Aihe: Mikä on tällä hetkellä ammattilaisten eniten käyttämä DAW?
1 2 3
iec
24.03.2023 13:45:25

Danko: Itse maksoin Pro Toolsista softana vasta 11-päivityksen kohdalla, koska 8-versioon asti LE:n sai Digidesignin interfacen mukana.
...

Päivän hinnat t-kaupassa:

Ei ole ihme noilla hinnoilla, että PT ei ole kovin yleinen harrastajien keskuudessa. Muilta taitaa saada täyden version ikilisenssin (tai ainakin lähes ikilisenssin) 60...479 eurolla. Puhumattakaan siitä, että Reaperiä voi myös käyttää kotiharrastusjutuissa vaikkei maksaisi mitään. Tässä muiden hintoja:
-Reaper noin 60e (sisältää muistaakseni yhden major-version päivityksen)
-Ableton Live intro 63e, standard 279e, suite 479e
-Logic Pro 240e
-Cubase elements 58e, artist 185e, pro 339e
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Vessajono
24.03.2023 15:04:29
En ikinä unohda sitä riemua, jolla tervehdin offline bouncea sillon kun se Toolsiin lopultakin saatiin. Mä olin niihin aikoihin konsalla ja yks homma, mitä me ammattipuolen opiskelijat jouduttiin aika paljon tekemään, oli perusopetuksen oppilaskonserttien äänittäminen ja niistä sit väsättiin cd:t joita opettajat sai jakaa oppilailleen.

Nää tehtiin aina mitenkään sen kummemmin editoimatta tai raitoja indeksoimatta, eli koko konsertti vaan yhtenä pötkönä. Ja jumalauta sitä tuskaa kun joka jouduit siinä bouncatessa tunnin kuuntelemaan sitä viisvuotiaiden viulunvingutusta.

Jossain vaiheessa tosin tajusin ruveta soveltamaan samaa metodia kuin äänityksissäkin eli pistin kuuntelun kiinni ja tein samaan aikaan jotain hyödyllistä.
Once is a mistake, twice is a jazz
Danko
24.03.2023 16:45:20

Vessajono: Nää tehtiin aina mitenkään sen kummemmin editoimatta tai raitoja indeksoimatta, eli koko konsertti vaan yhtenä pötkönä. Ja jumalauta sitä tuskaa kun joka jouduit siinä bouncatessa tunnin kuuntelemaan sitä viisvuotiaiden viulunvingutusta.

Joku nokkela olis saattanut moniraitojen lisäks äänittää samalla summan stereoraidalle, josta sit vaan cmd+shift+K.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Krice
26.03.2023 12:16:10

Varmaan edelleen kaikki dawit on kohtalaisen kömpelöitä, koska sellaisen tekeminen on hankalaa ja useimmat softat on osittain legacy-koodia. Käyttöliittymätkin on vanhanaikaisia ja enimmäkseen toistensa klooneja. Huomasin huvittavasti saman ongelman nyt kun olen etsinyt class designer -tyyppistä softaa (UML), ainakaan ilmaispuolella ei ole mitään softaa, joka olisi tehty vuoden 1995 jälkeen.
telescope
26.03.2023 16:11:06
Vessajono: Mulla on kans vähän sama. En oo jotenkin ikinä päässyt sisään siihen workflow'hun.

Jep ja tämä on harmi, sillä muuten Ableton kiinnostaisi. Siinä tuntuu tulevan kattavat kirjastot mukana, eikä tarvitse donglejen kanssa pelleillä. Tuntuu että Abletonilla on pyritty jonkinlaiseen käytön helppouteen, muttei silti meikäläiselle aukea :D
Ehkä pitäisi kokeilla uudestaan joidenkin opetusvideoiden kera.

Cubase 340€, ei paha hinta, mutta siihen pitäisi kai heti ostaa Absolute collectioni 490€

Itselle kyllä riittäisi edelleen Cubase 5, jos siitä olisi muutamat bugit korjattu.
Henri Henri Olavi
26.03.2023 16:20:58
Jännä. Munsta Ableton on intuitiivisin DAW musantekoon. Se tuntui heti siltä kun ekaa kertaa sitä kokeilin melkein 20 vuotta sitten.
kuchisabishii
iec
27.09.2023 10:26:39

Pauli Lappalainen: Tietysti voisi myös ihmetellä miksi Cubase eikä Nuendo.

Nuendo maksaa tällä hetkellä 999€. Itse olen käsittänyt, että Nuendo on Cubasesta se versio joka sopii videomateriaalin ääniraitojen käsittelyyn: https://www.steinberg.net/nuendo/compare-editions/
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Notefix
29.09.2023 17:36:18 (muokattu 29.09.2023 23:10:30)

Riippuu mitä tarkoittaa termillä "ammattilainen". Musiikkiala kattaa nykyään aika ison kirjon erilaisia ammatteja ja työskentelytapoja. Joku DJ-pohjainen muusikko tarvitsee eri työkalut kuin vaikkapa kitarabändejä työkseen tuottava henkilö. Lähtökohta on se että Pro Tools on hallittava jos aikoo perinteiseksi äänittäjäksi/Miksaajaksi. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Sitten kun mennään muusikkolinjalle, työkaluissa alkaa olla jo hajontaa aika paljon. Esim. Media/TV/Elokuva/Peli-musiikki työllistää paljon säveltäjiä nykyään ja isot midi-instrumentaatiot ja niiden sujuva käyttö on olennaista. Logic/Ableton/Cubase ovat yleisimmät tuolla puolella, mutta Toolssiakin näkee. PT on mielestäni aika jäykkä noin muuten siihen työskentelyyn. Noissakin tosin bounsataan lopuksi usein lopputulokset PT sessioon miksaajalle.

Mä olen aina ollut valmis vaihtamaan työkalua jos tulee sellainen vastaan joka sopii paremmin. Niin on käynytkin jo muutaman kerran. Samoin olen täysin agnostinen Mac/PC asian kanssa.

Omasta mielestäni paras työkalu on se mikä ruokkii eniten luovuutta ja millä on kiva tehdä duunia.
"Layers of layers of shit!"
anapena
29.09.2023 20:14:42
iec: Nuendo maksaa tällä hetkellä 999€. Itse olen käsittänyt, että Nuendo on Cubasesta se versio joka sopii videomateriaalin ääniraitojen käsittelyyn: https://www.steinberg.net/nuendo/compare-editions/

Joskus on ollut kovia tarjouksia Nuendosta, hinta on vaihdellut aika paljon. Kyllä Cubasellakin videon äänet tekee, Nuendossa on vaan enempi ominaisuuksia siihen hommaan.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)