Aihe: komponenteja ja vinkkeja tehokkaan musa-PC:n tekemiseen?
1 2 3
jorma_r
28.05.2004 11:15:12
No siis sen miten se kuormittaa liikaa huomaa sillä, että jos sulla on kaks kovoa, laitat 10 gigaa menemään toisesta toiseen ja päin vastoin. Oma meininkini tukehtuu siihen. Ohjainkortilla tuota ei muussa käytössä huomaa kaiten ollenkaan (mitä olen kokemuksia kuullut).

Kumma kyllä en ole itse törmännyt moiseen. Melko monenlaista kokoonpanoa on kuitenkin tullut nähtyä. Raskaus isoissa siirroissa on tullut eteen vain levyjen/väylän nopeuden kanssa mutta prossukuorma on pysynyt lähes idlellä...
SaBer
28.05.2004 15:29:02 (muokattu 28.05.2004 15:29:55)

No siis sen miten se kuormittaa liikaa huomaa sillä, että jos sulla on kaks kovoa, laitat 10 gigaa menemään toisesta toiseen ja päin vastoin. Oma meininkini tukehtuu siihen. Ohjainkortilla tuota ei muussa käytössä huomaa kaiten ollenkaan (mitä olen kokemuksia kuullut).

Riippuu käyttiksestäkin. Linuxilla esim. ei tiedon siirtäminen jumita paljoa ollenkaan. Eri asia on, mitä joku windowssi tekee. Tosin uusista windowsseista mulla ei ole paljoa kokemusta.

Ohjainkortti muuten tukkii PCI-väylän ja ääni rupeaa pätkimään. (opin tämän eilen) . Musiikkikoneessa pitäisi PCI-väylässä olla vain äänikortti kiinni. Ja ottakaa huomioon, että emoon integroitu ohjain (esim. SATA) voi olla PCI-väylässä. Ainoastaan South-bridgeen integroidut ohjaimet ovat suositeltavia.
Tämä PCI-väylä tieto perustuu eiliseen (piiiiiiiiitkäään) googletukseen, eli jos joku on _varmasti_ sitä mieltä, että olen väärässä, niin sanokaa vaan...
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
deggis
28.05.2004 17:00:22

Joo, PCI-väylän ne taitaa tosiaan tukkia, sitä ei käynyt mielessä tuossa aiemmin. Onhan noihin vaikka millaista äänikorteille:

-Virransaanti on kai parhaimmillaan ylimmissä paikoissa
-IRQ:t kai jakautuu parhaiten keskivälin paikkeella

Tiedot ovat vuosi takaperin joltain myyntimiekkoselta napattu muistiin, ei kuitenkaan siis täysin tuulesta temmattu. Saattaahan se vähän tuulla kuitenkin. Ja tapauksesta kai riippuvat kans.

Voi kyllä olla, että minun on parempi ostaa 40gt meriportin tilalle uusi ja katsella uudestaan miten se kestää paineita.
Mushroom Cut No13
jorma_r
28.05.2004 23:16:19
Voi kyllä olla, että minun on parempi ostaa 40gt meriportin tilalle uusi ja katsella uudestaan miten se kestää paineita.

Emosta tämän on oltava enemmän kiinni kuin levystä - etenkin jos PCI - väylä takkuilee tai prossukuorma nousee. Kivaa sekin että seurauksen ja syyn suhde on raudan kanssa usein vähän vähemmän kuin ilmeinen.

paljon virtaa vieville vehkeille hc-tyypit kolvailevat hyppylankoja PCI-korttipaikan viereen mahdollisimman läheltä emon virranottoa. Jos moinen kiinnostaa - muropakettiin vaan. Seura on laadukasta. ;)
HK
29.05.2004 00:45:51
Emosta tämän on oltava enemmän kiinni kuin levystä - etenkin jos PCI - väylä takkuilee tai prossukuorma nousee. Kivaa sekin että seurauksen ja syyn suhde on raudan kanssa usein vähän vähemmän kuin ilmeinen.

Kannattaa silti myös muistaa se, että jos samassa IDE-kanavassa on kaksi eri väylänopeuteen pystyvää vehjettä, niin koko kanavan nopeus määräytyy silloin tuon hitaamman mukaan.

En tiedä tarkemmin mainitsemastasi 40Gt seagatesta, mutta jos tuo on ostettu aikana jolloin 40Gt levyt olivat peruskokoa niin on hyvin todennäkistä että tuo levy hidastaa hiukan meininkiä. Heitin tämän kommentin, koska mainitsit aiemmin emolevysi olevan varsin uusi.
Peltikorva puupäässä.
PIM
29.05.2004 13:06:54
Mulle kävi pikkasen ikävästi ja suorastaan nolosti tässä keväällä kun olin äänittämässä yhtä bändiä. Kesken session kun oli pari tuntia äänitetty niin win2000 päätti omin nokkineen pudottaa audiolevyn siirtomoodin UDMA6:sta -> PIO4:een. En mä tietysti sillä hetkellä tajunnut mistä kiikasti, mutta homma tyssäs kokolailla totaalisesti siihen että levyn siirtonopeus putos 45MB/s:stä 2,5:een ja prosessorikuorma muutamasta prosentista 95%:iin. Pikkasen vitutti siinä vaiheessa eikä paljon lohduttanut enää kuukauden päästä kun keksin missä vika piili. Edes biosin rukkailu ei auttanut koska windowsin buuttauksen jälkeen levy oli aina vaan Pio4:na vaan koko ide-väylän ajuri piti poistaa windowsista ja asentaa uudelleen, minkä jälkeen levy pelas taas UDMA6:na.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)