Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 5 6 710 11 12 13 14
Jaava
14.01.2008 00:06:31
Väittäisin että aika moni jyystää perussettiä vielä P4/XP -masiinoilla ja molempien debytointi osuu juurikin vuosituhannen alkuun.

Veljelläni on edelleen käytössä täysin toimiva Win98/P3 kone.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Chade Fallstar
14.01.2008 06:40:50
Paskan marjat. Mulla on yks v.2002 pc eikä sillä kyllä tee enää yhtään mitään.

Vaihdoin juuri vm 02-03 Athlon XP/ 1 Gt RAM koneesta C2D-pohjaiseen. Musakäytössäkin tolla sai aika massiivisen Cubase-session aikaiseksi ennenkuin seinä tulee vastaan. En olisi vaihtanut jossei SIR-konvololuutio olisi vienyt mennessään.

Tuttavilla on monilla sellasta 5-6 vuotta vanhaa Athlon/Celeron/P4 pohjaista konetta käytössä. Netti, DVD:n kattelu, musan kuuntelu. kuvankäsittely, kaikki tällaset perustoiminnot onnistuu ihan jees. Ja käytetyt osat on huippuhalpoja.

Ihan läppänä laitoin viime talvena tulille AMD-K6-333 Mhz koneeni ja ihan pois tiehensä tuollakin surffasi Ubuntu Linuxin kanssa.

Miettikää mitä niillä koneillanne teette ja miten niiden resurssit on käytössä.
God is one of the leading causes of death
Sertzo S
14.01.2008 15:04:38 (muokattu 14.01.2008 15:15:45)
iMac 20 lähtenyt tänään Helsingistä ja PC-koneisiin tuskin enää palaan.
Väännän Mac:illa vain musiikkia, kunhan perehdyn siihen ensin kunnolla. Tuo Logig-softa on vielä hankittava siihen, vaikka Cubase-miehiä olenkin tähän asti ollut.
En kuitenkaan raski tätä vanhaa romuani sen hankaluuksista ja tökkimisestä huolimatta heitää romukoppaan, vaan pidän tämän toistaiseksi jossain käytössä, kunnes Mac toimintoineen on edes jotenkin hallinnassa musanteon suhteen.
Lennu
14.01.2008 15:45:57

iMac 20 lähtenyt tänään Helsingistä ja PC-koneisiin tuskin enää palaan.
Väännän Mac:illa vain musiikkia, kunhan perehdyn siihen ensin kunnolla. Tuo Logig-softa on vielä hankittava siihen, vaikka Cubase-miehiä olenkin tähän asti ollut.
En kuitenkaan raski tätä vanhaa romuani sen hankaluuksista ja tökkimisestä huolimatta heitää romukoppaan, vaan pidän tämän toistaiseksi jossain käytössä, kunnes Mac toimintoineen on edes jotenkin hallinnassa musanteon suhteen.

Toivottavasti on mieluinen ostos, sen verran on kauan ollut hankinnassa. Jatkamme varmaan siis tuolla mäkkihuoneessa.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Sertzo S
15.01.2008 09:22:18
Toivottavasti on mieluinen ostos, sen verran on kauan ollut hankinnassa. Jatkamme varmaan siis tuolla mäkkihuoneessa.

Näin tehdään. Koneen pitäsi olla jo huomenna pöydälläni. :)
moscowian
15.01.2008 11:29:32

Näin tehdään. Koneen pitäsi olla jo huomenna pöydälläni. :)

Onnea vain. Itsellä olisi edessä hommien lisääntymisen ja sitä myöten raskautumisen myötä edessä ensimmäisen MacPron hankinta :| Siinäpä sitä sitten rahaa taas palaa.

Siihen pariin tonniin, mikä siihenkin menee hankkisi tietysti järjettömän windows -kokoonpanon, mutta minkäpä teet, kun koko työhistoria ja projektit on työstetty tähän asti macillä ja logicilla :/ Ja tietysti, kun haluaa toimivuutta suoraan paketista on se helppo valinta :)
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Sertzo S
15.01.2008 11:50:28 (muokattu 15.01.2008 11:50:49)
Onnea vain. Itsellä olisi edessä hommien lisääntymisen ja sitä myöten raskautumisen myötä edessä ensimmäisen MacPron hankinta :| Siinäpä sitä sitten rahaa taas palaa.

Siihen pariin tonniin, mikä siihenkin menee hankkisi tietysti järjettömän windows -kokoonpanon, mutta minkäpä teet, kun koko työhistoria ja projektit on työstetty tähän asti macillä ja logicilla :/ Ja tietysti, kun haluaa toimivuutta suoraan paketista on se helppo valinta :)

Tuo Logig pitää minunkin ilmeisesti sitten hankkia musantekoon GarageBand-ohjelman rinnalle.
Vielä ei varat siihen riitä, mutta eiköhän kesään mennessä.
sami_sumea
15.01.2008 19:05:10

Ja tietysti, kun haluaa toimivuutta suoraan paketista on se helppo valinta :)

Uhhuh. Et ole vissiin uutta Logicia pahemmin käytellyt?

Tähän asti törmännyt mm. seuraaviin ongelmiin Macbook + L8-kokoonpanolla:

- Kaatuu välillä randomisti ilman varoitusta (8.0.1 harvemmin kuin 8.0 tosin)
- Ultrabeat ei toimi jos siihen importtaa samplen, alkaa soittaa em. samplea loopilla jota ei saa stoppaamaan millään
- EXS24 putoilee välillä kun siihen drag'n'droppaa sampleja (ei vissiin tykkää waveista)
- Audioengine droppailee / piikittää välillä randomisti
- Useammin kuin pari kertaa olen saanut ilmoitukset "audio/midi sync is unstable" vaikka midiä ei ole edes käytössä

Esm meidän studion PC + Cubase SX3 + valitut hyvät plugarit on huomattavasti luotettavampi kokoonpano kuin mac+uusin logic...

Mutta joo, kiva softahan tuo L8 on bugeista huolimatta.. Kunhan se saatais joskus fiksattua.

...
http://www.adamantiumstudios.com
Wk
15.01.2008 19:28:05 (muokattu 15.01.2008 19:29:20)
Heh, juu kyllä niitä probleemia on tosiaan mäkkipuolellakin mitä ilmeisemmin :)

Tänään vaihteeksi paikallisen studion kone kieltäytyi yhteistyöstä, räpsi ääntä vaikka kaikki oli näytti olevan kunnossa, kone oli vielä eilen toiminut eikä asetuksiin oltu koskettu sen jälkeen. Muutenkin on tuo koko systeemin resetointi tullut tutuksi kun macceja on käyttänyt, Windows-puolella ohjelmat ovat kyllä kans tiltanneet mutta suostuneet sen jälkeen aukeamaan uudestaan toimintakykyisinä. Tämä on siis vain näitä omia kokemuksia, ei oikeita tai vääriä tietoja :)

Niin, enhän minä kyllä maceista tiedä mutta paikalla oli yksi joka tuon systeemin on konfiguroinut alunperin, miksauspyödät ja tollaset laittanut pelittämään. Näytti hetken aikaa että mäkistikin oli jo heittämässä koneen menemään :)

Softa oli Pro Tools LE, versio taisi olla 6.2.3 ja muistaakseni tuossa macissa oli Tiger 10.4.6, saattoi olla 10.4.10:nkin. Ihmetytti vain kun eilen toimi hyvin kun sillä ääniteltiin mutta tänään oli kai sitten huono päivä tai jotain...
moscowian
15.01.2008 19:43:31

Uhhuh. Et ole vissiin uutta Logicia pahemmin käytellyt?

Tähän asti törmännyt mm. seuraaviin ongelmiin Macbook + L8-kokoonpanolla:

- Kaatuu välillä randomisti ilman varoitusta (8.0.1 harvemmin kuin 8.0 tosin)
- Ultrabeat ei toimi jos siihen importtaa samplen, alkaa soittaa em. samplea loopilla jota ei saa stoppaamaan millään
- EXS24 putoilee välillä kun siihen drag'n'droppaa sampleja (ei vissiin tykkää waveista)
- Audioengine droppailee / piikittää välillä randomisti
- Useammin kuin pari kertaa olen saanut ilmoitukset "audio/midi sync is unstable" vaikka midiä ei ole edes käytössä

Esm meidän studion PC + Cubase SX3 + valitut hyvät plugarit on huomattavasti luotettavampi kokoonpano kuin mac+uusin logic...

Mutta joo, kiva softahan tuo L8 on bugeista huolimatta.. Kunhan se saatais joskus fiksattua.

...

Parempi pysytellä vielä tovi L7:ssa. Leopardiakaan en vielä täysin varauksetta lähtisi suosittelemaan musakäyttöön (vrt. Vista, joka kuitenkin on syntyjään hukassa kaiken suhteen).

Itseäni kovasti tuo Cubase kiinnostaisi macillekin, mutta se on taas tämä historia... sitä kun ei voi muuttaa :) Omiin kokemuksiin pohjaten en vaihtaisi windows alustalle mistään hinnasta.
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Sertzo S
15.01.2008 20:08:57 (muokattu 15.01.2008 20:09:38)
Parempi pysytellä vielä tovi L7:ssa. Leopardiakaan en vielä täysin varauksetta lähtisi suosittelemaan musakäyttöön (vrt. Vista, joka kuitenkin on syntyjään hukassa kaiken suhteen).

Itseäni kovasti tuo Cubase kiinnostaisi macillekin, mutta se on taas tämä historia... sitä kun ei voi muuttaa :) Omiin kokemuksiin pohjaten en vaihtaisi windows alustalle mistään hinnasta.

Minäkin jatkaisin tuossa tulevassa iMac:issani mieluiten Cubasella ja vielä vanhalla VST 32 Mac-versiolla, jos sellaista edes enää löytää. Tässä PC-koneessani on tuo VST 32 ja musaa olen sillä tehnyt. Miten lie sitten tuon Logig-softan saisi haltuun Cubasen jälkeen, niin enpä tiedä, kun ei ole kokemusta asiasta.
moscowian
15.01.2008 22:28:27

Minäkin jatkaisin tuossa tulevassa iMac:issani mieluiten Cubasella ja vielä vanhalla VST 32 Mac-versiolla, jos sellaista edes enää löytää. Tässä PC-koneessani on tuo VST 32 ja musaa olen sillä tehnyt. Miten lie sitten tuon Logig-softan saisi haltuun Cubasen jälkeen, niin enpä tiedä, kun ei ole kokemusta asiasta.

Sehän riippuu hyvin pitkälti siitä, kuinka syvälle "PRO" -maailmaan olet vanhan Cubasesi kanssa päässyt. Jos olet tehnyt perusjuttuja, kuten äänittänyt ja miksannut demoja, niin sitten hyppäyksen ei luulisi kovin suuri olevan. Kuitenkin ero esimerkiksi jonkin Fruity Loopsin ja Cubasen/Logicin välillä on jotain ihan muuta kuin ero Cubasen ja Logicin välillä. Samoja sequjen periaatteitahan ne noudattaa.

Ja vanhoihin softiisi nähden nämä on molemmat varmasti vetäneet aika paljon aikaeroa.
Mutta tähän olisi kuitenkin varma parasta kuulla vastaus molempia kunnolla käyttäneeltä.

Kun kerran ajattelit päästä alkuun Garagebandillä, niin sitten on viisainta siirtyä ylöspäin Logic Express 8:aan ja edelleen Studioon. Jos taas budjetti sallii, niin silloin melkeinpä kannattaisi pysytellä Cubasen leirissä.. voi tulla muuten liikaa muuttujia yhtälöön :)

Itse yritän vielä keksiä erinäisiä ratkaisuja, josko pärjäisi vielä edes puolisen vuotta ilman, että pitää polttaa rahaa siihen pirun MacProhon...
Titares
16.01.2008 09:13:27 (muokattu 19.01.2008 08:12:51)
Minulla on kotona täysin toimiva Win 3.1 Sharp-kannettava (lue: raahattava). Ensimmäinen Windows pelasi luotettavammin kuin Win95 ja Win98 (koska oli yksinkertainen).

Töistä löytyy myöskin toimiva IBM XT 286. Kellotaajuus on huimat 6 MHz ja prosessorina Intel 80286, ei siis Pentium, ei 486, eikä vielä 386:kaan! Muistia on jotain 640 kilotavua eli ei siis edes yhtä Mtavua. Käyttis on MS-DOS. Kyseessä on itseasiassa ensimmäinen AT-väyläinen PC vuodelta 1986/7 ja IBM-yhteensopivuus takasi aikoinaan, että bootikovalevyn pystyi suoraan heittämään koneesta toiseen. IBM teki lujia, rautakoteloisia koneita ja yhteensopivuus oli hyvä asia ylläpidon kannalta. Kone on edelleen ammattikäytössä osana isompaa mittauslaitteistoa. Sitä ei ole syytä vaihtaa niin kauan, kuin se vain toimii. Kaapista löytyy vielä identtinen backup-konekin nauha-streamereineen. Nauhat varmaan menevät käyttökelvottomiksi ennenkuin nämä koneet. Siitä on ollut viitteitä jo pitemmän aikaa.

Arvatkaa mitä yksi IBM XT 286 maksoi? ... 27 000 mk! Se oli iso tukku rahaa aikana, jolloin palkat olivat reippaasti alle kymppitonnin. Neljän kuukauden bruttopalkka saattoi juuri ja juuri riittää koneen hankintaan, mutta verottaja piti tietysti huolen siitä, että aikaa kului yli puolivuotta siltäkin, joka pystyi elelemään vaimonsa tai vanhempiensa siivellä. Se oli todellista hightech'iä se!
koponen
16.01.2008 10:26:20
Itse ostin ensimmäisen oman koneen heti kun 486 -kannasta päästiin eroon. 150 MHz P1, 2.3GB HDD ja 128MB(!!) RAM ja maksoi "vain" 15.000mk joka oli silloin älytön raha. Kyllähän silläkin toistakymmentä raitaa audiota pyöri ihan tättärää.
Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins-
sami_sumea
16.01.2008 10:27:09 (muokattu 16.01.2008 10:41:51)

Jep,

No mä olen tosiaan hypännyt Mac-kelkkaan vasta muutama kuukausi sitten, joten seiskaa mulla ei ole.

Ehkä olen vain niin tottunut siihen miten hommat toimivat Cubase/PC-puolella, mutta kyllä mulle on jäänyt vähän sellainen mielikuva että mulle on myyty pitkälti hypeä monessakin musa-mac-asiassa.

Ne asiat jotka Macissa + Logicissa ovat hyviä ovat mukana tulevien syntikoiden laatu ja OS-X:n yleinen käyttömukavuus, mutta puheet Mac-ympäristön "vakaudesta" PC:tä vastaan ovat paskapuhetta, sanon minä.

edit: kuten sanottu, mulla on hands-on kokemusta vain intel-Maceista lyhyellä aikavälillä, en tiedä miten asiat ovat toimineet esim. G5 + L7-kokoonpanoilla.

...
http://www.adamantiumstudios.com
tinde
16.01.2008 11:41:44

Väittäisin että aika moni jyystää perussettiä vielä P4/XP -masiinoilla ja molempien debytointi osuu juurikin vuosituhannen alkuun

Näinpäs se mulla ainakin menee, mulla on demopajalla vanha (noin v 2001) AMD 1.4GHz athlon tuplaemo + 1.5 G RAM, 3 pientä SCSI- levyä + 1 IDE- levy, XP SP2.

Kone on irti netistä ja lähiverkosta, Windows Security Center pois päältä, virustorjuntaa ei ole, eikä mitään jatkuvaa ylläpitoa ei ole tarvinnut tehdä.

Nuendosta on versio 2.2 käytössä, ja homma on pelannut vuodesta 2003 kuin Buick pienen alkutweekkauksen jälkeen. Päivitän sitten kun on tarve, tähän mennessä ruuti ei ole loppunut isommissakaan demosessioissa.
Sertzo S
16.01.2008 12:30:43
No nyt on iMac tuossa pöydällä. Ei kun ihmettelemään mitä tuosta löytyy.
Pyydän vielä erään asiantuntijan käymään hieman konsultoimassa paikan päällä tätä masinaa.
HeavyMachinery
16.01.2008 12:42:10

Sitäpä juuri. Service Packit Windowsille ovat aina melko suuria päivityksiä, jotka luokittelisin Macin puolella eroihin tyyliin 10.2 -> 10.3, tai 10.4 -> 10.5. Niitä pienempiä päivityksiä on toki sitten paljon enemmän.

Service Packit vastaa macin käyttis 10.4 -> 10.4.1 on se sama kuin PC:n service pack siis suunnilleen. Järjestelmä päivitykset on jo enemmäkin NT -> XP osastoa.

Ja loikka OS9 classic -> OSX on kuin windows 3.11 -> NT

:D

Se että onko ne ilmaisia vai ei on tietty hyvä pointti mutta 5vuotta macin omistaneena olen yhden kerran sen ostanut eli 10.3-> 10.4 ja maksoi muistaakseni 60e joten ihan mielellään sen maksoin. XP uutena on paljon kalliimpi.

Olen aina omistanut rinnan PC:en ja macin mutta pc:tä saa olla vähän väliä asentamassa uudelleen kuntoon ja se on jumissa. Macci toimii moitetta.

Minulla on myös yksi G4 400hz macci joka pärjää edelleen täysin toolssin pyörityksessä 2.2ghz läppärilleni :D

Kaikille PC:tä macciin siirtyjille suosittelen lämpimästi mini maccia. Sellaisen itse juuri hommanneena olen hyvin tyytyväinen sen suoritus kykyyn. Eikä sen hintakaan ole paha omastani maksoin maksimi muistilla 880€ joten siihen hintaan ei edes saa yhtä apina varmaa PCtä käyttiksen kera.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Sertzo S
18.01.2008 08:34:48 (muokattu 18.01.2008 08:35:13)
Tässä iMaci:n pohjassa on kolme ristikantaruuvia eli ne kai on irroitettava lisämuistin laittamista varten. Kertokaa, miten itse olette suoriutuneet ko. hommasta, etten tee mitään virheitä tuossa toimenpiteessä.
Bee-äf
18.01.2008 09:16:55 (muokattu 18.01.2008 09:24:25)
Jep,

mutta puheet Mac-ympäristön "vakaudesta" PC:tä vastaan ovat paskapuhetta, sanon minä.

...

Olis kiva tietää yksilöidymmin, minä kun olen käyttänyt Os X:ää 5 vuotta, ja vain kerran törmännyt Kernel Paniciin, ja silloin on ollut kyseessä yleisesti tiedetysti viallinen 3:n osapuolen ajuri.
Käyttiksen on joutunut asentamaan kerran uudelleen vuonna 1997, kun kovalevy hajosi.

Sen olen huomannut, että monet mäccisoftat ovat sellaisia muistisyöppöjä, että mikään ei tunnu riittävän - rantapallot alkaa pomppia vähän väliä jos on uusi softa ja vanhempi kone eikä slotteja ole ladattu täyteen.

Wintoosista on sellaisia kokemuksia, että ne toimivat upeasti silloin kun toimivat - kun rekisteri ei ole vielä täyttynyt p*kasta, ei mitään virustorjuntasoftaa päällä ja kaikki asetukset täsmälleen niin kuin pitää.. Pitäis olla silloin vain pelkkään musakäyttöön tarkoitettu offline-kone. Bluescreeniin en ole vuosiin tälläkään puolella törmännyt. Tämä Xp:stä. Vistan kanssa en ole audiohommia tehnyt.

Harrastelijapuolen näkemyksiä. En tiedä yhtään minkälaisia prinsessoja Pro Tools-järjestelmät sitten ovat. Logicit ym-. ovat toimineet omien firewire-äänikorttien kanssa moitteettomasti.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)