Aihe: Nuotinnusohjelma Dorico
1
apply
18.02.2019 13:41:25
Katselin videoita siitä miten epäonnistunut Sibeliuksen käyttöliittymä on ja kuulin, että Avid on pistänyt joitakin vuosia sitten pihalle koko Sibelius-tuotantotiiminsä, Steinberg on palkannut koko tiimin itselleen ja kehittänyt alusta asti sellaisen nuotinnusohjelman, mikä Sibeliuksestakin olisi pitänyt tulla.

Äkkiseltään näyttää todella hyvältä. Sibeliuksesta minulla on vain vähän kokemusta, Musescoresta jonkin verran, mutta en ole tullut ajatelleeksikaan, että nuohan ovat tosiaan todella kökköjä käytettävyydeltään. Yksi asia mikä Musescoressa tökkii ja aiheuttaa harmia lähestulkoon joka kerta on mm. tahtiin mahtuvat nuotit editoidessa. Yleensä helpompaa on kirjoittaa koko tahti uudelleen, kuin muuttaa nuottien tai taikojen aikaarvoja jälkikäteen. Doricossa tuo näyttää toimivan todella sujuvasti. Jopa tahtilajin muuttaminen jälkikäteen onnistuu napin painalluksella.

Kevyt versio maksaa 99 e, täysi versio 559 e. Mukana tulee myös kiitettävä määrä Steinbergin samplekirjastoja ja ilmeisesti tuohon on integroitu jonkinasteinen sekvensseripuolikin.

Yritin hakea täältä, mutta Dorico tuotti 0 osumaa. Onko kellään kokemuksia/mielipiteitä ko. softasta?
apply
26.02.2019 10:25:03
Keskustelen jälleen itsekseni täällä foorumilla, mutta laitan nyt tähän vähän kommentteja, jos niistä on satunnaisille kulkijoille hyötyä.

Olen muutaman päivän opiskellut Doricoa.

Muutamia ominaisuuksia on tullut vastaan, jotka vaikuttavat todella käteviltä.

- Doricon tapa käsitellä projekteja vaikuttaa todella kätevältä. Tiedostoon liitetään "soittajat", joille voi määrittää instrumentteja. Partituurinäkymään kootaan kaikki yhteen, mutta jokainen stemma luodaan myös automaattisesti omaksi lapukseen. Soittajalle voi määrittää useampia instrumentteja, jolloin samaan nuottiin voi laittaa esim. tenorisaksofoni ja huilu. Tai miten nyt haluaakaan. En tiedä tekeekö muut ohjelmat nuo stemmat täysin automaattisesti, mutta tuo vaikuttaa ainakin todella helpolta.

- Sointusatsin pystyy hajoittamaan erillisiksi stemmoiksi todella helposti yhdellä komennolla. Voin soittaa esim. soinnut midinä yhdelle viivastolle ja kopioida parilla klikkauksella stemmat neliääniseksi kuorosovitukseksi neljälle eri viivastolle. Tai toisinpäin.

- Ohjelman saa soittamaan soinnut pelkkien sointumerkintöjen (myös muunnetut soinnut) mukaan. Biisien luonnosteluvaiheessa voi olla kätevää, ettei tarvitse kirjoittaa sointuja aina viivastolle.

- VST-instrumentit ja efektit

- Käyttöliittymä on minusta selkeä ja looginen, sen oppii hetkessä.

Samalla olen törmännyt Noteperformer 3 -nimiseen lisäosaan, joka vaikuttaa erittäin lupaavalta. Minulle on tärkeää kuulla tekemäni asiat mahdollisimman laadukkaasti myös työstövaiheessa, koska se inspiroi ja motivoi. En kuitenkaan pidä hirveästä säätämisestä ja monimutkaisista viritelmistä. Noteperformer on juuri tuollainen! Minimaalinen säätäminen, riittävän korkea laatu. Oikeastaan laatu on jopa pelottavan hyvä siihen nähden miten helppo sitä on käyttää, ainakin softan nettisivuilla olevien näytteiden perusteella, joiden ainakin väitetään tulevan suoraan nuotinnusohjelmasta suurinpiirtein plug&play -menetelmällä.
Gotnine
04.10.2019 09:43:55
Kiitos tiedoista ja keskustelunaloituksesta! Itselleni Dorico tuli ensimmäistä kertaa tietoisesti nimenä vastaan eilen, kun eräässä musiikkioppilaitoksessa yksi opettaja kehui Doricoa rehtorille suositellen sen lisenssin hankkimista ko. laitokselle.

Mitään syvällistä ja pitkää keskustelua ei aiheesta käyty, mutta olen edelleen kiinnostunut kuulemaan mahdollisista käyttäjäkokemuksista lisää.
apply
12.11.2019 14:08:45
Mahtavaa, että joku muukin on edes törmännyt Doricoon.

Latasin ketjun aloittamisen aikoihin kuukauden trialin, mutta testit jäi silloin aika pintapuoliseksi. Silti erittäin hyvä ensivaikutelma jäi.

Nyt ohjelmasta on julkaistu uusi versio, josta latasin jälleen 30 päivän trialin. Jonkin verran on tullut nyt nuotinnettuakin ja ainakin perustoiminnoiltaan vaikuttaa minusta paremmalta kuin vaikka Musescore. Ehdottomana plussana pidän sitä, että vakioasetuksillakin saa hyvän kuuloista playback-matskua.

Lisäksi midikiipparin asennus oli käytännössä pari klikkauksta, joskin aluksi oli ongelmana, että nuotit tuli soittaessa tuplana, mutta tuo taisi hävitä kun käynnisti ohjelman uudelleen. Ulkoinen äänikorttikin meni ihan heittämällä sisään ja bufferit sai säädettyä helposti niin, ettei toisto pätki.

Ainoana miinuksena tähän mennessä pieni epävakaus. Turhan monta kerran olen saanut jo ohjelman kaatumaan. Toivottavasti on vain tuon 3-version alkukankeuksia ja korjaantuu päivityksillä.

Kyllä minä silti taidan ostaa tuon Elements-version satunnaiseen lappujen kirjoitteluun, vaikkakin siitä harmikseni taitaa puuttua mm. juuri tuo stemmojen hajoitusominaisuus, mitä aiemmin mainostin.
Gotnine
29.11.2019 10:20:34
apply: Mahtavaa, että joku muukin on edes törmännyt Doricoon.

Latasin ketjun aloittamisen aikoihin kuukauden trialin, mutta testit jäi silloin aika pintapuoliseksi. Silti erittäin hyvä ensivaikutelma jäi.

Kiitos tiedoista!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)