Aihe: Paras DAW 1 2 | |
---|---|
telescope 31.08.2023 20:22:44 | |
Mikäs se on nyt 2023? Itse tullut kokeiltua Cubasea, Logiccia, Abletonia ,Studio Onee ja Reaperia Tuntuu että kaikissa omat hyvät puolensa ja myös ärsyttävyytensä. Vähän on kuin naista valkkais, harmi ettei voi koostaa näistä hyvistä puolista yhtä, lähes täydellistä. | |
Antti1 31.08.2023 20:48:17 | |
Reaper pääsee aika lähelle, jos osaat ohjelmoida. On aika vapaasti muokattavissa. | |
Ianuarius 31.08.2023 20:55:18 | |
Mulla on vähän sellanen vika, että joka ikisessä softassa mitä kokeilen, jokin ottaa päähän. Paitsi Reaperissa. Your soundcard works perfectly! | |
Mikael 31.08.2023 22:06:42 (muokattu 31.08.2023 22:10:11) | |
Se mitä osaa parhaiten käyttää ja on sopivin omaan työtapaan. Fuzz is Clean! | |
Arkka 31.08.2023 22:07:40 | |
Antti1: Reaper pääsee aika lähelle, jos osaat ohjelmoida. On aika vapaasti muokattavissa. Ja vaikka ei osaisikaan, niin hyvällä tuurilla voi löytyä valmiita scriptejä toivottuihin toiminnallisuuksiin. Ton lisäksi se on kevyt, tukee plugareita hyvin, voi ajella stand-alonena ja on muutenkin poikkeuksellisen fiksusti tehty ohjelma. Tämän sanoneena, käytän 20 vuotta vanhaa Cubasea, joka jollain ihmeellä pyörii Win10:ssä. En suosittele :D | |
iec 31.08.2023 22:23:52 | |
Reaper toimii kolmella eri alustalla (Win, Mac ja Linux). Itse käytin pitkään vain Reaperia. Piruuttani hommasin Macciin siirtymisen myötä Logic Pron ja sitä on tullut nyt käytettyä enimmäkseen. Molemmat ihan hyviä. Logicissa tulee paljon kaikkia syntikoita ja plugareita mukana ja niissä on enemmän silmäkarkkia. Reaper on välillä aika karun näköinen (omat plugarit), mutta hoitaa asiansa. Valinnassa kannattaa myös miettiä sitä, että mitä DAWia kaveripiiri käyttää (lähinnä jos tulee ongelmia, niin on joku tuttu jolta voi kysyä ;) ) Jos löytyy valmiiksi jo iso kattaus ostettuja plugareita, on Reaper todella halpa verrattuna muihin DAW-softiin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
telescope 31.08.2023 22:36:53 (muokattu 31.08.2023 23:11:07) | |
Pitääköhän sille Reaperille antaa vielä mahdolisuus.. :D Arkka: käytän 20 vuotta vanhaa Cubasea, joka jollain ihmeellä pyörii Win10:ssä. En suosittele :D Itsekin aina välillä avaan Cubase 5:n. Itselle Cubase ei siitä eteenpäin tarjoa paljon mitään, C5 mukavan selkeä. Sen kun saisi täysin bugittomana ja parilla lisäominaisuudella, ni en muuta dawia varmaan kaipais. Edit. Annoin Reaperille mahdollisuuden ja eihän se edes löydä mun midi-koskettimia ':D Huhhoijaa, tullut vähän sellanen vaikutelma Reaperista, että se sopii tyypeille, jotka jaksaa tapella myös Linuxin kanssa. | |
Mikael 01.09.2023 20:52:31 | |
Mä joskus koitin hypätä Reaperin kelkkaan, mutta hankalaa oli. Oon ruvennut käyttämään Pro Toolsia muistaakseni vuonna 1999 ja kun joku softa on silleen selkärangassa, että sen käyttöä ei tarvitse juurikaan ajatella, niin on kyllä vaikea aloittaa jonkun toisen kanssa ihan nollasta. Pro Toollsin hinnoittelu on kyllä aivan hanurista verrattuna useimpiin muihin, mutta nykyversiot ovat kyllä muutn erittäin kehittyneitä tosi monella tapaa, enkä edes tiedä olisko jotain merkittävästi parempaa etenkään omaan melko audio-pohjaiseen työskentelyyn. Fuzz is Clean! | |
Kalmo 02.09.2023 13:33:02 | |
Mikael: Se mitä osaa parhaiten käyttää ja on sopivin omaan työtapaan. Niinpä. 30 vuotta Cakewalk/Sonarin amatöörikäyttäjänä olen ollut koko ajan myös aktiivinen ko. forumin lukija (aktiivisempi forumilla kuin käyttäjänä). On ihan normaalia, että ammatikseen ohjelmaa kymmeniä vuosia käyttäneetkin löytävät ja neuvovat toistuvasti toimintoja, joista eivät ole tähän mennessä tienneet. Yleisimpiä tilanteita lienevät ne, joissa joku kyselee sovellusta, jolla voisi tehdä tuota tai tätä, ja vastaukseksi tulee 2-4 eri tapaa tehdä sama Sonar/Cakewalkilla. Väittäisin, että minkä hyvänsä vakavasti otettavan DAW:n perusopetteluun menee yli vuosi, jos ahkerasti duunailee. Jos lähtee sokkona hyppimään DAW:sta toiseen etsien sitä, joka "tekee pron", ei koskaan löydä perille. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
Ianuarius 02.09.2023 13:46:00 (muokattu 02.09.2023 13:52:08) | |
Joo on se jos on käyttäny jotain 10 vuotta ja hakannu päätä seinään ongelmien kanssa satoja tunteja, niin eihän sitä sit vaihdeta enää sillee "no vois kokeilla 5 minuuttia". Katoin jotain videota, missä just joku tyyppi, siis ihan hyvä miksaaja, yritti tehä Reaperilla jotain ekaa kertaa. Se vaa raivosi koko ajan ku kaikki ei ollu täsmälleen samalla tavalla ku jossain muussa softassa. Okei? No hyvä. Näin päästään tilanteeseen, että kaikki softat toimii täsmälleen samalla tavalla ja vaikka olisikin joku tapa, joka säästää kymmeniä tunteja vuodessa, niin sitä ei ikinä voida ottaa käyttöön, koska ihmisillä ei ole kärsivällisyyttä avata ohjekirjaa. Tietty on eri asia, jos katotaan ohjekirjasta, ymmärretään täsmälleen miten asioiden pitäisi toimia, eikä niissä siltikään ole mitään järjen hiventäkään (Adobe Illustrator). Paskasti tehty on paskasti tehty. Your soundcard works perfectly! | |
Vessajono 03.09.2023 13:25:42 | |
Mikael: Se mitä osaa parhaiten käyttää ja on sopivin omaan työtapaan. Täähän se. Viimeiset kymmenisen vuotta oon käyttänyt pääasiassa Logicia. Pro Toolsista, Cubasesta, Reaperista ja Studio Onesta on sen verran kokemusta, että niilläkin pääsee maaliin jos tarve jostain syystä vaatii, mutta vaihtamiselle on kyllä aika pirun korkea kynnys. Lähinnä ehkä siinä kohtaa saattais ruveta miettimään, jos Apple esimerkiksi päättäis siirtyä subscription-hinnoitteluun Logicin kohdalla. Jos johonkin hyppäisin, niin luultavasti Studio Oneen: siinä on muutamia sellasia ominaisuuksia, jotka istuu todella hyvin omaan workflow'hun ja Notion-integraatio ois plussaa sekin, koska Logicin notaatiopuoli on valitettavasti edelleenkin sen verran kankea ja kämänen, että pitää joka tapauksessa käyttää jotain erillistä softaa siihen touhuun. Mixbus-kultti tietysti jaksaa muistuttaa, että se vaan kuulostaa paremmalta mutta niille lausunnoille nyt kannattaa antaa just sen verran painoarvoa ku vastaaville lausunnoille yleensäkin. Once is a mistake, twice is a jazz | |
WanhaWetäjä 04.09.2023 11:20:24 (muokattu 04.09.2023 11:20:43) | |
Vessajono: Jos johonkin hyppäisin, niin luultavasti Studio Oneen: siinä on muutamia sellasia ominaisuuksia, jotka istuu todella hyvin omaan workflow'hun ja Notion-integraatio ois plussaa sekin, koska Logicin notaatiopuoli on valitettavasti edelleenkin sen verran kankea ja kämänen, että pitää joka tapauksessa käyttää jotain erillistä softaa siihen touhuun. Vähän samansuuntaset mietteet, Notion Mobile löytyy iPadilta mutta sen haltuunotto on kovasti hakusessa ja harvemmin tulee enää lappuja tehtyä. Jos on tarvis niin perus kvartetin komppilaput saan väännettyä Logicin notaatiolla, sitä oon käyttänyt satunnaisesti vuodesta 2005 kun siirryin Mac-maailmaan ja ekaan Logiciin joka on kulkenut mukana 5.5.1 tms versiosta tähän päivään asti. Kotitarveharrastelijana Logic on niin kattava softa että muiden plugareita en juurikaan käytä, Helix Native on kitaralle, sitä tulee joskus käytettyä jos ei rautaversio ole kytkettynä. Aika lailla päätä seinään metodilla mentiin alkuvuosina koska kuka nyt manuaaleja lukee, YouTuben myötä elämä helpottui ja sieltä on tullut tsekattua video jos toinenkin. Niin joo, Logic Remotea tulee joskus käytettyä iPadilla mutta siihen(kin) pitäisi perehtyä vähän paremmin, kiva lisä kuitenkin. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
Mikael 04.09.2023 16:24:11 | |
Jos olisin vielä mäkki-ihminen niin Luna vaikuttais monella tapaa mielenkiintoiselta. Fuzz is Clean! | |
tavasti 04.09.2023 21:35:13 | |
Vessajono: Mixbus-kultti tietysti jaksaa muistuttaa, että se vaan kuulostaa paremmalta mutta niille lausunnoille nyt kannattaa antaa just sen verran painoarvoa ku vastaaville lausunnoille yleensäkin. Itse olen Mixbussia käyttänyt aika pitkään, mutta en ole kyllä korvaani lotkauttanut niiden analogisuuden ja soundin mainostamiselle. Se mikseri on hiton pätevä. Nykyisellään pääasiassa teen musan Bitwigillä, mutta lopullinen miksaus ja masterointi mixbussilla. | |
anapena 05.09.2023 19:37:29 | |
Mulla se on Nuendo. Toimii sekä windowsilla että macilla. Avaa luotettavasti AAFit ja OMFit. Todistettavasti supportti olemassa. Paljon kivoja ominaisuuksia. Sit kun sillä oppii ajamaan, ei oikein muita viitti kattella, paitti huvikseen. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
rintapek 06.09.2023 11:31:02 | |
Mä en parhaasta tiedä, mut vielä täl hetkellä Win- maailmassa bandlab Cakewalkin hinta-laatusuhde on ilmaisena kovaa luokkaa. Täl hetkellä koska toi muuttuu sillai, et sen tilalle tulee maksulliset Cakewalk Next ja Cakewalk Sonar ja nykyinen ilmainen on sen jälkeen "discontinued". Itte meinaan jatkaa tolla niin kauan kun se koneessa toimii ja aattelin laittaa asennuksenkin muistitikulle, et se on mulla käytettävissä niin kauan kun käyttöjärjestelmäni on Win10. Sit joskus tulevaisuudessa pitää keksiä jotain muuta mut se on sen ajan murhe. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | |
tavasti 06.09.2023 11:56:15 | |
rintapek: Mä en parhaasta tiedä, mut vielä täl hetkellä Win- maailmassa bandlab Cakewalkin hinta-laatusuhde on ilmaisena kovaa luokkaa. Täl hetkellä koska toi muuttuu sillai, et sen tilalle tulee maksulliset Cakewalk Next ja Cakewalk Sonar ja nykyinen ilmainen on sen jälkeen "discontinued". Waveform Free on oikeasti ilmainen kans, ja bonuksena saatavilla kaikille käyttiksille. Ja ei oo rajoitettu mitenkään, rajaton määrä raitoja-plugineja, jne. Toinen asia on sitten tykkääkö siitä. Itse olen joskus waveformia kokeillut vähinsä, ja jotenkin sen kanssa päädyn jatkuvasti tekemään jotain väärää. Muistaakseni sillä on joku automaattinen tapa miten se arvaa mitä halusin tehdä, ja 'työkalu' vaihtuu automaattisesti, samoin kuin gridin tiheys. Itselle nää ei oikein istuneet. | |
mikke 06.09.2023 12:01:12 | |
tavasti: Itse olen Mixbussia käyttänyt aika pitkään, mutta en ole kyllä korvaani lotkauttanut niiden analogisuuden ja soundin mainostamiselle. Se mikseri on hiton pätevä. Nykyisellään pääasiassa teen musan Bitwigillä, mutta lopullinen miksaus ja masterointi mixbussilla. Jostain syystä SSL osti koko Harrison Consoles firman ja samalla Mixbussin. Itse käytän sitä myös Linuxissa ja pelkästään sitä kaikkeen. Jos Linux tuki loppuu siitä SSL myötä, siirryn sitten Ardouriin. Ei jaksa enää opetella uusia DAWeja. | |
tavasti 06.09.2023 12:57:06 | |
mikke: Jostain syystä SSL osti koko Harrison Consoles firman ja samalla Mixbussin. Itse käytän sitä myös Linuxissa ja pelkästään sitä kaikkeen. Jos Linux tuki loppuu siitä SSL myötä, siirryn sitten Ardouriin. Ei jaksa enää opetella uusia DAWeja. No linuxiahan minäkin käytän, macciä mulla ei oo koskaan ollut ja viimeinen windows mitä oon enemmälti käyttänyt oli Win 3.11. Bitwiggiin siirryin reilu vuosi sitten. Tämmöiselle paskalle soittajalle se on hyvä, sillä saa helpommin korjattua omat mokansa kuin Mixbussilla tai Ardourilla. Ja toki, kaksi eri editoria, klipit ja kokonainen timeline on kätevä: https://youtu.be/Vx20E5qvW6A?feature=shared&t=165 | |
mikke 06.09.2023 14:45:02 (muokattu 06.09.2023 14:48:01) | |
tavasti: No linuxiahan minäkin käytän, macciä mulla ei oo koskaan ollut ja viimeinen windows mitä oon enemmälti käyttänyt oli Win 3.11. Bitwiggiin siirryin reilu vuosi sitten. Tämmöiselle paskalle soittajalle se on hyvä, sillä saa helpommin korjattua omat mokansa kuin Mixbussilla tai Ardourilla. Ja toki, kaksi eri editoria, klipit ja kokonainen timeline on kätevä: https://youtu.be/Vx20E5qvW6A?feature=shared&t=165 Uskon, että Bitwig on hyvä. Itse kun teen lähes pelkästään äänitystä ja miksausta, niin tuo Mixbus on enemmän mulle sopiva. Ja tarvittaessa sillä sujuu kaikki muukin, kun vaan jaksaa ja malttaa. Linux siksi, koska se on mahdollista ja se mahdollistaa asioita. Se on kuin iso dieselmoottori, kun se käynnistyy se ei sammu kuin sammuttamalla. Kaikissa isoisa työkoneissa on dieselmoottori. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)