Aihe: atmos usb äänikortit
1
esu6
20.06.2024 23:07:33
Hankkimassa uutta usb3 äänikorttia, onko tietoo mikä kortti hanskaa parhaiten atmos äänet.
Siis molempiin kuulokkeille ja ämyreille, netti ei tarjonnut kuin vinukan atmos ja tilaääniä.
Henri Henri Olavi
20.06.2024 23:17:46 (muokattu 20.06.2024 23:30:39)
Kortti jossa tarpeeksi ulostuloja? Vai mitä mahdatkaan tarkoittaa?

Audient Oriassa on ainakin tarkoitusta varten tarpeeksi ulostuloja ja hyvä kontrolli niihin:

https://audient.com/products/monitor-controllers/oria/overview/
Majid Kavousifar
esu6
21.06.2024 09:05:24
Henri Henri Olavi: Kortti jossa tarpeeksi ulostuloja? Vai mitä mahdatkaan tarkoittaa?

Audient Oriassa on ainakin tarkoitusta varten tarpeeksi ulostuloja ja hyvä kontrolli niihin:

https://audient.com/products/monitor-controllers/oria/overview/

Nyt näyttäis oikealta raudalta mutta hinta on kyllä paljon liikaa, täytynee tyytyä kuuloke versioihin niin hinta voisi osua paremmin kohdalleen, myös käyttis voi vaidella winukan ja linuxin välilla niin homma pitäisi hoitua äänikortissa ja sen ohjelmistossa.
Antti1
21.06.2024 10:36:48
Niin mitä sä olet tekemässä? Katsot leffoja striimipalveluista vai teetkö Atmos-ääniprojekteja itse? Vaikuttaa aika paljon suosituksiin ja hintalappuun.
Henri Henri Olavi
21.06.2024 12:10:04
Halpa ratkaisu olisi hommata interface jossa on tarpeeksi ulostuloja ja säätää jokaisen niiden vola, eq, viive erikseen DAW:issa. Vaikka se 16 pönttöä huoneeseen ja eiku töihin!
Majid Kavousifar
esu6
21.06.2024 16:27:52
Antti1: Niin mitä sä olet tekemässä? Katsot leffoja striimipalveluista vai teetkö Atmos-ääniprojekteja itse? Vaikuttaa aika paljon suosituksiin ja hintalappuun.

Joo leffakäyttöön, mutta atmos tuntuu toimivan vain osittain, oli winukan tilaääni käytössä tai ei, ajattelin emolevyn audion asettavan rajoituksia ulkoiseen äänikorttiin verrattuna mutta voin olla väärässäkin, käytössä siis kuulikkeet.
Henri Henri Olavi
21.06.2024 16:28:58 (muokattu 21.06.2024 16:29:15)
E: ei mitään
Majid Kavousifar
rintapek
17.08.2024 15:30:47

esu6: Joo leffakäyttöön, mutta atmos tuntuu toimivan vain osittain, oli winukan tilaääni käytössä tai ei, ajattelin emolevyn audion asettavan rajoituksia ulkoiseen äänikorttiin verrattuna mutta voin olla väärässäkin, käytössä siis kuulikkeet.

Mono - yhdelle raidalle taltioitua ääntä jota kuunnellaan yhdestä kaiuttimesta.
Myös kahdelle raidalle taltioitua ääntä voidaan kuunnella monona yhdestä kaiuttimesta

Streo - L&R taltioitua ääntä jota kuunnellaan L&R- kaiuttimista

2.1 äänijärjestelmässä on L6R + Subwoofer
streoääntä jossa jakosuodin jakaa matalat taajuudet subfooferille.

Yllämainitut on sitä ns. perinteisä ääntä"wanhan ajan" vehkeillä kuunneltavaa tarvitsematta sen ihmeempiä

Monikanavaääni, jota atmoskin on sit sisältää useampia ääniraitoja joita on tarkoitus kuunnella useammasta kaiuttimesta.
Peruskotiteatteriääni on 5.1.0
LCR + 1 sub + 2 surround- kaiutinta kuuntelupisteen sivulla tai takana
Laajennettuna se voi olla vaik 7.2.0 kun lisätään toinen sub sivulle tai taakse toiset surroundit, siis sur L&R + sur BackL&R

Atmoksessa mukaan tulee korkeus.
Yksinkertaisin atmos ääni on 5.1.2
jossa siis on LCR, 1 sub 2 surround ja HeightFront L&R joko seinällä katon rajassa tai itse katossa.

Atmosta ei ole jos itse ääniraita ei ole atmos.

Tosta on ilmaiseksi ladattavissa 7.2.4 Atmos- testiraita
https://immersiveaudioalbum.com/sonic-brand/

Kun laitan ton soimaan7katseltavaksi ihan täs win11 surffikoneessani windowsin mediasoittimella, niin sekä kuva, että ääni menee hdmi-piuhalla 7.2 kotiteatterivahvariin joka ymmärtää atmosta ja joka on konfiguroitavissa 5.1.2 niin äänet kuuluu asianmukaisesti oikeista kaiuttimista. Tosin, koska mulla on vaan 7.2 vahvistin jonka jokainen vahvistinkanava on käytössä niin täytyy tyttyä siihen, että tesitiedostolla surroundBack-äänet tulevat surroundlaiuttimista ja että HeightBack äänet tulevat HeightFront-kaiuttimista.
Toistaiseksi hintalappu 9.2 tai 11.2-vahvistimelle on mulle liian suolainen.
Näiden hinta ei käytettynä hankkiessa päätä huimannut n. 250,-

jos käyttää vaan tietokonetta katseluun/kuunteluun niin kotiteatterivahvarin voi tietty korvata monikanavaäänikortilla tai prossulla mut oikeaa määrää kaiuttimia oikeilla paikoilla ei oikein voi korvata millään.
et jos soundbarissa lukee 7.2.6 ja atmos ja kaikki kaiuttimet on metrin putkilossa telkkarin edessä niin kandee miettiä miks ei leffateatterissa kaikki kaiuttimet oo pötkössä valkokankaan alla?
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)