![]() 23.02.2006 07:40:50 | |
---|---|
Tuo uhka on kaikkea muuta kuin vakava. Mikäli puhumme samasta asiasta kuin sivu sitten, en jaksa nyt lukea mitä ko. linkin takana on :) Heise.de kertoi maanantaina, että hyökkääjä voi suorittaa komentoja käyttäjän koneessa, jos käyttäjä vierailee hyökkääjän www-sivulla. Hyökkääjä voi ujuttaa komentosarjansa zip-kansioon, josta Mac OS X suorittaa sen automaattisesti. En tiedä, mikä on macinkäyttäjän käsitys "vakavasta", varmaan yhtä etäinen kuin käsitys tietokoneesta... :| | |
![]() 23.02.2006 09:05:25 | |
varmaan yhtä etäinen kuin käsitys tietokoneesta... :| Just sen takia mää sen Windowsin Macciin vaihdoinkin! Eipä tuo kovin paha ollu korjata, saihan nyt sitten Firefoxin latailtua. Huonompi se tosin on kuin Safari, joka hipoo täydellisyyttä. Harvemmin sille Firefoxille taitaa silti tarvetta olla, en usko että kukaan mun koneella tahtoo suorittaa komentosarjoja. Tai jos haluaa, niin antaa suorittaa! | |
![]() 23.02.2006 10:07:14 | |
Eipä mua haittaa Mark-ken jos sun mielestä Mac on yliarvostettua paskaa, en ole sen perusteella vaihtamassakaan eri alustaan että olisi jotenkin "coolimpi" tai arvostetumpi. Edelleen uskon, että jos vaihdan Maciin säästyn ainakin viikottaisilta ongelmilta, joita nyt on PC-järjestelmän kanssa sekä jatkuvalta päivitysrumbalta ja SP2:n aiheuttamilta ongelmilta. Mutta eniveis, et ole kyllä edelleenkään esittänyt yhtään (minulle) järkevää perustelua sille, että miksi mac on niin huono.. Ja mitä linuxiin tulee, niin se ei edelleenkään ole vaihtoehto koska sille ei saa juuri mitään mitä tarvitsen (siis niitä nimenomaisia softia ja ajureita joita pitäisi käyttää). Off-topic, tietääkö kukaan onkohan maassamme yhtään kaupallista linux-studiota? "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" | |
![]() 23.02.2006 10:21:45 | |
Edelleen uskon, että jos vaihdan Maciin säästyn ainakin viikottaisilta ongelmilta, joita nyt on PC-järjestelmän kanssa sekä jatkuvalta päivitysrumbalta ja SP2:n aiheuttamilta ongelmilta. Kiinnostaisi todella tietää, mitä nämä viikottaiset ongelmat ovat. Jos tarkoitat päivitysrumballa rautapäivityksiä, en voi käsittää miten vaihtaminen huonompaan (=hitaampaan) rautaan on ratkaisu. Jos taas tarkoitat käyttiksen/softan päivittelyä, sama on edessä aidan toisella puolella. Jos nyt oikein ymmärsin, kone tulee musiikin tekemiseen? Mielestäni audiokäyttöön optimoitu PC-kone ajaisi saman asian. Mutta eniveis, et ole kyllä edelleenkään esittänyt yhtään (minulle) järkevää perustelua sille, että miksi mac on niin huono.. En vain näe vaihtoa Windowsista Maciin järkevänä. Täydellisesti toimivaa käyttöjärjestelmää ei ole tullut vieläkään vastaan (kyllä, olen edelleen käyttänyt Mac OS X:ää). Macista hiljattain löytyneiden tietoturva-aukkojen en usko jäävän ensimmäisiksi. Suosion kasvaessa mistä tahansa käyttöjärjestelmästä alkaa kummasti löytymään aukkoja. Väittäisin että jos Macin käyttäjiä olisi yhtä paljon kuin Windowsin, aukkoja olisi samanmoinen määrä tiedossa. Ainoa syy Macin elossapysymiselle on yrityskäyttö, joka sekin varmasti romahtaisi jos esim. Photarin ja InDesignin kaltaisista softista tehtäisiin Linux-versiot. Toisaalta kukaan ei ole vielä esittänyt yhtään (minulle) järkevää perustelua sille, miksi Windows/PC-koneet ovat huonoja... | |
![]() 23.02.2006 10:27:50 | |
Heise.de kertoi maanantaina, että hyökkääjä voi suorittaa komentoja käyttäjän koneessa, jos käyttäjä vierailee hyökkääjän www-sivulla. Hyökkääjä voi ujuttaa komentosarjansa zip-kansioon, josta Mac OS X suorittaa sen automaattisesti. En tiedä, mikä on macinkäyttäjän käsitys "vakavasta", varmaan yhtä etäinen kuin käsitys tietokoneesta... :| Jos tämä on se sama uhka josta juttelin mäkkifoorumilla, niin uhka on mielestäni aika pieni. Ensinnäkin, kun alat imuroida jotain ohjelmaa, safari varoittaa ja kysyy haluatko imuroida sen. Jos imuroit sen safarilla, safari tosin purkaa sen työpöydälle -> ei kiva. Tästä pälkähästä siis pääsee jos ei imuroi mitään outoa tai käyttää toista selainta. | |
![]() 23.02.2006 10:27:56 | |
Itseasiassa tuo haavoittuvaisuus ei vaadi mitään zip tiedostoa toimiakseen. Periaatteessa se toimii missä tahansa tiedostossa joka avataan. Tuota helpottaa kuitenkin kovasti avaaminen safarilla / mail / zip ohjelmilla, koska niissä on ominaisuus joka tiedostopäätteen (esim. .jpg) perusteella avaa sen "oikeassa" ohjelmassa. Mac yleensä ei avaa tiedostoja päätteen avulla, vaan tieto tiedoston tyypistä on meta-tietona tiedoston sisälllä. Itselläni käytössä Windows, Linux sekä OS X. Mielestäni kaikissa näissä on hyvät ja huonot puolensa. Omassa käytössä yksikään näistä ei kuole, mutta softat jumiutuvat useammin pc'llä (tosin sielläkin saa lähes poikkeuksetta tapettua pois). En nyt jaksa ottaa tuohon väittelyyn suuremmin osaa, kun taso vastaa lasten riitelyä hiekkalaatikolla. Makuja on monia, ja mitäs siitä kiistelemään. OS X on monessa suhteessa ylivoimainen käyttöjärjestelmä Windowsiin verrattuna, muttei sekään täydellinen ole. Henkilökohtaisesti pidän enemmän PC-raudasta desktop koneissa, ainakin jos joudun itse maksamaan siitä. Tässä poikkeuksena voisi olla erityisesti uusi imac core duo prossulla ja 20" näytöllä. Pidän kuitenkin käyttiksestä sen verran, että se mielestäni korvaa raudan puutteet. Applen läppäreistä pidän kovasti, tämä 15" powerboook on virkistävä ja positiivinen kokemus 3 centrino koneen jälkeen. | |
![]() 23.02.2006 10:29:11 | |
Just sen takia mää sen Windowsin Macciin vaihdoinkin! Eipä tuo kovin paha ollu korjata, saihan nyt sitten Firefoxin latailtua. Huonompi se tosin on kuin Safari, joka hipoo täydellisyyttä. Harvemmin sille Firefoxille taitaa silti tarvetta olla, en usko että kukaan mun koneella tahtoo suorittaa komentosarjoja. Tai jos haluaa, niin antaa suorittaa! Itse käytän safaria edelleen. En usko että tommonen on ollenkaan leviämässä mihinkään. Safari on kuitenkin ainoa selain joka esim. lukee kuvien väriprofiileja. Mitäs tähän sanot, Mark-Ken? Etkös itsekin harrastele valokuvausta? Mielestäni tämä on aika hyvä juttu. | |
![]() 23.02.2006 10:32:16 | |
Kiinnostaisi todella tietää, mitä nämä viikottaiset ongelmat ovat. Jos tarkoitat päivitysrumballa rautapäivityksiä, en voi käsittää miten vaihtaminen huonompaan (=hitaampaan) rautaan on ratkaisu. Jos taas tarkoitat käyttiksen/softan päivittelyä, sama on edessä aidan toisella puolella. Jos nyt oikein ymmärsin, kone tulee musiikin tekemiseen? Mielestäni audiokäyttöön optimoitu PC-kone ajaisi saman asian. Hoho, oletko ikinä päivittänyt Macia? Päivittyy varmasti kepeämmin kuin windows. Ohjelmiston päivitys auki, tai saahan senkin ajastettua. Se katsoo läpi ohjelmat jotka voisivat haluta päivityksiä. Painat kyllä, se hakee ne applen serveriltä. Ei kestä montaa minuuttia. Järjestelmää koskevat päivitykset tosin vaativat uudelleenkäynnistyksen :( Etkö vieläkään ymmärrä että kaikki eivät halua optimoida ja räpätä koneitaan? Piuhat kiinni. En vain näe vaihtoa Windowsista Maciin järkevänä. Täydellisesti toimivaa käyttöjärjestelmää ei ole tullut vieläkään vastaan (kyllä, olen edelleen käyttänyt Mac OS X:ää). Macista hiljattain löytyneiden tietoturva-aukkojen en usko jäävän ensimmäisiksi. Suosion kasvaessa mistä tahansa käyttöjärjestelmästä alkaa kummasti löytymään aukkoja. Väittäisin että jos Macin käyttäjiä olisi yhtä paljon kuin Windowsin, aukkoja olisi samanmoinen määrä tiedossa. Ehkäpä, tämä on kuitenkin aika huono perustelu. Katsotaan. Ainoa syy Macin elossapysymiselle on yrityskäyttö, joka sekin varmasti romahtaisi jos esim. Photarin ja InDesignin kaltaisista softista tehtäisiin Linux-versiot. Hoho. Toisaalta kukaan ei ole vielä esittänyt yhtään (minulle) järkevää perustelua sille, miksi Windows/PC-koneet ovat huonoja... Jotkut tykkää räpäämisestä ja säätämisestä. | |
![]() 23.02.2006 12:33:05 | |
Kiinnostaisi todella tietää, mitä nämä viikottaiset ongelmat ovat. Ne on lähinnä SP2:sta johtuneita ongelmia. Esim äänikortti on kadonnut (päivityksen jälkeen), CPU kulutus audiokäytössä on noussut yli 90% tyhjillä projekteillakin, virustorjunta on lakannut toimimasta kokonaan ennen kuin sai siihen SP2 yhteensopivan päivityksen valmistajalta, kone sammuttelee itseään (emolevy vaihdettu, tuuletuksessa/lämpötiloissa ei vikaa, eikä ole sitä shutdown virustakaan) noin parin päivän välein, joskus vähemmän joskus enemmän. Mm. tuollaisia ongelmia. Ainakin macciin vaihto lakaisisi kaikki SP2 ongelmat heti pois. Jos tarkoitat päivitysrumballa rautapäivityksiä, en voi käsittää miten vaihtaminen huonompaan (=hitaampaan) rautaan on ratkaisu. Itselläni on kyllä sellainen käsitys, että nuo uusimmat G5 koneet on musiikkikäytössä tehokkaimpien pc-koneiden kanssa samalla tasolla (tai jopa parempia, ilman optimointeja/kellotusta siis), joten ne on hintalaatu-suhteeltaan teholtaan parempia. Ja ilmeisesti niiden käyttöikä on myös PC-koneita pidempi, jostain syystä valmistajat tuntuu optimoivan softansa paremmin macille (tämä on kyllä foorumeilta luettua mutua, enkä siis väitä että se olisi välttämättä noin)? Mielestäni audiokäyttöön optimoitu PC-kone ajaisi saman asian. Mutta kun se probleema on siinä, että heti ensimmäisen päivityksen jälkeen näyttää tulevan jotain ongelmia. Siis vaikka joku muukin sen optimois mun puolesta, niin itse siihen joudun silti päivitykset hakemaan ja asentamaan. Ja sen jälkeen joutuu kärsimään siitä kun joku ei yhtäkkiä toimikaan. Ennen kun sanot että ota SP2 pois käytöstä, niin se ei ole vaihtoehto koska studiokoneelle on nettitarve. Täydellisesti toimivaa käyttöjärjestelmää ei ole tullut vieläkään vastaan Olen ihan samaa mieltä ja uskon ettei tulekaan. Toisaalta kukaan ei ole vielä esittänyt yhtään (minulle) järkevää perustelua sille, miksi Windows/PC-koneet ovat huonoja... Enkä minäkään väittänyt niitä huonoiksi, olen käyttänyt PC:tä lähes ensimmäisistä malleista lähtien; mun tarpeisiin macci vain tuntuu nyt koneen päivittämisen alla todella houkuttelevalta vaihtoehdolta. "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" | |
![]() 23.02.2006 12:39:49 | |
Ne on lähinnä SP2:sta johtuneita ongelmia. Esim äänikortti on kadonnut (päivityksen jälkeen), CPU kulutus audiokäytössä on noussut yli 90% tyhjillä projekteillakin, virustorjunta on lakannut toimimasta kokonaan ennen kuin sai siihen SP2 yhteensopivan päivityksen valmistajalta, kone sammuttelee itseään (emolevy vaihdettu, tuuletuksessa/lämpötiloissa ei vikaa, eikä ole sitä shutdown virustakaan) noin parin päivän välein, joskus vähemmän joskus enemmän. Mm. tuollaisia ongelmia. Ainakin macciin vaihto lakaisisi kaikki SP2 ongelmat heti pois. Minulla windows aina myös kadotteli laitteiden ajureita. Esim. Aina välillä ilmoitti että äänikorttia ei ole asennettu. Ajurit uudestaan ja pelas. Pari viikkoa. Langatonta verkkokorttia en saanut toimimaan kunnolla ollenkaan. Explorer lopetteli aina välillä toimintaansa. Itselläni on kyllä sellainen käsitys, että nuo uusimmat G5 koneet on musiikkikäytössä tehokkaimpien pc-koneiden kanssa samalla tasolla (tai jopa parempia, ilman optimointeja/kellotusta siis), joten ne on hintalaatu-suhteeltaan teholtaan parempia. Ja ilmeisesti niiden käyttöikä on myös PC-koneita pidempi, jostain syystä valmistajat tuntuu optimoivan softansa paremmin macille (tämä on kyllä foorumeilta luettua mutua, enkä siis väitä että se olisi välttämättä noin)? Jep. Softan optimointi vaikuttaa todella paljon. Esim. Photoshop on tästä hyvä esimerkki. G5 Quad on todella tehokas. Varustetaan se vielä 16 gigalla muistia, niin aika moni jää taakse :) G5 iMac on myös aika kiva. Toivottavasti tulis kohta Intel-iBook, vaihtaisin ehkä. | |
![]() 23.02.2006 13:13:06 | |
G5 Quad on todella tehokas. Varustetaan se vielä 16 gigalla muistia, niin aika moni jää taakse :) G5 iMac on myös aika kiva. Toivottavasti tulis kohta Intel-iBook, vaihtaisin ehkä. Osaisitko muuten verrata tuota muistitilannetta Macin ja PC:n välillä, koska kun itse lisäsin PC:hen muistia gigan (1 gigasta) niin en huomannut käytössä mitään eroa. Eli vaikuttaako tuo muisti todellisuudessa vain silloin, jos sulla on projektissa aivan maan perkeleesti tavaraa (satoja raitoja), siis tarkoittan saako macissa tehoja muistista oikeasti irti sen enempää kun pc:ssä? "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" | |
![]() 23.02.2006 13:15:32 | |
Osaisitko muuten verrata tuota muistitilannetta Macin ja PC:n välillä, koska kun itse lisäsin PC:hen muistia gigan (1 gigasta) niin en huomannut käytössä mitään eroa. Eli vaikuttaako tuo muisti todellisuudessa vain silloin, jos sulla on projektissa aivan maan perkeleesti tavaraa (satoja raitoja), siis tarkoittan saako macissa tehoja muistista oikeasti irti sen enempää kun pc:ssä? Macissa muisti vaikuttaa paljon, paljon enemmän, Axeman saa jatkaa. | |
![]() 23.02.2006 13:20:38 | |
Ja noista omista emolevy ongelmista tuli mieleen, että eikös maccioptimointi (käsittääkseni) ole juurikin myös sen takia pc-puolta tehokkaampaa eri softilla, kun se rauta on aina yhtenäistä (tai ainakin yhtenäisempää), kun taas PC-maailmassa voi olla miljoona eri valmistajan emolevyä? "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" | |
![]() 23.02.2006 13:36:03 (muokattu 23.02.2006 13:37:44) | |
Osaisitko muuten verrata tuota muistitilannetta Macin ja PC:n välillä, koska kun itse lisäsin PC:hen muistia gigan (1 gigasta) niin en huomannut käytössä mitään eroa. Eli vaikuttaako tuo muisti todellisuudessa vain silloin, jos sulla on projektissa aivan maan perkeleesti tavaraa (satoja raitoja), siis tarkoittan saako macissa tehoja muistista oikeasti irti sen enempää kun pc:ssä? Muisti tosiaankin vaikuttaa Macissa tosi paljon. Gigaa voitais pitää melkein miniminä jos haluaa nauttia OS X:n käytöstä. Mulla itellä on 512 muistia, ei oikein tunnu riittävän. Ostaisin heti gigan lisää muttakun odottelen uutta konetta :) Applelta ei kannata muistia ostaa. Useimpiin malleihin voi muistia lisätä itse helposti ilman takuun raukeamista. Laadukkaita ja edullisia muisteja voi tilata esim. Crucialilta: http://www.crucial.com/ | |
![]() 23.02.2006 13:36:39 | |
Ja noista omista emolevy ongelmista tuli mieleen, että eikös maccioptimointi (käsittääkseni) ole juurikin myös sen takia pc-puolta tehokkaampaa eri softilla, kun se rauta on aina yhtenäistä (tai ainakin yhtenäisempää), kun taas PC-maailmassa voi olla miljoona eri valmistajan emolevyä? Tähän en osaa kyllä sanoa mitään. | |
![]() 23.02.2006 14:20:43 | |
Muisti tosiaankin vaikuttaa Macissa tosi paljon. Gigaa voitais pitää melkein miniminä jos haluaa nauttia OS X:n käytöstä. Mulla itellä on 512 muistia, ei oikein tunnu riittävän. Ostaisin heti gigan lisää muttakun odottelen uutta konetta :) Applelta ei kannata muistia ostaa. Useimpiin malleihin voi muistia lisätä itse helposti ilman takuun raukeamista. Laadukkaita ja edullisia muisteja voi tilata esim. Crucialilta: http://www.crucial.com/ Samaa vikaa on minullakin. 512 on liian vähän, ja Applen muistia ei todellakaan kannata ostaa. Tällä viikolla kävin Mac Miniin 1Gt muistipalikan hintaa kysymässä, 228€. Verkkokaupasta vastaava Kingston 105€. | |
![]() 23.02.2006 15:49:00 | |
Tästä pälkähästä siis pääsee jos ei imuroi mitään outoa tai käyttää toista selainta. ...Mikä pätee (lähes?) jokaiseen Windowsin aukkoon myös. Eli samalla viivalla tietoturvan suhteen? Safari on kuitenkin ainoa selain joka esim. lukee kuvien väriprofiileja. Mitäs tähän sanot, Mark-Ken? Etkös itsekin harrastele valokuvausta? Mielestäni tämä on aika hyvä juttu. Aika hyvä juttu... Mutta selainsota on turhaa sinänsä, sillä jokaisessa on hyvät puolensa. Operan käytettävyys on omaa luokkaansa, mutta Firefoxista hyvän tekevät extensiot ja teemat jne. Hoho, oletko ikinä päivittänyt Macia? Päivittyy varmasti kepeämmin kuin windows. Ohjelmiston päivitys auki, tai saahan senkin ajastettua. Se katsoo läpi ohjelmat jotka voisivat haluta päivityksiä. Painat kyllä, se hakee ne applen serveriltä. Ei kestä montaa minuuttia. Järjestelmää koskevat päivitykset tosin vaativat uudelleenkäynnistyksen :( On tullut kokeiltua. Ei vaan taida löytyä päivitykset kuin yleisimmille ohjelmille? Windowsin päivittäminen on helppoa, ellei helpompaa. Etkö vieläkään ymmärrä että kaikki eivät halua optimoida ja räpätä koneitaan? Piuhat kiinni. En ymmärrä. Tietokoneharrastuksen parhaita puolia on räbäys ja optimointi. Jotkut tykkää räpäämisestä ja säätämisestä. Kyllä ne mäkitkin on räpätty ja säädetty tehtaalla käyttökuntoon. Vastaavia PC-työasemiakin on saatavilla suurilta valmistajilta. Itse tosin pidän enemmän omatoimisesta kasaamisesta. kone sammuttelee itseään (emolevy vaihdettu, tuuletuksessa/lämpötiloissa ei vikaa, eikä ole sitä shutdown virustakaan) noin parin päivän välein, joskus vähemmän joskus enemmän. Rautaongelmia. Hyvinvalitut osat kehiin eikä ongelmia ole. Itselläni on kyllä sellainen käsitys, että nuo uusimmat G5 koneet on musiikkikäytössä tehokkaimpien pc-koneiden kanssa samalla tasolla (tai jopa parempia, ilman optimointeja/kellotusta siis), joten ne on hintalaatu-suhteeltaan teholtaan parempia. Tähän en voi sanoa mitään jos kyse on nimenomaan audiokäytöstä, mutta yleisesti tehoa vaativissa softissa PC vie voiton (jos verrataan samanhintaiseen macciin). Ja ilmeisesti niiden käyttöikä on myös PC-koneita pidempi, jostain syystä valmistajat tuntuu optimoivan softansa paremmin macille (tämä on kyllä foorumeilta luettua mutua, enkä siis väitä että se olisi välttämättä noin)? Jälleenmyyntiarvo ainakin on parempi kuin PC:illä, minkä joku voi kokea eduksi. Minulla windows aina myös kadotteli laitteiden ajureita. Esim. Aina välillä ilmoitti että äänikorttia ei ole asennettu. Ajurit uudestaan ja pelas. Pari viikkoa. Langatonta verkkokorttia en saanut toimimaan kunnolla ollenkaan. Explorer lopetteli aina välillä toimintaansa. Nyt vertaat vanhaa pöytäkonetta (oliko se 1GHz Duron?) uuteen iBook-läppäriin. Erona yleisestikin fysiikka ja se fakta, että läppäreissä kaikki on kiinni samassa paketissa. Vertaisit uuteen pc-läppäriin, niin takuulla toimisi suoraan laatikosta. Osaisitko muuten verrata tuota muistitilannetta Macin ja PC:n välillä, koska kun itse lisäsin PC:hen muistia gigan (1 gigasta) niin en huomannut käytössä mitään eroa. Eli vaikuttaako tuo muisti todellisuudessa vain silloin, jos sulla on projektissa aivan maan perkeleesti tavaraa (satoja raitoja), siis tarkoittan saako macissa tehoja muistista oikeasti irti sen enempää kun pc:ssä? Mac OS X on muistisyöppö. Kun vertaa vaikka 256Mt --> 512Mt muistinlisäystä, eron huomaa heti. Windows itsessään taas ei vie niin runsaasti muistia. 256Mt --> 512Mt vaihto macissa vastaisi Windowsissa ehkä enemmän 128Mt --> 256Mt -vaihdosta. Raskaammat softat sitten ahmivat Windowsissa muistin. Ja noista omista emolevy ongelmista tuli mieleen, että eikös maccioptimointi (käsittääkseni) ole juurikin myös sen takia pc-puolta tehokkaampaa eri softilla, kun se rauta on aina yhtenäistä (tai ainakin yhtenäisempää), kun taas PC-maailmassa voi olla miljoona eri valmistajan emolevyä? Nojaa... Piirisarjojen valmistajia on muutama joiden pohjalta sitten emolevyvalmistajat tekevät omat mallinsa. Tasoerot ovat luonnollisesti suuria, mutta Asus on mielestäni parhaimpia merkkejä. Ja jos todella asiaa mietitään, niin eihän itse koneen toimintaan vaikuttavia osia, joiden suhteen saattaisi olla yhteensopivuusongelmia, ole paljoa. Emolevy ja sen lisäkortit lähinnä... Tietty eri asia jos jotain Intelin prosessoria änkee s939-emolevyyn. Korostan silti, että yhteensopivuusongelmia en ole itse ikinä kohdannut. | |
![]() 23.02.2006 16:06:09 | |
...Mikä pätee (lähes?) jokaiseen Windowsin aukkoon myös. Eli samalla viivalla tietoturvan suhteen? Ei ehkä aivan siltikään. On tullut kokeiltua. Ei vaan taida löytyä päivitykset kuin yleisimmille ohjelmille? Windowsin päivittäminen on helppoa, ellei helpompaa. Löytyy päivitykset Applen omille ohjelmille. Millälailla helpompaa? Menet Explorerilla windows update -sivulle ja lataat 100 kertaa jotain jumalattoman suuria tiedostoja sieltä? En ymmärrä. Tietokoneharrastuksen parhaita puolia on räbäys ja optimointi. Mene sitten eri ketjuun. Tähän en voi sanoa mitään jos kyse on nimenomaan audiokäytöstä, mutta yleisesti tehoa vaativissa softissa PC vie voiton (jos verrataan samanhintaiseen macciin). Hoho. Ei kukaan ole Mäkkejä halvaksi väittänytkään. Monet haluavat maksaa siitä lisää. Nyt vertaat vanhaa pöytäkonetta (oliko se 1GHz Duron?) uuteen iBook-läppäriin. Erona yleisestikin fysiikka ja se fakta, että läppäreissä kaikki on kiinni samassa paketissa. Vertaisit uuteen pc-läppäriin, niin takuulla toimisi suoraan laatikosta. Joo, tuo olikin ainoa windows-kone mikä minulla on ikinä ollut. Porukoilla on lähes pakasta vedetty (alle vuoden vanha) PC-kone ja ongelmia on ollut. Ja se on ruvennut pitämään saatananmoista meteliäkin. Mac OS X on muistisyöppö. Kun vertaa vaikka 256Mt --> 512Mt muistinlisäystä, eron huomaa heti. Windows itsessään taas ei vie niin runsaasti muistia. 256Mt --> 512Mt vaihto macissa vastaisi Windowsissa ehkä enemmän 128Mt --> 256Mt -vaihdosta. Raskaammat softat sitten ahmivat Windowsissa muistin. Entäpä sitten? Näin on. Kunhan sulla on riittävästi muistia, voit käyttää vaikka sataa ohjelmaa ilman että yksikään niistä hidastuu. Näin ei ole ollut ainakaan minun PC-koneissani. | |
![]() 23.02.2006 16:22:42 | |
Ei ehkä aivan siltikään. Kerro toki lisää faktoja. Löytyy päivitykset Applen omille ohjelmille. Joo, eli ei päivitä niitä ohjelmia, joita oikeasti käyttää. Millälailla helpompaa? Menet Explorerilla windows update -sivulle ja lataat 100 kertaa jotain jumalattoman suuria tiedostoja sieltä? Automatic updatesilla ilmottaa automaattisesti, jos on päivityksiä tullut ja sillekin saa valita, asentaako automaattisesti, antaako itse valita asennettavat tiedostot jne... Päivitysten koot tietysti riippuvat käyttöjärjestelmään jo asennetuista päivityksistä. Yleisesti ottaen muutamia megoja, tietysti Service Packit erikseen. En kylläkään käsitä, miten päivityksen koko asiaan liittyy. Surffaileeko joku muka oikeasti vielä alle 100kB/s imevällä letkulla? Mene sitten eri ketjuun. ... Hoho. Ei kukaan ole Mäkkejä halvaksi väittänytkään. Monet haluavat maksaa siitä lisää. Ai, minä kun luulin että olit joskus kehunut Mac Miniä halvaksi. Joo, tuo olikin ainoa windows-kone mikä minulla on ikinä ollut. Porukoilla on lähes pakasta vedetty (alle vuoden vanha) PC-kone ja ongelmia on ollut. Ja se on ruvennut pitämään saatananmoista meteliäkin. Ai, pitää varmaan mennä ostamaan Mäkki siis. Kaupoille --> Entäpä sitten? Näin on. Kunhan sulla on riittävästi muistia, voit käyttää vaikka sataa ohjelmaa ilman että yksikään niistä hidastuu. Näin ei ole ollut ainakaan minun PC-koneissani. Pointtina oli lähinnä käyttöjärjestelmien erot muistinkäytön suhteen. Taidat olla melkoinen tehokäyttäjä kun on 100 ohjelmaa kerralla käynnissä. Hurjaa. | |
![]() 23.02.2006 18:08:56 | |
Tämä on paras ketju ikinä. On. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)