Aihe: Etuastetta ? Jotain muuta, mitä ? 1 2 | |
---|---|
![]() 07.02.2023 16:11:42 | |
Noniin. Mut on hemmoteltu pilalle tuolla 200W Hiwattikloonilla. Soundi ja tuntuma on just eikä melkein sitä mitä haetaan. Snadisti muroa ja kompressointia muttei yhtään liikaa. Piuha kiinni, kanavat jumpperoiden ja ROCK. (On mulla pieni lautakin jossa on clean boost, särö Ace of Spadesia varten ja viritin). Vaan vaan. Mitäs sitten jos tuota ei onnistukaan raahaamaan mukaan syystä tai toisesta. Keikkapaikan luvattu backline onkin 50W trankkukombo kasarilta. Tai DI-boxi. Tai ei edes DI-boxia. Ja/tai miksaaja vetää täysin kuivan kompressoimattoman reunarosottoman soundin yleisöllä. Kuulostaa hyvältä ? Not. Tai nuppi hajoaa. Tai. Olen kuullut huhuja että jotkut hullut vetää mallintavalla suoraan linjaan :) Minkäslaista systeemiä moisen varalle kannattaisi katsella ? Kitarapuolella mulla on varavehkeenä Behringerin GDI 21. Ei vakuuta kestävyydellään mutta ajaa asiansa tarvittaessa. Kai siitä bassokin menee tarvittaessa läpi mutta BDI 21 lienee parempi ? Joku muu, mikä, miksi ? Luonnollisesti halvalla kun B-tuotteetkin on huomioitu. Tee itse Alembic F-2B + sopiva DI-boxi ? Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 07.02.2023 16:31:25 | |
Behringerin BDI oli kyllä haikea laitos. En tiedä onko niissä aivan mahdoton hajonta laadussa sekä saundissa koska jotkut ovat kehuneetkin, itse en. Sitä en suosittele. Hyi yök. | |
![]() 07.02.2023 17:47:48 | |
J.Nikkanen: Behringerin BDI oli kyllä haikea laitos. En tiedä onko niissä aivan mahdoton hajonta laadussa sekä saundissa koska jotkut ovat kehuneetkin, itse en. Sitä en suosittele. Hyi yök. Okei, soundi kuraa ja jos laatu on samaa kuin potikkahäikkäisessä GDI:ssä niin ei siitä keikalle ole. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 07.02.2023 20:24:15 (muokattu 07.02.2023 20:29:50) | |
s151669: Tee itse Alembic F-2B + sopiva DI-boxi ? Toimii. Juuri la soitin rokki/coverkeikan Marshall/Ampeg-tyylisellä DIY putketusella, jossa perässä 400 W Coldamp päätemoduli ja SWR Goliath. Toi on mun varasysteemi, jos on pieni paikka tai jostain muusta syystä en ota rantasunaa messiin. DIY putkietusessa on laatu- ja hintasuhde harvinaisen hyvin kohdallaan. | |
![]() 07.02.2023 22:05:05 | |
Atomic Bass Box. Ei ole omaan putkivahvistinpinoon tullut enää koskettua treeniksellä eikä keikoilla ton jälkeen. Esim. Darkglasseihin verrattuna lähtee orgaanisemmat ja vintagemmat soundit ja säätövaraa on paljon. Löytyy myös softa IR:ien lataamiseen ja muuhun säätöön, mutta en tiedä mihin sitä tarvii kun tosta saa jo niin paljon erityyppistä bassosoundia irti. Ei kovin halpa tosin eikä ihan lähi-Siwasta löydy eli tullit tulee luultavasti päälle. Sláinte | |
![]() 08.02.2023 08:40:26 | |
Moi. J.Nikkanen: En tiedä onko niissä aivan mahdoton hajonta laadussa sekä saundissa koska jotkut ovat kehuneetkin, itse en. Samaa ihmettelin itsekin kun tuon mielenkiinnosta hankin, ei vakuuttanut (paitsi hinnaltaan :)) Kyllähän tuolla hieman pikkumaustetta perus-DI soundiin saa (vahvarin edessä/lenkissä ehkä enemmän), muttei minunkaan mielestä riittävästi ketjun aloittajan ajattelemaan käyttötarkoitukseen. "JohnK" modit on vielä tekemättä (osat kyllä hankin jo aikapäivää sitten), vaikutus käyttökelpoisuuteen on väitetysti melkoinen. ADI:a kehuvat myös, bassokäytössä jopa enemmän kuin BDI:tä, mutta eipä näköjään taaskaan ole T-Kaupassa varastossa joten testaaminen siirtyy jälleen hamaan tulevaisuuteen. En ole vielä kokeillut kuin pikaisesti luureilla, mutta yllätyin todella positiivisesti JOYO R-08 "vahvistin"-/mikki-/kaappisimulaattorin soundeihin kun sellaisen Verkkokaupan taannoisesta tarjoukskampanjasta hankin. Aktiivikaappiin on vielä kokeilematta, ja jos toimii halutusti, täytynee syventyä harjoittelemaan IR maailmaa. Ei sillä etteikö valmiit impulssit korvanmukaisia olisi, mutta oma on etenkin teeseitseholistille aina oma ;). Tarkoitus on käyttää ilman erillistä etuastetta, muttei tietenkään muuksi muuta sitä tosiasiaa että olen useammassakin viestiketjussa todennut etten kaappisimulaatiota tunne -enkä koskaan ole tuntenut- tarpeelliseksi :). Kaipa näillä vuosilla on joskus hyvä mielipiteitään muuttaakin :D. Tai edes yrittää. Jos putkietuasteen itsetekeminen polttelee ja siihen on mahdollisuus, suosittelen tietysti varauksetta. T:Samuli | |
![]() 08.02.2023 09:59:50 | |
okabass: Toimii. Juuri la soitin rokki/coverkeikan Marshall/Ampeg-tyylisellä DIY putketusella, jossa perässä 400 W Coldamp päätemoduli ja SWR Goliath. Toi on mun varasysteemi, jos on pieni paikka tai jostain muusta syystä en ota rantasunaa messiin. DIY putkietusessa on laatu- ja hintasuhde harvinaisen hyvin kohdallaan. Ei sulla kytkentää olisi jakaa ? Tuskin tulee 1:1 vaikka tälle tielle lähtisinkin mutta uudet (?) näkökulmat vanhaan aiheeseen kiinnostaisivat. Bugsy Boy: Atomic Bass Box. Ei ole omaan putkivahvistinpinoon tullut enää koskettua treeniksellä eikä keikoilla ton jälkeen. Esim. Darkglasseihin verrattuna lähtee orgaanisemmat ja vintagemmat soundit ja säätövaraa on paljon. Löytyy myös softa IR:ien lataamiseen ja muuhun säätöön, mutta en tiedä mihin sitä tarvii kun tosta saa jo niin paljon erityyppistä bassosoundia irti. Ei kovin halpa tosin eikä ihan lähi-Siwasta löydy eli tullit tulee luultavasti päälle. Näyttää käypäiseltä purkilta. Toki, saatavuus ja hinta poistavat sen tänään listalta. Noin yleisemminkin, ensimmäisenä tietysti katsoin Thomannin sivut. Sieltä Line 6 Bass pod tai vastaava ja ROCK ? No ei, halpaa kamaa on Zoomin joku mahdollisesti toimiva. Line 6 ei näköjään enää edes tee perinteistä Podia ei kitaralle, ei bassolle. Lattiamallia kyllä joka on jo hinnoissaan sekin mutta eipä niitäkään Thomannilta löydy. basisti1971: Moi. En ole vielä kokeillut kuin pikaisesti luureilla, mutta yllätyin todella positiivisesti JOYO R-08 "vahvistin"-/mikki-/kaappisimulaattorin soundeihin kun sellaisen Verkkokaupan taannoisesta tarjoukskampanjasta hankin. Jyrkkä ehkä, mutta manuaalista: Caution: Phantom power CAN NOT be applied to R-08 XLR OUT on aika killeri. Aivan varmaan tulee tapahtumaan tuon kanssa käyttösavujen poistaminen. Ja homma korjaantuisi kahdella kondensaattorilla, WTF ? Jos putkietuasteen itsetekeminen polttelee ja siihen on mahdollisuus, suosittelen tietysti varauksetta. Sehän se tässä vähän on myös. Tee-se-itse -holismi on paha tauti. Vaikkei olekaan aina tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas. Nyt toki hyllyssä olisi sopivia muuntajia ja putkia ynnä muuta. Ainoiksi osto-osiksi taitaisi jäädä putken kannat ja potikat. Nupitkin voisi ainakin teoriassa sorvata itse :) Sitten tuossa olisi yksi PC:n raato joka pitäisi hävittää niin siinähän se on chassis-materiaali. Käytännössä ilmainen etuastehan siitä syntyisi vai ? :) Vielä kun olisi aikaa. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 08.02.2023 13:38:49 | |
s151669: No ei, halpaa kamaa on Zoomin joku mahdollisesti toimiva. Line 6 ei näköjään enää edes tee perinteistä Podia ei kitaralle, ei bassolle. Lattiamallia kyllä joka on jo hinnoissaan sekin mutta eipä niitäkään Thomannilta löydy. Ei munuaisen mallisena eikä Podin nimellä, mutta HX Stomp on jokseenkin vastaava tuote nykyisessä mallistossa. Once is a mistake, twice is a jazz | |
![]() 08.02.2023 15:25:42 (muokattu 08.02.2023 15:28:59) | |
Jos vahvarisi on täydellisen soundinen ja suoraan linjaan veivaaminen varavaihtoehtona toimii, hommaa tällainen keinokuorma/DI/kaappimallinnusboxi. Ei tarvi niin tinkiä nupin soundista. https://www.thomann.de/fi/two_notes_torpedo_captor_8_ohm.htm EDIT: Tuossa onkin wattiraja 100, joten unohdettakoon tämä vaihtoehto. :) | |
![]() 08.02.2023 20:57:15 | |
Tana: Jos vahvarisi on täydellisen soundinen ja suoraan linjaan veivaaminen varavaihtoehtona toimii, hommaa tällainen keinokuorma/DI/kaappimallinnusboxi. Pointti oli se, että jos syystä tai toisesta ei saa vahvaria raahattua paikan päälle. Tai jos sattuu putkirikko. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 08.02.2023 21:31:04 (muokattu 09.02.2023 04:27:38) | |
s151669: Ei sulla kytkentää olisi jakaa ? Tuskin tulee 1:1 vaikka tälle tielle lähtisinkin mutta uudet (?) näkökulmat vanhaan aiheeseen kiinnostaisivat. Mä tein preampin joskus 1998 tai -99, eli ei ole enää tallella. Mutta Alembic skema löytyy netistä. Ja toi näyttäis hyvältä. http://www.frontiernet.net/~jff/SonOfSVPCL/DIYSVTBassPreamplifier.html Sellainen vinkki, että SVT preampin ekan putkiasteen anodi ja katodipuolen komponentteina kannattaa kokeilla Marshallin ekan p.asteen arvoja: 220 kohm tai 100 kohm ja 820 R + 250 mikroF. Tulee enemmän muroa. Radial SB2, Stage Bug on tohon sopiva toimiva, edullinen DI | |
![]() 09.02.2023 08:41:38 | |
Moi. s151669: Jyrkkä ehkä, mutta manuaalista: Caution: Phantom power CAN NOT be applied to R-08 XLR OUT on aika killeri. Aivan varmaan tulee tapahtumaan tuon kanssa käyttösavujen poistaminen. Ja homma korjaantuisi kahdella kondensaattorilla, WTF ? Totta, tuo "mustis-ansan" (=phantom blocker) puuttuminen on aina yhtä hämmentävää. Vaikka valtaosassa tilanteita toimisikin, kaksi konkkaa ei ihan riitä jos homman haluaa tehdä oikeaoppisesti, mutta eipä oikeaoppiseenkaan (muuntajattomaan) osat maksa harrastajalle kuin ykköseuroja, valmistajalle joitain kymmeniä senttejä. Ja jos/kun laitteen sisään suunnitellaan ja tehdään, ei teeseitsepalikan kallein osa-alue eli liittimet ja mahdollinen kotelointi ole kustannuksia nostamassa. Kaupallisia tuotteita on onneksi nykyään tarjolla jo vaikka kuinka -lähinnä siksi että tietokoneita ymv. laitteita ei tiskin normikanavaan ole syytä ilman kytkeä- joten muutamalla kympillä saa mielenrauhan äänenlaadun ylenmäärin heikentymättä. Ainahan ylimääräiset komponentit signaalitiellä jotain haittaa mukanaan tuovat, mutta livekäytössä aniharvoin liiaksi. Teinitsesäästin ohjeistakaan ei pulaa ole, jälleen kerran on meitä teeseitseholisteja ajateltu... Itselle tuo laitteiden herkkyys mustanaamiolle on sinänsä tuttu juttu eikä ostopäätöksen syntymiseen vaikuttanut (oli mun mielestä varsin edullinen), SWR bassonupeissa tuo valitettava ominaisuus on ollut kaiketi aina. Ainakin herra Raben ollessa ruorissa. Noista äänimiehet tiesivät jo heti nähdessään että pitää olla mustanaamion kanssa varovainen, ja joutuu maksumieheksi jos kämmää. s151669: Sehän se tässä vähän on myös. Tee-se-itse -holismi on paha tauti. Vaikkei olekaan aina tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas. Teeseitseholismini ansiosta/takia ole menettänyt valtaosan ajastani ja saman verran rahoistani, mutta kuten muutkin holismit, eipä tuohon oikein lääkettäkään ole. Vertaistuki lähinnä ruokkii tautia, ei suinkaan lievennä :D. Mutta sellaista se on, ja ainahan voi uskotella itselleen että homma on vain harrastus, ja harrastaminen on aina kustannus- ja ajankäyttötehokkuudeltaan kyseenalaista. s151669: Nyt toki hyllyssä olisi sopivia muuntajia ja putkia ynnä muuta. Ainoiksi osto-osiksi taitaisi jäädä putken kannat ja potikat. Nupitkin voisi ainakin teoriassa sorvata itse :) Sitten tuossa olisi yksi PC:n raato joka pitäisi hävittää niin siinähän se on chassis-materiaali. Käytännössä ilmainen etuastehan siitä syntyisi vai ? :) Vielä kun olisi aikaa. Kannat ovat laadukkainakin halpoja, joten siitä vaan. Kyllähän holisti aina holisminsa kohteelle aikaa löytää ;). T:Samuli | |
![]() 09.02.2023 09:42:30 | |
Tämä ei ole mikään kovin tuore kuva ja jouduin sitä hieman etsiskelemään. Joskus ennenkin täällä jakanut, mutta siis tuommoinen: https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5141.jpg Saundin hyvyys toki kuulijan korvassa mutta omaan korvaan toimii. Sen verran pitää tietää että mitenkä nuo purkit saundia muokkaavat ja pöydästä sai leikata melko huolella siitä (muistaakseni) 160 hertsin paikkeilta. Nykytilanne taitaa olla toinen kun on tullut tuota kaappisimua ruuvattua hieman toiseen asentoon, ei muuten ole potikat kuvassakaan just siinä missä pitäisi. Tuossahan ei ole sitten mitään väliä mikä vahvistin lavalla on, tai vaikka ei olisi vahvistinta ollenkaan. Huonona puolena mainittakoon että vahvistin saa kaappisimuloitua saundia, tosin olen tullut siihen tulokseen että aivan se ja sama, melko usein kun on saanut ruuvata melkomoista näkkileipää omista laitteista että saa bassosta selvää ja ettei soseudu väärällä tavalla PA vehkeiden saundin kanssa. Jos ja kun haluaa laudasta puhtaan saundin ja murot kaapin mikittämällä niin sekin onnistuu melko helposti. Jättää vain tuon kaappisimun pois välistä ettei (mahdollinen) latenssi kiusaa. | |
![]() 09.02.2023 16:37:25 | |
okabass: Mä tein preampin joskus 1998 tai -99, eli ei ole enää tallella. Mutta Alembic skema löytyy netistä. Ja toi näyttäis hyvältä. http://www.frontiernet.net/~jff/SonOfSVPCL/DIYSVTBassPreamplifier.html Sellainen vinkki, että SVT preampin ekan putkiasteen anodi ja katodipuolen komponentteina kannattaa kokeilla Marshallin ekan p.asteen arvoja: 220 kohm tai 100 kohm ja 820 R + 250 mikroF. Tulee enemmän muroa. Radial SB2, Stage Bug on tohon sopiva toimiva, edullinen DI No, tuo on ehkä työläämpi / mutkikkaampi kuin mitä oli mielessä. Enemmän Alembic F2B tai Ampegin Portaflexistä inspiraatiota saanut Sortaflex https://www.thallenbeck.com/blog/po … s/sortaflex-d-i-y-tube-bass-preamp/ on "linjassa". Ekan asteen katodikonkan/vastuksen viilaamista lienee tiedossa. Taidan laittaa siihen jokun säädön jotta saa Fat/Tight -tyyppisen vasteen sinne 20-80Hz väliin. Mulla muuten on tuon Stage Bugin kopio merkkiä Millennium. Ihan toimivaksi havaittu kyllä. Laatu alkuperäiseen verrattuna on tietysti mysteeri. basisti1971: Moi. Teeseitseholismini ansiosta/takia ole menettänyt valtaosan ajastani ja saman verran rahoistani, mutta kuten muutkin holismit, eipä tuohon oikein lääkettäkään ole. Vertaistuki lähinnä ruokkii tautia, ei suinkaan lievennä :D. Näinhän se on. Suunnittelu jatkukoon, jos saan jotain aikaan taidan postata tuonne Elektroniikkapuolelle. J.Nikkanen: Tämä ei ole mikään kovin tuore kuva ja jouduin sitä hieman etsiskelemään. Joskus ennenkin täällä jakanut, mutta siis tuommoinen: https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5141.jpg Saundin hyvyys toki kuulijan korvassa mutta omaan korvaan toimii. Onhan siihen pari polkumiinaa kertynyt :) Mutta pääasia että toimii. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 10.02.2023 10:49:05 | |
s151669: Onhan siihen pari polkumiinaa kertynyt :) Mutta pääasia että toimii. No tuostahan puuttuu ainakin puolet, eli kaikki ns. perseilypedaalit, höhö! | |
![]() 10.02.2023 13:24:40 | |
s151669: Noniin. Mut on hemmoteltu pilalle tuolla 200W Hiwattikloonilla. Soundi ja tuntuma on just eikä melkein sitä mitä haetaan. Snadisti muroa ja kompressointia muttei yhtään liikaa. Piuha kiinni, kanavat jumpperoiden ja ROCK. (On mulla pieni lautakin jossa on clean boost, särö Ace of Spadesia varten ja viritin). Vaan vaan. Mitäs sitten jos tuota ei onnistukaan raahaamaan mukaan syystä tai toisesta. Keikkapaikan luvattu backline onkin 50W trankkukombo kasarilta. Tai DI-boxi. Tai ei edes DI-boxia. Ja/tai miksaaja vetää täysin kuivan kompressoimattoman reunarosottoman soundin yleisöllä. Kuulostaa hyvältä ? Not. Tai nuppi hajoaa. Tai. Olen kuullut huhuja että jotkut hullut vetää mallintavalla suoraan linjaan :) Minkäslaista systeemiä moisen varalle kannattaisi katsella ? Kitarapuolella mulla on varavehkeenä Behringerin GDI 21. Ei vakuuta kestävyydellään mutta ajaa asiansa tarvittaessa. Kai siitä bassokin menee tarvittaessa läpi mutta BDI 21 lienee parempi ? Joku muu, mikä, miksi ? Luonnollisesti halvalla kun B-tuotteetkin on huomioitu. Tee itse Alembic F-2B + sopiva DI-boxi ? Tällainen Tech21 VT Bass DI käytettynä, niin a-vot: https://www.musamaailma.fi/fi/tech- … iZb3RpLgNx91R4Pn4SkuOkaAvBjEALw_wcB Ja kaupan päälle tulee todella hyvä särö (mun henk.koht. mielipide). Mulla tämä on laudassa pelkästään säröpedaalina ja tykkään. Toki jos viitsii investoida enemmän ja on intoa säätää asetuksia, niin Line6 HX Stomp on oiva valinta. Siitä saa DI-outin ulostuloista vaikka stereona (TRS-kaapeli->XLR.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 10.02.2023 14:00:03 | |
iec: Tällainen Tech21 VT Bass DI käytettynä, Katsoin demon Tech21:n sivulta ja olin jo vallan pettynyt että onpas surkea purkki - mutta loppua kohti tulikin sellaista soundia mikä toimi mun korvaan. Voi toki johtua youtuben soundeista jne. Mutta pannaan korvan taakse jos omavalmiste ei etene - tai ihan joka tapauksessa. Toki jos viitsii investoida enemmän ja on intoa säätää asetuksia, niin Line6 HX Stomp on oiva valinta. Siitä saa DI-outin ulostuloista vaikka stereona (TRS-kaapeli->XLR.) Juu ei - säätäminen ei kiinnosta yhtään. Yksi hyvä semipuhdas/lämmin/kompressoitunut perussoundi riittää, kunhan se on hyvä. Mööttöripäät otetaan sitten olemassaolevalla säröpurnukalla. Antikitarasankari. Siis basisti. | |
![]() 10.02.2023 14:35:07 | |
s151669: ksi hyvä semipuhdas/lämmin/kompressoitunut perussoundi riittää, kunhan se on hyvä. Mööttöripäät otetaan sitten olemassaolevalla säröpurnukalla. Kannattaa muistaa, että Alembic (eli 7ender), Ampeg-tyyppinen putkietuaste on ollut olemassa, erittäin käytetty, pidetty ja kehuttu yli puoli vuosisataa. Kun taas kaiken maailman purkkeja, riemurasioita on tullut ja mennyt. | |
![]() 10.02.2023 16:12:01 (muokattu 10.02.2023 16:12:11) | |
s151669: Katsoin demon Tech21:n sivulta ja olin jo vallan pettynyt että onpas surkea purkki - mutta loppua kohti tulikin sellaista soundia mikä toimi mun korvaan. Voi toki johtua youtuben soundeista jne. Mutta pannaan korvan taakse jos omavalmiste ei etene - tai ihan joka tapauksessa. Juu ei - säätäminen ei kiinnosta yhtään. Yksi hyvä semipuhdas/lämmin/kompressoitunut perussoundi riittää, kunhan se on hyvä. Mööttöripäät otetaan sitten olemassaolevalla säröpurnukalla. Mulla käytössä Tech21 VT Bass Character series (ei sisällä di boksia) jota ajan Radialin boksin kautta tiskiin. Toiminut jo vuosia hienosti, enkä ole ajatellut vaihtaa. VT bass silottaa kivasti yläpäätä, saaden sen läpi ajetut muut säröt kuulostamaan hyvältä PA:ssa. Mulla siis melko reippaasti efektejä laudassa, ja viimeisenä VT bass etuasteena pöytään. Jaan signaalin ennen tuota etuastetta Lehlen P Split boksilla niin, että vahvistimelle menee kaikki pedaalit, paitsi tuo VT Bass. Hiwatt Klooni täälläkin käytössä :) | |
![]() 12.02.2023 19:26:43 | |
Aguilar Tone Hammer. Siinä on myös DI box joten saa myös suoraan linjaan jos ei oo styrkkaria. Mahti peli. Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)