![]() 17.11.2024 16:19:26 | |
---|---|
-Fluky-: Myöhemmin myös, että Linux tai FreeBSD käyttää vähemmän resursseja ja niissä on kunnollinen Unix-like -kernel, eikä bloat Windows tai jokin suljettu Apple:n. Eikös XNU ole avoin? Ymmärtääkseni tämä on myös rakennettu sillai, että erityisesti audiopuolella toimii nätisti (pienet latenssit jne), mikä varmaan on yksi juurisyy miksi omena maistuu monelle täälläkin. Ehh, minusta esim. KDE Plasma on paljon parempi kuin OS X:n UI. Itsekin tykkään, mutta ei se käyttiksen UI ole munsta tässä niin oleellista. Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ. | |
![]() 17.11.2024 18:20:07 (muokattu 17.11.2024 18:23:42) | |
No, mielestäni tulevaisuus on Linux. Välivaiheessa voi käyttää Windows:ia kunnes samat ohjelmat tai vastaavat on Linuxilla. Microsoftkin pelkää Linuxin yleistymistä. Kun Reaper on jo, niin itsellä on about tarvittava jo. Siihen kylkeen jokin class compliant audio interface. | |
![]() 17.11.2024 20:32:04 | |
-Fluky-: Microsoftkin pelkää Linuxin yleistymistä. Eikä pelkää, vaan tukee sen kehitystä. Katos kun sitten saavat hyviä työkaluja jotka voi paketoida omiin kuoriin ja myydä eteenpäin. Ja näin se Linuxin tulevaisuus tulee jatkossakin olemaan kuluttajakäytössä (isoissa ammattimyllyissähän kaikki on jo Linuxia). Siellä jossain konepellin alla piilossa, ja nätisti väritettyä softaa siinä päällä myydään edelleen suljettuna. Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ. | |
![]() 17.11.2024 21:56:13 | |
Oho, ja kiitos kaikille, keskusteluhan ryöpsähti isolleen. Tosiaan musahommista tässä oli kyse, ja daw:ina ollut Riipperi jo useamman vuoden. Winkkareissa on aina ollut kaikenlaista säätämistä ja rekisterin puukottamista, jos on halunnut ylimääräisen tauhkan pois pyörimästä. Sekä varsinkin läppäreillä huomannut niiden pikkuhiljaa tukehtuvan itseensä, vaikkei mitään päivityksiä lukuunottamatta olisi asennellutkaan. Ja kun nykykone alkaa olla tehoiltaan niin vaatimaton, että raskaampien plugareiden kanssa saa jatkuvasti freezata raitoja, niin noita M-minien tuubivideoita katsellessa on todellakin alkanut poltella tehokkaampi mylly aidan toiselta puolelta. Eikä se hiljaisuuskaan haittaa, kun nykyinen posottaa melkoisella kohinalla. Eikä pieni koko myöskään. | |
![]() 17.11.2024 22:34:13 | |
Mä vaihdoin pari vuotta sitten parinkymmenen mäkkivuoden jälkeen winkkariin ja oon ollut varsin tyytyväinen päätökseen. Ongelmat ovat olleet paljon vähäisempiä kuin odotin ja nyt kun välillä koittaa käyttää mäkkiä niin tuntuu ihan yhtä oudolta kuin Windows aluksi. Varmaan tottumis- ja fiiliskysymys. Ite en oo kyllä kokenut että Windowsin kanssa olis tarvinnut mitenkään erityisesti ATK:ta harrastaa. Pientä alkuselvittelyä tietty oli, mut sit kun sain koneen toimimaan, niin aika huolentonta on ollut. Käyttis- ja ProTools-päivitykset ovat toimineet huomaamattomasti ja hyvin. Samoin plugareiden päivitykset. Apple-läppärin päivittäminen ei liene edelleenkään kovin helppoa tai edes mahdollista? Tää oli asia mikä aikanaan itseä eniten otti päähän. Mitään ei voinut tehdä itse. Nyt voi vaihtaa kovikset ja muistit ja akut aika helposti (ja huomattavasti halvemmalla). Kaksi kovalevyä läppärissä on kans asia mihin oon nyt tottunut ja ulkoisten levyjen kanssa pulaaminen varmaan harmittaisi ainakin mua. Musan tekemiseen sinänsä en oo kokenut käyttiksellä olevan mitään vaikutusta. Fuzz is Clean! | |
![]() 17.11.2024 23:15:33 (muokattu 17.11.2024 23:20:23) | |
Danko: Tästä syystä noi juustoraastimet on olleet ihan kivoja. Kyä. Oman raastimen onnistuin jumittamaan, kun yritin asentaa muistaakseni Sonomaa. Tarttis jonkun unix-neropatin jeesiä, että sais sen taas tulille. Syötin sinne jonkun muka hyväkshavaitun koodin pätkänmitehän sen sais un-do-attua? Enivei, tuli huono fiilis ja jatkoin mordoriHPn parissa. Meni ehkä vuosi vieroituksessa macista. Silti se vähän janottaa välillä. Kännykät, tabletti, alakerran yleiskone on edelleen Applea. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 17.11.2024 23:28:19 | |
anapena: Oman raastimen onnistuin jumittamaan, kun yritin asentaa muistaakseni Sonomaa. Tarttis jonkun unix-neropatin jeesiä, että sais sen taas tulille. Syötin sinne jonkun muka hyväkshavaitun koodin pätkänmitehän sen sais un-do-attua? Toivottavasti oli varmuuskopiot. Pari yritystä vaati, mutta itse sain tapeltua OpenCore Legacy Patcherilla Montereyn ja dual-boottina Linux Mint:n early-08 Mac Prohon. Elokuuhun asti oli Win10 pelihommiin, mutta Microsoft Defender oli päästänyt viiruksen jylläämään joten mulla ikkunat pysyy tästä lähtien visusti kiinni. "Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko | |
![]() 18.11.2024 11:37:05 (muokattu 18.11.2024 11:38:48) | |
Danko: Toivottavasti oli varmuuskopiot. Pari yritystä vaati, mutta itse sain tapeltua OpenCore Legacy Patcherilla Montereyn ja dual-boottina Linux Mint:n early-08 Mac Prohon. Elokuuhun asti oli Win10 pelihommiin, mutta Microsoft Defender oli päästänyt viiruksen jylläämään joten mulla ikkunat pysyy tästä lähtien visusti kiinni. Varmuuskopiot on tietty, mutta kone ei oikein boottaa, pitäis terminaaliin syöttää jotain korjauskoodia, oma osaaminen loppuu. Terminaalin saan kyllä esille. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 18.11.2024 15:43:21 | |
Windowsissa on ollut itsellä vuosien varrella kaikenlaista pientä harmia, en toki oleta että mäkki olisi sekään mitään pelkkää onnea ja linnunlaulua. Silläpä täällä asiasta päätinkin kysellä, että onko meitsille tullut ehkä liiankin ruusuinen kuva mäkkien huolettomuudesta. Muita Applen härpäkkeitä kotoa kyllä löytyy, ja niihin olen aina ollut tyytyväinen. Yksi asia mikä tuossa mäkissä houkuttelee on se, että saisi paketista revittyä valmiin koneen. PC:itä kasaillessa on ollut aina melkoinen selvitystyö eri palikoiden valinnassa, jotta myllystä saisi hintaansa nähden parhaan hyödyn ja tehot irti. Enää ei jaksaisi sitä räknäystä. Mutta joo, kiitos vielä kaikille, jään funtsimaan mahdollista seurakunnan vaihtoa. | |
![]() 18.11.2024 15:49:20 | |
Oiva: Yksi asia mikä tuossa mäkissä houkuttelee on se, että saisi paketista revittyä valmiin koneen. PC:itä kasaillessa on ollut aina melkoinen selvitystyö eri palikoiden valinnassa, jotta myllystä saisi hintaansa nähden parhaan hyödyn ja tehot irti. Tossa kääntöpuolena sitten se, että parempi laittaa kerralla seteliä pöytään ettei ala kaduttamaan esim. muistin vähyys joskus myöhemmin. Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ. | |
![]() 18.11.2024 16:09:27 | |
Mä kyllä veikkaan että oma Win-taival tulee kyllä vielä takkuamaan tulevaisuudessa kun kone vanhenee. Tai ainakin mulla on ennakkokäsitys/aavistus/huhuja just siitä, et Windows kerää itseensä kaikenlaista kuonaa, mikä alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan koneen suorituskykyyn. Toivottavasti oon väärässä ja jos näin käy niin apua löytyy :D Fuzz is Clean! | |
![]() 18.11.2024 17:24:02 | |
Oan: Tossa kääntöpuolena sitten se, että parempi laittaa kerralla seteliä pöytään ettei ala kaduttamaan esim. muistin vähyys joskus myöhemmin. Juu, sehän tuossa tietysti on, että pätäkkää pitää iskeä alussa riittävästi, ja kuvitella mielessään minkälaisella kokoonpanolla pärjätään vuosiksi eteenpäin. Mitä tietenkään ei voi koskaan varmaksi tietää. | |
![]() 18.11.2024 17:38:39 | |
Mikael: Mä kyllä veikkaan että oma Win-taival tulee kyllä vielä takkuamaan tulevaisuudessa kun kone vanhenee. Tai ainakin mulla on ennakkokäsitys/aavistus/huhuja just siitä, et Windows kerää itseensä kaikenlaista kuonaa, mikä alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan koneen suorituskykyyn. Toivottavasti oon väärässä ja jos näin käy niin apua löytyy :D No se on ollut oma kokemukseni win-maailmassa, että kaikesta huolenpidosta huolimatta jotain töhkää sinne tuntuu pikkuhiljaa kertyvän, eikä mistään rekisterien ym. siivouksista ole apua. En tiedä onko mäkeissä vastaavaa ilmiötä. En tiedä liittyykö jotenkin winkun päivityksiin, onko koodi paskaa vai purkkaviritystä, vai mikä sen aiheuttaa. Vai onko vain niin että vanha kone ei jaksa enää pyöritellä yhä raskaammaksi paisuvaa käyttöjärjestelmää? Josta jatkuvasti tunnutaan vievän käyttäjältä oikeuksia rukata asetuksia. | |
![]() 18.11.2024 18:00:53 | |
Applehan on toki myös tunnettu siitä että vanhempia koneita ihan tarkoituksella hidastetaan uusilla käyttiksillä, jotta saataisiin ihmiset ostamaan uusia koneita nopeammin. En kyllä ihmettelis jos win-puolella olis samaa menoa, mut toisaalta valmistajia on niin paljon enemmän että ehkä se ei olis yhtä helppoa kun käyttiksen tekee eri firma kuin raudan. Fuzz is Clean! | |
![]() 18.11.2024 18:29:42 | |
Kysäisenpä samalla tässä (kun en viitsi uutta ketjua avata), että minkälaisilla resoluutioilla porukka dawejaan rassaa? Uuden näytön hankinta on myös edessä, ja kun ikänäkö vaivaa, niin tulee mieleen onko 4K-reso (3840x2160) 27-tuumaisessa näytössä jo sulaa hulluutta? Vai pelaanko varmemman päälle QHD:n (2560x1440) kanssa? Suurempi monitori ei mahdu pöydälle, ja vaikka kivempi oisi mitä enemmän matskua mahtuu näytölle, en haluaisi tihrustaa riipperiä kekkoslasien kanssa kokoaikaa. Tähän asti menty fullhd-resolla, 23:n tuuman näytöllä. | |
![]() 18.11.2024 18:30:13 | |
Oiva: Juu, sehän tuossa tietysti on, että pätäkkää pitää iskeä alussa riittävästi, ja kuvitella mielessään minkälaisella kokoonpanolla pärjätään vuosiksi eteenpäin. Mitä tietenkään ei voi koskaan varmaksi tietää. Mulle riittää tulevaisuudeksi, eli sellainen 6+ vuotta tuo Mac Mini M4 Pro, jossa siis vakiona 24 Gt RAM ja 512 Gt SSD. Sen hinta on muistaakseni vain 1699€. Mielestäni oikein "halpa". Toki tuohon pitää sitten ostaa päälle vielä näppis, track pad ja näyttö, ellei sellaisia löydy valmiiksi. Itseltäni löytyy, joten ei tule niitä lisäkustannuksia. Vielä tosin pitää vähän säästää, ennen kuin pystyh hommaamaan, koska en halua ostaa osamaksulla. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää | |
![]() 18.11.2024 18:31:45 (muokattu 18.11.2024 18:32:41) | |
Oiva: Kysäisenpä samalla tässä (kun en viitsi uutta ketjua avata), että minkälaisilla resoluutioilla porukka dawejaan rassaa? Uuden näytön hankinta on myös edessä, ja kun ikänäkö vaivaa, niin tulee mieleen onko 4K-reso (3840x2160) 27-tuumaisessa näytössä jo sulaa hulluutta? Vai pelaanko varmemman päälle QHD:n (2560x1440) kanssa? Suurempi monitori ei mahdu pöydälle, ja vaikka kivempi oisi mitä enemmän matskua mahtuu näytölle, en haluaisi tihrustaa riipperiä kekkoslasien kanssa kokoaikaa. Tähän asti menty fullhd-resolla, 23:n tuuman näytöllä. Mä olen mennyt läppärin näytöllä ja 24" 1080p Benqun näytöllä. Läppärin 15" ruudulla on miksausikkuna ja Benqussa on edit-ikkuna. Aivan täysin riittävä mulle ollut tuo kokoonpano yli 10 vuotta. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää | |
![]() 18.11.2024 18:34:11 | |
Mikael: Applehan on toki myös tunnettu siitä että vanhempia koneita ihan tarkoituksella hidastetaan uusilla käyttiksillä, jotta saataisiin ihmiset ostamaan uusia koneita nopeammin. En kyllä ihmettelis jos win-puolella olis samaa menoa, mut toisaalta valmistajia on niin paljon enemmän että ehkä se ei olis yhtä helppoa kun käyttiksen tekee eri firma kuin raudan. No mistäpä näitä tietää. Tosin epäilen, että kyse on vain paisuvasta koodista ja siitä ettei microsoftilla ole kiinnostusta sitä pahemmin optimoida, kun ilmankin pärjätään! | |
![]() 18.11.2024 18:36:49 (muokattu 18.11.2024 18:38:10) | |
Mikael: Applehan on toki myös tunnettu siitä että vanhempia koneita ihan tarkoituksella hidastetaan uusilla käyttiksillä, Tästä en tiedä, enkä osaa sanoa, mutta ainakin se olisi yksi syy lisää olla päivittämättä käyttistä uudempaan niin kauan, kuin softat toimivat vanhassa käyttiksessä. Mä laahaan perässä usein sellaiset kolme käyttisversiota, että hommat varmasti toimii. uskalsin päivittää Venturaankin vasta hetki sitten. Itse en ole koskaan huomannut hidastumista käyttispäivityksestä johtuen. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää | |
![]() 18.11.2024 18:44:03 | |
Mikael: Applehan on toki myös tunnettu siitä että vanhempia koneita ihan tarkoituksella hidastetaan uusilla käyttiksillä, jotta saataisiin ihmiset ostamaan uusia koneita nopeammin. En kyllä ihmettelis jos win-puolella olis samaa menoa, mut toisaalta valmistajia on niin paljon enemmän että ehkä se ei olis yhtä helppoa kun käyttiksen tekee eri firma kuin raudan. Sikäli ku oon ymmärtänyt, niin tää on enemmänkin iPhonen ongelma. En ainakaan muista, että mitenkään laajamittaisesti ois koskaan Macien parista moista raportoitu, tietysti jossain kohtaa nyt tulee aina väistämättä se piste, että rauta on vanhaa ja muisti loppuu kesken ja niin edespäin. En toki ihmettelisi, vaikka tota tehtäisiin myös macOS:llä, mut ainakin iOS:n kanssa se oli niin laajamittaista, että Apple taipu lopulta jopa myöntämään, että tämmöstä tosiaan tehdään. Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)