cubasisti 02.08.2005 17:04:23 | |
---|
Kyllä se on Steinbergiltakin pois. Nyt kun SX3/Nuendo3 tuli, niin sen suojauksiin laitettiin kertaluokkaa enemmän paukkuja kuin aiempiin versioihin, ja se näkyi Steinbergin kannattavuudessa heti! Näin kertoi Cubase.net-foorumilla eräs, joka omistaa firman osakkeita ja saa siis "sisäpiiristä" tiedotteita. SX3:n ensimmäisen kunnollisen kräkin saapumiseen kesti ilmeisesti puoli vuotta, ja siitäkään ei ole ihan täysiä takeita, että se toimii (kuulemma, en ole itse nähnyt). Ja nyt on tulossa uusi versio 3.1, jossa on erittäin paljon parannuksia - mitäs luulette, jaksaako kyseinen kräkkeri nähdä samaa vaivaa enää uudestaan. Monta kuukautta äärimmäisen tylsää ja vaivalloista työtä, josta ei saa edes palkkaa. Ehkä joku venäläinen tai kiinalainen piraattimafia voisi pari taalaa maksaa kräkkäämisestä, mutta enpä usko sitäkään. Eikä niitä kiinnosta, toimiiko se oikeasti vai ei. Mutta ei se 15-v jannu kylläkään tarvitse juuri sitä uusinta versiota uusimmasta ohjelmasta uusimmilla hilavitkuttimilla, kun ei niitä käytännössä tarvitse isot studiotkaan (vaikka markkinamiehet ehkä niin väittävätkin). Aika hienoa musiikkia saa tehtyä maailman yksinkertaisimmalla moniraiturilla (Beatlesin Sgt.Peppers tehtiin 4-raitaisella nauhurilla), kunhan on musiikin tekemisen perusteet hanskassa. Ja jos ei ole, niin ei siihen auta ProTools eikä Nuendo. Mihin siis 15-v jannu tarvitsee Wavesin plugareita? Siis ihan oikeasti. En usko, että edes "opetteluun", koska ihan samat säädöt ja toimintaperiaate löytyy ilmaisista plugareista (Kjaerhus, Digitalfishphones, jne.). Äänenlaadullisiin eroihinkaan ei voi vedota, koska 15-v jannu ei siitä tajua hevon humppaa olemattomalla laitteistollaan ja kokemuksellaan. Tai ehkä siinä opetellaan ison maailman ajattelutapaa: on oltava Waves, kun se on kuulemma hyvä. Lehdessäkin niitä kehuttiin, ja ison studion kuuluisa Petteri Gurukin käyttää niitä kuulemma. |
sami_sumea 02.08.2005 18:42:21 (muokattu 02.08.2005 18:58:38) | |
---|
Harjoittelukäyttöön saa warettaa? No ei. Ai miksikö? Kenelle siitä on haittaa? No ohjelmien tekijöille. Joo, on kyllä totta että vaihtoehtoisten, halvempien ohjelmien tekijät kärsivät warettamisesta kun kaikki hommaavat kuitenkin parhaat romut jota löytyy p2p-verkosta. Anyway, ainakin mulle on käynyt niin, että olen joskus aloitellut Cubasen wareversiolla ja kräkätyillä NI:n plugareilla, ja nyt mulla on ostettuna molemmilta firmoilta lisenssit em. softiin - mitä ei varmasti olisi tapahtunut jos en olisi opetellut piraattiversioilla noiden käyttöä. Samalla tavalla olen siirtynyt piraatti-Fruityloopsista (jostain versiosta 2.5) ensin halvimpaan mahdolliseen lailliseen versioon, ja nyt mulla on FL Studio producer edition + läjä Fruityn tekijöiden muita plugareita laillisina versioina. Wavesien kanssa mulle kävi myös samoin. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
sami_sumea 02.08.2005 19:00:28 | |
---|
Aika hienoa musiikkia saa tehtyä maailman yksinkertaisimmalla moniraiturilla (Beatlesin Sgt.Peppers tehtiin 4-raitaisella nauhurilla), kunhan on musiikin tekemisen perusteet hanskassa. Ja jos ei ole, niin ei siihen auta ProTools eikä Nuendo. Jep, tuo on kyllä niin totta kuin vain voi olla. :) Pro on pro vaikka tekisi suoraan heksaeditorilla wav-filettä :) ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
Notefix 02.08.2005 19:28:20 (muokattu 02.08.2005 21:32:09) | |
---|
Mutta ei se 15-v jannu kylläkään tarvitse juuri sitä uusinta versiota uusimmasta ohjelmasta uusimmilla hilavitkuttimilla, Toi on mun mielestä tärkeä pointti...itseasiassa toi "huipulta alottaminen" on mun mielestä lähinnä haitallista. Yleensä oppiminen alkaa aika pienestä ja aika simppeleillä kamoilla oppii ottamaan enemmän irti siitä mitä on. Ja oppii kuuntelemaan juttuja ja tekemään perusjutusta toimivaa, kun ei ole heti tuhansia mahdollisuuksia ruveta mulkkaamaan. Mun mielestä jo siihen että oppii äänittämään stereoparilla akustisesti toimivaa matskua on pitkä tie. Se, että joku pentu omistaa ja oppii käyttämään softia ja plugeja on vielä aika helvetin kaukana musiikin tekemisestä. Ja monille syntyy harhaluulo osaamisesta siitä. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
KaljaMaha 02.08.2005 20:49:20 | |
---|
Mun mielestä jo siihen että oppii äänittämään stereoparilla akustisesti toimivaa matskua on pitkä tie. Se, että joku pentu omistaa ja opii käyttämään softia ja plugeja on vielä aika helvetin kaukana musiikin tekemisestä. Ja monille syntyy harhaluulo osaamisesta siitä. Jep. Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks. |
dewil 03.08.2005 14:46:18 | |
---|
Kyl mun mielestäni ohjelmistotaloille on pitkällä tähtäimellä enempi hyötyä kuin haittaa piraateista. Meidän pajalla tehtiin ens alkuun hommia alkuperäisellä cubasella, josta vaihettiin logikin kräkkiin ja järjettömään määrään plugareita. Joitain käytettiin, jotain ei koskaan, joihinkin jäi pahasti koukkuun. Nyt kun ikää, ammattimaisuutta ja vähän rahaakin on karttunut, on noista kaikista "testatuista" tullut hommattua nativet, logickit ja wavesit ihan oikeesti ja näin tulee luultavasti olemaan hamaan tulevaisuuteen. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
askomiko 05.08.2005 18:35:14 | |
---|
Pro on pro vaikka tekisi suoraan heksaeditorilla wav-filettä :) ... Tuota tuumailtiin joskus. :) Olisi ainakin ilmaisunvapaus. Odotan että joku tuo markkinoille FireWire-liittymän suoraan päähän kytkettäväksi. Sieltä sitten kuvat, elokuvat ja musiikit suoraan jakoon. :) |