Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 543 44 45 46 4761 62 63 64 65
sepisti
25.11.2016 15:21:20
Jiii: No vaikka tänne tää kyssäri...
Logic pro x: äänitys onnistuu ja ääni kuuluu raidalta. Mutta raita on suoraa viivaa, eikä aaltomuodossa. Jos pitää leikata pala, niin ei "näe" riffiä tai lausetta jonka halua leikata. Mistä mahtaa johtua?
Jari

Ootko kokeillut zoomata sitä raitaa? Raitojen yläpuollella oikeassa sivussa on kaksi säädintä, joilla voit zoomata sekä leveys- että korkeussuunnassa.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Krice
23.12.2016 14:23:39

Cubase AI on kiva, mutta toimii huonosti OSX:llä. Koodaajana näkee heti, että mistä kenkä puristaa. Windowsilla sama koodi voi toimia ihan hyvin, mutta OSX on tarkempi muistin vapauttamisen yms. suhteen. Erityisesti kun ohjelman lopettaa niin resurssien vapauttaminen epäonnistuu niin pahasti, että OSX käynnistyy uudestaan.
jii.haanpaa
28.12.2016 21:26:49
Jiii: No vaikka tänne tää kyssäri...
Logic pro x: äänitys onnistuu ja ääni kuuluu raidalta. Mutta raita on suoraa viivaa, eikä aaltomuodossa. Jos pitää leikata pala, niin ei "näe" riffiä tai lausetta jonka halua leikata. Mistä mahtaa johtua?
Jari

Tsekkaappa onko Preferences->Audio->Devices->Recording delayn arvo 0.
Krice
04.01.2017 23:21:14

Tosin tuohon edelliseen on lisättävä, että syyllinen saattaa sittenkin olla Yamaha MX49:n usb-ajuri. Ainakin OSX väittää, että tuo aiheutti kaatumisen.
WanhaWetäjä
10.01.2017 19:23:38

Henri Henri Olavi: Halvoista SSD -levyistä Samsungin EVO 850 500GB:ssä on mielestäni hyvä hinta-/laatusuhde. About 150e-160e maksaa, paikasta riippuen. Siis Suomessa. Ulkomailta saa toki hieman halvemmalla.

Kovasti tuota on kehuttu, Verkkokaupan "arvostele tämä tuote" osiossa oli vissiin yli sata arvostelua, selasin kaikki läpi, taisi olla vain pari negatiivista, toisessa levy oli hajonnut viidessä päivässä, toisessa vuodessa MUTTA 5 vuotta takuita ja kaikkihan pitävät back upit ajan tasalla...

Taidan hommata tuon tyttäreltä saatuun kovalevyvikaiseen joutilaaseen MBP 13" late 2009 koneeseen, siksi vakuuttavia ovat nuo käyttäjäkokemukset.
Netista löytyy selkeet ohjeet asennukseen eli pitäs olla aika lailla helppo homma.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Henri Henri Olavi
10.01.2017 20:24:11
WanhaWetäjä: Netista löytyy selkeet ohjeet asennukseen eli pitäs olla aika lailla helppo homma.

Jeps. Lähes yhtä helppo toimenpide, kuin vaihtaa puhelimeen SIM-kortti.
K.F.S. is the Only Law
WanhaWetäjä
16.01.2017 02:08:15 (muokattu 16.01.2017 02:10:12)

Henri Henri Olavi: Jeps. Lähes yhtä helppo toimenpide, kuin vaihtaa puhelimeen SIM-kortti.

No joo.. fyysinen asennus poislukien homma ei nyt kuitenkaan ihan "tosta vaan" sujunut, piti ostaa koviskotelo (19€) kun ei löytynyt SATA>USB piuhaa että sai formatoinnin tehtyä toisella Macilla ja Yosemiten asennettua tikulta, kohdekone kun ei moiseen kyennyt.
Nyt on enää probleemana se millä SSD:n saa boottamaan ja toimimaan koneen sisäisenä levynä, ulkoisena pelittää kyllä mutta kannettavan idea kärsii jos systeemilevyä pitää raahata matkassa.

Boottaus suijuu n. puoleenväliin, melko hitaasti, sitten stoppaa ja paniikit kehiin ja seis. Täytyy alkaa tutkailla foorumeita, ainakin Hopeisessa Omenassa oli taanoin jotain vastaavaa koettu nimenomaan Samsungin SSD:n kanssa.

Voisko olla että SATA väylässä on jotain häikkiä, se nyt tuli ekaks mieleen...en saanut
yhtä vanhaa kotelossa ollutta kloonattua MBP:n normilevyä toimimaan myöskään sisäisenä levynä, ulkoisena kotelossaan toimii ihan ok.
Henri Henri Olavi
16.01.2017 09:59:51 (muokattu 16.01.2017 10:01:04)
WanhaWetäjä: Voisko olla että SATA väylässä on jotain häikkiä, se nyt tuli ekaks mieleen...en saanut
yhtä vanhaa kotelossa ollutta kloonattua MBP:n normilevyä toimimaan myöskään sisäisenä levynä, ulkoisena kotelossaan toimii ihan ok.

Voihan se olla. Itse hoidin asennuksen muistaakseni siten, että iskin SSD:n koneeseen piuhalla. Asensin siihen tikulta Mavericksin. Formatoin toisen kovalevyn ja laitoin sen DVD-aseman paikalle. Iskin Samsungin sisään. Näin tehtynä en ymmärrä missä kohtaa voisi tulla ongelmia, ellei tosiaan ole joku osa susi.
K.F.S. is the Only Law
Klezberg
16.01.2017 11:16:34

Mä olen aina laittanut uuden tyhjän kiintolevyn usb/SATA-adapterilla macciin ja kloonannut macin kiintolevyn Carbon copylla. Sen jälkeen olen testannut boottaako uudelta levyltä usb:n kautta. Jos boottaa, niin sitten macci auki ja uusi levyasema sisään.

Siitä huolimatta ensimmäisellä kerralla ei bootannut enää kun levy oli koneen sisällä. Tein varmuuden vuoksi kaiken alusta, sitten toimi. En tiedä mikä oli pielessä.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
anapena
17.01.2017 13:15:43 (muokattu 17.01.2017 13:16:38)
WanhaWetäjä: Boottaus suijuu n. puoleenväliin, melko hitaasti, sitten stoppaa ja paniikit kehiin ja seis. Täytyy alkaa tutkailla foorumeita, ainakin Hopeisessa Omenassa oli taanoin jotain vastaavaa koettu nimenomaan Samsungin SSD:n kanssa.

Vissiin formatoit asianmukaisesti GUID-muotoon? Mulla oli joku ropleemi aikoinaan, kun laittelin 830-mallista levyä kloonimacciin. Tein siinä jonkin mutukikkakolmosen, en muista...hopeiseen omenaan siitä jotain tarinaa kirjoitin. Nyttemmin olen jättänyt carbonit väliin, koska time machine tuntuu toimivan. On mulla tosin emokin vaihtunut gigabytesta asukseen, joskus oli kyse siitä, että en osannut tallentaa uudelle käyttikselle ja levylle emon vaatimia asetuksia, mitälie kextejä.
Onko toi Yosemite muuten ok, vai kannattaisiko jättää väliin ja mennä Capitääniin?
Oma ratkaisuni taisi aikanaan Samsungin kanssa olla, että laitoin vanhan koneen mukana tulleen käyttiksen, jonka sitten upgreidasin ylöspäin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
WanhaWetäjä
18.01.2017 13:46:51

anapena: Vissiin formatoit asianmukaisesti GUID-muotoon? Mulla oli joku ropleemi aikoinaan, kun laittelin 830-mallista levyä kloonimacciin. Tein siinä jonkin mutukikkakolmosen, en muista...hopeiseen omenaan siitä jotain tarinaa kirjoitin. Nyttemmin olen jättänyt carbonit väliin, koska time machine tuntuu toimivan. On mulla tosin emokin vaihtunut gigabytesta asukseen, joskus oli kyse siitä, että en osannut tallentaa uudelle käyttikselle ja levylle emon vaatimia asetuksia, mitälie kextejä.
Onko toi Yosemite muuten ok, vai kannattaisiko jättää väliin ja mennä Capitääniin?
Oma ratkaisuni taisi aikanaan Samsungin kanssa olla, että laitoin vanhan koneen mukana tulleen käyttiksen, jonka sitten upgreidasin ylöspäin.

Joo, kaikki on tehty asianmukaisesti, Yosemiten laitoin koska se lienee viimeisin käyttis joka toimii takuulla ilman pykimisiä 2010 koneella.
Homma on edennyt siihen että löysin tod.näk. sopivan SATA kaapelin ihan Suomesta ja kohtuuhintaan. Kaveri lupasi lähettää kuvan kaapelista, myös osan sarjis on tiedossa eli vaikka kyse ei ole originaalista Apple-tuotteesta niin sen pitäsi sopia.
Myyjän kone oli levinnyt siihen pisteeseen että kaapeli jäi tarpeettomaksi ja on ns tehtaan paketissa.
Toivotaan että tällä hommat hoituu.
Asian vierestä, likan Asus läppäri teki tenän, yks emo vaihdettu takuuna, nyt ei enää takuita joten voi ...kele näitten masiinoiden kanssa on aina jotain, on sitten Macci tai PC. Varmaan sama vika eli emo vaihtoon, mitä lie maksaa...
No joo, tää Mac-projekti on ilmaiseksi saadun ylijäämäkoneen elvyttämistä eli mitään tappiota tästä ei onneksi tule meni syteen tai saveen.
kalmi
18.01.2017 16:59:00
Kyselen tässä onko kellään kokemusta kuinka Sonar toimii macissa. Näyttää cakewalkin suivuilla olevan nyt olleen jo jonkun aikaa, että on versiot tähänkin systeemiin. On tarkoitus päivittää kotistudiota ja kannettava mac olisi nyt mielessä monien pc-vuosien jälkeen.
WanhaWetäjä
23.01.2017 19:12:43

WanhaWetäjä:SATA väylässä on jotain häikkiä, se nyt tuli ekaks mieleen...en saanut

Vastaan itse itselleni että kylläpä kyllä, sain SATA-kaapelin hommattua Hopeisen Omenan kautta yheltä kaverilta jonka kone paukahti siihen malliin että uusi kaapeli jäi tarpeettomaksi. Heh, multa meni ehkä n. 10 minsaa vaihtotyöhön, huollossa veloitus pahimmillaan 120€, sisältäen kaapelin.
Seuraaksi muistin päivitys, 8 Gigaa riittänee kun ei tällä mitään raskasta tarvi tehdä.
falconi
28.01.2017 13:51:58
Kellään kokemusta tuhnderbolt 2 --> firewire toimivuudesta?

Lähinnä tässä kyttäillyt audiointerfaceja käytettynä niin voisi kokeilla soitella jopa reeniksellä kitaraa BIAS -ampin kautta. Tällä hetkellä ollut käytössä USB-interface jota oon aina pöytäkoneesta repinyt irti niin kiirettä ei ole ollut uuden metsästämisessä.

Askarruttaa latenssit, että miten hyvin toimii vai onko ollenkaan tuosta muunnoksesta kiinni. Ainakin teoriatasolla pitäisi toimia hyvinkin, mutta miten käytäntö?

Koneena siis MPB early 2015 13"
BPee
28.01.2017 22:13:39
Mikäs vika USB:ssä? Ei latenssi pitäs silläkään ongelmaksi muodostua.
En oikein näe tuossa käytössä hyötyä firewire/thunderbolt vs USB.
falconi
28.01.2017 23:19:11
BPee: Mikäs vika USB:ssä? Ei latenssi pitäs silläkään ongelmaksi muodostua.
En oikein näe tuossa käytössä hyötyä firewire/thunderbolt vs USB.

Ei yhtään mikään, lähinnä vaan kun käytettyjä katselee niin tästä läheltä olisi pari firewire -korttia löytynyt.

Mutta niin ku jo sanoin, ettei tässä mikhään kiirus ole.
anapena
29.01.2017 00:41:04
falconi: Ei yhtään mikään, lähinnä vaan kun käytettyjä katselee niin tästä läheltä olisi pari firewire -korttia löytynyt.

Mutta niin ku jo sanoin, ettei tässä mikhään kiirus ole.

Joo, jos ja kun halvalla törmää hyvään rautaan, niin miksipä sitä ei käyttäisi:)
Itsellä useampia rautoja.
Ylimääräisenä muuten Focusriten Liquidmix, se isompi, kunto siisti, kyselkää jos kiinnostaa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Vessajono
28.02.2017 17:45:34
Fellow macfags, onks käyny tämmöstä: http://www.staingate.org

Ja jos on niin onko korjattu omaan vai firman piikkiin? Mulla on meinaan pitkin näyttöä siellä täällä pientä kuprua ja jos näitä nyt ilmaiseksi saa vaihtaa niin haluttais ehkä tehdä se ennen kuin pääsee pahemmaksi.
Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 101
L-studio
28.02.2017 22:38:06
Vessajono: Fellow macfags, onks käyny tämmöstä: http://www.staingate.org

Ja jos on niin onko korjattu omaan vai firman piikkiin? Mulla on meinaan pitkin näyttöä siellä täällä pientä kuprua ja jos näitä nyt ilmaiseksi saa vaihtaa niin haluttais ehkä tehdä se ennen kuin pääsee pahemmaksi.

Ei ole tullut vastaan, mutta eikös tämmöinen ole tuotevirhe, pitäisi toimia takuunkin jälkeen? Näytön vaihdattaminen omaan piikkin on tunnetusti vajaan tonnin pintaan.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
passe
03.03.2017 23:52:31 (muokattu 03.03.2017 23:53:53)
Vessajono: Fellow macfags, onks käyny tämmöstä: http://www.staingate.org

Tunnettu virhe kun viet koneen omppu huoltoon. Emännän 13" MBP:ssä (muistaakseni 2014 malli) juuri tuo. Eivät nikotelleet yhtään, vaan vaihtoon meni. Virman piikkiin. Ensimmäisen soiton yhteydessä kyselivät tietysti pakollisen litanjan asiakaspalvelusta. Tämä tosin Norjassa, mutta samoja koneitahan nuo ovat.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)