Aihe: Kontran tallan hionta ja mikitys. 1 | |
---|---|
![]() 09.03.2023 23:31:01 | |
Moro! Tilasin Thomannilta kontraan säädettävän tallan. Tulikin mallia pölkky! Osaisiko joku neuvoa, kuinka tuo höylätään ja hiotaan tarkoitukseen sopivaksi. Tai kertoa, kuka sen osaisi tehdä. Voisi siihen jo hankitut piezo mikitkin sovittaa. Jos menee perseelleen, menee komiasti perseelleen! | |
![]() 09.03.2023 23:47:59 | |
Ensimmäisenä tulee mieleen Jarkki Heinonen ja seuraavana How violins. | |
![]() 10.03.2023 08:44:02 | |
Moi. varmatahtioy: Tilasin Thomannilta kontraan säädettävän tallan. Tulikin mallia pölkky! :o Jos oli T-Kaupan vika, pukkaa takaisin. Tosin joitain harvoja/harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta myös säädettävät vaativat kanteen sovituksen. Joten säädettävänkään kanssa ei sovitustarpeesta pääse luistamaan. varmatahtioy: Osaisiko joku neuvoa, kuinka tuo höylätään ja hiotaan tarkoitukseen sopivaksi. Ammattilaisen tietotaidon hyväksikäyttämistä ei koskaan voi aliarvioida eikä väheksyä, mutta jos sattuu olemaan samalla tapaa teeseitseholismin runtelema kuin itse olen, eihän tuollainen pirtaan istu ;). Tldr: tallan sovittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta varsinkin ekalla kerralla kannattaa aihioksi valita joku halvempi blankko. Tai liimaa vanhan tallan jalkapohjiin lisää tavaraa ja harjoittelee sillä. Kuten kaikissa muissakin kontra/sello korjauksissa, äänipinnan paikka on syytä merkata etukäteen osviitaksi, ja toisaalta varmistaa sen paikallaanpysyminen. Tapoja sovittaa orkesterisoittimen talla on useampia, mutta kuten muissakin vastaavissa tilanteissa ja askareissa, lopputulos ratkaisee, ei niinkään tapa jolla siihen päästään. Seuraavassa tapa jolla itse olen homman hoitanut: Koska tarkoituksena on saada koipien alapinnat vastaamaan mahdollisimman tarkasti kannen muotoja käyttötilanteessa, mun mielestä "koipienlevitin" on etenkin amatöörille korvaamaton kapistus. Tuollaisen askartelee varsin näppärästi pienestä vanttiruuvista -tai hätätilassa kahdesta pyöreäpäisestä pultista ja jatkomutterista- mutta vanttiruuvilla saa paremman tuntuman säätöön eikä koiven sisäpintaan tule hankausjälkiä. Tuntuma on tärkeä, koska koivet eivät määrättömästi levittämistä siedä, vaan napsahtavat melko herkästi poikki. Katkeamisherkkyydessä tallan laadulla, puumateriaalilla ja syidensuunnalla on suuri merkitys. Jotta tallan saa mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon ilman eestaas vekslaamista, muotoilen sekä koipien alapinnan että yläosan ensin lähelle vannesahalla ja nauhahiomakoneella. Joko vanhan tallan perusteella, tai jos tallaa ei ole, mittaamalla. Vaikka tarviketallojen kanssa on aina herran hallussa kuinka tasapainoiselta talla näyttää, jätän aina vähintään 5mm jalkoihin työstövaraa vaikka yläosa näyttäisi kuinka hassulta. Jos aivan tolkuttoman epätasapainoiselta näyttää, myös "nilkoista" voi ottaa materiaalia. Joskus joutuu myös hylkäämään tallan johonkin toiseen projektiin ja etsimään sellaisen jonka mittasuhteet ovat lähempänä. Teen myös jalkapohjien sisänurkkiin pyöristyksen jottei painu/tarraa kanteen sovitusvirittäessä. Kun ollaan riittävän likellä, mittaan jalkojen välin, asennan mahdollisesti irroitetun äänipinnan paikalleen, ja kielitän vireeseen niin että jalkojen alla on kokopuukantisissa kaksi ohutta muovilevyä (fankka kestää rullatkin, kokopuu ei), ja välissä liukastetta jotta jalat pääsevät vapaasti leviämään. Kun instrumentti on vireessä, mittaan jalkojen välin uudelleen, ja jos (käytännössä puisilla talloilla aina kun) ovat levinneet, ruuvaan koipienlevittimen väliin. Kun kokemus karttuu, voi jalkoja levittää jo etukäteen ennen kielittämistä, asettuu paremmin ja nopeammin. Varsinaisessa jalkapohjan kanteen sovittamisessa löytyy useampi koulukunta. Traditionaalisesti jalkapohjat veistetään jotain merkkiainetta hyväksi käyttäen. Kerettiläisempiä -mutta harrastelijoiden keskuudessa yleisempiä- ovat hiomiset, joko vapaana merkkiaineen kanssa tai niin että hiomapaperi on kannen päällä ja koivet hiotaan suoraan kantta vasten. Kun koivet sopivat halutulla tarkkuudella kanteen, otetaan koipienlevitin pois ja kielitetään ja viritetään haluttuun vireeseen. Rakotulkilla tai vastaavalla varmistetaan että jalka istuu tasaisesti kanteen. Tuon jälkeen säädetään kielten korkeus, ja kovaa soittoa :). Tallan "viiksien" ja "kannusten" muotoilemisella väitetään olevan vaikutusta soundiin, itse en ole moista huomannut, mutta viisteet tietysti vähentävät lohkeilutaipumusta. Ja ovat perinteisemmän -ja tehdymmän- näköiset. Askartelun iloa jos päädyt itse kokeilemaan :). Mikkiasiaan on paha ottaa kantaa tietämättä minkätyylisiä mikrofoneja olet ajatellut käyttää. T:Samuli | |
![]() 11.03.2023 13:30:23 (muokattu 11.03.2023 13:39:51) | |
Jos harrastuksesi on kontrabasson soitto niin ota yhteyttä ituvirtanen mainitsemiin henkilöihin tai googlaa itseäsi lähin jousisoittimiin erikoistunut soitinrakentaja tai korjaaja. Soitinkorjaajalla on tarvittavien välineiden lisäksi usein vuosikymmenten kokemus tuon työn tekemisestä ja tallan istuvuus on varmasti parempi kuin mihin asiaan perehtymätön pystyy ainakaan ensimmäisellä kerralla. Näin saat soittimeesi mahdollisimman hyvän soundin ja soittotuntuman. Jos haluat harrastaa soitinkorjausta/-rakennusta niin sitten kannattaa alkaa perehtymään esim. https://gollihurmusic.com/setup-and … for-optimum-sound-by-chuck-traeger/ kirjan kautta. Jos talla on vielä palautettavissa niin pistä takaisin. Soitinkorjaajat ei välttämättä innostu asiakkaiden omista valmiista aihioista niin paljoa. Itse muistan menneeni eräälle soitinkorjaajalle bassoni ja jostain saamani talla-aihion kanssa ja soitinkorjaaja sanoi, että hän käyttää omia aihioitaan. Voi johtua siitä, että jos homma menee syystä tai toisesta uusiksi niin yhdellä asiakkaan toimittamalla aihiolla homma on pakko saada kerralla oikein kun taas omia aihioita soitinkorjaajilla voi olla useita jolloin homman tekeminen täysin alusta on mahdollista. Piezomikrofonien mukana tulee hyvät ohjeet asennuksiin ja mikrofonin mallista riippuen sen voi tehdä itse tai jättää ammattilaisen tehtäväksi. Esim. Fishman BP-100 on todella helppo asentaa, mutta tallan säätöruuvien tilalle asennettava Fishman Full Circle tai Wilsonin K4/K5 vaatii jo hyvää käsitystä siitä mitä tekee. "Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)