-overdrive-distortion kytkin toimii ja polkusimessa siis 3 eri perus-soundia, joista clean ei ole clean.
Nyky setupissa toinen on od ja toinen distr, yhdistettynä muihin kätkättimiin tuottavat varsin laajan soundipaletin. Yhdessä päällä ollessa nostavat gainin just eikä melkein oikealle tasolle jotta halutessa saa aikaiseksi mm kontrolloidun feedbackin, ja tietenkin soundin joka jyrisee.
"Sunrise, wrong side of another day.."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)