Aihe: Bassoa hankkimassa 1 | |
---|---|
![]() 31.01.2022 21:48:34 (muokattu 31.01.2022 21:53:51) | |
Olisi tilanne että kitaristi innostui basson soitosta josssain määrin ja vuosi sitten tuli hankittua torilta kun kohdalle osui niin tuollainen LTD B-205SM 5-kielinen basso. https://www.thomann.de/fi/esp_ltd_b_205sm_stblks.htm 5. kielelle ei oikein ole ollut käyttöä ja laitteen paino ja kaulan leveys vähän häiritsee joten ajatus oli vaihtaa 4 kieliseen Toria on tullut muutama kuukausi seurattua mutta "vintage" jazzarit ja presarit ei oikein miellytä silmää mitenkään, jotain vähän nykyaikaisemman oloista pitäisi olla , muutenkin tarjonta on ihmeellisen heikkoa, tai mielenkiintoisen näköisiä ei vaan liiku tai sitten on niin kaukana että ei ole edes rahallisesti järkevää lähteä hakemaan. 5+ kielistä sitten olisi jo vaikka minkä näköistä mikä silmää miellyttäisi Toinen mikä pistää silmään niin sellaista hyvää keskihintaista bassoa ei tahdo liikku, siis siinä 500-1000e sarjassa, suurin osa on ihan entry-level tavaraa tai sitten monen tonnin high endiä. Nekin harvat mitä olisi keskiluokkaa on sitä perus fenderi linjaa Muutama mitä olen miettinyt että voisi olla varteenotettava jos uuden ostaisi johtuen käytettyjen huonosta tarjonnasta Yamaha TRBX504 tai 604 https://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_504_tbl.htm https://www.gear4music.fi/fi/Kitara … GLo3JwxegpgbEqmvxbJKNsaAgdHEALw_wcB Solar AB2.4 (kohtapuoliin tulossa) https://www.solar-guitars.com/product/ab2-4canibalismo/ https://www.solar-guitars.com/product/ab2-4bop-black-open-pore-matte/ Joku muu, mikä ja miksi ? Entä miten esimerkiksi nuo edellä vertautuvat tuohon nykyiseeni B-205 esim laadullisesti? Entä soundin ja muiden ominaisuuksien puolesta, aktiivi-eq taitaa kaikissa olla, Yamahan saisi passiiviksikin ? Tähän olen kyllä ollut tyytyväinen laadun puolesta vaikka "vain" 200 sarjan LTD onkin, en ole löytänyt moitittavaa oikein mistään mikä voisi olla paremmin tehty Uusien hintaa jos vertaa niin esim tuo 504 Yamaha pyörii samassa kuin tuo LTD, onko Yamaha oleellisesti laadukkaampi, entä tuo 604 sarja, onko muuta ero kuin hienompi viimeistely transparenttina viilukantena jne Musiikkia aika laidasta laitaan mutta ehkä rock/metalli on suuntana se mikä kiinnostaa ja mihin soittopelien tulisi taipua Ostopaikkana mieluusti esim Thomann jolla mahdollinen palautus ja testaus sujuu kivuttomasti, toki kivijalkaakin saa vinkata jos sellainen satumainen tuuri kävisi että edes jotain mielenkiintoista olisi näytillä :) | |
![]() 01.02.2022 09:14:22 | |
Jos modernimmat bassot houkuttelee niin tsekkaisin Ibanezin tarjonnan. Ovat helpposoittoisia ja ergonomisia soittimia. Kaulat on ohuita ja kapeita. Esimerkiksi nämä menisi budjettiisi: https://www.thomann.de/fi/ibanez_sr600e_ctf.htm https://www.thomann.de/fi/ibanez_sr600e_ast.htm Tuosta Solarista ja Yamahasta ei ole mulla kokemuksia. Tuo 500-1000 on vähän hankala hintaluokka, siihen tarjontaa ei kovin paljoa ole. Spectorin Legend Classic on mainio basso ja hinta meni tuohon väliin, sitä ei näytä tosin enää mistään saavan. Nyt lähinnä sitä vastaava taitaa olla tämä: https://www.thomann.de/fi/spector_ns_pulse_4_carbon_sb_charcoal.htm Menee tosin yli tonnin jo hinta. | |
![]() 01.02.2022 09:26:03 | |
Noissa Yammuissa on ainakin ihan järjettömän miellyttävä kaula, ergonominen runko ja aktiivi/passiivi mahdollisuus. Ja stokkimikit itessään on jo aikas hyvät. Jos Yammun tielle lähet niin kannattaa saman tien ottaa tuo 604 malli. | |
![]() 01.02.2022 09:32:37 | |
Mulla on juuri tuo https://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_504_tbl.htm Yamahan TRBX 504. Olen ollut siihen tyytyväinen. Nauhanpäät eivät törrötä parin talven jälkeenkään ja muutenkin kaulan & nauhojen laatu on todella hyvä. Kielet saa alas ilman räminöitä. Kaula on ollut myös todella stabiili, eli en säätänyt kaularautaa täksi talveksi ja on vielä ihan järkevissä soittokelpoisissa säädöissä. Kaulan profiili on myös oikein mainio ainakin minun kouraan. Plussana Yamahassa on aktiivi/passiivi -kytkin, eli jos aktiivijärjestelmä kammottaa, voi pariston ottaa pois ja käyttää vain passiivisena, tai sitten vaihtaa kesken soiton kytkimellä näiden tilojen välillä. Käytännössä olen soittanut aina aktiivimoodissa (vaikka sitä niin aluksi vieroksuinkin :D ) Voin suositella ainakin oman kokemukseni perusteella. Minulta löytyy myös TRBX 505, kun halusin toisen basson joka on 5-kielinen. Oli helppo ostaa sama malli 5-kielisenä kun oli jo kokemusta kyseisestä mallisarjasta 4-kielisen version osalta. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 02.02.2022 18:03:26 | |
Mulla on ollut Yamahan vitosen jälkeen pari vuotta Sire Marcus Miller jazzari. Tohtisin väittää, että valitsemassasi hintaluokassa nää on eteviä soittimia. Aktiivi ja passiivi molemmat käytettävissä kytkimellä. Kolmealueinen eq parametrisellä keskialueella ja lisäksi passiivi tone käytettävissä myös aktiivi puolella. Järeä etuvahvistus oliskohan 18V kun käyttää kahta 9V paristoa. Itse olen tykännyt, vaan olen käytellyt lähinnä himassa. Sitten vähän miinuksia tasapainottamaan kehuja. Omani ostin käytettyä ja potikat piti kiristää, että loppui huojuminen. Seikka joka itseäni vähän arveluttaa, on se että basson elektroniikka on kolvattu suoraan yhdelle piirilevylle eli potikat lähtee pakettina ja lisäksi potikat on vähän tavanomaisuudesta poikkeavan näköisiä eli potikan kotelo ei ole semmoinen perinteinen pyöreä peltikotelo, vaan tiiviin näköinen noppa jota ei voine huoltaa eli oletan, että jos tähän tulee vikaa, niin menee koko paketti sitten vaihtoon. Toisaalta pystyyhän tähän vaihtamaan tietty elektroniikat ja mikit sun muut, mutta tiedä häntä onnistuisiko tuollaisen kytkennän rakentaminen uudelleen noin vain muista osista. Asia on kiinnittänyt huomiota, koska vola ja tonepotikkayhdistelmä osoittaa pientä kulumisen merkkejä. Luulisn silti, että laadullisesti tää on varmaan ihan yhtä hyvä kuin muutkin tämän hintaluokan laitteet. Soittotuntuma on pysynyt hyvänä ja basso käyttäytyy vakaasti eikä näytä juuri reagoivan ilmankosteuden vaihteluihin. Yleisarvosana hyvä moderni hifijazzari edulliseen hintaan. | |
![]() 02.02.2022 19:05:53 | |
Jo vain Täytyy noihin Iboihin tutustua vielä tarkemmin, vaikutti ihan mielenkiintoiselta, ilmeisesti tuo 600 sarja ja siitä ylös alkaa olla jo ns laatupelejä Oliko tuo hallun viesti siis tuosta Sire bassosta vai yammusta, näköjään niitäkin löytyy aika laidasta laitaan Toisaalta hyvä että ei kaikkia ole suoraan varastossa niin on aikaa ihmetellä ja pureksia :) Solarit kiinostaisi toisaalta mutta vähän jännittää "uutena" aluevaltauksena että millaisia sitten ovat, malliltaan olisi kyllä aika räyhäkkään näköisiä | |
![]() 20.03.2022 10:54:56 | |
No tuli tompalta tilattua tuo Ibanez SR600E-Ast kun muutaman päivän sisällä näytti toimitusta joka sitten muuttuikin kuukaudeksi. Saapuikin yllättäen etuajassa, joskus näinkin päin Tosi siisti, kevyt ja kaula mukavan tuntuinen ja tosiaan ihan eri maata kuin edellisessä ltd 5 kielisessä, sopii hyvin kitaristin sormille Vkl ajan tätä tutkin ja pieni virhe oli lavan pääliviilun reunassa, vähän kulma irvisti, parilla liimatipalla olisi selvinnyt, mutta suurempi vika löytyi kun järkyttävän korkealla olleita kieliä laskin alemmas kohti normaalia ~2mm. Soittaessa 4-6 nauhoilta kieli alkaa resonoida painetun kohdan ja satulan välissä edellisiin nauhoihin Tarkempaa silmää ja viivainta peliin ja 3-4 nauhojen kohdalla paksun kielen puolella on patti "ylöspäin" tai sitten 1 nauha ja satula on liian matalalla, loppukaula kaareutuu nätisti kuten pitääkin ja reagoi kaularautaan mutta tuo patti on ja pysyy. Silmällä katsoen myös otelauta tekee saman patin Nauhat hiomalla varmaan saisi kuntoon mutta sitten jää jännitys miten kaula elää tulevaisuudessa jos nyt jo uutena on tuollainen mutka No osui silmään sitten torilta Sr700 ja kävin sen hakemassa ja päädyin palauttamaan tuon Sr600 Harmi sinänsä, muuten olisi ollut hyvä peli mutta hieman jäi huono laatuvaikutelma, toki näitä vastaan tulee aina mutta kohdalle osuessa harmittaa Tuo Sr700 tuntuu olevan myös loistopeli kaikin puolin, kaula on ehkä aavistuksen, ei paksumpi mutta ehkä vähän pyöreämpi, ei ainakaan omaan käteen tuntunut haittaavan. Todella siisti ja laadukkaan tuntuinen ja ilmeisesti ihan laadukkailla Bartolini Mk1 mikeillä | |
![]() 20.03.2022 11:56:45 (muokattu 20.03.2022 11:57:48) | |
Ensimmäinen bassoni, indonesialainen Yamaha BB414, omaa myös vähän epämääräisen kaulan. Suoristamalla kaularaudalla silmämääräisesti ihan suoraksi siitä tuli soitettavampi. Soundipuoli ja yleinen värähtely siinä on oikeinkin kohillaan. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 21.03.2022 08:11:27 | |
VesQ1986: Jo vain Täytyy noihin Iboihin tutustua vielä tarkemmin, vaikutti ihan mielenkiintoiselta, ilmeisesti tuo 600 sarja ja siitä ylös alkaa olla jo ns laatupelejä Oliko tuo hallun viesti siis tuosta Sire bassosta vai yammusta, näköjään niitäkin löytyy aika laidasta laitaan Toisaalta hyvä että ei kaikkia ole suoraan varastossa niin on aikaa ihmetellä ja pureksia :) Solarit kiinostaisi toisaalta mutta vähän jännittää "uutena" aluevaltauksena että millaisia sitten ovat, malliltaan olisi kyllä aika räyhäkkään näköisiä Mun viesti koski Sireä, joka on ihan kelpo basso. Se mun Yamaha oli passiivinen BB425 oli oikein hyvä basso myös, mutta erilainen. Ostin ton Siren jazzarin nälkään, mutta jos pitkässä juoksussa kysytään niin saattaisin olla sitä mieltä, että se Yamaha oli vielä vähän parampi (harmi että myin sen ja vielä liian halvalla saatana). | |
![]() 21.03.2022 10:09:53 | |
hallu: (harmi että myin sen ja vielä liian halvalla saatana). Toisaalta, ostajan kannalta kauppa oli onnistunut :) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 30.03.2022 09:50:05 | |
Kefiiri: Toisaalta, ostajan kannalta kauppa oli onnistunut :) No niinpä, onnistunut kauppahan se oli :-) mutta tykkäsin oikeasti siitä vanhemmasta Yamahan BB sarjasta. Haaveenani oli joskus se aito jaappanin BB- mutta ne tuppaa olemaan vähän tyyriitä mun makuun..... tai siis ei mulla ole rahaa tarpeeksi :-D | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)