Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 528 29 30 31 3247 48 49 50 51
Boozer
06.05.2015 18:03:34
Mikähän avuksi kun Focusrite Scarlett 2i4 sammuilee itsekseen uudessa Windows 7 koneessani eikä ehdi oikein käynnistymäänkään kunnolla? Olen kokeillut vaihtaa usb portteja (2 x USB 3.0, USB 2.0) mihin kytken sen. Ajurit poistin ja asensin Focusriten sivulta uudet, mutta ei auta.
Let there be rock
Börje
07.05.2015 20:55:52
Boozer: Mikähän avuksi kun Focusrite Scarlett 2i4 sammuilee itsekseen uudessa Windows 7 koneessani eikä ehdi oikein käynnistymäänkään kunnolla? Olen kokeillut vaihtaa usb portteja (2 x USB 3.0, USB 2.0) mihin kytken sen. Ajurit poistin ja asensin Focusriten sivulta uudet, mutta ei auta.

Pistä USB kunnolla kiinni Focukseen! Miesmäisesti, ei naismaisesti.
Boozer
08.05.2015 17:41:34 (muokattu 08.05.2015 17:43:54)
Börje: Pistä USB kunnolla kiinni Focukseen! Miesmäisesti, ei naismaisesti.

Kyllä! Sylkäisin USB piuhaan ja rusikoin sen niin syvälle kuin menee ja laitehan alkoi toimia! =D
Let there be rock
tepeh
22.05.2015 18:00:47 (muokattu 22.05.2015 18:17:52)
Yhtäkkiä en pysty suorittamaan .jar tiedostoja. Käyttöjärjestelmänän Ubuntu ja kyllä, ominaisuuksista on sallittu tiedoston suorittaminen. Jostain syystä pystyn vain avaamaan niitä pakettienhallinnalla Osaako joku auttaa?

e. Terminaalin kautta onnistuu näköjään
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Velli
27.05.2015 17:58:24
Minulla on kaksi äänikorttia yhdistetty yhdeksi aggregate deviceksi. Onko mahdollista käyttää kummankin äänikortin phones-liitäntöjä monitorointiin äänitysvaiheessa? Tällä hetkellä äänikortit näyttävät lykkäävän signaalia omista inputeistaan ainoastaan omiin phones-liitäntöihinsä, mutta eivät toisen laitteen phones-liitäntöihin.

Joo, tiedän että kannattaa hommata erillinen kuulokevahvistin, mutta hätävarana mietin, että onko tuo kuvailemani skenaario mahdollista toteuttaa?

Laitteistona on mac, 2x Focusrite Saffire Pro 26 ja Logic 9.
Antti1
27.05.2015 18:00:44
Onhan se mahdollista, mutta ainoastaan softamonitoroinnin kautta.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Velli
27.05.2015 18:54:52
Antti1: Onhan se mahdollista, mutta ainoastaan softamonitoroinnin kautta.

Miten se käytännössä tapahtuu? Logicissa on tällä hetkellä Software Monitoring aktivoituna.
Antti1
27.05.2015 19:04:27 (muokattu 27.05.2015 19:05:14)
Velli: Miten se käytännössä tapahtuu? Logicissa on tällä hetkellä Software Monitoring aktivoituna.

Mä olen väärä hemmo neuvomaan Logicia, kun olen vain pari levyä sillä tehnyt ja en omista softaa. Perusperiaate on kuitenkin, että sun täytyy luoda Logicissa reititykset haluamiisi raitoihin, jotta ne ohjataan haluamiisi fyysisiin ulostuloihin. Tässä tapauksessa noi kuulokelähdöt, en tiedä millä kanavilla ne ko. interfacessa toimivat.

E: Tämä tietty täytyy tehdä joka biisiin erikseen.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Velli
27.05.2015 19:57:48
Antti1: Mä olen väärä hemmo neuvomaan Logicia, kun olen vain pari levyä sillä tehnyt ja en omista softaa. Perusperiaate on kuitenkin, että sun täytyy luoda Logicissa reititykset haluamiisi raitoihin, jotta ne ohjataan haluamiisi fyysisiin ulostuloihin. Tässä tapauksessa noi kuulokelähdöt, en tiedä millä kanavilla ne ko. interfacessa toimivat.

E: Tämä tietty täytyy tehdä joka biisiin erikseen.

Kirjoitin jo pitkät pätkät lisäselvitystä, kunnes koin yhtäkkiä oivalluksen! Ongelma oli siinä, että ajattelin koko ajan molempien äänikorttien outputit yhtäläisiksi. Eli ajattelin että kun ajan signaalia output 1-2:een, niin sen pitäisi kuulua molempien äänikorttien 1-2 outputeista (jotka ovat siis headphones outputit). Kummassakin äänikortissa on 10 ulostulokanavaa ja unohdin, että aggregate devicenä käytettynä slave-äänikortin ulostulokanavat ovatkin 10-20. Ajoin koko ajan ääntä siis ainoastaan master-äänikortin ulostuloihin. Ratkaisuksi täytyi siis löytää keino ajaa sama signaali sekä ulostuloihin 1-2, että 11-12.

Raidoilta ei pysty suoraan routtaamaan ääntä kahteen eri stereoulostuloon, mutta ratkaisin ongelman ottamalla käyttöön bus-ulostulon jokaiselle raidalle. Bus-raidan ulostuloksi laitoin 11-12, eli slave-äänikortin headphonesit. Nyt raidoilta lähtee siis sama signaali kaksiin eri ulostuloihin. Tästä on sekin etu, että pystyn tekemään tarvittaessa kaksi erilaista kuuntelua: master-äänikortin headphones-liittimiin yksi miksaus ja slave-äänikortille toinen.

Kiitos Antti1 avusta. Autoit hienosti epäsuorasti :).
Burn
28.05.2015 12:50:09 (muokattu 28.05.2015 13:16:32)

Mitäs työ sanotta, onko tuulettimesta mennyt laakeri tjsp?

https://dl.dropboxusercontent.com/u … 292/File%2028.5.2015%2010.21.04.mp4

EDIT oon tosiaan duunissa enkä päässyt vielä koneeseen käsiksi, mutta IT-tukihommia tekevä kaveri veikkas, että joku johto vaan ottaisi tuulettimen siipeen kiinni? Kone on sen verran uus, ettei laakerit nyt ihan kuukaudessa voi mennä?
Zed: Ketsuppia käyttävät vain lapset ja vammaiset. LEVELS-EP OUT NOW!
ReBeat
28.05.2015 13:49:46

Samaa veikkaan kuin työkaveris. Kun koneessa ei ole virtoja niin tuuletinta voi koitta pyöritellä jollain tikulla ja vähän tsekkailla tilannetta.
kaleidoskooppi
28.05.2015 13:57:54 (muokattu 28.05.2015 14:14:37)
Mistähän mahtaa saada Windows 7 nykyään? Mulla on vanha kone, jossa on Vista Home Premium ja olis kiva saada se päivitettyä 7:aan, jotta saisin yliopiston tarjoaman Office-paketin toimimaan siinä. Tarkoitus olis siis käyttää lähinnä kirjoittamiseen ja biisidemotukseen Reaperilla.

EDIT: Windows 8 ei ole vaihtoehto, koska tässä on ilmeisesti väärän kokoinen ruutu sen tarpeisiin.
http://www.sptfy.com/7lM Hyvää rokkia, poppia ja folkia.
Burn
28.05.2015 14:07:49

ReBeat: Samaa veikkaan kuin työkaveris. Kun koneessa ei ole virtoja niin tuuletinta voi koitta pyöritellä jollain tikulla ja vähän tsekkailla tilannetta.

Täytyy tsekkailla. Kun ei vissiin koko aika pidä ääntä, jos esim. taputtaa hellästi niin se kolina lakkaa. Kone on mallia paketti, eli takuuhan siinä menee jos avaan sen. Järkeilin kuitenkin niin, että kun olen noita vanhoja rakkineita säännöllisesti avannut ja putsannut, niin nyt joutuisin odottamaan 2 vuotta ennen ekaa avaamista. Ja takuuhuolto tosiaan Ruotsissa. Notta näin.
Zed: Ketsuppia käyttävät vain lapset ja vammaiset. LEVELS-EP OUT NOW!
ReBeat
28.05.2015 14:20:51 (muokattu 28.05.2015 14:36:26)

kaleidoskooppi: Mistähän mahtaa saada Windows 7 nykyään? Mulla on vanha kone, jossa on Vista Home Premium ja olis kiva saada se päivitettyä 7:aan.

Vaikkapa ebaystä palautusmedia ja lisenssi: http://stores.ebay.de/osalessoftware/Other-/_i.html?_fsub=1

Tai esim. tuollakin on jatkuvasti myynnissä vastaavia tai pelkkiä lisenssejä / product key: http://murobbs.muropaketti.com/forums/sekalaiset.125/

Jos ostaisit pelkän lisenssin, niin virallisia Windowsin asennustiedostoja on laillisesti netissä jaossa. Sieltä voi ladata tarvittavan ISO-tiedoston ja tehdä siitä USB-tikulle Windows-asennusmedian:

http://murobbs.muropaketti.com/thre … -windows-asennuslevyt.955273/page-8

Esim. tosta ISO: http://www.waqu.net/~waqu/windows/X17-59194.iso

Tosta ohjelma, jolla saa tehtyä ISO-tiedostosta asennusmedian: https://rufus.akeo.ie/
kaleidoskooppi
28.05.2015 14:53:04 (muokattu 28.05.2015 15:09:37)
Kiitos ReBeat! +

Eli tää Vistan product key ei käy, vaan pitää ostaa uusi?

Entä siinä vaiheessa kun ISO on asennusmediassa USB-tikulla, kestääkö asentaminen kauan ja onko se hankalaa (EDIT: Tällaiselle perusetevälle nettikäyttäjälle, jolla ei muuten ole kauheasti kokemuksia näistä asioista. Paitsi kerran asensin kaverin kanssa Linuxin koulussa) vai onko siellä joku automaattiasennus-vaihtoehto?
http://www.sptfy.com/7lM Hyvää rokkia, poppia ja folkia.
ReBeat
28.05.2015 15:32:27 (muokattu 28.05.2015 15:35:40)

kaleidoskooppi:Eli tää Vistan product key ei käy, vaan pitää ostaa uusi?

Jep. Microsoftilla saattaa olla joku systeemi olemassa että Vistan saisi ilman asennusmediaa, kokonaan netin kautta, "päivitettyä" maksua vastaan Windows 7:ksi, mutta mikäli tuollainen vaihtoehto on olemassa niin en suosittele sitä kuitenkaan. On ehdottomasti parasta tehdä ns. puhdas asennus. Eli kovalevyltä kannattaa vetää viimeistään asennuksen yhteydessä täysin sileäksi se asema jossa Vista on ja siltä pohjalta uuteen alkuun. Itselle tärkeät tiedostot ym. täytyy siirtää sieltä muualle talteen ennen päivityksen suorittamista.

Toi aseman valitseminen tulee kohdassa "Where do you want to install Windows?" (tai suomeksi sama). Siinä yhteydessä pystyy tuhoamaan/luomaan/formatoimaan/valitsemaan kiintolevyn osioita ja valitsemaan minne Windowsin haluaa asentaa.

Entä siinä vaiheessa kun ISO on asennusmediassa USB-tikulla, kestääkö asentaminen kauan

Kyllä siinä jonkin aikaa menee, koneen nopeudestakin riippuen. Kannattaa varata sellainen "tunti" aikaa, asennukseen ja alkusäätämiseen.

ja onko se hankalaa vai onko siellä joku automaattiasennus-vaihtoehto?

Täysin automaattisen asennuksen vaihtoehtoa ei ole, vaan muutamia valintoja siinä joutuu tekemään ja vastailemaan pariin kohtaan. Ei ole kuitenkaan hankalaa.

Youtubessa on asennusvideoita, joista saa vähän kuvaa prosessista...

https://www.youtube.com/watch?v=wWbaeJBL93o

** Sellainen huomautus vielä, että jotkut noista ISO-tiedostoista voi olla hyvin suurikokoisia, jos ne sisältää kaikki kielipaketit. USB-tikun pitää olla siis riittävän iso.
Monelta tuollaiselta asennusmedialta pystyy asentamaan minkä vaan Windows 7 -version. Ratkaisevaa on se että minkä version lisenssiä aikoo käyttää ---> pitää asentaa sama versio. Ei voi asentaa esim. 7 Ultimatea ja tarjota sille 7 Home lisenssiä.
Velli
01.06.2015 13:42:20
Velli: Minulla on kaksi äänikorttia yhdistetty yhdeksi aggregate deviceksi.

Laitteistona on mac, 2x Focusrite Saffire Pro 26 ja Logic 9.

Tuli vastaan toinen ongelma näiden kanssa. Kun laitetta on käyttänyt hetken aikaa, niin alkaa kuulua häiritsevää ritinää, joka pahenee koko ajan. Taustalla saattaa kuulua pientä ritinää ja kun mihin tahansa kanavaan tulee signaalia, niin ritinä/rätinä on todella kovaa. Välillä menee pitkiäkin aikoja ilman ritinää ja välillä se tulee heti kun laitteen käynnistää. Molemmat laitteet toimivat hyvin yksinään, mutta daisy chainattuna ongelmat ilmenevät.

Kyseessä on ilmeisesti kello-ongelma? Olen kokeillut kaikkia mahdollisia asetuksia: vaihtaa slave- ja masteräänikorttien paikkaa, testata molempien laitteiden kelloa erikseen masterkellona, käynnistää logic ennen äänikorttia ja päinvastoin jne., mutta mikään ei ole auttanut. Tällä hetkellä laitteet on kytketty toisiinsa firewire-kaapelilla. Olisiko hyvä yhdistää laitteet vielä wordclock in/out-liitäntöjen kautta? Onko tuolla merkitystä, vai tapahtuuko synkka yhtä hyvin firewiren kautta?

Onko kenelläkään ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi?
Danko
01.06.2015 17:53:39

Velli: Tällä hetkellä laitteet on kytketty toisiinsa firewire-kaapelilla. Olisiko hyvä yhdistää laitteet vielä wordclock in/out-liitäntöjen kautta?

Mielestäni word clock -synkkaus ei ole edes mahdollista firewiren kautta, eli olisi erittäinkin hyvä yhdistää.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Velli
01.06.2015 18:08:42 (muokattu 01.06.2015 19:10:29)
Danko: Mielestäni word clock -synkkaus ei ole edes mahdollista firewiren kautta, eli olisi erittäinkin hyvä yhdistää.

Ok, hyvä tietää. Minkälainen kaapeli tuo word clock kaapeli muuten on?

edit. Itse itselleni vastaten: kyseessä taitaa olla tuollainen BNC-kaapeli:

http://www.stpaulssound.fi/tuote/pr … 158-1-bnc-bnc-kaapeli-1m/clv-158.1/

Onko noissa BNC-kaapeleissa suuria laatueroja?
lpstudio
01.06.2015 21:03:14 (muokattu 01.06.2015 21:10:03)
Virhe!Liian lyhyt tai tyhmä kirjoitus!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)