Aihe: Peeceestä mäkkiin - järkee vai ei?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
soundmodel
21.11.2024 08:12:40 (muokattu 21.11.2024 08:18:14)
Oiva: En tiedä onko MacOSsit yhtään fiksummin väkerrettyjä kuin windows, vai onko siellä omat, toisenlaiset ongelmansa odottamassa. Toki windows olisi se "tuttu helvetti"; mäcin kanssa joudun lähtöruutuun, mikä ei sinällään huoleta. Lähinnä toiveissa on vähemmän vääntämistä ja säätämistä, ja enemmän sitä varsinaista luovaa toimintaa.

MacOS on hyvin rakennettu ja siinä on paljon esim. FreeBSD-koodia, mutta sen ongelma on, että rauta pitää ostaa samalta vendorilta ja se on ylihinnoiteltua. Jos MacOS:n saisi commodity-raudalle niin käyttäisin itsekin

https://ravynos.com/
A.O.K.
21.11.2024 09:30:56

-Fluky-: MacOS on hyvin rakennettu ja siinä on paljon esim. FreeBSD-koodia, mutta sen ongelma on, että rauta pitää ostaa samalta vendorilta ja se on ylihinnoiteltua. Jos MacOS:n saisi commodity-raudalle niin käyttäisin itsekin

Mäkissä ei makseta vaan pelkästä raudasta, vaan siitä että ne on varmasti yhteensopivat ja testattu semmoisiksi. Kaikki ajurit päivityksineen mukaan lukien. En ole winkkaria vapaaehtoisesti käyttänyt vuosikausiin mutta aiemmin siinä oli ongelmaa että jonkun toisen laitteen ajurin päivitys saattoi hajottaa toisen laitteen toiminnan. Kai tuo on nykyään paremmalla tolalla? Linuxia koitin joskus 10v sitten daw-käytössä mutta luovuin kun joka kerta kun tulo joku käyttöjärjestelmän päivitys niin piti äänikortin ajurit puukottaa taas uudelleen kuntoon, pahimmassa tapauksessa piti kääntää kernel uudestaan. Luulisin että tuokin on nykyään paremmalla tolalla?
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Humanoid
21.11.2024 11:33:38
-Fluky-: MacOS on hyvin rakennettu ja siinä on paljon esim. FreeBSD-koodia, mutta sen ongelma on, että rauta pitää ostaa samalta vendorilta ja se on ylihinnoiteltua. Jos MacOS:n saisi commodity-raudalle niin käyttäisin itsekin

Pari Hackintoshia on aikoinaan rakenneltu. Jäi vaan nyt pölyttymään, kun Silicon-prossut tuli ja kone vaihtui sellaiseen.

Huomioitava seikka on sekin, että macOS ja sen päivitykset ovat aina ilmaisia. PC-maailmassa taas joutuu aina puljailemaan Windows-lisenssin kanssa, ja huonolla tuurilla joudut maksumieheksi.
soundmodel
21.11.2024 13:20:38 (muokattu 21.11.2024 13:23:00)
A.O.K.: Mäkissä ei makseta vaan pelkästä raudasta, vaan siitä että ne on varmasti yhteensopivat ja testattu semmoisiksi. Kaikki ajurit päivityksineen mukaan lukien. En ole winkkaria vapaaehtoisesti käyttänyt vuosikausiin mutta aiemmin siinä oli ongelmaa että jonkun toisen laitteen ajurin päivitys saattoi hajottaa toisen laitteen toiminnan. Kai tuo on nykyään paremmalla tolalla? Linuxia koitin joskus 10v sitten daw-käytössä mutta luovuin kun joka kerta kun tulo joku käyttöjärjestelmän päivitys niin piti äänikortin ajurit puukottaa taas uudelleen kuntoon, pahimmassa tapauksessa piti kääntää kernel uudestaan. Luulisin että tuokin on nykyään paremmalla tolalla?

Ihan tavallista päivittää paketit, jos OS päivittyy.

OS X:ssä ongelma on, että päivityksiä pitää odotella aika kauan ja tietty versio saa vain tietyt. Jos esim. raudasta loppuu puhti n+1 -versioon, mutta pitäisi saada joku OpenGL X.y, niin etpä saa. Linux:illa ja FreeBSD:llä saat, jos se toimii.
Danko
21.11.2024 14:01:50

A.O.K.: Linuxia koitin joskus 10v sitten daw-käytössä mutta luovuin kun joka kerta kun tulo joku käyttöjärjestelmän päivitys niin piti äänikortin ajurit puukottaa taas uudelleen kuntoon, pahimmassa tapauksessa piti kääntää kernel uudestaan. Luulisin että tuokin on nykyään paremmalla tolalla?

Ainakin Linux Mint:ssä riitti vanhan-muttei-kunnon Mbox2 Minin kohdalla usb:n kytkeminen.
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Oan
21.11.2024 14:53:04
A.O.K.: Linuxia koitin joskus 10v sitten daw-käytössä mutta luovuin kun joka kerta kun tulo joku käyttöjärjestelmän päivitys niin piti äänikortin ajurit puukottaa taas uudelleen kuntoon, pahimmassa tapauksessa piti kääntää kernel uudestaan. Luulisin että tuokin on nykyään paremmalla tolalla?

On. Tai melko erikoiselta kuulostaa 10 vuotta vanhaksikin jutuksi. Toki jos just sille halutulle kortille tuki on huono niin jotain tuollaistakin voi käydä.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Oiva
21.11.2024 16:13:23
Mäkkiongelmista ei tosiaan ole itsellä kokemusta, mutta windowsin puolelta melkoisesti. Olin kymmenen vuotta IT-tuessa, ja sen lisäksi sain hoidella myös sukulaisten ja kavereiden koneita, omien lisäksi. Siksikin kovasti houkuttelee hypätä aidan toiselle puolelle.

En tiedä, onko mäkeissä samanlaista ini- ja rekisterijumppaa kuin winkuissa, kun ongelmia tulee? Reaperin kanssa olen myös törmännyt plugareiden tunnistamisongelmiin, ini-tiedostoon jää generoitumatta mystinen numerosarja, jonka plugari vaatii toimiakseen (ja josta ei löydy mitään tietoa, mistä ja miten numerot generoidaan, jotta ne voisi itse sinne naputella). Ja vika ei ole plugarissa, eikä uudelleenskannaus auta. Eikä toisen koneen ini:stä numerot kopsaamalla. Liekö sama systeemi myös Reaperin mäkkiversiossa?
Ukko
21.11.2024 16:47:49

-Fluky-: Eikö se oikea ongelma ole esim. että Windows:in registry manager ja monet installerit on väärin koodattuja, jolloin ne ei poista kaikkea, mitä uninstallerin pitäisi?

Siksi kannattaa perehtyä rekisterin editointiin. Ne pienet ongelmat mitä on winukan kanssa tullut (ja kaikki omasta syystä), ovat korjautuneet rekisteriä korjailemalla.
COVS jäsen nro 6
A.O.K.
21.11.2024 17:01:54

Oan: On. Tai melko erikoiselta kuulostaa 10 vuotta vanhaksikin jutuksi. Toki jos just sille halutulle kortille tuki on huono niin jotain tuollaistakin voi käydä.

Hyvä tietää että nykyään toimii paremmin. Kyllä tuosta yli 10v voi hyvinkin olla, ei kykene muistamaan. Ubuntu Studiota mä muistaakseni käytin, ja todennäköisesti kortti oli joku huonosti tuettu. Joka tapauksessa mulla meni hermot kotona Linuxin säätämiseen, työn puolesta sitä kun saa tehdä. Musahommiin mäkki on tuon jälkeen ollut käytössä ja eipä pahemmin ole ongelmia ollut.
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Henri Henri Olavi
21.11.2024 17:56:40
Oiva:
En tiedä, onko mäkeissä samanlaista ini- ja rekisterijumppaa kuin winkuissa, kun ongelmia tulee?

Ei. Ainakaan mun käytössä ei ole koskaan ollut mitään muita ongelmia, paitsi vuoden 2011 MBP:ssa hajosi toinen gpu, joka oli tuon mallin ongelma. Piti ohittaa se gpu kokonaan käytöstä ja homma rokkasi taas. Sen jälkeisissä koneissa ei mitään huolta koskaan.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Humanoid
21.11.2024 18:03:53
Oiva: Mäkkiongelmista ei tosiaan ole itsellä kokemusta, mutta windowsin puolelta melkoisesti. Olin kymmenen vuotta IT-tuessa, ja sen lisäksi sain hoidella myös sukulaisten ja kavereiden koneita, omien lisäksi. Siksikin kovasti houkuttelee hypätä aidan toiselle puolelle.

En tiedä, onko mäkeissä samanlaista ini- ja rekisterijumppaa kuin winkuissa, kun ongelmia tulee? Reaperin kanssa olen myös törmännyt plugareiden tunnistamisongelmiin, ini-tiedostoon jää generoitumatta mystinen numerosarja, jonka plugari vaatii toimiakseen (ja josta ei löydy mitään tietoa, mistä ja miten numerot generoidaan, jotta ne voisi itse sinne naputella). Ja vika ei ole plugarissa, eikä uudelleenskannaus auta. Eikä toisen koneen ini:stä numerot kopsaamalla. Liekö sama systeemi myös Reaperin mäkkiversiossa?

Ei ole samanlaista jumppaa luvassa. Yleensä kaikkien softien configuraatiofilet löytyy Library/Application Support -hakemiston alta, ja niitä voi katsella/muokata/poistaa vapaasti. Jos jokin softa tökkii, niin sen asetukset voi aina poistaa ja lähtä hommaan puhtaalta pöydältä.
-Hexa-
21.11.2024 20:39:10
Entinen PC mies täällä.
3v sitten vaihdoin m1 pro 14'' mbp vermeeseen.

On muuten ollut melkoinen via dolorosa koko homma ja tuntuu, että vasta viikko sitten UAD:n julkaistua päivityksen macin sleep mode ongelmaan liittyen nykyinen setup on alkanut toimimaan kuin 3v sitten visioin.

Itsellä käytössä siis M1 Pro MBP, UAD Apollo Twin X & Cubase 13.
3 vuotta sitten windowsista luovuttua on joutunut rahaa latomaan roskiin seuraavanlaisesti:
- Kaikki Wavesin tuotteet V14 alapuolelta.
- Cubase 11 -> 13 M1 Apple Siliconin natiivipuolen saamiseksi.
- Apollo Twin USB -> Apollo Twin X yhteensopivuus ongelmien takia
- Oikeastaan kaikki VST2 plugarit

Ideanahan mulla oli siis aikoinaan paketoida leipäduunit, reissunauhoitukset & kotipuolen musisointihommat yhteen 14'' läppäriin.
Lopputuloksena olen viimeiset kolme vuotta töistä himaan tullessa forceboottaillu koko järjestelmää, että vermeet heräisi käyttökelpoiseksi. Windowsin kanssa ei koskaan tarvinut sekoilla tällä tavalla.
Mutta kuten tavallaan kierosti aikaisemmin mainitsin, ongelmat alkaa olemaan (tai ainakin siltä tuntuu) takana päin ja tämä apple siliconin sisäänajo musisointi softilla ja vermeillä alkaa olemaan takana päin.

Mulla oli samanlainen setup monta vuotta, mitä ketjun aloittajalla (PC & Reaper) ja kyseinen combo yksinkertaisesti toimi.
Nykyinen ei niinkään (paitsi niinku just nyt), ainakaan niin helposti mitä luulisi tolla 3000 - 4000 sijoitetulla eurolla saavan.
Toki otin riskin ja vaihdoin leiriä kesken arkkitehtuuri muutoksen, joten kokemus voi olla täysin eri nykyään.

Toki mm. toi uusin m4 mac mini basemodel on oikeesti aika vaikea tolla hinnalla päihittää windows maailmassa.
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
Humanoid
21.11.2024 22:00:54
-Hexa-: Entinen PC mies täällä.
3v sitten vaihdoin m1 pro 14'' mbp vermeeseen.

On muuten ollut melkoinen via dolorosa koko homma ja tuntuu, että vasta viikko sitten UAD:n julkaistua päivityksen macin sleep mode ongelmaan liittyen nykyinen setup on alkanut toimimaan kuin 3v sitten visioin.

Itsellä käytössä siis M1 Pro MBP, UAD Apollo Twin X & Cubase 13.
3 vuotta sitten windowsista luovuttua on joutunut rahaa latomaan roskiin seuraavanlaisesti:
- Kaikki Wavesin tuotteet V14 alapuolelta.
- Cubase 11 -> 13 M1 Apple Siliconin natiivipuolen saamiseksi.
- Apollo Twin USB -> Apollo Twin X yhteensopivuus ongelmien takia
- Oikeastaan kaikki VST2 plugarit

Ideanahan mulla oli siis aikoinaan paketoida leipäduunit, reissunauhoitukset & kotipuolen musisointihommat yhteen 14'' läppäriin.
Lopputuloksena olen viimeiset kolme vuotta töistä himaan tullessa forceboottaillu koko järjestelmää, että vermeet heräisi käyttökelpoiseksi. Windowsin kanssa ei koskaan tarvinut sekoilla tällä tavalla.
Mutta kuten tavallaan kierosti aikaisemmin mainitsin, ongelmat alkaa olemaan (tai ainakin siltä tuntuu) takana päin ja tämä apple siliconin sisäänajo musisointi softilla ja vermeillä alkaa olemaan takana päin.

Mulla oli samanlainen setup monta vuotta, mitä ketjun aloittajalla (PC & Reaper) ja kyseinen combo yksinkertaisesti toimi.
Nykyinen ei niinkään (paitsi niinku just nyt), ainakaan niin helposti mitä luulisi tolla 3000 - 4000 sijoitetulla eurolla saavan.
Toki otin riskin ja vaihdoin leiriä kesken arkkitehtuuri muutoksen, joten kokemus voi olla täysin eri nykyään.

Toki mm. toi uusin m4 mac mini basemodel on oikeesti aika vaikea tolla hinnalla päihittää windows maailmassa.

Tällainen riski on aina, jos äänikortin valmistajat ja DAW:ien kehittäjät eivät päivitä ajureita ja softiaan ajoissa. Itse olen ollut jo vuosia Audient & Logic -leirissä, eikä ongelmia ole ollut missään vaiheessa. Ennen Audientia Focusriten Firewire-pohjaisesta systeemistä piti jossain vaiheessa vaihtaa uudempaan, kun koko Firewire alkoi vanhentua käsiin eikä ajureita enää kehitetty :)

Plugareissa AU/VST3 -tuki on myös ollut ongelmatonta.
Janne19691
22.11.2024 06:48:31

Järkee vai ei, on aika henkilökohtainen asia ja riippuu myös miten helposti pystyy omaksumaan uutta. Itse olen käyttänyt molempia n. 30 v. Nykyään se menee sillai että teen töitä mäkillä ja harrastan eli teen musiikkia windowsilla. Yksi syy windowsin käyttämiseen on se että käyttöjärjestelmä päivitykset ei yleensä riko musiikkisoftien yhteensopivuutta. Toinen syy on että PC rauta on herttasen verran edullisempaa kuin mäkit. Töissä softien yhteensopivuus toimii joten olen valinnut mäkki läppärin.
Rule #1: There are no rules.
Mikael
10.12.2024 10:19:12

Tilasin just 64Gt muistia Windows-läppäriin: 150€ (muistin päivitys helppo suorittaa ihan itse) :D Näissä kohtaa ainakin aina hymyilyttää Windows-ympäristössä.
Fuzz is Clean!
Oiva
10.12.2024 16:23:31
Arpa on nyt heitetty ja minimäkki tulossa lähiviikkoina. Kiitos kaikille kommenteista, puolesta ja vastaan. Hieman voi olla orpona alussa, mutta eiköhän se siitä suttaannu, kun otan zeniläisen tyynesti alkumatkan. Ja muutaman asennusoluen.
pimp
10.12.2024 16:50:54
Mikael: Tilasin just 64Gt muistia Windows-läppäriin: 150€ (muistin päivitys helppo suorittaa ihan itse) :D Näissä kohtaa ainakin aina hymyilyttää Windows-ympäristössä.

Minäkin tilasin 64Gt muistia mäkkiin: 55,89 € (muistin päivitys vielä helpompi suorittaa itse) :D

Kyseessä toki on 10v vanha supermäkki, mutta hinta/laatusuhteeltaan käytetyt mäkit ovat oivia vehkeitä. En toki ammattikäyttöön tämmöistä hankkinut, enkä hankkisi, vaan treenikselle, mutta moni aloittelija tulisi toimeen vähän vaatimattomallakin musakoneella.
Words can hurt, you know
Mikael
10.12.2024 17:19:57

pimp: Minäkin tilasin 64Gt muistia mäkkiin: 55,89 € (muistin päivitys vielä helpompi suorittaa itse) :D

Kyseessä toki on 10v vanha supermäkki, mutta hinta/laatusuhteeltaan käytetyt mäkit ovat oivia vehkeitä. En toki ammattikäyttöön tämmöistä hankkinut, enkä hankkisi, vaan treenikselle, mutta moni aloittelija tulisi toimeen vähän vaatimattomallakin musakoneella.

Siis pöytäkone? Läppärihommissa ei enää taida 10-vuotiaaseenkaan mäkkiin saada ainakaan kovin helposti vaihdettua muistia ainakaan noin paljoa. Uuteen MacBook Prohon muistin lisääminen peruskokoonpanosta on aika suolaista hommaa ja jälkikäteen ei taida saada tehtyä edes huollossa.
Fuzz is Clean!
pimp
10.12.2024 17:48:29
Mikael: Siis pöytäkone? Läppärihommissa ei enää taida 10-vuotiaaseenkaan mäkkiin saada ainakaan kovin helposti vaihdettua muistia ainakaan noin paljoa. Uuteen MacBook Prohon muistin lisääminen peruskokoonpanosta on aika suolaista hommaa ja jälkikäteen ei taida saada tehtyä edes huollossa.

Pöytäkone, juu. Eli "roskapönttö" mac pro. Niitä alkaa saada aika halvalla, ja päivittäminen ns. tappiin asti ei maksa paljoa.

Läppäreissä päivittäminen loppui kauan kauan sitten. Kusipääfirma, mutta niillä on varaa olla.
Words can hurt, you know
Henri Henri Olavi
10.12.2024 18:02:34
pimp: Kusipääfirma, mutta niillä on varaa olla.

Ei vaan "eksklusiivinen" :---D
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)