Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 541 42 43 44 4561 62 63 64 65
Point
15.11.2016 01:44:50 (muokattu 15.11.2016 01:48:09)
Henri Henri Olavi: Ehdottomasti muistia lisää. Sinuna mä laittaisin saman tien 16 gigaa, ei sitä koskaan ole liikaa. Onko sun kone siis tuplaytimellä? Meinaan vaan, että mulla on early 2011 MBP:n top of the line -malli, eikä ole tähään päivään mennessä koskaan niiannut minkään projektin edessä. Olen toki päivittänyt muistit tappiin (16 Gt) ja vaihtanut sisään SSD-aseman.

Mitä tulee koko koneen päivittämiseen, niin anna mennä vaan, jos rahaa on. Uusin top of the line -malli antaa taatusti iloa pitkäksi aikaa.

Spekseissä lukee, että 2,5 GHz Intel Core i5, mitä se sit ikinä tarkottaakaan. :D Uuteen päivättäminen olis mahdollista, mutta ei mulla oikeesti siihen varaa oo. Mietin vaan, että kannattaako tätä edes koittaa piristää, vai pitääkö suosiolla ostaa tehokkaampi, että pystyis tekeen hommia ilman häiriöitä.

Kyllä suuresta muistin määrästä on hyötyä monessakin paikassa. Tai sanotaa niin, ettei siitä koskaan ainakaan mitään haittaa ole.
Kuulostaa hiukan, et sulla vois olla jotain muitakin ongelmia koneessas, kuin muistin vähyys; joskin 4 gigaa alkaa olemaan auttamatta liian vähän nykyään yhtään mihinkään. Kuinka kauan ne sovellukset itseään avaavat? Onko muita hetkiä kun hidastelee/rantapallo pyörii turhan pitkään? Paljonko sulla on kovalevylla vapaata tilaa?

Kovalevyllä on reilu parisataa gigaa, eli noin puolet vapaana. Välillä just vaikka safarin avaaminen vie arviolta 6-8 sekuntia, mikä tuntuu vähän vanhanaikaselta, kun ei ole edes yhtään muuta sovellusta auki. Tääkin toki vaihtelee, joskus aukee nopeemmin.

Tekis mieli testiksi vetää kaikki tältä koneelta sileeksi ja alottaa puhtaalta pöydältä, mutta en tiedä miten saan esim mun nykyset plugarit pysyyn tallessa. Kaikkia ei saa enää netistä, tai sit niissä on ollu joku kampanjakoodi, että on saanu ilmaseks, tai asennuslevyä ei enää löydy. Tai saanko jotenkin mun ite tekemät logicin presetit säilymään?

E: Koitin testiksi imovien avaamista sekuntikellon kanssa. 30 sek meni, että sovellus itsessään tuli näytölle ja sitten rantapallo pyöri 15 sekuntia ennen kuin mitään pystyi tekemään. en tiedä onko nää ihan normaaleja aikoja?
Henri Henri Olavi
15.11.2016 11:30:45 (muokattu 15.11.2016 11:31:43)
Point: Kovalevyllä on reilu parisataa gigaa, eli noin puolet vapaana. Välillä just vaikka safarin avaaminen vie arviolta 6-8 sekuntia, mikä tuntuu vähän vanhanaikaselta, kun ei ole edes yhtään muuta sovellusta auki. Tääkin toki vaihtelee, joskus aukee nopeemmin.

Tekis mieli testiksi vetää kaikki tältä koneelta sileeksi ja alottaa puhtaalta pöydältä, mutta en tiedä miten saan esim mun nykyset plugarit pysyyn tallessa. Kaikkia ei saa enää netistä, tai sit niissä on ollu joku kampanjakoodi, että on saanu ilmaseks, tai asennuslevyä ei enää löydy. Tai saanko jotenkin mun ite tekemät logicin presetit säilymään?

E: Koitin testiksi imovien avaamista sekuntikellon kanssa. 30 sek meni, että sovellus itsessään tuli näytölle ja sitten rantapallo pyöri 15 sekuntia ennen kuin mitään pystyi tekemään. en tiedä onko nää ihan normaaleja aikoja?

Kuulostaa kyllä, että joku bitti siellä on vinossa tai sitten alkamassa oleva ihan fyysinen vika. Koitapa ajaa läpi Apple Hardware Test ( https://support.apple.com/fi-fi/HT201257 ), jos se löytäisi jotain.

Toki voi auttaa, jos vetelet koneen sileäksi ja asennat käyttiksen puhtaalle pohjalle uudestaan. Mitä käyttistä muuten käytät? Tahmaako kone muutoin kuin ohjelmia avatessa? Muita outouksia?

Mitä tulee noihin plugareihin, niin jos sulla on niiden asennustiedostot tallessa, niin talteen vaan ennen uudelleenasennusta. Jos ei ole, niin ne menetät. Logicin presetit saa taatusti säilymään jotenkin, mutta itselläni ei ole siitä tietoa. Google kyllä näytti löytävän ohjeita siihenkin.
K.F.S. is the Only Law
Klezberg
15.11.2016 12:53:42

Mulla on vanhahko Macbook tässä, late '08. Jossain vaiheessa päivitin muistin kahdesta neljään gigaan. Aikaa myöten alkoi taas hidastella. RAM vain yksinkertaisesti tuli täyteen. Tuli seurattua muistinhallintaa. Pelkkä käyttis vie jo aika lailla. Sitten selain ja facebook voi viedä todella paljon. OSX ei edes heti vapauta kaikkea muistia vaikka ohjelmia sulkeekin. Komentoriviltä pakottamalla saa sitten vapautettua nämä edelleen varalla pidetyt muistialueet. iMovien käynnistys mullakin kesti aika kauan.

Lisäsin RAM:min määrän sitten 8 gigaan (ja samalla vaihdoin SSD:hen). Tämän koneen ei edes pitäisi virallisesti tukea 4 gigaa enempää, mutta löytyi varmaa tietoa siitä että onnistuu silti. Sen jälkeen ei ole tuommoista takkuamista tullut. Rajat tulee vastaan vasta kun prossukuorma nousee äärirajoille ja seuraava vaihdettava olisikin tuuletin.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Henri Henri Olavi
15.11.2016 13:10:33
Klezberg: Lisäsin RAM:min määrän sitten 8 gigaan (ja samalla vaihdoin SSD:hen). Tämän koneen ei edes pitäisi virallisesti tukea 4 gigaa enempää, mutta löytyi varmaa tietoa siitä että onnistuu silti. Sen jälkeen ei ole tuommoista takkuamista tullut. Rajat tulee vastaan vasta kun prossukuorma nousee äärirajoille ja seuraava vaihdettava olisikin tuuletin.

Jeps. Omakin tukee virallisesti vain 8 gigaa RAMia, mutta hienosti rullaa 16 gigalla. Kuten aiemmin sanoin, muistin lisäyksestä on vain ja pelkästään hyötyä.
K.F.S. is the Only Law
Niq
15.11.2016 15:26:31

Viisi vuotta vanha mekaaninen kiintolevy voi hyvinkin hajoamisen partaalla ollessaan oireilla juuri tuolla tavoin. Olen törmännyt jopa vuoden ikäisenä porsiviin läppäreiden kiintolevyihin, joten noin vanhan levyn hajoaminen ei ole mitenkään erikoista tai yllättävää. Se alkaa tahmaamisena, jatkuu hetkittäisinä totaalijumeina ja jonain päivänä kosahtaa lopullisesti. Minä en ole vuosiin huolinut pyörivää levyä läppäriini, SSD se olla pitää. Joku levydiagnostiikkasofta varmasti pystyy tämän varmistamaan.
Klezberg
15.11.2016 15:46:56 (muokattu 15.11.2016 15:51:32)

Niq: Viisi vuotta vanha mekaaninen kiintolevy voi hyvinkin hajoamisen partaalla ollessaan oireilla juuri tuolla tavoin.
...
Joku levydiagnostiikkasofta varmasti pystyy tämän varmistamaan.

Kannattaa katsoa levytyökalulla mitä SMART sanoo levyn kunnosta. Mulla oli Mac mini ollut varmaan kuusi vuotta päällä yhtaikaa, enimmäkseen ilman näyttöä ja näppistä, tiedosto- ja mediapalvelimena, joten en pitkään aikaan huomannut että mitään oli vialla. Isoissa failisiirroissa alkoi tulla ongelmia, mutten edelleenkään epäillyt että koneessa olisi vikaa. Lopulta selvisi että kiintolevy veti viimeisiään, vaivoin sain otettua siitä kopion.

Mutta silti, tuommoinen iMovien käynnistyksen hitaus voi ihan johtua RAM-muistin puutteesta.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Krice
15.11.2016 17:19:01 (muokattu 15.11.2016 17:28:32)

Point: Välillä just vaikka safarin avaaminen vie arviolta 6-8 sekuntia

Minulla Safari aukeaa oikeastaan heti (karvalakki Mac Mini 4Gt muistilla), eli ei tuo kuulosta oikealta. Olisiko tosiaan kiintolevyssä jotakin ongelmaa?

Tuosta ohjelmien sulkemisesta tuli mieleen, että OSX toimii vähän tyhmästi kun ohjelman sulkeminen valikosta jättää sen palleron dock-ikonin viereen, joka käsittääkseni tarkoittaa sitä, että ohjelma jää muistiin. Ainoastaan cmd+Q lopettaa ohjelman kokonaan eli pallerokin katoaa.
Klezberg
15.11.2016 18:18:17 (muokattu 15.11.2016 18:20:20)

Krice: Minulla Safari aukeaa oikeastaan heti (karvalakki Mac Mini 4Gt muistilla), eli ei tuo kuulosta oikealta. Olisiko tosiaan kiintolevyssä jotakin ongelmaa?

Kiintolevyn ongelmat näkee tosiaan sieltä levyhallinnasta, SMART-tila kun levyn tiedot on valittuna näyttöön. Ja ainakin siinä mun minissä tuli muistaakseni ilmoituskin siitä että levy on hajoamassa.

iMovien avaamisesta vielä. Kyllä mulla tässä late '08 macbookissakin edelleen vie noin 20 sekuntia ennenkuin iMovien käyttöliittymä tulee näkyviin, sen jälkeen vielä menee aikaa kun se latailee projektia yms. Silloin kun RAMmia oli liian vähän meni paljon pitempään, jos aukesi ollenkaan. Voi hyvinkin myös riippua movie-kirjaston koosta, mulla varmaan 40 - 80 gigaa kun on päässyt tässä läppärissä kertymään sinne samaan. iMacissä mulla onkin FCPX ja oma kirjasto joka projektille (ja iMovien käyttöliittymä on valmis 3 sekunnissa... tosin siellä ei moviekirjastossakaan ole oikeastaan mitään).
anapena
15.11.2016 21:47:30
Krice: Tuosta ohjelmien sulkemisesta tuli mieleen, että OSX toimii vähän tyhmästi kun ohjelman sulkeminen valikosta jättää sen palleron dock-ikonin viereen, joka käsittääkseni tarkoittaa sitä, että ohjelma jää muistiin. Ainoastaan cmd+Q lopettaa ohjelman kokonaan eli pallerokin katoaa.

Mulla jäi vähän tyhmästi vaivaamaan että mistä valikosta ohjelmat suljetaan? Kun ite tosiaan käytän aina cmd+Q(paitti joskus forcequit...;)
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Klezberg
16.11.2016 09:13:39 (muokattu 16.11.2016 09:14:02)

Kyllä mulla ohjelman sulkeminen myös valikoista (yläpalkista ohjelman nimen alta Lopeta tai sitten alhaalta Dockista kuvakkeen alta Lopeta) poistaa myös sen pallukan. Mutta se että OSX:n muistinhallinta voi siiti pitää muistia varattuna on vielä eri juttu.
Point
17.11.2016 05:37:53
Putsailin kaikkea ylimääräistä vielä pois koneelta aika rankalla kädellä, tsekkasin levytyökalulla että mitään ongelmia ei löytynyt ja asensin sierran. Tolleen yleiskäytössä tuntui nopeutuvan jonkun verran, logicin kanssa on vähän samaa ongelmaa toki edelleen. Googlailin ja tulin siihen tulokseen, että se 16gb ramia vois olla ihan testaamisen arvoinen juttu. Ps jumalauta minkä hintasia noi uudet mbp:t on. :D
Hanuriin
17.11.2016 09:40:51
Point: Putsailin kaikkea ylimääräistä vielä pois koneelta aika rankalla kädellä, tsekkasin levytyökalulla että mitään ongelmia ei löytynyt ja asensin sierran. Tolleen yleiskäytössä tuntui nopeutuvan jonkun verran, logicin kanssa on vähän samaa ongelmaa toki edelleen. Googlailin ja tulin siihen tulokseen, että se 16gb ramia vois olla ihan testaamisen arvoinen juttu. Ps jumalauta minkä hintasia noi uudet mbp:t on. :D

Joo jos on vielä sen ikäinen laitos, johon voi itse päivittää muistit 16gb JA SSD-levyn (mulla on nämä päivitykset tehtynä), kyseisellä koneella pitäisi olla edessä vielä useita vuosia jouhevaa käyttämistä. Mulla sujuu kaikki musiikkihommat ilman ongelmia ja jopa Final Cuttia pystyy käyttämään koko lailla hyvin. Renderöinti voisi tietty olla nopeamapaa, mutta se kait vaatisi prosessorilta enemmän.

Teran SSD ei ole mahdottoman hintainen nykyään. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että Apple itse laittaa sen uuteen MBP:hen :)
superfly
17.11.2016 09:43:55
Killing internet dragons is serious business!
Krice
17.11.2016 11:44:22

Applen viimeaikaiset toilailut jaksaa hämmästyttää. Siellä on nyt porukkaa, joka on lähes Windows 10:n tekijöiden tasoa eli ei mitään käsitystä käytännön asioista.
Henri Henri Olavi
17.11.2016 12:07:34
Tuo nykyinen kolvauspolitiikka on typerää. Toki ymmärrän halun maksimoida kaiken mahdollisen voiton, varsinkin kun iPhonenkin suosio on kääntynyt laskuun, mutta tämä karkoittaa kyllä monia ostajia. En mä voisi edes harkita ostavani konetta, jota en pysty itse päivittämään ja korjaamaan.
K.F.S. is the Only Law
Hanuriin
17.11.2016 13:59:11
Henri Henri Olavi: Tuo nykyinen kolvauspolitiikka on typerää. Toki ymmärrän halun maksimoida kaiken mahdollisen voiton, varsinkin kun iPhonenkin suosio on kääntynyt laskuun, mutta tämä karkoittaa kyllä monia ostajia. En mä voisi edes harkita ostavani konetta, jota en pysty itse päivittämään ja korjaamaan.

Vähän sama homma alkaa olla kuin autojen kanssa. Pitää ostaa riittävän vanha, että sille voi tehdä itse ylipäätään mitään!
superfly
17.11.2016 14:31:31
On tämä pirua. Just aloin pohtimaan että hommais viimeinkin omppuläppärin että sais Logicin käyttöön. Ei tuommosta voi ostaa. Kai ne samat ongelmat on noiden Airienkin kanssa? Mun käyttöön riittäisi vähän nuhaisempikin kone.
Henri Henri Olavi
17.11.2016 14:51:46
superfly: On tämä pirua. Just aloin pohtimaan että hommais viimeinkin omppuläppärin että sais Logicin käyttöön. Ei tuommosta voi ostaa. Kai ne samat ongelmat on noiden Airienkin kanssa? Mun käyttöön riittäisi vähän nuhaisempikin kone.

Kandee hommata MBP vuosien 2011-2013 välistä. Olisko Mid tai Late 2012 viimeinen johon pystyy vielä itse päivittämään muistia ja vaihtamaan kovon.
K.F.S. is the Only Law
Humanoid
18.11.2016 09:51:15
Henri Henri Olavi: Kandee hommata MBP vuosien 2011-2013 välistä. Olisko Mid tai Late 2012 viimeinen johon pystyy vielä itse päivittämään muistia ja vaihtamaan kovon.

Ääni tälle. Oma one on Mid 2012 ja tähän saa muistit ja kovot vaihdettua. Sisällä hyrrää 500-giganen SSD, eikä ole Logicin kanssa ollut mitään ongelmia vieläkään :) Tehot riittää.
superfly
18.11.2016 13:07:12
Ajatuksena vaan viisi vuotta vanhan tietokoneen osto on hieman vänkyrä, vaikka sillä saisi toimivan alustan Logicille. Samallahan siinä säästäisi aika monta sataa euroa hankinnassa kyllä sitten. Tarviipa tuumailla tätä lisää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)