Aihe: Onko kompressoreilla oikeasti mitään virkaa?
1 2 3 4
Valkyrian
05.01.2022 00:08:35
Ostin pitkän jahkailun jälkeen ensimmäisen kompressoripedaalin, MXR:n bass compressorin. Olen soittanut pari vuosikymmentä aktiivisesti monenlaisessa eri bändissä hevistä folk-balladeihin, enkä ole koskaan osannut kaivata kompressoria. Nyt olen viikon verran testannut tuota kompuraa eri ääriasennoista aina hienovaraisempiin säätöihin, mutta en kyllä mitenkään keksi että miten se toisi saundiin tai soittotuntumaan mitään lisäarvoa. Herää kysymys että mitä ihmeen virkaa tuo purkki oikeasti toimittaa parin sadan euron hintalappuineen?

Ymmärrän kyllä että kompressori on moneen muuhun pedaaliin (erityisesti säröihin, dynaamisiin efekteihin kuten envelope filterit yms. ja delayhin) verrattuna kovin hienovarainen efekti ja että erityisesti musiikin miksaamisessa ja tuottamisessa kompressoinnilla on selkeä ja kiistaton rooli. Jotenkin vaan kuitenkin tuntuu niin vahvasti että bassokompressoripedaalit on käytännössä apupyörä aloitteleville basisteille jotka ei pysty käsillään hallitsemaan soittonsa dynamiikkaa.

Ei kai asia kuitenkaan näin voi olla, en selkeästikään vaan itse ymmärrä/osaa käyttää kompuraa oikein tai se ei muuten vaan sovi mun soittotyyliin. Mihin te käytätte kompuraa? Tai käytättekö? Onko ne ihan huuhaata vai olenko itse vaan sulkeutunut johonkin kompurattomaan kuplaan?
okabass
05.01.2022 03:21:54 (muokattu 05.01.2022 07:16:24)
Ikuisuusaihe. Mä olen testaillut, rakentanut varmaan pariakymmentä erityyppistä kompuraa parin vuosikymmenen aikana ( mm. LA-2A, SSL). Nykyisin käytän Aguilarin TLC:tä. Se vastaa tällä hetkellä parhaiten tarpeeseen.
Varmaan kannattaisi pyytää konsultaatiota joltain hyvältä ääniammattilaiselta. Ja sen jälkeen miettiä, että tarvitseeko sitä. Jos on hyvä tekniikka esim. sormisoitossa, niin ei se välttämätön ainakaan livesoitossa ole, mutta vertailussa mulle sopiva kompressointi parantaa lopputulosta. Arvot noin: Ratio 4:1, Threshold, niin että huipuissa nappaa kiinni, l. alkaa kompressoida. Attack "keskiasennossa", arvoa en tiedä. Eli yksilöllinen homma.
Ajatus mulla on ollut varmaan alunperin se, että kun kumminkin äänimies tuppaa käyttämään kompuraa, niin tavallaan itse vastaisi kompressoinnista/limitoinnista.
Eli ääniammatilaisen oppitunnin jälkeen päätä mitä teet.
basisti1971
05.01.2022 08:13:04
Moi.

Valkyrian: Jotenkin vaan kuitenkin tuntuu niin vahvasti että bassokompressoripedaalit on käytännössä apupyörä aloitteleville basisteille jotka ei pysty käsillään hallitsemaan soittonsa dynamiikkaa.

:D

Ai vähän kuten särö peittämään (aloittelevan ;)) kitaristin soittotaidottomuutta... :)

Valkyrian: Ei kai asia kuitenkaan näin voi olla, en selkeästikään vaan itse ymmärrä/osaa käyttää kompuraa oikein tai se ei muuten vaan sovi mun soittotyyliin.

Ainakin kun itse kasarilla vaihdoin kitarasta bassoon, konsensus tuntui olevan että jokaisella itseään kunnioittavalla basistilla pitää olla delay ja kompura -Bossit tietenkin- muuten ei mistään tule mitään.
Itse en moisia kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi rock-musassa jota silloinkin tuli pääasiassa soitettua.
Enkä tunne vieläkään.

Valkyrian: Mihin te käytätte kompuraa? Tai käytättekö?

En ole basson ja styrkkarin/Di:n väliin latetulle kompuralle löytänyt älykästä livesoittokäyttöä näiden ~35 harrastevuoden aikana.
Kokeillut olen vuosikymmenten saatossa useampiakin, mutta voi toki olla että soundimieltymykseni ovat sellaisia etteivät ne kompressointia kaipaa edes efektinä.

Ne harvat kerrat kun livenä on ollut ulkopuolinen miksaaja, annan mieluiten "kuivan" Di-signaalin suoraan bassosta (SVTDI:n kautta, siksi lainausmerkit, ellei tuota purkkia vastusta), tekee sille sitten mitä lystää.
Valmiiksi efektoitu, kompressoitu tai mikitetty bassosignaali kaventaa ja rajoittaa miksaajan mahdollisuuksia sovittaa basso kokonaisuuteen enemmän tai vähemmän, varsin usein omaan etupäämiksauskokemukseen nojaten enemmän ;).

Äänityskäytössä -etenkin aikoinaan nauhalle- välissä oli ja on bassoraitoja tallennettaessa liki poikkeuksetta kompura pahimpia piikkejä tasaamaan, mutta tuolloin kyse oli ja on kevyestä varmistuksesta jottei yksi voimakkaampi piikki/lipsahdus olisi tehnyt vetoa käyttökelvottomaksi.
Näin digiaikaan asialla ei toki ole juurikaan merkitystä, dynamiikkaa piissa yllinkyllin, mutta nauha-aikaan oli toisin koska dynamiikkarajoitteiden lisäksi kokemuspohjaisesti tuli todettua että ylimääräistä eestaaskelailua kannattaa välttää viimeiseen asti.

Valkyrian: Onko ne ihan huuhaata vai olenko itse vaan sulkeutunut johonkin kompurattomaan kuplaan?

Vaikken itse tunnekaan kompressointia bassosoundimieltymykseni saavuttamisessa tarvitsevani, mielipide on silti etteivät ole yleisesti ottaen huuhaata.
Aivan kuten muillekin efekteille tai dynamiikanmuokkaajille, kompurankin käytölle pitää mun mielestä kuitenkin olla tarve tai soundimieltymys, käyttö vain sen takia että niin on tapana ei omaan ajatusmaailmaan istu.

Jossain vaiheessa jos saan aikaiseksi väsätä haluamani jakosuotimen bassosäröä silmälläpitäen, tarkoitus on myös kokeilla monikaistakompressointia sen avulla.
Väittävät että myös raudan kanssa pelatessa kompressoinnin jaolla kaistoihin olisi yhtä merkittävä vaikutus soundin kannalta kuin särönkin kanssa.

T:Samuli
ituvirtanen
05.01.2022 09:15:17

Hyvä dynamiitti sormissa on toki soiton a ja ö. Kompuran käyttöön vaikuttaa luonnollisesti itse kompura. Värkkejä on hyvin erilaisia ja sopivan löytämiseen kannattaa uhrata hetki aikaa. www.ovnilab.com on hyvä paikka aloittaa. SOS:llä on hyviä artikkeleita kompressoinnin alkeista ja syvemmältäkin.

Nauhattomani pitävät kompuroinnista efektimäiseen käyttöön asti, nauhallisissa käyttö on ehkä enempi "okabasson" kuvaaman kaltaista, limitterihenkistä.

Monen monta kertaa aiemmin olen jo sanonut, että eri kompressorit reagoivat eri soittimiin sekalaisesti: osa laitteista toimii liki kaikkien kanssa kelvollisesti, osa pitää vain tietyntyyppisistä signaaleista. Käyttö vaatii oman aikansa, jotta laitteen koukut löytyvät ja asetukset saa kohdilleen. Katson kuitenkin edelleen, että soitto lähtee sormista. Kompura on hyvä apu mutten näe sitä laastarina.
J.Nikkanen
05.01.2022 10:55:59
Äänimies arvosti keikoilla kompuraa jos eräs basisti oli liian innoissaan tai pikku kaljoissa.

Mutta toki ilman kompuraakin on menty, jos on tatsi kohdallaan niin kompuran tarve on vähän siinä ja tuossa. Jossain peukkuhommissa kyllä vallan kiva, mutta koska en osaa peukuttaa niin en tarvitse kompuraa. Sama homma tapping-jutuissa, kivahan se on että vahvistin tuuttaa tasaista jöötiä sävel sävelen perään mutta siis tapping? -Kielletty.
paskisti
05.01.2022 11:39:58 (muokattu 05.01.2022 11:41:27)
Valkyrian kanssa samoilla linjoilla, en ole vielä keksinyt mitään hyötyä pedaalikompurasta basson ja vahvarin välissä. Äänimiehellä on kompura käytössään jos tuntee sitä tarvitsevansa etupäähän linjasaundiin. Vahvarit ja kaiutin bassokamoissa tuntuu kompressoivan moneen käyttöön rittävästi, ja tietenkin pienikin särön käyttö tekee paljonkin kompressiota, samaten Sansampin emulointipiiri vaikka säröä ei olisikaan.

Muutamien äänimiesten kanssa keskustellut aiheesta eivätkä ole nähneet kompuralle mitään käyttöä siinä mielessä miten me basistit asia nähdään, eli pedaalina.

Ainoa milloin voisin harkita pedaalikompuraa on puhdas linjasaundi passiivimikkisellä bassolla. Se on aika holtiton jos on kovempi tatsi. Mutta koska en tykkää puhtaasta linjasaundissa ei ole vielä ollut tarvetta myöskään kompuralle.
Antti1
05.01.2022 11:55:55
Omat kokeiluni poljinmallisista kompuroista rajoittuvat melkolailla edullisemman pään perusmalleihin ja niistä on jäänyt pelkästään negatiivinen mielikuva. Kovin mielelläni kompressoria käytän basson kanssa, mutta se on sit joku plugari, räkkisiivu (1176, LA-3A ja SSL) tai digitiskin softatarjontaa.

Basson ja vahvarin tai di:n välissä olen keksinyt käyttöä noille halpispurkeille lähinnä tasaamaan umpipaskan basistin ydintuhon määrää tai släppihommissa korostamaan aluketta. Ehkä joku parempi voisi tuoda lisäiloa ihan soundia hakiessa ja dynamiikkaa viilatessakin.
Einherjar
05.01.2022 21:37:56 (muokattu 05.01.2022 21:39:10)
Kyllä se kompura on ihan mukava optio, mutta jos ei puhuta pa-asioista, niin näen sen tarpeen lähinnä efektiluontoisena juttuna.
Tämä on toki ihan hirveästi kiinni soittotyylistä/-tatsista ja soitettavasta musatyylistä.
Joissakin jutuissa on hyvä, jos saa välillä lanattua basson ihan tasaiseksi ja jopa lähes synamaiseksi kummallisuudeksi. Yllä mainittu släppihommakin saattaa tykätä kompurasta, kun käyttihän nämä vanhatkin släppärit putkinuppeja kompuroimaan signaalia. Vastaavasti joskus voi tehdä terää, jos soundin atakkia saa kompuroitua enemmän esille (siitä hyvänä esimerkkinä kontralla släppääjät),

Sellaiselle yleismalliselle kompuroinnille, näin muusikkonäkökulmasta, on vähän hankalampi löytää käyttöä mikäli soittotatsi on kunnossa. Ehkä sitten sellaiseen "normaalin tatsin ylimenevät asiat kompuroituu"-juttuun saattaisi käyttää...? Holtittomille soittajille se on tosin ihan ok, ettei koko ajan pärski joku silmille.

Basson kanssa tosiaan tuo sopivan kompuran löytäminen voi olla vähän hankalampaa. Kannattaa testailla erillaisia. Jotkut tykkää pärskyvästä meiningistä ja toisista kompuroista ei tule ulos, kun smoothia tavaraa.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Saimou
05.01.2022 22:14:12 (muokattu 05.01.2022 22:14:51)

In-Ear-Monitoroinnin kanssa on monesti perusteltua käyttää kompressoria, joka tasaa pahimmat piikit niiltä, jotka kuuntelevat bassoa kovaa. Itse tykkään myös tarjoilla aika valmista ääntä eteen.
sepisti
06.01.2022 01:48:22 (muokattu 06.01.2022 01:49:07)
Saimou: In-Ear-Monitoroinnin kanssa on monesti perusteltua käyttää kompressoria, joka tasaa pahimmat piikit niiltä, jotka kuuntelevat bassoa kovaa. Itse tykkään myös tarjoilla aika valmista ääntä eteen.

Mä en käyttäisi pedaalikompuraa tuohon tarkoitukseen. Mielummin hoitaa mikserin päässä korvamonnareihin liittyvät kompurat.
jukkajylli
06.01.2022 02:19:00
Itselleni täysin hyödytön ja melkolailla sietämätön kapine ja dynamiikan tuhoaja. Studiossa niitä teknikot luonnollisesti käyttävät.
Stidi alla.
piivei
06.01.2022 10:08:18
Olin pitkään myös kompuroita vastaan etenkin livekäytössä mutta sattumien kautta kokeilin Keeley Bassist-nimistä kompuraa ja nyt sellainen löytyy pedaalilaudasta.

Varsinkin 5-kielisellä olen tykännyt, tasoittaa hienovaraisesti H ja E-kielien ylivoimaa muihin kieliin nähden niin että voin soittaa suht samalla tatsilla myös niitä eikä tarvitse hiivistellä niin paljoa balanssin ylläpitämiseksi ja näin soundi pysyy yhtenäisempänä soitti mistä asemasta vain. Ja joo, soitin on laadukas ja mikkejä säädetty niin että on kauempana paksuista kielistä mutta tämä on se piste iin päälle joka viimeistelee hienosäädön.
Kefiiri
06.01.2022 11:09:55
jukkajylli: Itselleni täysin hyödytön ja melkolailla sietämätön kapine ja dynamiikan tuhoaja. Studiossa niitä teknikot luonnollisesti käyttävät.

Asia on täsmälleen noin. Kompuraa kai käyttävät nuijapäät joiden mielestä vaihteleva dynamiikka ei ole olennainen osa basson soittamista.
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
06.01.2022 11:23:19
Aika övereissä säädöissä saa kompura olla että dynamiikan tuhoaa mutta wat evö.

Ja siis mulla ihan tommonen perus simppeli SD Studio Bass laudassa. Nyt kun aloitellut soittoharrastusta uudestaan niin harvemmin on päällä. Palautellaan nyt ensin näppeihin tatsia ja ihmetellään sitten lisää kompuran tarvetta/tarpeettomuutta.
iec
07.01.2022 14:44:35

Mielenkiintoinen aihe. Mun mielestä ainakin tällä hetkellä kotisoittelussa softakompuran kanssa saan paremman rock-soundin omaan soittoon. Eli jotenkin se vain kuulostaa tymäkämmältä kuin ilman kompuraa. Ihan ReaComp-plugaria käytän Reaperissä. Asetuksia en muista näin suoriltaan (muuta kuin sen että olen säätänyt kompuran kompressoimaan koko ajan ainakin normaalisoittotatsilla. Olisko myös joku 3:1 tai 4:1 mulla se compress ratio ja taitaa se kompression tasomittari näyttää jotain 2dB...5dB välillä piikeissä.)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jukkajylli
07.01.2022 15:57:43
J.Nikkanen: Aika övereissä säädöissä saa kompura olla että dynamiikan tuhoaa mutta wat evö..

Jos hiljaista ääntä yritetään nostaa ja kovaa ääntä hillitä, niin eikö se ole dynamiikan vähentämistä? Mikä kompuran tehtävä sitten on, jos ei tämä?
Stidi alla.
okabass
07.01.2022 16:02:23 (muokattu 07.01.2022 16:07:10)
Oikeasti hauska seurata,kuinka Pyhää Vihaa täynnä kompressoreita ja kompressointia kohtaan jotkut ovat, näköjään ymmärtämättä asiasta yhtään mitään.
J.Nikkanen
07.01.2022 16:06:50
jukkajylli: Mikä kompuran tehtävä sitten on, jos ei tämä?

Kalkattaa hallin nurkassa ja toimittaa ilmaa verkkoon.

Mä välillä kompuroin tuost noin vaan ihan itsekkin.
Pauli Lappalainen
07.01.2022 17:55:15 (muokattu 07.01.2022 17:55:34)
okabass: Oikeasti hauska seurata,kuinka Pyhää Vihaa täynnä kompressoreita ja kompressointia kohtaan jotkut ovat, näköjään ymmärtämättä asiasta yhtään mitään.

No, aikoinaan ensimmäiset värkit jotka jäivät efektiräkistä varastolle olivat rumpugatet ja sitten seuraavana bassokompura. Ainoastaan jos soittajina oli aloittelijoita, niin sitten sitä tuli käytettyä hallitsemattomien pömäysten taltuttamiseksi.
Janne19691
07.01.2022 18:01:50

Äänittelen paljon (pääasiassa rokkia) ja aina bassoraitaan sen kompuran tykkään laittaa kun miksaan. Mielestäni se tuo hyvää soundia. Livesoitto ei minusta ole eri asia joten kompuran laitan siihenkin. Ymmärrän että eri musiikkityylissä esim. jazz ei kompuraa soittaja halua.

Olen tykännyt käyttää optista kompuraa livenä (optinen on hidas eli päästää attackin läpi) noin 2:1 suhteella ja minimi release ajalla. Äänittäessä 1176 tyylinen kompressori on minusta erinomainen. Kompressorin säätäminen on tärkeää että soundi paranee eikä huonone.
Rule #1: There are no rules.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)