Aihe: Uusi äänikortti vai Pro Tools?
1 2 3
Danko
30.03.2010 08:47:48

Aki: Äänittää 24 raitaa kerralla?

Kyllä, jos onnistut löytämään M-Poweredin 7.3.1 alkuperäiset asennuslevyt; niissä "bugina" oli tuplautunut i/o-rajoitus, joka kumma kyllä oli korjattu seuraaviin cs-päivityksiin.

Laittaa kanavaan plugaria ilman että vaiheistus muiden kanavien kanssa menee metsään?

Digirackin natiiviplugareilla tämä ei ole edes kysymys, ja enemmän viivettä aiheuttavien kohdalla saa raitaa melko nopeasti nudgetettua tarvittavan verran taaksepäin.

Tehdä nopea bounce 2 tunnin konsertista?

No tähän ei pysty. Mutta itse miksaan yleensä tiskillä ja outboard gearilla, joten harvemmin nykyään tulee kaivattua.

Äänittää stereowaveja?

Niin? Ne vaan nimeytyy .L.wav ja .R.wav, jotka ainakin Logicissa saa drag'n dropattua stereoraidalle suoraan.

Toistaa stereowaveja ilman konvertointia?

Khyl, Import audio -ikkunan esikuuntelussa.

Bouncata projektia dösässä?

Osta Mbox Micro.

Mulle on tullut vastaan paljon asioita joita PT-käyttäjä ei osaa kaivata koska on tottunut muuttamaan työskentelytapansa PT:n mukaan. Mutta suurin osa edellämainituista asioista on mulle softan tärkeimpiä perusedellytyksiä.

Kokeilin Reaperia, enkä tykännyt yhtään. .D Myös Logicia pitäis opetella lisää, koska jatkuvasti tulee MI-tilanteita kun sillä pitäis vetää.
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
CPU
30.03.2010 12:15:58
^^ Eiks toi nyt mene jo selittelyn puolelle? Heh import ikkunassa, äärimmäisen ammattimaista.

Tosin, tohon reaperin eroihin ja rajoituksiin, niin hei ihan oikeesti, ei kukaan tarvii yli 8 inserttiä tai riippuu varmaan työtavasta, mutta erikoistilanteita lukuunottamatta, mitä vähemmän niitä insert effuja on, niin sitä paremmalta se yleensä kuulustaa.

Reaper taas ei osaa seuraavaa: ulkoisten synien ja effujen integrointi suoraan projektiin. Ei siis onnistu in the box hommat jos nyrkissa sattuu pyörimään vaikka juno-106. Sama juttu räkkipaavojen kanssa. Eikö ollut myös niin, että reaperissa ei ollut drum mappia, eli midirumpuja ohjelmoitaessa, on käytettävä normaalia pianorollia. Mites tuki yli yhdelle näytölle ja multi timbraalisille vst-instrumenteille? (Noista en siis oikeasti tiedä, tietävät kertokaa).

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Aki
30.03.2010 15:20:57 (muokattu 30.03.2010 15:23:44)

Danko: Kokeilin Reaperia, enkä tykännyt yhtään. .D Myös Logicia pitäis opetella lisää, koska jatkuvasti tulee MI-tilanteita kun sillä pitäis vetää.

Anna mä veikkaan, et tykännyt Logiciasta yhtään? ;o)

CPU: ^^ Eiks toi nyt mene jo selittelyn puolelle? Heh import ikkunassa, äärimmäisen ammattimaista.

Joo, eipä noista oo syytä alkaa ton enempää keskustelemaan. Jos noihin on tottunut niin ei kai siinä mitään.

ei kukaan tarvii yli 8 inserttiä tai riippuu varmaan työtavasta, mutta erikoistilanteita lukuunottamatta, mitä vähemmän niitä insert effuja on, niin sitä paremmalta se yleensä kuulustaa.

Mun mielestä paremmalta kuulostaa se kun esim laulua kompressoi vain pari dB per kompura, ja käyttää useita eri kompuroita, tai eri asetuksia peräkkäisissä instansseissa. Sama EQ:ssa. Tällöin tulee plugareita käytettyä helposti yli 5. Tai jos haluaa nopeasti kokeilla mikä näistä viidestä kompressorista soundaa parhaalta.

Reaper taas ei osaa seuraavaa: ulkoisten synien ja effujen integrointi suoraan projektiin.

Mä en ymmärrä mitä tarkoitat, luultavasti koska mulla ei ole ulkoisia synia. Eikös ne ulkoiset synat voi / olisi kätevää äänittää audioksi?

reaperissa ei ollut drum mappia, eli midirumpuja ohjelmoitaessa, on käytettävä normaalia pianorollia.

Näin on. Onko niillä muuta eroa kuin että drum mapissa nuotilla ei ole pituutta?

Mites tuki yli yhdelle näytölle ja multi timbraalisille vst-instrumenteille?

Lisänäytöt toimii toki. Mikäli ymmärrän multitimbraaliuden oikein, tottakai toimii. Mitä plugaria tarkemmin ottaen tarkoitat?
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Danko
30.03.2010 16:41:05

Aki: Anna mä veikkaan, et tykännyt Logiciasta yhtään? ;o)

Paikkansa silläkin. Logicin kevytversiolla (Guillemot Maxi Studio ISIS) ja myöhemmin Gold 5:lla tuli tietsikkaäänitykset aloiteltua kymmenisen vuotta sitten, joten siinä mielessä L9 oli vähän kuin kotiin olis tullut, vaan eihän se oo enää sama softa. Tai sitten pitäis vaan saada Toolsin näppäinkomennot pois selkäytimestä!
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Hipelius
31.03.2010 02:09:54
Danko: Tai sitten pitäis vaan saada Toolsin näppäinkomennot pois selkäytimestä!

Tai sitten pistät Logiciin Toolsin näppäinkomennot.
CPU
31.03.2010 11:21:30 (muokattu 31.03.2010 11:24:13)
Aki:
Mä en ymmärrä mitä tarkoitat, luultavasti koska mulla ei ole ulkoisia synia. Eikös ne ulkoiset synat voi / olisi kätevää äänittää audioksi?

Ei olisi. Vaan integroida daw:iin kuten vst-synä, jota ajetaan midiraidalla. Jos tota homma käy tekemään kunnolla ja pitäis aina välillä nauhottaa kamaa audioiks, että voi saada ne effut ja synä kuulumaan muun biisin kanssa taimiin, niin ihan älyttömäksi menee. Sama päteen rautaeffuihin.

Mun mielestä paremmalta kuulostaa se kun esim laulua kompressoi vain pari dB per kompura, ja käyttää useita eri kompuroita, tai eri asetuksia peräkkäisissä instansseissa. Sama EQ:ssa. Tällöin tulee plugareita käytettyä helposti yli 5. Tai jos haluaa nopeasti kokeilla mikä näistä viidestä kompressorista soundaa parhaalta.

Sillonhan sie tartteet 5 inserttiä? Joo, ymmärrän, että voihan tuo vaatia sit enemmänkin, noita paikkoja, mut jos sie hoidat homman noin, niin ooko ajatellu, että mitä jos hommais parempia kompuroita, saattaisit pärjätä yhellä.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
JPQ
31.03.2010 11:59:49

CPU: Ei olisi. Vaan integroida daw:iin kuten vst-synä, jota ajetaan midiraidalla. Jos tota homma käy tekemään kunnolla ja pitäis aina välillä nauhottaa kamaa audioiks, että voi saada ne effut ja synä kuulumaan muun biisin kanssa taimiin, niin ihan älyttömäksi menee. Sama päteen rautaeffuihin.

Sillonhan sie tartteet 5 inserttiä? Joo, ymmärrän, että voihan tuo vaatia sit enemmänkin, noita paikkoja, mut jos sie hoidat homman noin, niin ooko ajatellu, että mitä jos hommais parempia kompuroita, saattaisit pärjätä yhellä.

K.

tai ainakin muutamalla... ja sitä paitsi luulempa että jokaisella kompuralla oma soitinryhmänsä jossa se on parhaimillaan.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Aki
31.03.2010 12:40:14

CPU: Ei olisi. Vaan integroida daw:iin kuten vst-synä, jota ajetaan midiraidalla.

ReaInsert?
http://dumant.free.fr/reaper/reaInsert.png

ooko ajatellu, että mitä jos hommais parempia kompuroita, saattaisit pärjätä yhellä.

Ei oo pärjäämisestä kyse, vaan kahdella hyvällä kompressorilla saan paremman soundin kuin yhdellä erittäin hyvällä. Nämä on hyvin materiaalikohtaisia asioita, mutta lauluissa ainakin kaks mietoa kompressoria tekee erittäin hyvää. Miksei rumpuryhmässäkin.
CPU
31.03.2010 15:47:39 (muokattu 31.03.2010 15:52:27)
Aki: ReaInsert?
http://dumant.free.fr/reaper/reaInsert.png

Gearslutz: "reainsert does not work the way it is supposed to -- never has"

Enkä tiiä, että toimiiko toi miten synillä jos ollenkaan, kun se latenssi pitäis kompensoida (mikä ei ilmeisesti toimi) midin, eikä audion puolella. No manuaalisestihan noita raitoja voi siirrellä, mut menee pro tools-meiningiks. Ehkä noi korjaa sen joskus. No eipä toi ehkä ole läheskään kaikille show stopper, mut itelle sen verta tärkee juttu, että en vois vaihtaa reaperiin mitenkään. En kyllä tykkää sen käyttöliittymästäkään (näyttää windows 98:n jutuilta).

K.
Aki
31.03.2010 19:24:59 (muokattu 01.04.2010 09:05:25)

CPU: se latenssi pitäis kompensoida (mikä ei ilmeisesti toimi) midin, eikä audion puolella.

(Edit: Mitä väliä tuolla on kun plugari itse kerta syö midiä ja antaa audiota?)
Jossain Reaperin plugarissa oli delay-asetusta myös negatiiviseksi, jolloin raidan ääni kuuluu ennen muita. Mutta jos ton plugin oma kompensaatio ei toimi oikein, niin siitä pitää tehdä vikailmoitus.

(Edit2: Paljon on näemmä juttua ReaInsertin huonosta toiminnasta. Sääli.)

En kyllä tykkää sen käyttöliittymästäkään (näyttää windows 98:n jutuilta).

Mä tykkään Reaperin omista plugeista hyvän soundin lisäksi juuri sen takia että eivät yritäkään tehdä grafiikoita raskaiksi tai matkimaan 60-luvun laitteita. "Katso miten hyvä soundi" on mulle nurinkurinen ajatusmalli.
JPQ
01.04.2010 01:58:02

Aki: (Edit: Mitä väliä tuolla on kun plugari itse kerta syö midiä ja antaa audiota?)
Jossain Reaperin plugarissa oli delay-asetusta myös negatiiviseksi, jolloin raidan ääni kuuluu ennen muita. Mutta jos ton plugin oma kompensaatio ei toimi oikein, niin siitä pitää tehdä vikailmoitus.

Mä tykkään Reaperin omista plugeista hyvän soundin lisäksi juuri sen takia että eivät yritäkään tehdä grafiikoita raskaiksi tai matkimaan 60-luvun laitteita. "Katso miten hyvä soundi" on mulle nurinkurinen ajatusmalli.

ja minulle on myös tuskaa ylitiögraafisuus. ja Siksi jos vois tehdä kaiken tarvitun käyttäisin edelleen erästä vanhaa softaa midi työhön. mutta ei tee ja sitten alustoista uusimmatkin alkaa olla jo vanhoja.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
CPU
01.04.2010 15:35:25
Aki: (Edit: Mitä väliä tuolla on kun plugari itse kerta syö midiä ja antaa audiota?)

Niin, et nyt vissiin tajunnut. Kun sen midiraidan/plugarin pitäisi ottaa huomioon äänikortin sisääntulolatenssi ja automaattisesti lähettää se midiraita niin monta millisekuntia aiemmin. Tolla nyt voi mitata sen äänikortin latenssin sisään + ulos, jos sulla on audiosisääntulo laitteessa, ja vaikuttais, että se vaan kompensoi tota latenssia audioraidoille, ei midiraidoille. Kuten sanoin jo aiemmin, niin voihan tota käsineen säätää tota tracklatenssia miinusmerkkiseks, mutta jos joutuu vaihtaa bufferikokoa, niin homma menee pipariks. Muutenkin pelleilyä, että latenssia ei automaattisesti kompensoida.

Enkä itse luottais muutenkaan plugarirajapintaan tossa hommassa, kun se matsku menee asioajurin kautta, joka on daw:n käytössä. Vastaavia systeemejä on esim. e-mulla (rautaeffuille) ja se ei ainakaan toimi, tai toimi vissiin jonkun cubase sx 1:n kanssa, mutta ei sen jälkeen, sen takia kun hostisoftassa muuttuu joku, niin noi purkkaviritelmät tuppaa menemään rikki.

Meneepä vahvasti ot:ks.

K.
Aki
01.04.2010 17:51:57

ReaInsert on tällä hetkellä ilmeisen buginen jos käyttää useampaa kuin yhtä instanssia. Toivottavasti siihen on tulossa parannus.

CPU: Muutenkin pelleilyä, että latenssia ei automaattisesti kompensoida.

Softa ei voi tietää muun kaluston latenssia, sen takia sitä "ping"-nappia pitää painaa manuaalisesti. Ja koska jotkut synasoundit syttyy hitaammin kuin toiset, pingiä ei voi mitata midi-audio -laitteesta. Jos midi lähetettäisiin synalle ennen kuin toisto on siinä kohdassa, menisi kyseisen kanavan Pre-FX lähtöreititykset sekaisin. Se että latenssi korjataan plugarin ilmoittamana delay-arvona on mielestäni paras ratkaisu.

Enkä itse luottais muutenkaan plugarirajapintaan tossa hommassa, kun se matsku menee asioajurin kautta, joka on daw:n käytössä.

En tiedä miten ReaInsert on toteutettu, mutta koska ReaInsert on Reaperin valmistajan tekemä plugari, luulisin että heillä on mahdollisuus saada se toimimaan hyvin.

Miten tämä hoituu Toolsissa, tietääkö kukaan?
JPQ
01.04.2010 18:00:10

Aki: ReaInsert on tällä hetkellä ilmeisen buginen jos käyttää useampaa kuin yhtä instanssia. Toivottavasti siihen on tulossa parannus.

Softa ei voi tietää muun kaluston latenssia, sen takia sitä "ping"-nappia pitää painaa manuaalisesti. Ja koska jotkut synasoundit syttyy hitaammin kuin toiset, pingiä ei voi mitata midi-audio -laitteesta. Jos midi lähetettäisiin synalle ennen kuin toisto on siinä kohdassa, menisi kyseisen kanavan Pre-FX lähtöreititykset sekaisin. Se että latenssi korjataan plugarin ilmoittamana delay-arvona on mielestäni paras ratkaisu.

En tiedä miten ReaInsert on toteutettu, mutta koska ReaInsert on Reaperin valmistajan tekemä plugari, luulisin että heillä on mahdollisuus saada se toimimaan hyvin.

Miten tämä hoituu Toolsissa, tietääkö kukaan?

lisäksi ei synatkaan edes reagoi täysin samaan aikaan olen kokeeksi joskus saman bassorumpuraidan vetänyt synalla oliko 4 raidalle päällekkäin loppu soundi oli joka basarin isku oli erilainen ja vain yhden raidan kanssa samanlainen. eli synillekin on reagointi aika vielä tuohon lisäksi. jopa joskus soittaessa tuntuu että osa synistä reagoi nopeammin midi ohjaukseen kuin toiset.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)