Aihe: Millainen vahvistin&kaappi tai combo riittää eri tilanteissa 1 | |
---|---|
![]() 17.08.2022 13:57:02 | |
Aloitan tällaisen threadin, jossa voi kertoa miten omat bassovahvistinsysteemit ovat toimineet eri käytännön treeni- ja keikkatilanteissa. Tässä omat vähäiset kokemukseni: Setti 1) 15" Fane elementti isossa refleksikaapissa (DIY) ilman hf driveria + 100w Peavey trankkunuppi 80-luvulta: Tämä toimi juuri ja juuri puurakenteisessa isohkossa treenikämpässä normitatsilla varustetun rumpalin ja kahden kitaristin kanssa rokkibändissä. Keikalle ei mitään asiaa mihinkään tällä systeemillä ilman PA:ta. Aina mietin treeneissä että piru kun olisi parempi kaappi ja tehokkaampi nuppi. Ainoa livekeikka tuolloisen bändin kanssa taidettiin tehdä järeämmällä lainavahvarilla+kunnollisella PA:lla joka oli tapahtumajärjestäjän puolesta. Setti 2) EV ZLX 12P 12" aktiivi-pa-kaappi (FRFR). Teho luokkaa Max 250w bassoelementille. Tämän kanssa mallintava pedaali Atomic Amplifitebox kaappimallilla: Tällä harjoittelee kotona ihan helposti ja jammailee kaverien kanssa. Suurin ongelma on tuossa muovikomposiittikotelo joka alkaa rämisemään isommilla voimakkuuksilla. Ei ehkä riitä keikalle ilman PA:ta mihinkään kotikokemusten perusteella. Kunnon treeneissä en ole tuota koskaan käyttänyt. Voisi toimia puukoteloisena ja silloinkin valitsisin 15" elementtisen version. (Sähkökitaralla tuo riittänee kaikkeen mahdolliseen, paitsi stadionille). Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 17.08.2022 20:29:40 | |
Kellariautotalli, sähkörummut, 30w Laneyn pikkucombo (trankku?) on täysin riittänyt. Treenis samaa kokoluokkaa kuin toinenkin paikka, tavalliset rummt, niin 250W trankkunuppi ajamassa 4x10 kaappia on välillä tuntunut ihan minimiltä. | |
![]() 17.08.2022 20:50:44 | |
Jats- ja klasarikeikoilla GK 200MB 100 W / 12". Poppi- ja rokkikeikoilla Peavey DataBass 450 W / 15" tai Glockenklang Soul 450 W / 2 x 10" tai 2 x 12". | |
![]() 17.08.2022 21:22:16 | |
Sohvabasistille riittää tämmönen: https://youtu.be/oewPfYnaErk | |
![]() 18.08.2022 15:33:34 | |
Barefaced FR800 riittää eri tilanteissa. Itselläni riittänyt pizzerian nurkasta ison lavan juhannusfestareille. Hyvä preamp eteen, avot - melkein hajoo aivot! https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1759012 | |
![]() 26.08.2022 15:54:08 (muokattu 26.08.2022 16:01:30) | |
Mulla on kaksi nuppia (Markbass LMK 500 ja joku TC-electronicin 250W nuppi) ja kaksi Markbassin kaappia (102 ja 151) niitä tavallisia, ei traveller-sarjaa. TC:llä ja 102:lla on soitettu lukuisia keikkoja pubeista kirkkoihin ilman kytkentää pa:han. Sellaista iisiä rokkimeinkiä, eikä tehot ole loppuneet kesken. Jos on iso stage, otan LMK:n ja molemmat kaapit. Niin isoa stagea ei ole vielä tullut, että olisi täysiä tarvinnut soittaa. Minusta jotain tehdään väärin, jos tuon koko pinon kanssa luukuttamalla tarvitsisi tehdä soundit koko yleisölle. Silloin pitäisi joka tapauksessa olla PA-laitteet. En kuitenkaan itse suostu lähtemään keikalle yhtään pienempien vahvistimien kanssa. Ylimääräistä paukkua olisi hyvä jäädä jäljelle. Mitä tulee treenikämppämeininkiin, mun lähtökohta on, että mahdollisuuksien mukaan kämpällä soitetaan samalla tatsilla kuin keikoillakin, joten sinnekään en ota mitään kotivahvistimia mukaan. Mun keikoilla on lähes aina oikeat PA:t, joten siksikin on järkeä treenata sillä "lavasoundilla". | |
![]() 31.08.2022 13:03:28 (muokattu 31.08.2022 13:04:31) | |
sepisti: Mulla on kaksi nuppia (Markbass LMK 500 ja joku TC-electronicin 250W nuppi) ja kaksi Markbassin kaappia (102 ja 151) niitä tavallisia, ei traveller-sarjaa. TC:llä ja 102:lla on soitettu lukuisia keikkoja pubeista kirkkoihin ilman kytkentää pa:han. Sellaista iisiä rokkimeinkiä, eikä tehot ole loppuneet kesken. Jos on iso stage, otan LMK:n ja molemmat kaapit. Niin isoa stagea ei ole vielä tullut, että olisi täysiä tarvinnut soittaa. Minusta jotain tehdään väärin, jos tuon koko pinon kanssa luukuttamalla tarvitsisi tehdä soundit koko yleisölle. Silloin pitäisi joka tapauksessa olla PA-laitteet. En kuitenkaan itse suostu lähtemään keikalle yhtään pienempien vahvistimien kanssa. Ylimääräistä paukkua olisi hyvä jäädä jäljelle. Mitä tulee treenikämppämeininkiin, mun lähtökohta on, että mahdollisuuksien mukaan kämpällä soitetaan samalla tatsilla kuin keikoillakin, joten sinnekään en ota mitään kotivahvistimia mukaan. Mun keikoilla on lähes aina oikeat PA:t, joten siksikin on järkeä treenata sillä "lavasoundilla". Tässä on paljon asiaa jota kannattaa pohtia. Itse lähden myös keikoille kamoilla joilla reenaan ja jerkkua pitää olla takana. Lopulta vahvistintehoa ei loputtomasti tarvi mutta kaapit kannattaa mitoittaa niin että niistä saa mökää irti ja ovat riittävän herkät. Nuo Markbassit ovat aika herkät ja niistä 500 watilla lähtee ääntä jo huomattavan paljon. Itsellä MB 104HF 8 ohm kaappi ja 700W/8 ohm vahvarilla on äänekäs. Ei yhtä iso saundiltaan kuin 810 mutta kyllä sillä itsensä kuulee varmaan tilanteessa kuin tilanteessa. | |
![]() 01.09.2022 09:46:59 (muokattu 01.09.2022 09:48:09) | |
iec: Aloitan tällaisen threadin, jossa voi kertoa miten omat bassovahvistinsysteemit ovat toimineet eri käytännön treeni- ja keikkatilanteissa. Tässä omat vähäiset kokemukseni: Setti 1) 15" Fane elementti isossa refleksikaapissa (DIY) ilman hf driveria + 100w Peavey trankkunuppi 80-luvulta: Tämä toimi juuri ja juuri puurakenteisessa isohkossa treenikämpässä normitatsilla varustetun rumpalin ja kahden kitaristin kanssa rokkibändissä. Keikalle ei mitään asiaa mihinkään tällä systeemillä ilman PA:ta. Aina mietin treeneissä että piru kun olisi parempi kaappi ja tehokkaampi nuppi. Ainoa livekeikka tuolloisen bändin kanssa taidettiin tehdä järeämmällä lainavahvarilla+kunnollisella PA:lla joka oli tapahtumajärjestäjän puolesta. Setti 2) EV ZLX 12P 12" aktiivi-pa-kaappi (FRFR). Teho luokkaa Max 250w bassoelementille. Tämän kanssa mallintava pedaali Atomic Amplifitebox kaappimallilla: Tällä harjoittelee kotona ihan helposti ja jammailee kaverien kanssa. Suurin ongelma on tuossa muovikomposiittikotelo joka alkaa rämisemään isommilla voimakkuuksilla. Ei ehkä riitä keikalle ilman PA:ta mihinkään kotikokemusten perusteella. Kunnon treeneissä en ole tuota koskaan käyttänyt. Voisi toimia puukoteloisena ja silloinkin valitsisin 15" elementtisen version. (Sähkökitaralla tuo riittänee kaikkeen mahdolliseen, paitsi stadionille). Tähän päivitystä omalta osaltani. Bänditoiminnan aktivoitumisen myötä uusin setti on tällainen: Markbass NY 122 Ninja kaappi ( 2x12"+HF-pilli). Kaapissa herkkyys 103dB/W/1m ja impedanssi 8 ohmia. Kaapilla kaverina Ashdown Rootmaster 800 EVO I. Vahvari tuuppaa 800W 4 ohmiin, joten 8 ohmiin tuupannee suunnilleen 400W. Ekat treenit vedetty tämän kanssa ja volyymireserviä tuntuu riittävän. Todella äänekäs bassovahvarisetti ja hyvät soundit irtosi. Myöhemmin näkee sitten miten toimii keikalla käytännössä. Treenien perusteella en odota ongelmia ainakaan äänenvoimakkuuden riittävyyden kanssa jos PA:n kautta vielä reititetään subien ryydittämänä. Ja on todella huippu juttu mun mielestä, että kaappi painaa vain 18,5kg. Tähän ei tarvitse kaveria avuksi roudaamiseen. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 05.09.2022 15:18:19 | |
Fender Rumble stage 800 2x10+ 1x15. Hyvin on piisannut | |
![]() 05.10.2022 12:16:59 | |
iec: Tähän päivitystä omalta osaltani. Bänditoiminnan aktivoitumisen myötä uusin setti on tällainen: Markbass NY 122 Ninja kaappi ( 2x12"+HF-pilli). Kaapissa herkkyys 103dB/W/1m ja impedanssi 8 ohmia. Kaapilla kaverina Ashdown Rootmaster 800 EVO I. Vahvari tuuppaa 800W 4 ohmiin, joten 8 ohmiin tuupannee suunnilleen 400W. Ekat treenit vedetty tämän kanssa ja volyymireserviä tuntuu riittävän. Todella äänekäs bassovahvarisetti ja hyvät soundit irtosi. Myöhemmin näkee sitten miten toimii keikalla käytännössä. Treenien perusteella en odota ongelmia ainakaan äänenvoimakkuuden riittävyyden kanssa jos PA:n kautta vielä reititetään subien ryydittämänä. Ja on todella huippu juttu mun mielestä, että kaappi painaa vain 18,5kg. Tähän ei tarvitse kaveria avuksi roudaamiseen. Jes. Hyvin riitti myös keikalla. Keikalla oli talon puolesta järeä PA-systeemi (taisi olla 2 kpl 2x18" subit). Kuulin oikeasti backlinestä oman soiton täydellisesti ja keikkatallenteiden perusteellakin kuulosti vallan mainiolta. Tuli jopa kehut lavasoundista toisen bändin basistilta, joka lainasi kyseisellä yhteiskeikalla mun backlinea. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)