![]() 27.12.2012 15:03:18 | |
---|---|
Kalmo: (Sattuuko joku tietämään, minkälainen sisäinen latenssi on keskimäärin mallintavalla kitaravahvistimella? Sekin lienee yksi huomioonotettava seikka???) Eiköhän se ole kaikissa rautapohjaisissa mallintavissa hoidettu niin matalaksi kuin mahdollista. Axe-Fx:ssa se on ilmeisesti peräti niinkin matala kuin 1ms, josta 400ms tulee AD/DA-muunnoksista ja 600ms itse prosessoinnista. Veikkaisin, että muissa rautapohjaisissa (vähemmän tehokkaissa) mallintavissa enemmän, mutta kuitenkin niin vähän, ettei sillä ole oikeasti mitään merkitystä. Joka tapauksessa tietokonepohjaisissa systeemeissä on paljon enemmän kaikkea latenssia mahdollisesti aiheuttavaa aina käyttöjärjestelmistä lähtien. Mac OSX tuntuu tässäkin olevan aikaansa edellä - perusajurit ovat varsin matala-latenssisia eikä tarvita mitään ASIO:n tapaisia erityisajureita pakkaa sekottamaan. Harmi, että Windows-maailmassa ei vieläkään ole päästy tähän vaan Win7/8:n WDM-ajureissakin latenssit ovat kymmenien millisekuntien luokkaa parhaimmillaan. | |
![]() 27.12.2012 21:06:47 (muokattu 27.12.2012 21:07:37) | |
Enpäs nyt muista ikinä tarkasti mitanneeni, miten pitkä latenssi aiheuttaa mulle ongelmia soittaessa, mutta muistaakseni mbox2 + protools systeemissä 256 bufferi (oiskohan se siis jotain 20-30ms roundtrip luokkaa?) aiheutti jo epämiellyttävän tuntuman kitaran attackiin. Eli jos joutuu monitoroimaan softan läpi, on aika paljon merkitystä sillä, onko latenssi muutaman vai muutaman kymmentä millisekuntia. Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari | |
![]() 28.12.2012 00:31:57 | |
Olen kuullut monien (useimmiten kai kitaristien) valittavan, että jo 10-15 ms latenssi häiritsee heitä, enkä voi kuin päivitellä. Hirveät refleksit pitää olla, jos sekunnin sadasosan viiveen huomaa, tai etenkin, jos se häiritsee. Mutta jos niin on, niin niin on....Enpä voi väittää vastaankaan. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 28.12.2012 01:40:24 (muokattu 28.12.2012 01:42:14) | |
LaXu: Mac OSX tuntuu tässäkin olevan aikaansa edellä - perusajurit ovat varsin matala-latenssisia eikä tarvita mitään ASIO:n tapaisia erityisajureita pakkaa sekottamaan. Harmi, että Windows-maailmassa ei vieläkään ole päästy tähän vaan Win7/8:n WDM-ajureissakin latenssit ovat kymmenien millisekuntien luokkaa parhaimmillaan. Kannattaa tutustua Windows Vistasta saakka mukana olleisiin WASAPI ajureihin mikäli käyttämänne DAW vain niitä tukee. | |
![]() 28.12.2012 09:47:26 | |
mattim: Kannattaa tutustua Windows Vistasta saakka mukana olleisiin WASAPI ajureihin mikäli käyttämänne DAW vain niitä tukee. En ole kyllä niilläkään päässyt lähellekään ASIO-ajurien latensseja. | |
![]() 28.12.2012 16:54:11 | |
Kalmo: Olen kuullut monien (useimmiten kai kitaristien) valittavan, että jo 10-15 ms latenssi häiritsee heitä, enkä voi kuin päivitellä. Hirveät refleksit pitää olla, jos sekunnin sadasosan viiveen huomaa, tai etenkin, jos se häiritsee. Mutta jos niin on, niin niin on....Enpä voi väittää vastaankaan. Kai se häiritsee jos sahataan 300bpm :D | |
![]() 28.12.2012 18:13:36 | |
LaXu: En ole kyllä niilläkään päässyt lähellekään ASIO-ajurien latensseja. Mulla tulee samat latenssit kuin Asiolla käytettäessä Mackie Onyx Satellitea tai M-Audiob Profiire 610 korttia. Exclusive moodissa toki. | |
![]() 28.12.2012 21:57:03 (muokattu 28.12.2012 21:58:08) | |
Grossout: Kai se häiritsee jos sahataan 300bpm :D Ei se ihmisen reflekseihin vaikuta, mihin metronomi on asetettu :o) Maailman nopeimmat kitaristit pystyvät vähän yli kymmeneen näppäykseen sekunnissa (yli 750 bpm) akrobatiatyylillä, keskittyen vain sahaamiseen,, mikä jättää siis 10 ms latenssilla vielä ylimääräiset liki 10 ms pelivaraa per näppäys, eikä tuon sekunnin sisään silloin mahdu mitään näppäyskohtaisia rytmityksiä. 500 bpm:ään pystyviäkään ei taida olla hirveän montaa. Mutta, kuten sanottu, kun en itse sellaisiin esityksiin pysty, niin ei ole varaa käydä väittelemäänkään. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 28.12.2012 22:49:48 | |
Kalmo: mikä jättää siis 10 ms latenssilla vielä ylimääräiset liki 10 ms pelivaraa Kertauksena vielä, että latenssit tulevat kaikesta siitä softasta, jota PC:llä käytetään (kaappi/vahvistinsimulaatiot, yms.) Suoraan monitoroimalla pelkästään sisääntulevaa ääntä voi soittaa reaaliaikaisesti ilman muuta latenssia kuin mikä tulee usb-laitteesta. Toistossa latenssilla taas ei ole juuri mitään merkitystä. | |
![]() 30.12.2012 12:56:58 | |
Hei, Mulla on M-Audio Mobilepre USB ulkoinen äänikortti ja olen nyt aluksi ihan vain audacityllä äänitellyt, mutta latenssi on aivan törkeän iso, pitääkö mun ladata joku ASIO ajuri vai mitä tehä että saisin sen mahdollisimman pieneksi? | |
![]() 30.12.2012 13:21:25 | |
sakkeulius: Hei, Mulla on M-Audio Mobilepre USB ulkoinen äänikortti ja olen nyt aluksi ihan vain audacityllä äänitellyt, mutta latenssi on aivan törkeän iso, pitääkö mun ladata joku ASIO ajuri vai mitä tehä että saisin sen mahdollisimman pieneksi? Tossa tuoreimmat Windows XP/Vista/7 ajurit http://akmedia.digidesign.com/suppo … staller_6_0_1_5_10_0_5131_77208.zip Tuolta voi kaivella sitten ite lisää jos kiinnostaa http://avid.force.com/pkb/articles/download/MobilePre-USB-Drivers The only true wisdom is in knowing you know nothing. | |
![]() 30.12.2012 13:49:46 (muokattu 30.12.2012 13:50:00) | |
Grugi: Tossa tuoreimmat Windows XP/Vista/7 ajurit http://akmedia.digidesign.com/suppo … staller_6_0_1_5_10_0_5131_77208.zip Tuolta voi kaivella sitten ite lisää jos kiinnostaa http://avid.force.com/pkb/articles/download/MobilePre-USB-Drivers kiitos avusta ja vaivan näöstä! | |
![]() 31.12.2012 00:57:00 (muokattu 31.12.2012 01:19:25) | |
Tää menee kyllä uuden koneen ostamishommiks, tällä acerilla ei pysty musiikkia kuunnella enää kuin koneen omilla kaiuttimilla. Ei kehtaa toista Aceria ottaa, joten mikä olisi hyvä merkki, Appleihin ei nyt ole varaa. http://www.gigantti.fi/product/tiet … -series-ultra-13-3-kannettava-hopea Tollasta samsungia olen katsellut, kivasti 30 päivän palautusoikeuskin että kerkiää kokeilla että kaikki varmasti pelittää niinkuin pitää. Noi koneiden specsit mulle on nykyään ihan täyttä hepreaa, joten mitä te sanotte tuosta härvelistä? Vai mitä suosittelisitte jos tuo olis se kipuraja hinnassa. EDIT USB-paikkoja näyttäis olevan surkean vähän, pitäisi siis hommata USB-hubi, niistä ei ole kokemusta joten pelittääkö ne niinkuin pitääkin (USBn tarvii näppikselle, hiirelle, ulkoselle kovalevylle, ulkoselle äänikortille ja mokkulalle)? Muuten vaikuttais kelvolta vehkeeltä, plussaa myös samsungin 2 vuoden takuu. | |
![]() 31.12.2012 02:50:02 (muokattu 31.12.2012 02:51:42) | |
Grossout: Tää menee kyllä uuden koneen ostamishommiks, tällä acerilla ei pysty musiikkia kuunnella enää kuin koneen omilla kaiuttimilla. Ei kehtaa toista Aceria ottaa, joten mikä olisi hyvä merkki, Appleihin ei nyt ole varaa. http://www.gigantti.fi/product/tiet … -series-ultra-13-3-kannettava-hopea Tollasta samsungia olen katsellut, kivasti 30 päivän palautusoikeuskin että kerkiää kokeilla että kaikki varmasti pelittää niinkuin pitää. Noi koneiden specsit mulle on nykyään ihan täyttä hepreaa, joten mitä te sanotte tuosta härvelistä? Vai mitä suosittelisitte jos tuo olis se kipuraja hinnassa. EDIT USB-paikkoja näyttäis olevan surkean vähän, pitäisi siis hommata USB-hubi, niistä ei ole kokemusta joten pelittääkö ne niinkuin pitääkin (USBn tarvii näppikselle, hiirelle, ulkoselle kovalevylle, ulkoselle äänikortille ja mokkulalle)? Muuten vaikuttais kelvolta vehkeeltä, plussaa myös samsungin 2 vuoden takuu. Musiikin kuuntelun pitää toimia konemerkistä riippumatta, vaikka se olisikin Acer !!! Jos et muuta keksi, kokeile seuraavaa ennen uuden koneen ostoa :+) 1. Ota datatiedostoistasi varmuuskopiot. 2. Formatoi kiintolevysi 3. Asenna uusiksi käyttöjärjestelmä, suosittelen win8 tai win7, jos muistia alle 2 Gb niin sitten XP 4. Asenna kaikki ajurisi uudelleen verkosta käyttäen uusimpia versioita 5. Asenna tarvitsemasi ohjelmat uudelleen 6. Palauta datatiedostosi varmuuskopiolta tai käytä niitä verkon ylitse 7. Iloitse koneesi uudelleensyntymisen johdosta Joulun hengessä, maailma pelastuu kun yhtä uutta koneenraatoa ei joudu ennenaikaisesti kaatikselle Jos itse et osaa tai tätä halua, pyydä jotain kaveriasi auttamaan, tulee jotain yhteistä tekemistä. Olen useita jo roskiin menneitä koneita, mukana myös Acereita oheisella tavalla elvyttänyt uudelleen käyttöön. | |
![]() 31.12.2012 04:23:31 | |
mattim: Musiikin kuuntelun pitää toimia konemerkistä riippumatta, vaikka se olisikin Acer !!! Jos et muuta keksi, kokeile seuraavaa ennen uuden koneen ostoa :+) 1. Ota datatiedostoistasi varmuuskopiot. 2. Formatoi kiintolevysi 3. Asenna uusiksi käyttöjärjestelmä, suosittelen win8 tai win7, jos muistia alle 2 Gb niin sitten XP 4. Asenna kaikki ajurisi uudelleen verkosta käyttäen uusimpia versioita 5. Asenna tarvitsemasi ohjelmat uudelleen 6. Palauta datatiedostosi varmuuskopiolta tai käytä niitä verkon ylitse 7. Iloitse koneesi uudelleensyntymisen johdosta Joulun hengessä, maailma pelastuu kun yhtä uutta koneenraatoa ei joudu ennenaikaisesti kaatikselle Jos itse et osaa tai tätä halua, pyydä jotain kaveriasi auttamaan, tulee jotain yhteistä tekemistä. Olen useita jo roskiin menneitä koneita, mukana myös Acereita oheisella tavalla elvyttänyt uudelleen käyttöön. Voishan tuota kokeilla :D Musiikin kuunteluun tämä ei käy sen takia koska noi koneen integroidun äänikortin inputit/outputit on paskana ja tällä on vakavia yhteensopivuusongelmia kaikkien maailman ulkoisten äänikorttien kanssa :P | |
![]() 31.12.2012 04:54:42 (muokattu 31.12.2012 08:18:41) | |
Grossout: ... Musiikin kuunteluun tämä ei käy sen takia koska noi koneen integroidun äänikortin inputit/outputit on paskana ja tällä on vakavia yhteensopivuusongelmia kaikkien maailman ulkoisten äänikorttien kanssa :P tai sitten vaan ajurivalinnat ovat seonneet (kuten minulla käy lähes viikottain). Etsi nörtimpi kaveri selvittämään, saattaisi löytyä ulkoiselle äänikortillekin toimivat asetukset E: tätä vastaavalla http://www.thomann.de/fi/behringer_ucontrol_uca_222.htm ohitin takavuosina oikuttelevan sisäisen äänikortin. Löytyisköhän jostain lainaksi kokeiluun... | |
![]() 01.01.2013 07:53:22 (muokattu 01.01.2013 08:16:48) | |
Grossout: ... Musiikin kuunteluun tämä ei käy sen takia koska noi koneen integroidun äänikortin inputit/outputit on paskana ja tällä on vakavia yhteensopivuusongelmia kaikkien maailman ulkoisten äänikorttien kanssa :P -tyhmä kysymys mutta oot varmaan myös kokeillut disabloida integroidun kortin biosista ennen uuden äänikortin asentamista? sitten yleistä lätinää: jooh, siis jos äänen nopeus on noin 300m/s (oliko?) ja äänikortin kokonaisviive on 10ms niin silloinhan siis tämä vastaa tilannetta jossa esim. pianisti kuulisi äänen (0.010s*300m/s=3m) kolmen metrin päässä pianosta..siis noin viiveen kannalta, eikö? Eli saattaa häiritä joitakin ja joissain tapauksissa. mutta yleensähän nyt kitaristi voi soittaa muutaman metrin päässä vahvistimesta jne. joten tuollainen viive ei kaikissa tapauksissa haittaa. joku 5ms sitten alkaneekin olla oikein hyvä kaiketi missä tapauksessa tahansa. muutaman kymmenen millisekunnin viivehän sitten on jotain aivan järkyttävää kuraa puhumattakaan sekunnin viiveestä (vieläkö tällaistakin jossain on?). sopii nyt toki ehkä äänittelyyn jossa soittamaansa ääntä ei reaaliaikaisesti tarvitse kuulla tietokoneelta, tällaisessa käytössähän viivellä ei ole niin väliä. jos musiikkikäyttöön tarkoitettu äänikortti ei pääse alle 10ms viiveeseen niin koneessa tai konfiguraatiossa on jotain häikkää (tai sitten kyseessä on todella huono kortti tämän asian suhteen..eikai sellaisia kortteja enää edes myydä). lisäksi integroiduissa äänikorteissa on huono äänenlaatu ja paljon kohinaa. jos kuuntelee koneelta sitä dallasin tunnusmusiikkia (en sitten lainaa kenellekään niitä jaksoja! eivät kuitenkaan palauta) niin eroa ei ehkä niin huomaa mutta jos käyttää vaikka jotain softavahvistinmallintajaa ja paljon säröä (tai kompressiota) niin aijai sitä kohinan ja surinan määrää minkä integroitu äänikortti saa aikaan. sen sijaan ulkoiset (tai myös sisäiset, ei sillä väliä) musiikkikäyttöön tarkoitetut äänikortit ovat tässä suhteessa aivan toiselta planeetalta. tosin täytyy mainita että joissain näissäkin (lähinnä halvimmissa korteissa..vaikka jotkut halvat taas tämän kohinan suhteen todella hyviäkin) saattaa olla yllättävän paljon kohinaa. mutta jos nyt kortti on vaikka joku emu 1820 (vanha eikä mikään varsinainen huippukortti mutta kuitenkin) niin kohina on mitättömän pientä esim. verrattuna siihen kohinaan ja surinaan mikä lähtee kitaramikistä (olipa kuinka hiljainen mikki tahansa) tai muista laitteista mitä johdon päässä on. laitteistoketjun kohinoita on helppo testailla juurikin jollain sopivalla softamallintajalla s.e. laittaa paljon säröä ja volumen sopivan lujalle (ja varmistaa että gatet ovat pois päältä) niin on helppo selvittää mikä laite aiheuttaa kohinaa tai pörinää jos sellaisia ongelmia on. tällaisella kokeilulla selviää myös aika hyvin äänikorttien s/n-ration käytännön erot ilman mitään rightmark-testailua. tällä tavoin huomaa helposti esim. että joku echo mia kohisee enemmän kuin emu 1820 (en mä sitä että tällä välttämättä olisi moniin sovelluksiin mitään käytännön väliä). | |
![]() 01.01.2013 13:28:53 (muokattu 01.01.2013 20:01:30) | |
jpjanhun: -tyhmä kysymys mutta oot varmaan myös kokeillut disabloida integroidun kortin biosista ennen uuden äänikortin asentamista? En ole, pitääpä kokeilla! Oon aina vaan resurssienhallinnan kautta määrittäny ensisijaisen äänikortin aina tilanteen mukaan. EDIT: Ei nähtävästi mun koneen äänikorttia voi BIOSin kautta disabloida. Täten en sitten sillä tainnutkaan välttyä uuden tietokoneen ostamiselta. Merkkisuosituksia otetaan yhä vastaan! http://www.jimms.fi/tuote/CG8270-NR002O Mitä on ihmiset tuosta mieltä? Varmaan kannattaa pöytäkone hommata kun ei ole roudaustarvetta, saa kuulemma samalla rahalla enemmän hepoja. Onko i7 paras prosessori? | |
![]() 01.01.2013 16:31:50 | |
Grossout: En ole, pitääpä kokeilla! Oon aina vaan resurssienhallinnan kautta määrittäny ensisijaisen äänikortin aina tilanteen mukaan. EDIT: Ei nähtävästi mun koneen äänikorttia voi BIOSin kautta disabloida. Täten en sitten tainnutkaan välttyä uuden tietokoneen ostamiselta. Merkkisuosituksia otetaan yhä vastaan! http://www.jimms.fi/tuote/CG8270-NR002O Mitä on ihmiset tuosta mieltä? Varmaan kannattaa pöytäkone hommata kun ei ole roudaustarvetta, saa kuulemma samalla rahalla enemmän hepoja. Onko i7 paras prosessori? Asukset on olleet mun kokemuksen mukaan ihan ok. Ja i7 on paras prosessori. Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari | |
![]() 01.01.2013 20:08:39 | |
Grossout: En ole, pitääpä kokeilla! Oon aina vaan resurssienhallinnan kautta määrittäny ensisijaisen äänikortin aina tilanteen mukaan. EDIT: Ei nähtävästi mun koneen äänikorttia voi BIOSin kautta disabloida. Täten en sitten sillä tainnutkaan välttyä uuden tietokoneen ostamiselta. Merkkisuosituksia otetaan yhä vastaan! http://www.jimms.fi/tuote/CG8270-NR002O Mitä on ihmiset tuosta mieltä? Varmaan kannattaa pöytäkone hommata kun ei ole roudaustarvetta, saa kuulemma samalla rahalla enemmän hepoja. Onko i7 paras prosessori? Eikös se äänikortti disabloida laitehallinnasta? Ja onko se edes pakko disabloida? Asettaa ulkoisen äänikortin ensisijaiseksi ja täts it. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)