Aihe: FL Studio Fruity edition 20+
1 2
theGhetto
05.12.2023 09:08:43
Poika haluaa joululahjaksi FL Studio Fruity edition 20+ musiikin tekemiseen. Soittaa itse kitaraa ja koskettimia ja on tietokoneeseen semmoinen boxi jolla saa siirrettyä instrumentin koneelle. En tiedä mikä ilmaisohjelma nyt käytössä, pöytätietokoneessa kuitenkin Windows.
Kysymys kuuluukin, onko tuo hyvä ostos? On 15 v ja lahjakas musiikissa ja toivonkin että voi kehittyä siinä lisää.
Henri Henri Olavi
05.12.2023 09:15:37
Jos se on se jonka poika haluaa, niin miksei. Varmaan joku syy siihen hänellä on, miksi juuri se. Sillä pääsee maaliin ihan siinä missä muillakin DAW:eilla.
Laughter is the most powerful banishing ritual.
Antti1
05.12.2023 09:27:29
No kun ei välttämättä pääse maaliin. Se on tarkoitettu koneella musiikin tekemiseen, siis pelkästään koneen kanssa. Sillä ei pysty äänittämään ääntä esimerkiksi mikin kautta. Jos on haluja äänittää esimerkiksi sitä kitaraa, niin tuosta kannattaa ostaa kalliimpi versio heti. Rahalla saa enemmän ominaisuuksia, ulkopuolisena on vaikea sanoa mitä niistä oikeasti saattaa tarvita.
Henri Henri Olavi
05.12.2023 09:34:33 (muokattu 05.12.2023 09:35:28)
Antti1: No kun ei välttämättä pääse maaliin. Se on tarkoitettu koneella musiikin tekemiseen, siis pelkästään koneen kanssa. Sillä ei pysty äänittämään ääntä esimerkiksi mikin kautta. Jos on haluja äänittää esimerkiksi sitä kitaraa, niin tuosta kannattaa ostaa kalliimpi versio heti. Rahalla saa enemmän ominaisuuksia, ulkopuolisena on vaikea sanoa mitä niistä oikeasti saattaa tarvita.

Pystyy äänittämään audiota. Olin itsekin siinä käsityksessä, että sen audio-ominaisuudet ja editointi olisi olematonta, mutta näin ei olekaan, kun äsken asiaan tutustuin.

https://www.image-line.com/fl-studi … ine-manual/html/recording_audio.htm

https://www.image-line.com/fl-studi … /fl-studio-every-audio-editor-tool/
Antti1
05.12.2023 09:40:21
Henri Henri Olavi
05.12.2023 09:43:05 (muokattu 05.12.2023 09:44:17)
Jep, eli pitää olla vähintään tuo Producer. Halpahan se on kuin mikä. Itse toki ostaisin, ellei sitä jo olisi, Ableton Liven, jossa "konemusa"puoli ja midi, on erinomainen ja intuitiivinen, sekä audion kanssa pulailukin ok.
theGhetto
05.12.2023 21:41:24
Kiitos vastauksista! Kyllä hän tuossa mietti että tuon fruityn haluaa että jo pitkään ollut mielessä. Mutta sitä sitten mietin että jos ostan nyt tuon satasen version ja jahka hän oppii sitä käyttämään ja haluaa sen seuraavan, niin liekkö sen sitten pystyy vain päivittämään uudempaan kun ostanut. Vai jääkö niitä sitten kaksi käyttöön
Ja joo hän tosiaan myös tekee musiikkia sillä tietokoneella ilman instrumenttejakin, nyt kuulema joku ilmaisversio ollut.
zookiejoe
06.12.2023 21:46:00
theGhetto: ...että jos ostan nyt tuon satasen version ja jahka hän oppii sitä käyttämään ja haluaa sen seuraavan, niin liekkö sen sitten pystyy vain päivittämään uudempaan kun ostanut. Vai jääkö niitä sitten kaksi käyttöön.

Kun FL studion sivuille rekisteröityy oston yhteydessä, sieltä löytyy upgrades osio joilla pakettia voi päivittää tai ostaa lisää plugareita yms. Itsellä on ollut Fruity Signature versio vastaavassa käytössä vuodesta 2010. Sillä on tehty demojen runkoja sun muuta, äänitetty kitaroita, bassoa ja laulua rumputaustojen kanssa.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
zekeode
07.12.2023 14:11:45 (muokattu 07.12.2023 14:12:30)

Humble Bundlessa on Fruityloops tarjous missä saa tarjous kupongin (-20%) tuohon:
https://www.humblebundle.com/softwa … i-friends-hitmaking-bundle-software

Pay at least €32.26 for these 29 items.

Mukava lisäsetti alkuun. Joten noille ei jää lopulta montaa euroa hintaa.
theGhetto
07.12.2023 23:58:55
Selvä juttu, kiitos paljon vastauksista
pappasfin
09.12.2023 17:19:27 (muokattu 09.12.2023 17:38:26)
Antti1: No kun ei välttämättä pääse maaliin. Se on tarkoitettu koneella musiikin tekemiseen, siis pelkästään koneen kanssa. Sillä ei pysty äänittämään ääntä esimerkiksi mikin kautta. Jos on haluja äänittää esimerkiksi sitä kitaraa, niin tuosta kannattaa ostaa kalliimpi versio heti. Rahalla saa enemmän ominaisuuksia, ulkopuolisena on vaikea sanoa mitä niistä oikeasti saattaa tarvita.

Miten niin ei pysty äänittämään kitaraa mikin kautta. Oman kokemukseni perusteella pystyy kyllä äänittämään kitarat mikin kautta, pystyy äänittämään kitarat multihuljuttimesta etc.

Kuitenkin jos haluaa musiikkia tehdä tietokoneella kun itse sitä soittaa niin ehkä joku Presonus Studio One 6.5 on siihen parempi vaihtoehto, ihan sen takia koska se äänittäminen siinä tapahtuu helpommin kuin FL Studio 21.

Molemista noista löytyy sitten tekovälineet musiikintuotannon suhteen kuten rumpujen teot, syntikat sun muut. Sanoisin äkkiseltään, kannattaa verrata noita kahta ja muitakin, jotta se oikeas softa löytyy siihen omaan tarkoitukseensa.

Ja sen verran tuosta FL Studio 21 että kannattaa harkita ihan sen parhaimman version hankintaa, siinä kun on noita virtuaalisyntikoita melkoisesti enempi ja siihen myös saa ilmaisena myös FLEX virtuaali syntikan, joka on ääniltään erinomainen ja monipuolinen.

Kummallakin kyllä onnistuu kitaran ja jonkin muun soittimen äänittäminen mutta siihen tuo Studio One 6.5 on parempi kun se vaan on kätevämpi ja helpompi tässä kohdin musanteossa. (ilmainen softa on myös sitten Cakewalk, tämän mainitsin siksi, että jos ostaa tuon FL Studio 21 niin sen kaveriksi voi ihan kiva laittaa tuo https://www.bandlab.com/products/cakewalk , joka myös on ihan kätevä kun äänittää suoraan ulkoisesta lähteestä skittaa tai koskettimia jne.).

Tämä mun komentointi perustuu ihan siihen, että mulla on nuo molemmat käytössä (tosin FL Studio 21 on se paras versio käytössä ja jonka hinta on tippunut todella paljon).
PappaSFin
pappasfin
09.12.2023 17:22:50 (muokattu 09.12.2023 17:28:51)
Tuossa on noiden FL Studio 21 eri versiot mistä voi verrata mitä ne sisältää:

https://www.image-line.com/fl-studio/compare-editions/

Itse kun tuon kalleimman / parhaimman version ostin, niin se maksoi muistaakseni jotain 800 euron tienoilla.

Nyt tuo FL Studio 21 maksaa niiden omilla sivuilla 374 euroa

Tuo paras versio sisältää kyllä ihan tarpeeksi niitä virtuaalisoittimia kuten sytikat, rummut jne., noita kannattaa miettiä sen jälkeen kun on hankkinut tuon kalleimman version mistä kirjoitin, ja sekin sisältää FLEX virtuaalisyntsan, jossa soundeja piisaa.

Kyseisessä ohjelmassa on elinikäinen päivitys eli kun ja jos versio vaihtuu 21:sta 22:een jne. niin niistä ei tarvi maksaa mitään ja ne virtuaalisoittimetkin tulee aina mukana mistä on maksanut.

Päivittäminen on helppoa.
PappaSFin
Henri Henri Olavi
09.12.2023 23:28:54 (muokattu 09.12.2023 23:29:33)
E: eipä mitään.
Biitzilla
20.12.2023 17:06:34 (muokattu 20.12.2023 17:08:24)
Henri Henri Olavi: Jos se on se jonka poika haluaa, niin miksei. Varmaan joku syy siihen hänellä on, miksi juuri se. Sillä pääsee maaliin ihan siinä missä muillakin DAW:eilla.

FL Studio on kovin buginen ja ainakin mulla kaatuu usein Macilla. Mitä enemmän plugineja asentaa niin sitä enemmän tulee ongelmia.

No vielä sinnittelen tämän kanssa, kun johonkin cubaseen siirtyminen hirvittää, kun pitäs taas opetella uudet tavat. Vaikka Cubasea olenkin käyttänyt niin siinä mixerin hallinta oli kummallista (tai en vaan osannut)

FL Studiolla ei muuten saa kuin yhden projektin auki kerrallaan. Ei voi siis Cubase tyyliin avata kahta biisiä ja kopioida vaan raitoja niiden välillä.
Henri Henri Olavi
20.12.2023 17:15:48
Biitzilla:
FL Studiolla ei muuten saa kuin yhden projektin auki kerrallaan. Ei voi siis Cubase tyyliin avata kahta biisiä ja kopioida vaan raitoja niiden välillä.

Vsrmaan aika harvalla DAW:lla pystyy. Ainakaan mun työjuhdilla, Abletonilla ja Pro Toolsilla, ei pysty.
Danko
20.12.2023 19:05:30

Henri Henri Olavi: Ainakaan mun työjuhdilla, Abletonilla ja Pro Toolsilla, ei pysty.

Toolsissahan tuo onnistuu Import Session Datalla.
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Henri Henri Olavi
20.12.2023 19:08:41 (muokattu 20.12.2023 20:04:14)
Danko: Toolsissahan tuo onnistuu Import Session Datalla.

Toki, mutta tässä oli kyse kahden session/projektin samanaikaisesta ajamisesta.
zookiejoe
20.12.2023 19:53:15
Biitzilla:

PC:ssä saa useita Fruity sessioita avattua yhtä aikaa rinnakkain auki.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Hargon
27.12.2023 15:26:46
Biitzilla: FL Studio on kovin buginen ja ainakin mulla kaatuu usein Macilla. Mitä enemmän plugineja asentaa niin sitä enemmän tulee ongelmia.

No vielä sinnittelen tämän kanssa, kun johonkin cubaseen siirtyminen hirvittää, kun pitäs taas opetella uudet tavat. Vaikka Cubasea olenkin käyttänyt niin siinä mixerin hallinta oli kummallista (tai en vaan osannut)

Veikkaan, että kaatumisen syy on pikemminkin koneen tehottomuus kuin FL Studion bugisuus. Itse yritin jonkin aikaan pärjätä mukamas tehokkaalla läppärillä ja FL Studiolla, mutta sehän kaatuili koko ajan. Nyt on oikeasti tehokas pöytäkone eikä FL Studio ole kaatunut pariin vuoteen kertaakaan, vaikka olisi miten monta plugaria käytössä.
Kaikki yllä esitetyt mielipiteet ovat fiktiivisiä. Viittaukset todellisiin asioihin tai henkilöihin ovat täysin sattumanvaraisia.
Biitzilla
30.12.2023 13:34:05
Hargon: Veikkaan, että kaatumisen syy on pikemminkin koneen tehottomuus kuin FL Studion bugisuus. Itse yritin jonkin aikaan pärjätä mukamas tehokkaalla läppärillä ja FL Studiolla, mutta sehän kaatuili koko ajan. Nyt on oikeasti tehokas pöytäkone eikä FL Studio ole kaatunut pariin vuoteen kertaakaan, vaikka olisi miten monta plugaria käytössä.

Kyllä macin FL-studiossa on jotain ongelmaa jos se kaatuilee. Hyvä softa ei tee näin.

Macbook Pro 16 M1 2021 on niin tehokas ettei tuollaista pitäisi käydä. Toki varmaan pitäisi itse rajoittaa erilaisten pluginien määrää eikä vaan lisätä mitä sattuu samaan biisiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)