Aihe: Ääni-interface 1 | |
---|---|
![]() 07.05.2007 17:26:00 (muokattu 07.05.2007 17:37:57) | |
Terve, Olen ostamassa ulkoista äänikorttia/interfacea läppärin kaveriksi ja kysyisin viisampien neuvoa asian suhteen. Ensisijaisesti haen DSP-tehoa, koska läppärin omat tehot tuntuu hyytyvän melko varhain. Olen käyttänyt kotona MOTU:n ultraliteä, mikä ainakin tältäosin vastaa tarpeitani mainiosti (maksaa kuitenkin ehkä piirun budjetin yli). Tässä kohtaa juolahti mieleen olisiko mielipiteitä siitä pitäsisikö laitteen olla usb vai firewire-liitäntäinen? Kotinauhoitteluun vehjettä siis etupäässä haen, mutta toisaalta olisi myös hienoa käydä treeniksellä vaikka nauhottamassa rumpuja ym. Useimmiten interfaceissa kuitenkin näkee vain 2 mic linjaa.. Tätä aprikoidessani tuli Thomannin katalogissa vastaan tällainen Yamahan MW 12. http://www.thomann.de/fi/yamaha_mw_12.htm http://www.yamahamusic.com.au/produ … usicproduction/cmp/hardware/usb.asp Vehkeiden kuvauksista käy ainakin itselle kovin vähän selväksi mikä on niiden varsinainen DSP-teho, varsinkin tuon kohdalla. Muuten aparaatti vaikuttaa mainiolta, ihmetyttää vain noin edullinen hinta. Elikkä kysyisin vaikutelmia yllä mainitusta vehkeestä tai muita suosituksia siinä max 500e maksavista interfaceista. mikko ps. muusikoiden.netin foorumin haku ei ollut toiminnassa, enkä jaksanut tällä kertaa kahlata hirveästi vanhempia threadeja, mutta jos tämä kysymys olisi suotavampaa sijoittaa muualle niin ohjatkaa sinne. pps. En tiedä onko DSP-teho sitenkään aivan oikea ilmaus tässä.. Jossain kirjoituksessa mainittiin, että mitkään DSP- suorittimet eivät aja VST-plugareita. Tarkennan siis, että etupäässä käytän Cubase SX 3:sta ja olisi miellyttävä pitä päällä useampaa softasynaa, kaikua jne. Kuten jo alussa mainitsin Ultralite on tästä hommasta suoriutunut itselleni riittävästi. | |
![]() 07.05.2007 17:33:01 (muokattu 07.05.2007 17:34:34) | |
Pari juttua.. Eninnäkin, jos tehot käy liian vähiin, niin sun on hommattava uusi kone. Siihen ei poppakonstit auta, raitojen jäädyttämistä lukuunottamatta. Sitten toiseksi, dsp-rautaa kannattaa ostaa ainoastaan soundin vuoksi, ei niistä ole paljoa potkua lisäämään. Kolmanneksi vielä tärkein: tuo laite on mikseri, ei siinä ole mitään dsp-tehoa, joka saa sun koneen kehräämään paremmin. Mikä kone ja millainen softakattaus sulla on? Onko säädöt kunnossa ja kaikki turha sählä pois päältä musatouhujen aikana? Mä epäilen, että pienellä aivotyöskentelyllä sä saat kyllä pyörimään paljon enemmän raitoja ja efektejä. Niitä efektejä kun ei ole pakko ajaa reaaliajassa, vaan niistä voi tehdä omia audioraitoja ja sitten vaikka käyttää sitä freezeä. EDIT: Niin ja se haku toimi ainakin kaksi minuuttia sun postauksen jälkeen. Sitä saa siis käyttää... | |
![]() 07.05.2007 17:45:05 (muokattu 07.05.2007 17:45:59) | |
Kiitos, Antti Tein hieman hätiköidyn ostopäätöksen läppärin kanssa ja tällä haavaa alla on siis HP:n zv6000, jossa Athlon 64 +3200 prossu 1,99 GHz ja tarkoituksena päivittää muisti 2Gb:hen. Niin itsekin tosta Yamahasta ajattelin, olisi vain ollut itselle kauhean mukava yhdistelmä jos siitä olisi löytynyt myös suoritustehoa. Ihan työskentelymukavuuden nimissä en nimenomaan haluaisi freezata mitään tai varsinkaan tehdä väli-rendauksia raidoista. Mitä tulee poppakonsteihin, tiedän varmuudella vain, että Cubasella hääriessä hommat toimivat huomattavasti soljuvammin kun tuo MOTU on ollut kytkettynä. | |
![]() 07.05.2007 17:49:18 | |
Mikset sä voi käyttää MOTUa jatkossakin, jos sillä toimii? | |
![]() 07.05.2007 17:53:34 | |
Täähän nyt on melkein kun jossain irkissä sättäis : ). No, sitä olen kyllä ajatellut, mutta ajattelin, että joillain voisi olla ehdotuksia vastaavista vehkeistä jotka olisivat piirun huokeampia. Toisaalta aloin haaveilen laitteesta, jossa olisi enemmän kuin kaksi mic sisäänmenoa phantomilla. Sellaisesta voisi jo maksaakin hiukan. | |
![]() 07.05.2007 17:57:02 | |
Ryhdy koekaniiniksi: http://www.thomann.de/fi/alesis_io26.htm | |
![]() 07.05.2007 18:06:26 | |
Kiitos taas, Antti Tuo vehje maksaa euron vähemmän kuin vuokratakuut jotka on matkalla takaisin tililleni, joten se olisi siltäosin vielä budjettiin sopiva. : ) Tässä voisin nyt vähän laajentaa keskustelua ja kysäistä, että kelpo äänikortti vapauttaa suoritintehoa tietokoneen prosessorilta EIKÖ VAIN? Jos näin on, niin mistä interfacen specseistä tuollainen 'suoritusteho' noisi käydä ilmi? | |
![]() 07.05.2007 18:14:48 | |
Tässä voisin nyt vähän laajentaa keskustelua ja kysäistä, että kelpo äänikortti vapauttaa suoritintehoa tietokoneen prosessorilta EIKÖ VAIN? Mä oon vähän eri mieltä edelleen. DSP-kortit helpottavat prosessorin kuormaa vähän, mikäli niitä ominaisuuksia käytetään, mutta ero ei ole mullistava. Creamware on ehkä vahvimmilla tällä osa-alueella, muttei valmista sulle sopivia vaihtoehtoja. Ratkaiseva ero lienee ajureiden arkkitehtuuri ja käytetty latenssi. Hyvillä korteilla on yleensä rautapohjainen suoramonitorointi, jolloin latenssin voi heittää maksimiin --> prossutehoa säästyy kovin paljon. Myös käytetty näytteenottotaajuus ja bittisyvyys vaikuttavat radikaalisti koneelle asetettuihin vaatimuksiin. Eli ennemminkin niin, että huono verme saattaa haitata konetta enempi. | |
![]() 07.05.2007 20:55:28 (muokattu 07.05.2007 20:56:37) | |
Tässä olisi edullinen audiointerface: http://www.thomann.de/fi/terratec_phase_88_rack_fw.htm Tässä ulkoista DSP:tä tuplaprossulla ja VST-integroinnilla: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_m350.htm Tuolla saa kaksi monosignaalia (esim. kaiku ja delay) prosessoitavaksi ja yhtenä stereoparina takaisin S/PDIF liitynnän kautta. Muuten niitä VST -instrumentteja kannattaa "jäädyttää" (eli käyttää freeze -toimintoa VST-instrumenttien paneelista) siinä vaiheessa kun MIDI-raita on valmiina niin prossutehoa ei mene niin paljoa. | |
![]() 09.05.2007 13:52:01 | |
Kyllähän mikä tahansa ulkoinen rauta vapauttaa koneen tehoja jos sillä korvaa vst-efektejä. Ainut vain että noiden laitteiden dsp-teho on ainoastaan niiden laitteen omien efektien käytössä joten niihin efekteihin on sitten parempi tyytyä. Lisäksi tietysti piuhoja joutuu vetelemään ja äänikortissa pitää olla useampia lähtöjä ja tuloja. Cubasessahan pitäisi olla tuo latenssinpoisto myös ulkoiselle raudalle, en ole tosin koskaan käyttänyt. Läppärit ovat tietysti vähän hankalia päivittää, mutta jotenkin tuntuu että nykyisillä koneiden hinnoilla läppärin päivitys nopeampaan olisi kustannusedukkaampaa kuin esimerkiksi nuo creamwaren laitteet. Tietysti latenssin nosto ja näytteenottotaajuuden laskeminen auttavat myös. Jos et soita softasynia livenä sisään niin voit pistää latenssin huoletta maksimiin. Itse ainakin teen niin, että kun soitan synia niin sammuttelen efektejä ja raitoja sen verran että saan hommat pyörimään pienellä latenssilla ja kun soitot on tehty lyön latenssit taas maksimiin ja efektit päälle. Helpot soitot monitoroin Korg M1:n soundeilla. Valitsen vain soundin mikä suurin piirtein muistuttaa sitä vst-synan soundia (about sama attack ja velocity herkkyys) ja soitan sillä. Äänitän midin ja yleensä myös M1:n soundin (joskus se on ollut se parempi soundi). Sinänsä äänikortti ei kauheasti vaikuta koneen tehokkuuteen jos ei ole varsinaisia ongelmia. Yleensäkkin ihmisillä tuntuu olevan varsin liioitellut käsitykset tuon koneen ruuvauksen autuudesta äänityskäytössä. Itse joskus jaksoin tuntikausia nysväillä windowsia kondikseen ja tulin siihen tulokseen, että saatu hyöty oli noin 10% kasvanut koneteho. Jos sinullakin tehot loppuvat jo biisinteon alkumetreillä ei mikään rekisterin siivous tai erillinen windowsin audioasennus tilannetta pelasta. Ladaa ei saa kulkemaan kahtasataa jne... Kuitenkin prosessorien DSP-tehot helposti tuplaantuvat jos vähänkään vanhemman koneen päivittää uuteen. Emun pci-kortit ovat tietääkseni ainoita halpiskortteja missä on erillistä dsp tehoa. Toki sekin teho on vain kortin omien efektien käytössä. Valitettavasti USB-versioissa dsp-tehoa ei ole. PS. Terratec Phase 88 Rackia en suosittele (omistan) samalla hinnalla saa parempaankin. | |
![]() 09.05.2007 17:49:40 (muokattu 09.05.2007 17:50:29) | |
Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista, En ole siis kiinostunut ostamaan DSP-suorittimia jotka toimivat kuin ulkoisina efektilaitteina, vaan juurikin vain parantamaan työasemani suoritustehoa. Kovin karua kuultavaa sen suhteen vastaukset ovat olleet ja kyllähän uuden läppärin hankinta on tulevaisuuden hankkeena, mutta ei juuri nyt ajankohtainen. Minua edelleen hämmästyttää tieto, ettei äänikortti olekaan vastuussa äänen prosessoinnista vaan, että CPU hoitaisi sen kokonaan.. Onko siis niin että ääni-interfacet ovat vain AD-DA-muuntimia ja etuasteita, jos sisäisiä DPS-efektejä ei lasketa mukaan? Aion tehdä nyt testin ja haen viimeisimmät asio4all ajurit / vastaavat ja koitan rasittaa konetta samalla sessiolla MOTUN ja läppärini sisäisen äänikortin kanssa (Conexant audio tai jotain.. enpä ole jaksanut sen paremmin tutustua..) Siitä raportti jonkun ajan kuluttua Mitä tulee Windowsin virittelemiseen, olen samoilla linjoilla siinä mielessä, että jos systeemi ei muuten töki, tuskin äänisoftatkaan siitä enää sen soljuvimmiksi tule, mutta esim. itse löysin pari uutta asiaa XP:n viritysoppaista, joka paransivat windowsin toimivuutta yleisesti sillä olen ollut hieman huolimaton viimeisimmän asennuksen jälkeen. Muutoin olen tällä hetkellä varsin kiinnostunut tuosta ALESIS IO|26:sta juuri useampien etuasteiden vuoksi. mikko EDIT: ja siis pci-kortit eivät tässä tapauksessa tule kyseeseen kun on läppäri käytössä. | |
![]() 10.05.2007 19:28:53 | |
Meillä on ollut IO 26 treeniksellä käytössä muutamia kuukausia ja hyvin jauhaa, ei valittamista. | |
![]() 11.05.2007 14:38:14 | |
Meillä on ollut IO 26 treeniksellä käytössä muutamia kuukausia ja hyvin jauhaa, ei valittamista. Hyvä kuulla. Minkälainen kone teillä treenikselä on? Mitä ohjelmaa käytätte jne? | |
![]() 11.05.2007 15:39:09 | |
Hyvä kuulla. Minkälainen kone teillä treenikselä on? Mitä ohjelmaa käytätte jne? Softana jauhaa Cubase SE. Koneessa taitaa olla P4 1,8 prossu, 512 muistia ja ei ole edes sen kummemmin audiokäyttöön optimoitu tuota. Edellinen, vielä hieman hitaammalla prossulla varustettu kone kyykkäsi IO 26:n kanssa täysin, vaihdettiin sitten tähän ja nyt on tosiaan toiminut hyvin. Käytetään tuota lähes yksinomaan audion äänittämiseen, miksaus ja synahommat hoidetaan muualla joten eipä tuossa kone niin paljoa kuormitu. ADAT-väyliä en ole kokeillut, mutta foorumien mukaan toimii ilman ongelmia. + kaksi kuulokelähtöä + insertit + hinta suhteessa ominaisuuksiin + kaikki tarpeellinen etupaneelissa... - ...toisaalta räkkimallissa olisi puolensa - ei merkkivaloa phantomvirran tilasta, napeista vaikea nähdä kun ovat alkujaankin meidän koneessa hieman eri korkeuksissa - mix blend ja main level -potikat ovat jostain syystä sellaiset jotka pyörii molempiin suuntaan loputtomasti, eli ei kuten ns. normaali volume toimisi. Potikan asento ei ole siis silmin nähtävissä, tottumiskysymys ehkä mutta itse preferoin perinteistä vaihtoehtoa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)