Aihe: Äänikortit testipenkkiin
1 2 3 4 532 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Hatsalainen
08.04.2012 17:41:02
Toimii ihan kun asennat toisen 1010lt,n rinnalle .

Triskal: ASIO4ALL periaatteessa mahdollistaa. Sillä saa esim 2 USB-laitetta näkymään core audio -tyyppisesti DAWissa. Sellainen varaus kuitenkin, että tämä näkemys perustuu siihen, että mulla oli joskus 2 kpl POD UX2 kiinni koneessa, eli yhteensä 4 kanavaa, eikä mulla ole käsitystä siitä mitä tapahtuu jos kanavia on yli 8.
Slepah
12.04.2012 11:33:34
Tervehdys ystäväiseni!
Mulla olis hiukan kysyttävää liittyen äänikortteihin..

Elikkä kaverini on kokoamassa mulle semi-tehokasta kotistudiokonetta.
Sellaseen perus ja vähän enemmän- tyyppiseen nauhotteluun. (kitara, laulu, räppi)
Kaikki muut osat on laitettu jo tilaukseen paitsi äänikortti,
ja sen valinta tuottaa mun tiedoillani ongelmia.

Haluaisinkin nyt tietää pari asiaa,

http://www.thomann.de/fi/pci_audiokortit.html nämä ovat ilmeisesti oikean tyyppisiä kortteja? Millaista korttia voisitte suositella minulle (linkkeja puoteihin jossa niitä myydän yms), haluaisin nauhoittaa ainakin paria raitaa samaan aikaan, hyvällä laadulla. Ja AUX piuhalle, midi piuhalle ja mikkipiuhalle pitäis olla röörit!

Sitten,
multa löytyy presonuksen tubepre (http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=16), jota olen ennen käyttänyt kondensaattorimikkini virtalähteenä. Äänikorttihan hoitaa periaatteessa saman homman kun tuo, am i correct? Tosin tuo tubepre vaatii äänikortin kaveriksi toimiakseen, se vain vahvistaa signaalin jonka sitten vie äänikorttiin(?)

Tuleeko tubeprestä, periaatteessa riippuen millaista soundia haluan, tarpeeton kunnon äänikortin hankinnan jälkeen?

Suur kiitos jo etukäteen, pahoittelut sekavasta tekstistä. :)
Eli linkkejä ja infoa, help me!
Hintakatto kortille olisi n 170 - 200e.
- yah
Aki
12.04.2012 13:41:54

Slepah:http://www.thomann.de/fi/pci_audiokortit.html nämä ovat ilmeisesti oikean tyyppisiä kortteja?

Äänikortti voi olla sisäinen (PCI, PCI-Express) tai ulkoinen (USB, FireWire). Sisäisissä on harvemmin mikrofoniliitäntää, kun taas ulkoiset "interfacet" 100€:n hintaluokasta lähtien yleensä sisältävät vähintään 2 mikrofonietuastetta phantomilla, instrumenttiliitännän, sekä sen äänikortin. Ulkoinen interface on helpompi suositella, koska niissä on parempi tarjonta, ja helppo liikuteltavuus (ja mm. volumepotikka käden ulottuvilla) on suuri plussa.

Valintaan vaikuttaa lähinnä montako raitaa haluat äänittää kerralla, montako niistä mikrofoneja, ja tuo MIDI:n tarve. Mitä tarkoitat "Aux-piuhan" tarpeella? Linjatulo?

Tuleeko tubeprestä, periaatteessa riippuen millaista soundia haluan, tarpeeton kunnon äänikortin hankinnan jälkeen?

Jos hankit äänikortin jossa on mikrofoniliitännät niin kyllä. Ellet sitten välttämättä halua TubePre:stä sen omaa soundia.

Toi olis laadukas, ja sisältää 2 mikkiliitäntää phantomeilla, sekä MIDI I/O. 129€:
http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm

Tossa neljä mikkiä phantomeilla ja MIDI I/O. 145€:
http://www.thomann.de/fi/alesis_io4.htm
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
J-PPP
12.04.2012 14:42:59
Aki:
Toi olis laadukas, ja sisältää 2 mikkiliitäntää phantomeilla, sekä MIDI I/O. 129€:
http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm

Toi on kyllä mun kokemuksen mukaan enemmänkin huonohko kuin laadukas. Kuulokeliitäntä leikkaa matalat taajuudet pois ja etuasteet on liian kuumat linjasoittoon kitaralla, klippaa gain nollillakin.
Slepah
12.04.2012 17:48:09 (muokattu 12.04.2012 17:50:28)
Aki: Äänikortti voi olla sisäinen (PCI, PCI-Express) tai ulkoinen (USB, FireWire).
Valintaan vaikuttaa lähinnä montako raitaa haluat äänittää kerralla, montako niistä mikrofoneja, ja tuo MIDI:n tarve. Mitä tarkoitat "Aux-piuhan" tarpeella? Linjatulo?
http://www.thomann.de/fi/alesis_io4.htm

Aux-piuhalla tarkoitin perus ääniplugia, samaa mitä kuulokkeissa tai esim. yhdistäessä iPod kaiuttimiin käytetään. Sen avulla olen ennen yhdistänyt presonus tubepren tietokoneeni äänikorttiin.

Tarkoitatko, että tietokoneessa ei ole pakko olla sisäistä äänikorttia, vaan voisin hoitaa koko homman ulkoisella? Usb-äänikortti toistaisi silloin siis myös pelien yms äänet?

Kenties voisi olla parempi hankkia kuitenkin sisäinen äänikortti, johon voisi sitten yhdistää presonuksen (siinä on kuitenkin hyvä soundi) ja midi sälää. Osaatteko suositella sisäistä tälläiseen tarpeeseen? Siinä ei tarvitse olla mikrofooniliitäntää, koska käytän siihen presonusta. Kunhan laatu on hyvä, ja löytyy mahdollisuus nauhoitaa kahta raitaa samaan aikaan.
- yah
Janzu78
12.04.2012 22:35:28

Slepah: Tarkoitatko, että tietokoneessa ei ole pakko olla sisäistä äänikorttia, vaan voisin hoitaa koko homman ulkoisella? Usb-äänikortti toistaisi silloin siis myös pelien yms äänet?

Kenties voisi olla parempi hankkia kuitenkin sisäinen äänikortti, johon voisi sitten yhdistää presonuksen (siinä on kuitenkin hyvä soundi) ja midi sälää. Osaatteko suositella sisäistä tälläiseen tarpeeseen? Siinä ei tarvitse olla mikrofooniliitäntää, koska käytän siihen presonusta. Kunhan laatu on hyvä, ja löytyy mahdollisuus nauhoitaa kahta raitaa samaan aikaan.

Tietokoneeseen ei tarvita sisäistä äänikorttia, vaan ulkoinen äänikortti hoitaa kaiken minkä sisäinenkin. Ja saat toki sen Presonuksenkin kiinni ulkoiseen äänikorttiin. Ulkoisen äänikortin plussa verrattuna sisäiseen vastaavaan on (mikkietuasteiden ja muiden lisäksi) vähäisemmät häiriöäänet.
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
keppada
06.07.2012 15:53:17
Morjesta!

Hommasin joskus 4-5 vuotta sitten M-audion Fast track pro:n Laitteessa oli hyvin liitäntöjä yms ja muuten kelpo vehje, mutta olen erittäin pettynyt M-audion ajureihin sekä ASIOON, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia jo useamman vuoden ajan. Saanut kikkailla äänikorttia päälle ja pois useita kertoja, jotta lähtee esim cubase 5 vähäksi aikaa toimimaan.

Olen nyt ostamassa uutta läppäriä johon tarvitsen hyvän ulkoisen äänikortin. Olen vielä kahden vaiheilla, että hommaan Asuksen zenbookin vai jonku macin, mutta tartteis nyt vinkkejä kans tohon äänikorttiin. Kortissa sais olla vähintäänkin yhtä monipuoliset liitännät kuin fast track pro:ssa, mutta tärkeintä olisi SULAVA ja VARMA toimivuus jota olen fast trackkia käyttäessä jo kauan haikaillut.

Suosituksia?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :)
Antti1
06.07.2012 15:56:24
Mitä se saa maksaa?
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
keppada
06.07.2012 16:34:32
Antti1: Mitä se saa maksaa?

Enpä ole miettinyt. 100-400e riippuen siitä mitä sillä saa. Lähinnä tietenki eniten kiinnostaa hintalaatusuhteeltaan hyvät edullisemmat vaihtoehdot, mutta jos sellaisia ei ole niin varmaan pakko sijoittaa enemmän
Antti1
06.07.2012 16:57:24
keppada: Enpä ole miettinyt. 100-400e riippuen siitä mitä sillä saa. Lähinnä tietenki eniten kiinnostaa hintalaatusuhteeltaan hyvät edullisemmat vaihtoehdot, mutta jos sellaisia ei ole niin varmaan pakko sijoittaa enemmän

Mulla olis yksi idea: mitäpä jos koittaisit sitä nykyistä korttia ensin siinä uudessa järjestelmässäsi sit jos ja kun sä joskus sellaisen hommaat? Jos et välttämättä tarvitse lisää ominaisuuksia, kun ilmeisesti mitään merkittävää laadun parantamista ei ole budjetista päätellen haussa, niin se saattaa uudella koneella toimia tai olla toimimattakin.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
keppada
09.07.2012 12:59:58 (muokattu 09.07.2012 13:00:34)
No tärkein asia olisi kuitenkin tuo toimintavarmuus ja tuota kyseistä Fast Track Pro:ta olen jo kokeillut useissa järjestelmissä ja aina sama ongelma. Foorumeilta olen koettanut löytää ratkaisua, mutta saman ongelman kanssa tuntuu painivan moni muukin kyseisen kortin omistaja, eikä siihen ole tuntunut kukaan löytäneen ratkaisua.
Shclam
04.08.2012 01:53:38 (muokattu 04.08.2012 02:06:13)
Kysäistäänpäs täällä: pitäisi saada sisäinen pci- tai pci-e-äänikortti jonka ensisijaisena funktiona on painaa asio-latenssit mahdollisimman alhaisiksi vst-instrumenttien reaaliaikaista soittelua varten midikoskettimilla- ja kontrollereilla.

Hintaluokka on siinä 100-200e, ja vaihtoehtoina tällä hetkellä Esi Juli@ ja Asus Xonar Essence ST tai STX. Vaikuttaako kortin piirin laskentanopeus asio-latensseihin? Xonar on ymmärtääkseni uudempi ja tehokkaampi kuin Juli@ vaikka onkin ns. viihdekortti.

Aiemmin tuli soiteltua X-Fi platinumilla, jolla latenssit sai hämmästyttävän alas, mutta kortin omat ajurit olivat ja ovat yksi katastrofi.

Rauta ja softa:
Intel i3 2100
4gb muistia
7200rpm sata-lätty
E-MU Xboard

Windows 7 & XP
Ableton Live 8
Sylenth1
Synthogy Ivory 2 (paljon isoja sampleja)
Aki
04.08.2012 08:58:57

^ Kompromissi tulee juurikin latenssien koon ja äänikortin hinnan välillä. Jos haluat mahdollisimman lyhyet latenssit, osta RME. Jos haluat halvan, joudut luultavasti tinkimään latensseista.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Shclam
05.08.2012 05:16:08 (muokattu 05.08.2012 05:16:28)
X-fi platinumin omalla asiolla (softansa mukaan) viiveen sai helposti 4-5 millisekuntiin, joskus jopa 2-3:een ilman artifakteja. En tiedä paljonko tuohon tulee lisää prosessissa, mutta meikäläisen näppeihin tuo oli jo täysin soittokuntoinen latenssi, ja olisin tyytyväinen jos sen saisi vähintään samoihin uudella kortilla.

Testasin huvin vuoksi Asio4all:ia integroidulla äänikortilla, enkä pääse edes alle 20 millisekunnin (täysin käyttäkelvoton). X-fi:t ovat halpoja ja viihdekortteja, joten oletan ja toivon että Julia@ tai Xonar Essence kykenisi vähintään samaan?
D1mmu
08.08.2012 17:21:14
Tuli just hankittua uudet kuulokkeet (AKG K-601), ja kun suurin osa tulee koneelta kuunneltua niin haluisin tietää että mitä eroa on usb-änikortilla ja usb dacilla, ja että onko noissa äänikorteissa myös tuo d/a muunnin. Ja paraneeko ääni huomattavasti verrattuna kannettavan kuulokelähtöön.
Soittelen myös kitaraa joten äänityspuuhatkin kiinnostais. Samalla sais siinä äänikortissa olla sitten mikki ja midi sisääntulo. Ja mikä softa olis paras alooittelijalle. hintaa äänikortille sais olla n.150e.
Sotahippi
13.08.2012 09:32:34 (muokattu 13.08.2012 09:37:51)

D1mmu: Tuli just hankittua uudet kuulokkeet (AKG K-601), ja kun suurin osa tulee koneelta kuunneltua niin haluisin tietää että mitä eroa on usb-änikortilla ja usb dacilla, ja että onko noissa äänikorteissa myös tuo d/a muunnin. Ja paraneeko ääni huomattavasti verrattuna kannettavan kuulokelähtöön.
Soittelen myös kitaraa joten äänityspuuhatkin kiinnostais. Samalla sais siinä äänikortissa olla sitten mikki ja midi sisääntulo. Ja mikä softa olis paras alooittelijalle. hintaa äänikortille sais olla n.150e.

DACissa on vain ulostulo (D->A), varsinaisessa äänikortissa sekä ulos, että sisään (D->A, A->D) ja usein paljon muutakin (mikkietuset, midi, digitaalisia liitäntöjä...)
Daceissa yleensä panostetaan juuri tuohon äänenlaatuun ja siksi niitä hankitaan. Äänikorttia myydään usein ominaisuuksien määrällä ennemmin kuin laadulla. Mutta koska integroidut äänipiirit ovat yleensä se osa-alue, johon tietokoneen valmistaja ei halua panostaa, on erillinen usb-äänikortti säännönmukaisesti äänenlaadultaankin parempi.
Äänikortissa ei tietääkseni ole mikkiä. Mikkiliitäntöjä löytyy, joihin voi liittää haluamansa mikin. (ostettava erikseen)
Paras softa aloittelijalle on ilmainen softa. Myös useiden äänikorttien mukana tulee jonkinlainen riisuttu versio jostakin softasta. Itselläni kokemusta ainoastaan Cubasesta, joten en lähde suosittelemaan mitään nimeltä.
Suosittelen tutustumaan alempana oleviin FAQ:eihin, sekä muihin viestiketjuihin perusteiden hahmottamiseksi.

Tuossa joitain vaihtoehtoja:

http://www.thomann.de/fi/search.htm … 0&wgfid14=9352&wgfid15=9353
You can listen at any volume you like, but dont touch my levels!
hannu matti
29.08.2012 19:03:48 (muokattu 30.08.2012 08:20:29)
tarvittais tietoa . eli äänikortti meni rikki ,kyseessä on hoontechin adc&dac 2000 8/8 + 2 fanton in . kortti "st audio dsp24" model scad 500.
voiko tuon pelkän äänikortin korvata jollain toisella merkillä .. niin että se olisi yhteen sopiva hoontechin interfacen kanssa ?
Aki
29.08.2012 21:09:41

hannu matti: voiko tuon äänikortin korvata jollain toisella merkillä ..

Annettujen vaatimusten perusteella sen voi korvata millä tahansa muulla äänikortilla.
juuso a
04.09.2012 19:01:15

Onkos kellään mitään kokemusta Lexicon Alphasta? Entäs toimiiko 64-bittisellä Seiskalla mitenkä?
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Shikage
19.09.2012 19:40:15
Kysytäänpäs vielä täältä asiantuntevilta hieman mielipidettä.

Olen uutta äänikorttia hankkimassa. Äänitän lähinnä kitaraa Reaperissa erilaisilla plugineilla, mutta myös laulua pitäis tulevaisuudessa nauhoitella. Budjetti max 150€.
Käyttiksenä on Windows 7 64 bit. Nyt mulla on E-MU 0202 USB ja soundit ovat kohdillaan mutta ajurit ovat surkeat. Myöskin latenssia on toivottua enempi.

Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä:
Mackie Onyx Blackjack http://www.thomann.de/fi/mackie_onyx_blackjack.htm
Infrasonic Quartet http://www.thomann.de/fi/infrasonic_quartet.htm
ESI Maya 44 XTe http://www.thomann.de/fi/esi_maya_44_xte_b_stock_3.htm

Blackjack on saanut kehuja äänenlaadun suhteen ja uusin ajuri pitäis olla ok, mutta yksi käyttäjä sanoi että netistä streamaus saattaa pätkiä. Quartet taas tuntuu luotettavalta mutta äänenlaadusta en sen kummemmin oikein tiedä. Maya 44 on saanut kehuja kitarasoundeistansa mutta pelkään että ottaisi häiriöö näyttiksestä.

Mielipiteitä?
Rock the metal!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)