Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 529 30 31 32 3347 48 49 50 51
smokeonthewater1
08.06.2015 01:45:50

Tervehdys!

Voisiko joku kertoa mitä tietokoneelta vaaditaan, (esim kuinka hyvä prosessori, paljon ram:ia vähintään yms.) jos nauhoitetaan ja editoidaan musiikkia?
Tarkoitus olisi kasata pc suht vaativaan kotistudioon.

Kiitos etukäteen.
blahblah
ReBeat
08.06.2015 01:59:10

smokeonthewater1: Tarkoitus olisi kasata pc suht vaativaan kotistudioon.

No alotetaan sillä että millä tavalla toi vaativuus tulee näkymään? Millaiset vaatimukset nauhoitteluun ja editointiin kohdistuu? Kuinka massiivisia projekteja on tulossa? Paljonko soittimia ja raitoja? Onko aikomuksena käyttää tietokoneella paljon plugareita ja efektejä?

16 gigatavua muistia ja joku i5/i7-prossu
smokeonthewater1
08.06.2015 11:21:59

ReBeat: No alotetaan sillä että millä tavalla toi vaativuus tulee näkymään? Millaiset vaatimukset nauhoitteluun ja editointiin kohdistuu? Kuinka massiivisia projekteja on tulossa? Paljonko soittimia ja raitoja? Onko aikomuksena käyttää tietokoneella paljon plugareita ja efektejä?

16 gigatavua muistia ja joku i5/i7-prossu

Tällä hetkelle käytän Reaperiä, mutta tulevaisuudessa tulee mukaan Protools. Plugareita perus kitaramallinnus ja rumpu ohjelma taitavat olla raskaimmat, mukana myös perus Eq, Kompura...yms. Olisi kuitenkin hyvä että kone kestäisi tulevaisuudessa isompia musaprojekteja, eikä tarvis lähtee heti päivittämään lisää tehoa koneseen. Vanhoissa projekteissa mitä olen miksannut on ollut raitoja about 30.

Tutun kanssa katottii joka tietää jottain komponenteista, ehotteli jotain intelin prossua joka on sama kuin i7 muttei sitä pysty kellottamaan yms. Taitaa olla tuo kellottaminen enemmän pelihommiin virittämistä?

16 gt olen saamaa mieltä, emolevyllä mahdollista nostaa muistia 32 gt asti.

Mites näytönohjain, onko sillä väliä musahommissa?

Toivottavasti tää valaisee vähän enemmän mitä oon hakemassa.
blahblah
PurpleCandle
08.06.2015 12:03:15
smokeonthewater1: Tällä hetkelle käytän Reaperiä, mutta tulevaisuudessa tulee mukaan Protools. Plugareita perus kitaramallinnus ja rumpu ohjelma taitavat olla raskaimmat, mukana myös perus Eq, Kompura...yms. Olisi kuitenkin hyvä että kone kestäisi tulevaisuudessa isompia musaprojekteja, eikä tarvis lähtee heti päivittämään lisää tehoa koneseen. Vanhoissa projekteissa mitä olen miksannut on ollut raitoja about 30.

Tutun kanssa katottii joka tietää jottain komponenteista, ehotteli jotain intelin prossua joka on sama kuin i7 muttei sitä pysty kellottamaan yms. Taitaa olla tuo kellottaminen enemmän pelihommiin virittämistä?

16 gt olen saamaa mieltä, emolevyllä mahdollista nostaa muistia 32 gt asti.

Mites näytönohjain, onko sillä väliä musahommissa?

Toivottavasti tää valaisee vähän enemmän mitä oon hakemassa.

Näytönohjaimella ei ole väliä äänihommissa ellei sitten tee videojuttuja.

Kellottamisesta ei ainakaan haittaa ole jos sen vaan tekee oikein.
Breathing Black Metal since 1997
tender.insanity
08.06.2015 12:31:01
smokeonthewater1: Taitaa olla tuo kellottaminen enemmän pelihommiin virittämistä?

Kyllä se tehon lisäys vaikuttaa kaikkeen. Niin pelaamiseen kuin muuhunkin käyttöön. Mulla on 2011 kasattu kone, jossa i2500K prossu ollut melkein alusta asti kellotettuna 4,5ghz asti. Kannattaa ottaa kaikki irti, kunhan vakaana pysyy.

Mulla on 8gb muistia ja joissain projekteissa se on alkanut takkuamaan. Lähinnä näitä, missä on joku 15kpl isohkoja softasynia käynnissä samaan aikaan. Freeze toiminnolla siitäkin ongelmasta pääsisi, mutta se on vaivalloista =)

Audioraidoilla ei ole vielä tullut vastaan takkuamisia. En kyllä juurikaan plugareita käytä.
Antti1
08.06.2015 15:26:49 (muokattu 08.06.2015 15:30:47)
tender.insanity: Audioraidoilla ei ole vielä tullut vastaan takkuamisia. En kyllä juurikaan plugareita käytä.

No siinäpä se. Mä olen äänittänyt levyn laulut Acerin halvalla paskaläppärillä. Ei pätki.

E: Pointti unohtui, eli plugarit ratkaisee aika pitkälti tehontarpeen. Audiota pyörii millä vaan, tällä 300€ läppärilläkin melko paljon.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
tender.insanity
08.06.2015 15:34:53
Antti1: No siinäpä se. Mä olen äänittänyt levyn laulut Acerin halvalla paskaläppärillä. Ei pätki.

E: Pointti unohtui, eli plugarit ratkaisee aika pitkälti tehontarpeen. Audiota pyörii millä vaan, tällä 300€ läppärilläkin melko paljon.

Joo, tuo mitä edittiin kirjoitit, piti minunkin kirjoitella, mutta tuli häiriöitä ja ajatus unohtui.

Itse tosiaan pyrin saamaan kitaralla sen soundin nauhoitettua millä soittelee muutenkin, jolloin ei tartte kuin liideihin vähän plugarista kaikua heittää ja se on siinä.
smokeonthewater1
09.06.2015 00:19:03

tender.insanity: Kyllä se tehon lisäys vaikuttaa kaikkeen. Niin pelaamiseen kuin muuhunkin käyttöön. Mulla on 2011 kasattu kone, jossa i2500K prossu ollut melkein alusta asti kellotettuna 4,5ghz asti. Kannattaa ottaa kaikki irti, kunhan vakaana pysyy.

Eli parempi vaihtoehto olisi vaikka hommata juuri i5 ja kellottaa sitä, kuin sitten että hommaa intel xeon e3 (kuin i7 muttei kellotus mahd.)?
blahblah
tender.insanity
09.06.2015 08:07:03 (muokattu 09.06.2015 08:07:25)
smokeonthewater1: Eli parempi vaihtoehto olisi vaikka hommata juuri i5 ja kellottaa sitä, kuin sitten että hommaa intel xeon e3 (kuin i7 muttei kellotus mahd.)?

No mitä itse olen ymmärtänyt niin tuo i2500K pitäisi olla ihan hyvä vielä tämän päivän mittapuulla kun on kellotettu. Ja minkä tahansa ostat, niin katso että se K kirjain on perässä. Tuo 2500K mustaakseni menee normina jossain 3,0ghz. Kellottuu hyvin sinne 5,0ghz asti. Itse jätin 4,5ghz, kun ei tarttenut voltteja syöttää juurikaan. Ja passiivisella jäähdyttimellä mennään (Macho ilman tuuletinta), eikä ongelmia ole muutamaan vuoteen ilmennyt.
Antti1
09.06.2015 09:20:01
tender.insanity: No mitä itse olen ymmärtänyt niin tuo i2500K pitäisi olla ihan hyvä vielä tämän päivän mittapuulla kun on kellotettu.

Mulla on i7 2600K, ei ole vakionakaan ollut paljoa valittelemista. Ehkä tuon voisi joskus kellottaa, jos alkaa tehot käymään vähin. Pitäisi myös kellottua melko hyvin, jos vaan jäähy on kunnossa. Nyt on se Intelin vakio.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
tender.insanity
09.06.2015 09:26:53
Antti1: Mulla on i7 2600K, ei ole vakionakaan ollut paljoa valittelemista. Ehkä tuon voisi joskus kellottaa, jos alkaa tehot käymään vähin. Pitäisi myös kellottua melko hyvin, jos vaan jäähy on kunnossa. Nyt on se Intelin vakio.

Jep. Hyvä jäähy olla pitää.

Mä tosiaan ostin sen Thermalright (?) Machon. Iso jäähy ja pitää kellotettuna lämmöt pienemmällä ilman flektiä kuin mitä oli intelin omalla jäähyllä. Suosittelen. Hintaakaan ei ollut edes neljää kymppiä.
UnderConstruction
07.07.2015 11:41:48
Hei Gurut,
Pulma koskee synkkausta. Teen itse garagebandilla 10.0.3. Exportaan biisin toiselle soittajalle joka lisää basson PC-Abletonissa. Saan takaisin bassoträckin joka ei ole synkassa.
Olen kokeillut exportausta garagebandista useilla eri tavoilla suoraan mp3:ksi tai aiff 24bit:ksi ja vielä niin että exportaan ensin aiffin ja teen siitä mp3:n Itunesissa. Kahdella jälkimmäisellä saan toimivan tuloksen mutta vain _joskus_ ja siinä ei näytä olevan johdonmukaisuutta eli voi toimia toisella toisella kerralla ja sitten taas ei.
Hermo menee tähän, joten olisiko kenelläkään vinkkiä tähän?

Molemmissa päissä äänitys 44.1 kHz/24 bit. Saan bassoraidan aiffina.
Börje
13.07.2015 18:01:13
Ongelmani koskee Kontakt Komplete Ensemble- kirjaston VSL String ensemble- saundeja. Sonar X2 on käytössä. Hyvältä kuulostaa, mutta jostain syystä soittaa vain G3#sta oktaavin ylöspäin. Tuo Kontakt Playerin keybordi-näyttö näyttää kyllä sinisellä paljon isomman rangen, mutta yksi oktaavi vaan soi. Hiirellä siis painelin painikkeita ja importtasin myös midifileen Sonariin, mutta sama homma. Osaako joku kertoa missä vika?
Pasi B Pace
21.07.2015 13:39:19
Presonuksen äänikortti desynkkaa koneen kanssa, jos laittaa jonkun toisen sähkölaitteen pois päältä, esim kitaravahvarin tai kajarien vahvarin. Televisio tai tietokoneen näyttö ei tätä aiheuta. Mistä mahtaa johtua? Kitaravahvari on kiinalainen ja stereovahvistin on aitoa 80-lukua.
"Tuhannenkin virstan matka alkaa yhdellä askeleella."
kaleidoskooppi
03.08.2015 20:50:59
Mulla on Presonuksen kaks äänikorttia. Molemmista on menny kuulokeliitäntä kummallisesti paskaks. Pienemmän, eli Audiobox 22VSL, kuulokeliitäntä (phones) antaa vaan vasempaan kuulokkeeseen signaalin, riippumatta kuulokkeista tai mitä adapteria käyttää, paitsi yhdessä tietyssä asennossa se antaa molempien. Kosketushäiriö siis, vaan onkohan helppo korjata itse vai vienkö suosiolla liikkeeseen? Tästä vanhemmasta en ole ihan varma onko kuittia (tosin ostopäivä on tallessa nettipankin kautta, riittäisköhän se?), osaakohan liikkeen tyypit korjata vai meneeks joka tapauksessa valmistajalle ja paljonkohan maksaa?

No mutta, isomman eli Audiobox 1818VSL ei anna phones-liitännästä ensikuulemalla mitään. Mutta kun laittaa täysille ja äänittää jotain ja laittaa vielä ohjelmasta täysille, niin kuuluu kyllä hyvin hiljaisella. Kun avasin laitteen, niin virtalähteen kytkennän kohalla on tämmöstä valkosta mömmöä (kovettunutta, oikeella): http://postimg.org/image/lcvp0a8ib/ Onkohan se menny paskaks vai onko toi vaan jotain asiaan kuuluvaa eristehommaa tjsp.? Nimittäin viimeks kun kiinnitin laitteen virtalähdettä niin pistorasia löi pienen salaman. Tästä pitäisi olla kuitti, mutta olisikohan mahdollista, että jos ei kuittia olis niin menis kotivakuutuksen kautta? Lukuun ottamatta tota hyvin hiljaista audion toisto -hommaa laite toimii muuten. Äänittäminen siis onnistuu, ei vaan pysty äänikortilla kuunteleen järkevästi.

Tässä vielä mömmöt tarkemmin: http://postimg.org/image/wfnlqsv2x/
Ja tässä vielä kuulokeliitännän kohta: http://postimg.org/image/gdsngafbj/ (Onko normaalia että on tota "ruosteen" näköstä noiden kuulokeliitännän juotosten oikealla puolella?)

Vai onko yleisesti ottaen Audioboxissa joku tyyppivika että kuulokeliitännät ei kestä? Ei oo ollu muuta ku kotikäytössä nämä kaks eikä edes koskaan oo lainattukaan. Pienempi on alle vuoden, isompi vähän päälle vuoden.
kojones
11.08.2015 12:37:51
Saanko PS4:n hinnalla kasattua about sen kokoisen, toiminnallisesti ja spekseiltään sitä paremman ja yhtä hiljaisen pelikoneen?
kojones
11.08.2015 12:42:01
kaleidoskooppi: Tässä vielä mömmöt tarkemmin: http://postimg.org/image/wfnlqsv2x/
Ja tässä vielä kuulokeliitännän kohta: http://postimg.org/image/gdsngafbj/ (Onko normaalia että on tota "ruosteen" näköstä noiden kuulokeliitännän juotosten oikealla puolella?)

Mömmöt ja ruosteet on normaaleja. Kotivakuutukseen ei yleensä tarvitse kuittia. Kosketushäiriöt vois johtua ihan murtuneista juotoksista, tosin tuossa kuvassa näyttävät ihan hyviltä. Äkkiähän ne kolvin kanssa kävisi läpi.
gasser
11.08.2015 17:00:59
Reason Essentials ja kitara (tai mikä tahansa audio-in-äänilähde). Voiko kyseistä softaa käyttää reaaliaikaisesti mallintavana vahvarisimuna/efektiprosessorina? Olen yrittänyt kaivaa tätä tietoa pitkin ja poikin, mutta ei nyt oikein avaudu. Oletuksena siis, että rauta/äänikorttiosasto kykenee riittävän matalalatenssiseen prosessointiin.
Esim. iPad2:lla ja garagebandilla (ja muilla, kuten ampkit, jamup...) homma toimi kivasti.
Twinkle
12.08.2015 00:01:03
kaleidoskooppi:

Tässä vielä mömmöt tarkemmin: http://postimg.org/image/wfnlqsv2x/
Ja tässä vielä kuulokeliitännän kohta: http://postimg.org/image/gdsngafbj/ (Onko normaalia että on tota "ruosteen" näköstä noiden kuulokeliitännän juotosten oikealla puolella.

Mömmö näyttäis minusta olevan kuumaliimaa, jota tommoisiin laitetaan kasvattamaan mekaanista kestävyyttä, ihan normaalia siis.

Mitä vakuutukseen tulee, niin tietämättä yhtään minkä hintaisista vehkeistä on kyse, niin omavastuut nousee usein kalliimmiksi kuin laite. Ennemmin ottaisin yhteyttä maahantuojaan ja vetoaisin virhevastuuseen. Noi voi olla takuunkin alaisia, myyjällä usein on tietokanta siitä kuka on ostanut ja mitä.

Tietty nyt voi olla vähän nihkeempää saada niitä jompaan kumpaan kun olet ne kerran itse avannut.
tepeh
12.10.2015 23:43:02
Onko syytä päivittää OS X El Capitaniin?
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)