Aihe: Solar bassot 1 | |
---|---|
![]() 05.10.2021 09:15:52 (muokattu 05.10.2021 12:35:56) | |
Moro, Kitaristilla bassokuumetta pukkaa. Onko porukalla kokemusta nuista Solarin bassoista? https://www.thomann.de/fi/solar_gui … _ab2.4bop_black_open_pore_matte.htm Vaikuttaisi hinnaltaan ja youtubevideoiden perusteella ihan soivalta peliltä? Yhden Solarin kitaran omistaneena työnjälki ja laadukkuus oli hintaisekseen hyvällä tasolla. Soundi oli hieman tummahko tallamikin vaihdosta huolimatta niin vaihdoin sen pois, josta pääseekin sitten tuohon ongelmaan: Nykyisestä LTD D4:sta en tunnun saavan semmoista bassosoundia mitä haen ja kroonisena kamarunkkarina sain siitä sitten itselleni tekosyyn alkaa metsästämään uutta beissiä. Hakusessa siis 95% metallimusiikin nauhotteluhommiin oleva basso. Soittoketju menee basso --> UAD Arrow --> Mäkki --> Reaper+Neural DSP Parallax --> sennheiser HD650. D4:ssa ongelma tuntuu olevan tumppu soundi jota en saa aisoihin. Basson omaa eq:ta tai plugarin säätöjä käyttämällä se tumpun olemus kyllä muuttuu, mutta on silti tumppu joka ei miellytä. On kokeiltu uusilla kielillä, nostettu mikkejä minkä ruuvaamalla pystyy yms. Eli olisiko tuosta bassosta apua ongelmaan tai olisiko jotakin muita esim.torilla käytettynä mitä voisi suositella? -Matti | |
![]() 05.10.2021 15:35:53 (muokattu 05.10.2021 15:36:10) | |
lärviapina: Moro, Kitaristilla bassokuumetta pukkaa. Onko porukalla kokemusta nuista Solarin bassoista? https://www.thomann.de/fi/solar_gui … _ab2.4bop_black_open_pore_matte.htm Vaikuttaisi hinnaltaan ja youtubevideoiden perusteella ihan soivalta peliltä? Yhden Solarin kitaran omistaneena työnjälki ja laadukkuus oli hintaisekseen hyvällä tasolla. Soundi oli hieman tummahko tallamikin vaihdosta huolimatta niin vaihdoin sen pois, josta pääseekin sitten tuohon ongelmaan: Nykyisestä LTD D4:sta en tunnun saavan semmoista bassosoundia mitä haen ja kroonisena kamarunkkarina sain siitä sitten itselleni tekosyyn alkaa metsästämään uutta beissiä. Hakusessa siis 95% metallimusiikin nauhotteluhommiin oleva basso. Soittoketju menee basso --> UAD Arrow --> Mäkki --> Reaper+Neural DSP Parallax --> sennheiser HD650. D4:ssa ongelma tuntuu olevan tumppu soundi jota en saa aisoihin. Basson omaa eq:ta tai plugarin säätöjä käyttämällä se tumpun olemus kyllä muuttuu, mutta on silti tumppu joka ei miellytä. On kokeiltu uusilla kielillä, nostettu mikkejä minkä ruuvaamalla pystyy yms. Eli olisiko tuosta bassosta apua ongelmaan tai olisiko jotakin muita esim.torilla käytettynä mitä voisi suositella? -Matti Moro, kuulostaa kyllä oudolta jos tuolla setillä ei hevisoundit onnistu. Tietysti on mahdollista ettei kyseinen LTD vaan jostain syystä soi kunnolla. LTD:t oman kokemuksen mukaan on kyllä ihan kelpo bassoja. Jos kieletkin on uudet niin en kyllä heti keksi missä muussa voisi olla vika. Solarista ei ole kokemuksia, mutta jos bassonvaihtoon päädyt niin tuossa hintaluokassa suosittelisin tsekkaamaan tämän: https://www.musamaailma.fi/fi/basis … -walnut-burl-top-natural-sahkobasso Mulla on vastaava mustana ja olen tykännyt todella paljon. Lähtee hevit ja humpat. Esimerkiksi tällaista soundia saa pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=5gFrLMv_WFs | |
![]() 06.10.2021 08:42:42 (muokattu 06.10.2021 08:45:36) | |
vt_17: Moro, kuulostaa kyllä oudolta jos tuolla setillä ei hevisoundit onnistu. Tietysti on mahdollista ettei kyseinen LTD vaan jostain syystä soi kunnolla. LTD:t oman kokemuksen mukaan on kyllä ihan kelpo bassoja. Jos kieletkin on uudet niin en kyllä heti keksi missä muussa voisi olla vika. Solarista ei ole kokemuksia, mutta jos bassonvaihtoon päädyt niin tuossa hintaluokassa suosittelisin tsekkaamaan tämän: https://www.musamaailma.fi/fi/basis … -walnut-burl-top-natural-sahkobasso Mulla on vastaava mustana ja olen tykännyt todella paljon. Lähtee hevit ja humpat. Esimerkiksi tällaista soundia saa pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=5gFrLMv_WFs Moro, Kiitos vastauksesta. Tuo Spector kuulosti kyllä hyvältä! Varmasti on säätäjässäkin vikaa mutta ei anneta sen häiritä hyvää GAS:iä :D Katselin nuita bassovideoita että sais paremmin selville että minkälaista sitä hakee ja mikä nykyisessä mättää niin tärmäsin allaolevaan videoon ja siinä on mielestäni sama "ominaisuus" bassosoundissa kun mikä itellä tökkii, eli tuommonen kumiseva ja löysä alapää. Että soundi melkein lähtee muttei ihan, eq:lla tuota saa korjattua mutta sama olemus säilyy.....Vai olenko ihan väärässä tuon suhteen? https://www.youtube.com/watch?v=JNeCtoloIg4 -Matti | |
![]() 06.10.2021 12:01:21 (muokattu 06.10.2021 12:04:50) | |
lärviapina: Moro, Kiitos vastauksesta. Tuo Spector kuulosti kyllä hyvältä! Varmasti on säätäjässäkin vikaa mutta ei anneta sen häiritä hyvää GAS:iä :D Katselin nuita bassovideoita että sais paremmin selville että minkälaista sitä hakee ja mikä nykyisessä mättää niin tärmäsin allaolevaan videoon ja siinä on mielestäni sama "ominaisuus" bassosoundissa kun mikä itellä tökkii, eli tuommonen kumiseva ja löysä alapää. Että soundi melkein lähtee muttei ihan, eq:lla tuota saa korjattua mutta sama olemus säilyy.....Vai olenko ihan väärässä tuon suhteen? https://www.youtube.com/watch?v=JNeCtoloIg4 -Matti Niin kai sinä käytät tuossa efektiketjussa kompressoria? Se on ainakin mun kokemusten mukaan sen nasevan ja murisevan bassosoundin tärkein juttu. Toki tämä on ihan mun mielipide, mutta omaa bassosoundia hakiessani en saanut millään muulla sitä haluttua soundia kuin käyttämällä kompressoria oikeilla asetuksilla tuossa heti ketjun alussa. Itse käytän Reaperin omaa kompuraa (muistaakseni ReaComp). Voisin illalla kaivella asetukset mitä käytän. Kompurassa mulla käytännössä kompressoi plugarin mittarin mukaan koko ajan omalla soittotatsilla. Mulla siis ketju näin: Basso Yamaha TRBX505 -> Roland QuadCapture audiointerface -> Reaper DAW, jossa plugareina: Reacomp -> Neural Darkglass Ultra (tai ML Bass) ja sitten tarvittaessa myös Valhalla Vintage verb kaikuplugari. Master-kanavassa mulla on sitten yleis-EQ, jolla vaihdan asetusta riippuen kuuntelenko studiomonitorien läpi vai käytänkö kuulokkeita. Kuulokkeina Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm. Kuulokkeiden kanssa joutuu hieman korjaamaan treblen piikkejä alaspäin EQ:n avulla. Mielestäni equtettuna Beyerien soundi on todella hyvä. Ilman eq-säätöä se on treblen osalta lähes sietämätön. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 06.10.2021 12:14:10 | |
Ltd:stä tallamikki täysille ja kaulaa lisäksi maun mukaan, loput EQ:lla. Pitäis lähteä. | |
![]() 06.10.2021 15:16:42 | |
Jees, Kiitoksia vinkeistä. Pitää testata tuo kompurahomma, olen käyttänyt vain sitä kompuraa mikä tuossa parallaxissa ollut mukana. -Matti | |
![]() 06.10.2021 15:51:19 (muokattu 06.10.2021 20:24:34) | |
lärviapina: Jees, Kiitoksia vinkeistä. Pitää testata tuo kompurahomma, olen käyttänyt vain sitä kompuraa mikä tuossa parallaxissa ollut mukana. -Matti Sehän voi olla ihan pätevä kompura ja varmasti onkin. Ne on ne kompuran säädöt sitten jotka ratkaisevat. Edit: Tässä mun ReaComp asetukset bassolle: https://www.dropbox.com/s/hdha06k0x … asetukset_bassolle_ReaComp.JPG?dl=0 Ja tosiaan mulla kompressori kompressoi käytännössä koko ajan, eli soittaessa kompressointi on luokkaa 3dB...6dB välillä tuon mittarin mukaan. En nyt tiedä onko nuo asetukset kaikkein optimaalisimmat, mutta omaan korvaan vaikuttaisi olevan ihan jees. EQ:n olen sitten säätänyt Amped Bass:n tai Darkglass Ultran eq-asetuksista. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 08.10.2021 12:02:39 (muokattu 08.10.2021 12:08:11) | |
Olipas youtube -pätkässä ankea bassosaundi, kumiseva ja tumppu. Itse olen sen huomannut että kirkasta yläpäätä ei tunnu saavan muuta kuin yksikelaisilla mikeillä. Ne humpparit mitä olen kokeillut ovat kyllä tukusia mutta joku kirkkaus niistä puuttuu. No, tykkäänkin fenkun jatsarista, ja soitan ihan progehkoa raskasta metallia 5 kielisellä drop-A vireessä. Rakennan saundin huomattavan yksinkertaisesti eikä se kaipaa edes kompuraa: B7K v2 josta leikkaan 500Hz ja buustaan 3kHz sekä sopiva kaappisimu kylkeen. Säröä ja blendiä sitten maun mukaan. Tietysti noille "hevibassoille" tarvii vääntää saundi erilailla kun fenkussa tietyt middlet tulee tosi lujaa verrattuna humpparimikkisiin. Tuosta kun lähtee equttamaan niin saa kyllä laadukasta demosaundia, ihan eri sarjaa kuin esim tuo video mikä linkattu ylempänä. Huomaa että Drop-A vireessä saa olla 160 alakieli 34 skaalaan, mielellään tapered että tulee niitä yläharmonisiakin, normi 160 oli selkeästi tumpumpi kieli. Jos levytasoista kamaa taiotaan niin sitten tarvii kyllä kompurat ja muut vehkeet, mutta sen jätän ammattilaisen huoleksi. Vedän nauhalle sopivan särösaundin (suunnilleen samoilla asetuksilla) ja lisäksi käsittelemätön DI toiselle raidalla. Niistä saa tehtyä ihmeitä osaavissa käsissä, ja tietty kompuraa tarvitaan pitämään alaosasto kurissa, joka leivotaan tuosta kliinista DI -raidasta. P.S. alapää pysyy paremmin kurissa kun ei korosta alimpia taajuuksia, se potku ja voima on enempi alamiddleissä, ei 80Hz ja alle. | |
![]() 09.10.2021 21:25:09 (muokattu 10.10.2021 00:37:33) | |
paskisti: Olipas youtube -pätkässä ankea bassosaundi, kumiseva ja tumppu. Itse olen sen huomannut että kirkasta yläpäätä ei tunnu saavan muuta kuin yksikelaisilla mikeillä. Ne humpparit mitä olen kokeillut ovat kyllä tukusia mutta joku kirkkaus niistä puuttuu. No, tykkäänkin fenkun jatsarista, ja soitan ihan progehkoa raskasta metallia 5 kielisellä drop-A vireessä. Rakennan saundin huomattavan yksinkertaisesti eikä se kaipaa edes kompuraa: B7K v2 josta leikkaan 500Hz ja buustaan 3kHz sekä sopiva kaappisimu kylkeen. Säröä ja blendiä sitten maun mukaan. Tietysti noille "hevibassoille" tarvii vääntää saundi erilailla kun fenkussa tietyt middlet tulee tosi lujaa verrattuna humpparimikkisiin. Tuosta kun lähtee equttamaan niin saa kyllä laadukasta demosaundia, ihan eri sarjaa kuin esim tuo video mikä linkattu ylempänä. Huomaa että Drop-A vireessä saa olla 160 alakieli 34 skaalaan, mielellään tapered että tulee niitä yläharmonisiakin, normi 160 oli selkeästi tumpumpi kieli. Jos levytasoista kamaa taiotaan niin sitten tarvii kyllä kompurat ja muut vehkeet, mutta sen jätän ammattilaisen huoleksi. Vedän nauhalle sopivan särösaundin (suunnilleen samoilla asetuksilla) ja lisäksi käsittelemätön DI toiselle raidalla. Niistä saa tehtyä ihmeitä osaavissa käsissä, ja tietty kompuraa tarvitaan pitämään alaosasto kurissa, joka leivotaan tuosta kliinista DI -raidasta. P.S. alapää pysyy paremmin kurissa kun ei korosta alimpia taajuuksia, se potku ja voima on enempi alamiddleissä, ei 80Hz ja alle. Kokeilin tosiaan nuita ylläolevia vinkkejä ja pääsin kyllä lähemmäs mitä hakusessa, mutta vaatis enempi ruuvaamista ja hakemista....silti tuntuu että tuolla basson ominaissoundilla ja keskinkertaisella basson eq:lla+mikeillä en pääse haluamaani lopputulokseen. Enkä näe järkeväksi alkaa vaihtaa kaikkia komponentteja, kun ei tuo muutenkaan niin hohdokas kapistus ole. Oli varmaan naivia ajatella että bassohommissa pääsis helpommalla kun kitarapuolella, jossa oon käyttänyt jäätävän määrän rahaa ja aikaa vuosien saatossa löytääkseen itelle mieleisen särösoundin :D Toisin sanoen pitää joko alkaa hommaileen uutta bassoa tai sitten jättää ammattilaisten hoiteille nämä bassonauhottelut. Hukkaan tämä säätäminen ei kuitenkaan mene kun aina oppii jotaki.... | |
![]() 10.10.2021 06:43:41 | |
Moderni hevibassosaundi on melko prosessoitu ja vaatii useamman raidan. Aika tyypillinen on, että kliiniraita jostain ~200Hz paikkeilta jakarilla poikki ja kompuroidaan alakerta lyttyyn, ylemmät taajuudet jonkin kivan bassovahvarimallinnuksen läpi, muroa ihan vähän tai ei ollenkaan. Tähän sitten kaveriksi säröraita. Laitan itse yleensä ylipäästösuotimen noin 200Hz paikkeille ennen varsinaista särötintä (alataajuudet saturoivat muuten helposti säröttimen ja saundista tulee tukkoinen). Skebavahvarimallinnukset toimivat, tai sitten ihan perus Darkglassia. Tämän jälkeen vielä ylipäästösuodin johonni 500Hz-1kHz kieppeille maun mukaan. Yläpääkihinät pois alipäästösuotimella ja/tai kaappimallinnuksella, raakaa särösaundia voi blendata mukaan jonkin verran. Kompuroita kannattaa käyttää useampia, paras tulos tulee kun käyttää vähän eri asetuksilla, esim. hidas alkuun ja nopea loppuun tai päin pois - mikä vaan itselle toimii. Tykkään itse laittaa keulille hitaahkon kompuran, noin 40ms attack, release ~50ms tai niin nopea kuin saa - tasoittaa vähän saundia mutta ei murhaa transientteja. Signaaliketjun loppuun sitten pari erilaista kompuraa liimaamaan paketti kasaan (mulla yleensä yksi LA-2A-tyyppinen ja yksi 1176-tyyppinen). Kompuroita ketjuttaessa kannattaa muistaa että ratiot ovat multiplikatiivisia, eli ruttua saattaa tulle helposti aiottua enemmän. | |
![]() 12.10.2021 09:14:01 | |
Windreaper: Moderni hevibassosaundi on melko prosessoitu ja vaatii useamman raidan. Aika tyypillinen on, että kliiniraita jostain ~200Hz paikkeilta jakarilla poikki ja kompuroidaan alakerta lyttyyn, ylemmät taajuudet jonkin kivan bassovahvarimallinnuksen läpi, muroa ihan vähän tai ei ollenkaan. Tähän sitten kaveriksi säröraita. Laitan itse yleensä ylipäästösuotimen noin 200Hz paikkeille ennen varsinaista särötintä (alataajuudet saturoivat muuten helposti säröttimen ja saundista tulee tukkoinen). Skebavahvarimallinnukset toimivat, tai sitten ihan perus Darkglassia. Tämän jälkeen vielä ylipäästösuodin johonni 500Hz-1kHz kieppeille maun mukaan. Yläpääkihinät pois alipäästösuotimella ja/tai kaappimallinnuksella, raakaa särösaundia voi blendata mukaan jonkin verran. Kompuroita kannattaa käyttää useampia, paras tulos tulee kun käyttää vähän eri asetuksilla, esim. hidas alkuun ja nopea loppuun tai päin pois - mikä vaan itselle toimii. Tykkään itse laittaa keulille hitaahkon kompuran, noin 40ms attack, release ~50ms tai niin nopea kuin saa - tasoittaa vähän saundia mutta ei murhaa transientteja. Signaaliketjun loppuun sitten pari erilaista kompuraa liimaamaan paketti kasaan (mulla yleensä yksi LA-2A-tyyppinen ja yksi 1176-tyyppinen). Kompuroita ketjuttaessa kannattaa muistaa että ratiot ovat multiplikatiivisia, eli ruttua saattaa tulle helposti aiottua enemmän. Tässä erittäin hyvää informaatiota aiheen tiimoilta. Siihen ei tarvitse lisätä kuin että lähtösaundi pitää olla kohdallaan eli alaviremurinaan riittävän kireelle kielet (eli paksut) ja riittävän uudet jotta on sitä harmoonista sisältöä saundissa. Kielivalinnassa olen käyttänyt nyrkkisääntönä sitä että ovat suunnilleen samassa kireydessä kuin 45 kielisetillä normivireessä, tämä sopii itselleni. Alla valintani 34" skaalaiselle bassolle: Drop-C: 55, 75, 95, 130 Drop-A: 45, 65, 85, 105, 160 (tapered) Jankutan kielistä koska se mikä lähtösaundista puuttuu ei sinne studiossa ilmesty jälkikäteen noin karkeesti sanoen. Jos kielet ovat löysällä ei tarvitse odottaa kuin tumppua saundia joka sammuu ennen aikojaan, eikä sitä voi korjata mitenkään edes studiossa. | |
![]() 12.10.2021 09:54:47 | |
paskisti: Tässä erittäin hyvää informaatiota aiheen tiimoilta. Siihen ei tarvitse lisätä kuin että lähtösaundi pitää olla kohdallaan eli alaviremurinaan riittävän kireelle kielet (eli paksut) ja riittävän uudet jotta on sitä harmoonista sisältöä saundissa. Kielivalinnassa olen käyttänyt nyrkkisääntönä sitä että ovat suunnilleen samassa kireydessä kuin 45 kielisetillä normivireessä, tämä sopii itselleni. Alla valintani 34" skaalaiselle bassolle: Drop-C: 55, 75, 95, 130 Drop-A: 45, 65, 85, 105, 160 (tapered) Jankutan kielistä koska se mikä lähtösaundista puuttuu ei sinne studiossa ilmesty jälkikäteen noin karkeesti sanoen. Jos kielet ovat löysällä ei tarvitse odottaa kuin tumppua saundia joka sammuu ennen aikojaan, eikä sitä voi korjata mitenkään edes studiossa. Mä taas soitan normaalivireessä 40-100 setillä, ja D-standardissa 45-105 on itselle oikein sopiva 34" skaalalla. C-dropinkin olen saanut tuolla 45-105:lla pelaamaan, vaikka optimi lienee olisi vähän paksumpi C. Eli kannattaa aika rohkeasti testailla eri vaihtoehtoja. Mitä pidempi skaala niin sitä ohuempia kieliä voi käyttää. Dingwallissa mulla on H-kielenä 127 ja soi todella hyvin. Tuoreet kielet täytyy toki olla, muuten ei hevit lähde. | |
![]() 12.10.2021 11:47:54 (muokattu 12.10.2021 11:48:09) | |
Näin se menee, kielet on hyvin henkilökohtainen valinta ja moni asia vaikuttaa. Ala-C on kyllä ollut minusta aina liian löysä ja tummasaundinen alle 125 kielellä. Dingwallin alakielen piiitkälle skaalalle varmasti riittää ohuempi kieli kuin esim fenkun 34" skaalalle. Ja vaikuttaahan kielen merkki ja malli myös, sillä kaikki kielet ei ole yhtä tiukkoja vaikka nimellispaksuus on sama. Ainakin D'Addarion nikkeliroundit ei ole sieltä tiukimmasta päästä, ja niitä käytän itse. | |
![]() 12.10.2021 13:20:35 | |
Kiitoksia vinkeistä, pitääpä jatkaa säätelyä nuiden osalla kuhan tässä kerkeää. Jännä homma tuo kieliasetelma paksuuksien suhteen kun kitaroissa aikanani veivailin kans paksummalla setillä ja olin vakuuttunut että se on se ydin tuohon tiukkaan/hyvään hevisoundiin.....pääni käänsi kuitenkin tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=wGXj_NQONYM Nykyään se kielisetti kitaralle on määräytynyt sen mukaan että on mahdollisimman ohut, kunhan kieli kerkeää palautua esim.tiukassa sahauksessa. Kevyempi soittaa, mutta vaatii tarkkuutta. Kielten jännityksissä tosin eroja ja parhaan tuloksen olen saanut Elixirin kielillä esim.Drop-D vireessä 9-46 setillä ja D/Drop C:llä 10-52 Nyt on bassossa Elixirin 45-105 Drop D-vireessä, aiemmat oli daddarion NYXL 45-100. On nuo Elixirit paljon tasapainosemmat, mutta ei taikonut tuota ominaissoundia paljoa paremmaksi. | |
![]() 12.10.2021 15:11:29 | |
Oikein paksu kieli paskoo särösaundin, mä olen useamman vuoden käyttänyt daddan .145 jöötiä B-kielenä ja se on ihan helvetin hyvän tuntuinen ja soikin kyllä, mutta särön kanssa siinä on omat haasteensa. En kiinnittänyt siihen aiemmin juuri huomiota mutta vinkin saaneena ja testaamisen kautta huomasin että nätimmällä tatsilla ja ohuemmalla kielllä pääsee parempiin lopputuloksiin särön kanssa. Testit vielä vähän vaiheessa koska tulee nykyään soitettua niin vähän. | |
![]() 12.10.2021 15:14:29 | |
Sama se kitaralla on, että liian paksut kielet kuulostavat tukkoiselta kuminauhalta helposti. Bassolla sit tosiaan vielä taperwoundia alimmaksi kieleksi, jos kilikolinaa haluaa lisää. | |
![]() 13.10.2021 09:48:33 | |
Antti1: Sama se kitaralla on, että liian paksut kielet kuulostavat tukkoiselta kuminauhalta helposti. Bassolla sit tosiaan vielä taperwoundia alimmaksi kieleksi, jos kilikolinaa haluaa lisää. En ole tälläisistä edes tiennyt. Voihan helvata, vaikuttaa hyvältä. | |
![]() 13.10.2021 20:50:48 | |
Ite käytän BF#BE vireessä ErnoPallon 50-70-85-105-135 settiä. Heitän vaan ton 105 helvettiin. On oikein hyvä. Joskus tein noitten jäykkyystaulukkojen kanssa Daddarion irtsareista setin, siinä oli B juurikin tuo 145. Mut mun mielestä se on about yhtä jänäkkä kun EB 135, mutta vasurille huomattavasti epämiellyttävämpi, plus että sillä massalla se soi helvetisti kovaa. | |
![]() 13.10.2021 23:16:41 | |
Taperwound tai Rotosoundin PSD (piano string design). Taper on tosiaan kapeneva mutta Rotossa vain ydinlanka kulkee tallan yli. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)