Aihe: Neuvoja kotisetupiksi kuulokesoittoon
1 2
Kunnallisjäte
15.06.2021 11:17:39 (muokattu 15.06.2021 11:18:59)

Päätin aloittaa bassottelun ja soitin onkin jo hankittu. Nyt kaipaisin neuvoja kotisetupin suhteen. Toistaiseksi en ole bändissä ja soitot käytännössä kuulokkeiden kautta kerrostalo-olosuhteissa taustojen päälle.

Kitaralla olen käyttänyt S-Gear ohjelmaa ja latasin nyt bassoa varten Overloud Mark Studio 2 ohjelman demo version 2 viikoksi. Aika tulee kohta täyteen ja pitäisi päättää ostanko sen vai mitä teen. Softa on kai jo aika vanha.

Mulla on äänikorttina Focusrite Scarlett solo ja koneena Levonovo ThinkPad PC. Tietokoneelta olen toistanut taustoja joko Spotifysta ja MP3-tiedostoja Transcriben kautta. Nauhoitteluja ei ole tarkoitus tehdä.

Nettihaulla löysin :
1) Darkglass Pedaalimallisen kuulokevahvistimen
https://www.customsounds.fi/product … kglass-element-cabsim-headphone-amp

2) Phil Jones Mobile Bass Amp HA-2
https://www.thomann.de/fi/phil_jones_mobile_bass_amp_ha_2.htm

Ovatko yllä olevat jotain muutakin kuin äänikortteja? Ovatko parempia vai huonompia vaihtoehtoja kuin tuo Overloud Mark Studio 2 softa? Olisiko jotain parempia softia tai ratkaisuja kuulokesoittoon? Hintaluokka varmaan tuon max 300egeä.

Kiitos kommenteista etukäteen!
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Mape
15.06.2021 20:46:15
Mitä tarvitset soundillisesti softalta/laitteistolta?

Itse soitan bassolla osan aikaa suoraan äänikorttiin ja osin käytän Mesan DI-etusta (Subway Bass DI Preamp) välissä vähän muokkaamaan soundia. Minullakin on Scarlett ja Focusrite Controlista säädetty monitorointi siten että kuulen soundin suoraan kuulokkeissa ja balanssissa koneen musan kanssa. Jos ei tarvitse softalta efektejä tai äänittämiseen erilaisia soundeja niin mielestäni väliin ei tarvitse välttämättä mitään. Noita preamp/DI-pedaaleja onkin sitten pilvin pimein eri valmistajilla. Osassa on sisällä myös säröjä, jos niitä tarvitsee ja voi olla kätevä ratkaisu.
Got a six-string heartbeat
Kunnallisjäte
15.06.2021 21:33:22

Niin joo, en oikeastaan ole tajunnut että ehkä sen perus hyvän bassosoundin saa suoraan äänikortista. Bassossani on joku aktiivietuastekin. En ainakaan toistaiseksi tarvitse säröjä tai efektejä. Treenailen ihan perusjuttuja.

Mape: Mitä tarvitset soundillisesti softalta/laitteistolta?

Itse soitan bassolla osan aikaa suoraan äänikorttiin ja osin käytän Mesan DI-etusta (Subway Bass DI Preamp) välissä vähän muokkaamaan soundia. Minullakin on Scarlett ja Focusrite Controlista säädetty monitorointi siten että kuulen soundin suoraan kuulokkeissa ja balanssissa koneen musan kanssa. Jos ei tarvitse softalta efektejä tai äänittämiseen erilaisia soundeja niin mielestäni väliin ei tarvitse välttämättä mitään. Noita preamp/DI-pedaaleja onkin sitten pilvin pimein eri valmistajilla. Osassa on sisällä myös säröjä, jos niitä tarvitsee ja voi olla kätevä ratkaisu.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
absqua
16.06.2021 00:50:10 (muokattu 16.06.2021 00:50:28)
Mä treenaan himassa kuulokkeilla puhelimeen ladatun Amplitube-appin kautta. Interfacena iRig HD 2, joka samalla myös kuulokevahvistin.

Erittäin hyvin toimiva setti ja soundienkin puolesta ainakin amplituben ampeg-mallinnus on oikein hyvä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
fcpr
16.06.2021 10:08:44
absqua: Mä treenaan himassa kuulokkeilla puhelimeen ladatun Amplitube-appin kautta. Interfacena iRig HD 2, joka samalla myös kuulokevahvistin.

Erittäin hyvin toimiva setti ja soundienkin puolesta ainakin amplituben ampeg-mallinnus on oikein hyvä.

Mulla sama homma himassa, toi kombo käytössä bassolla ja skeballa. Lisänä sitten vielä bt:llä toimiva neljänappinen vaihtaja (ei toki ehkä bassolle niin pakollinen). Hinta ja laatu mielestäni kohtaa.
Kunnallisjäte
16.06.2021 13:58:15 (muokattu 16.06.2021 13:58:23)

absqua: Mä treenaan himassa kuulokkeilla puhelimeen ladatun Amplitube-appin kautta. Interfacena iRig HD 2, joka samalla myös kuulokevahvistin.

Kiitos vinkistä. Tosin mun puhelin on Android, joten ei taida toimia. Lisäksi kuulokeliitäntää ei ole ollenkaan vaan bluetooth, jonka kanssa ilmeisesti tulisi latenssia.

Nyt saatan kallistua siihen, että ostan torilta jonkun basso preampin ja käytän samaa äänikorttia enkä lataa tuota softaa ollenkaan. Luulisin että toimii varmiten ja sitten jos joskus tulisikin bändihommia niin preampille lienee käyttöä.
fcpr
16.06.2021 14:15:50
Näitä näkee joskus suhteellisen edukkaasti, 80-90e käytettynä. Mä käytin tollaista aika pitkään ja tykkäsin liitäntöjen laajuudesta ja laitteen hinnasta suhteessa ominaisuuksiin. Jos laittaa enemmän rahaa, niin parempia on tottakai saatavilla.

https://www.thomann.de/fi/palmer_po … XJyZW5jeSI6MiwibGFuZ3VhZ2UiOiJmaSJ9
absqua
16.06.2021 14:35:45
Kunnallisjäte: Kiitos vinkistä. Tosin mun puhelin on Android, joten ei taida toimia. Lisäksi kuulokeliitäntää ei ole ollenkaan vaan bluetooth, jonka kanssa ilmeisesti tulisi latenssia.

Nyt saatan kallistua siihen, että ostan torilta jonkun basso preampin ja käytän samaa äänikorttia enkä lataa tuota softaa ollenkaan. Luulisin että toimii varmiten ja sitten jos joskus tulisikin bändihommia niin preampille lienee käyttöä.

Onko tosiaan niin että android-puhelimille ei olisi olemassa mitään vastaavaa? Aivan salettiin joku on äkännyt markkinaraon.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kunnallisjäte
16.06.2021 14:38:59

absqua: Onko tosiaan niin että android-puhelimille ei olisi olemassa mitään vastaavaa? Aivan salettiin joku on äkännyt markkinaraon.

No en mene vannomaan, katsoin vain speksit äkkiä kun tota oli jopa Claes Ohlssonilla.

Toi Palmer olisi varmasti hyvä, mutta ei nyt näy olevan tarjolla torilla käytettynä.
Vessajono
16.06.2021 18:12:11
iRigistä on kyllä Android-versiokin saatavissa. En sit tiedä toimivuudesta tai käytettävyydestä sen kummemmin, kun omppuleiristä huutelen itekin.
I survived 19.2.2021
Mape
16.06.2021 20:34:41
Tech 21:n laitteet kannattaa tsekata myös. Sansamp, VT, Fly Rig on suosittuja vaihtoehtoja ja liikkuu myös käytettynä.
Got a six-string heartbeat
Blaque
23.06.2021 17:27:46
Mulla on nyt puolisen vuotta kokemusta Nux MP-2 kuulokevahvistimesta. Tulee suoraan instrumenttiin kiinni ja bluetoothin yli pystyy streamaan audiota sekaan. Lisäksi varsin käyttökelpoiset vahvistin, kaiutin ja efektimallinnukset. Suosittelen isosti!
Kunnallisjäte
23.06.2021 18:43:35 (muokattu 23.06.2021 18:54:42)

Blaque: Mulla on nyt puolisen vuotta kokemusta Nux MP-2 kuulokevahvistimesta. Tulee suoraan instrumenttiin kiinni ja bluetoothin yli pystyy streamaan audiota sekaan. Lisäksi varsin käyttökelpoiset vahvistin, kaiutin ja efektimallinnukset. Suosittelen isosti!

Nettihaulla luin tästä, mutta en löytänyt yhtään kivijalkakauppaa josta hakea testiin.

Päädyin nyt siihen, etten osta tuota softaa demoajan jälkeen, vaan ostin Torilta käytettynä EBS Microbass II etusen. Siinä on kuulokeliitäntä. Kokeilen sekä kuulokoliitäntää sohvasoittelussa että pedaalia äänikortin edessä. Jos toimii hyvin setti on siinä. Jos tuntuu että kaipaan jotain lisää niin hankin Darkglassin Elementin, siinä paljon kaappimallinnoksia mutta ei erillistä etuastetta. Laitan nämä sitten pedaalilautaan, josta otan vain kitaralle tarkoitetut spedut pois tieltä.
paskisti
19.08.2021 15:06:35 (muokattu 19.08.2021 15:07:56)
Kunnallisjäte: Nettihaulla luin tästä, mutta en löytänyt yhtään kivijalkakauppaa josta hakea testiin.

Päädyin nyt siihen, etten osta tuota softaa demoajan jälkeen, vaan ostin Torilta käytettynä EBS Microbass II etusen. Siinä on kuulokeliitäntä. Kokeilen sekä kuulokoliitäntää sohvasoittelussa että pedaalia äänikortin edessä. Jos toimii hyvin setti on siinä. Jos tuntuu että kaipaan jotain lisää niin hankin Darkglassin Elementin, siinä paljon kaappimallinnoksia mutta ei erillistä etuastetta. Laitan nämä sitten pedaalilautaan, josta otan vain kitaralle tarkoitetut spedut pois tieltä.

Tuolla etusella pääsee hyvin alkuun. Itse ajelen Darkglassin B7K v.2 Mooering Radar kaapisimunpedaaliin ja siitä suoraan Scarlettiin johon kuulokkeet kiinni. Hyvät saundit ja säätövaraa tarpeeksi. Ei tuo kaappisimukaan pakollinen ole, ilmankin pärjää.

Tähän kun lisää Audacityn jossa biisejä pyörittää ja harjoitellessa nauhoittaa omaa soittoa niin kehitys on huimasti nopeampaa kuin jos vain soittelee mukana, silloin ei nimittäin huomaa omia heikkouksia niin hyvin. Audacity on ilmainen DAW mutta ei tue real time -plugareita. Ajaa asiansa demotellessa koska ja on todella helppokäyttöinen.
Henri Henri Olavi
19.08.2021 17:32:58
paskisti: Audacity on ilmainen DAW mutta ei tue real time -plugareita. Ajaa asiansa demotellessa koska ja on todella helppokäyttöinen.

Audacity ei ole missään nimessä DAW, vaan pelkkä audioeditori.
Je suis 190221
J.Nikkanen
19.08.2021 19:30:30
Henri Henri Olavi: Audacity ei ole missään nimessä DAW, vaan pelkkä audioeditori.

Höpö höpö. Juurikin Audacityllä on tullut tehtyjä demotuksia jos jonkinmoisia, kömsö mutta kevyt millä kuitenkin onnistuu melko helposti kaikki, tyhjästä ruudusta usean raidan valmiiseen pökäleeseen. En suosittele kenellekkään, parempiakin löytyy mutta yhdessä vaiheessa en mitään muuta käyttänytkään vaikka samassa myllyssä oli asennettuna myös Sonar ja Cubase.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Henri Henri Olavi
19.08.2021 19:33:28 (muokattu 19.08.2021 19:35:00)
J.Nikkanen: Höpö höpö. Juurikin Audacityllä on tullut tehtyjä demotuksia jos jonkinmoisia, kömsö mutta kevyt millä kuitenkin onnistuu melko helposti kaikki, tyhjästä ruudusta usean raidan valmiiseen pökäleeseen. En suosittele kenellekkään, parempiakin löytyy mutta yhdessä vaiheessa en mitään muuta käyttänytkään vaikka samassa myllyssä oli asennettuna myös Sonar ja Cubase.

Itse en sitä kutsuisi DAW:iksi, mutta saat sinä sitä siten kutsua jos tahdot.
Je suis 190221
J.Nikkanen
19.08.2021 19:35:26
Henri Henri Olavi: Itse en sitä kutsuisi DAW:iksi, mutta saat sinä sitä siten kutsua jos tahdot.

Täyttää silti DAWin määritelmän.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
sepisti
20.08.2021 09:05:20
Aina välillä kuulee puhuttavan, että Audacity on niin ja niin näppärä jossain audion editoinnissa. Mitä sellaista siinä on, jota mä Logicin ja Abletonin käyttäjänä en saisi yhtä näppärästi tehtyä ilman sitä? Vai onko Audacity kätevä editori, jos ei ole opetellut minkään "oikean" DAWin käyttöä?
J.Nikkanen
20.08.2021 09:33:31
sepisti: Aina välillä kuulee puhuttavan, että Audacity on niin ja niin näppärä jossain audion editoinnissa. Mitä sellaista siinä on, jota mä Logicin ja Abletonin käyttäjänä en saisi yhtä näppärästi tehtyä ilman sitä? Vai onko Audacity kätevä editori, jos ei ole opetellut minkään "oikean" DAWin käyttöä?

Höhö! Kaukana näppärästä, kulmikas ja vanhanaikainen kuvaa paremmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)