Aihe: Ardour ja VST - toimii!
1 2 3
jusak
01.01.2006 00:25:37
Mikäli oikein ymmärsin niin GTK+ ja JACK Audio Connection Kit puuttuvat tai eivät löydy.

Voivoi, kuulostaa hankalalta näin aloittelevalle käyttäjälle. Ihmettelinkin tuota jackia, kun onhan se asennettu vai onko tuo Kit sitten asia erikseen. Ihme kun mistään ei tunnu löytyvän ohjeita juuri CCRMA:n paketin saamiseksi VST kuntoon.

GTK:sta ei tietoa, pitää ruveta selvittelemään.
Risk
01.01.2006 01:02:46
Kyllä nuo mun mielestä pitäis fc3+ccrma -paketista löytyä... Kai suoritit ./configure-taikatempun?
wrshredder
01.01.2006 01:47:41 (muokattu 01.01.2006 01:54:50)
Voivoi, kuulostaa hankalalta näin aloittelevalle käyttäjälle. Ihmettelinkin tuota jackia, kun onhan se asennettu vai onko tuo Kit sitten asia erikseen. Ihme kun mistään ei tunnu löytyvän ohjeita juuri CCRMA:n paketin saamiseksi VST kuntoon.

GTK:sta ei tietoa, pitää ruveta selvittelemään.

kummatkin pitäisi löytyä paketteina.. sulla on Fedora.. elikkäs jotain tällästä komentoriville:

su -c 'yum install gtk+-2.0 jack

tahi voit kattoa ,onko ne jo asennettu, jack pitäs kyllä ilmestyä jonnekki mltmedia valikkoon jos on koneella:

su -c 'yum list jack
su -c 'yum list gtk
Romantikkoitkijät#23 ÄÄÄIISKÄÄÄÄ!! Sellisti pakotti poistaan allekirjotuksen,,, ÄIssKäÄäääÄ!!
jusak
01.01.2006 15:24:32
Kyllä nuo mun mielestä pitäis fc3+ccrma -paketista löytyä... Kai suoritit ./configure-taikatempun?

Mihin tuo ./configure kirjoitetaan? xfst:n hakemistossa?
Risk
01.01.2006 15:31:14
Mihin tuo ./configure kirjoitetaan? xfst:n hakemistossa?

Jeps... Eli ensin "./configure", sitten "make" ja "make install".
jusak
01.01.2006 16:05:03
Jeps... Eli ensin "./configure", sitten "make" ja "make install".

Ei tapahdu mitään jos kirjoittaa tuon ./configure. Tässä xfst:n asennusohjeesta:

1) Download Steinberg's VST Audio Plug-Ins SDK. At the time of writing
this is available at

http://www.steinberg.de/Steinberg/Developers8b99.html

but it's been known to move about in the past. You need to agree to
Steinberg's non-free licensing terms - that's how it is, sorry.

2) Unzip the SDK into xfst's root directory.

3) Type 'make'. If everything works correctly this should create an
executable file called 'xfst'.

4) To run your vst plugins:

./xfst /path/to/someplugin.dll

and set up the inputs and outputs, eg. using qjackctl's
'Connections' window.

Eli make pelkästään kaiketi riittäisi.
jorma_r
01.01.2006 22:55:57 (muokattu 01.01.2006 22:57:00)
Ei tapahdu mitään jos kirjoittaa tuon ./configure. Tässä xfst:n asennusohjeesta

Ei tapahdu, kun hakemistossa ei ole "configure" -nimistä skriptiä (kuten useimmiten on.)

Pelkkä make siis riittää kääntämiseen.

Itse Jack ei todennäköisesti puutu vaan sen -devel kirjasto. Useimmista softista nimittäin on tarjolla paitsi itse toimiva sovellus myös sen kehityksessä käytetty kirjasto jota ei kuitenkaan tarvita sovelluksen käyttämiseen sinänsä.

Nyt kun olet itse kääntämässä xfst:ta sinulla täytyy olla nämä "kehityskirjastot" myös paikallaan.

Onneksi niiden lisääminen käy käden käänteessä. Useimmiten kehityskirjaston nimi no sama kuin varsinaisen softan tuolla -devel -loppukaneetilla höystettynä. Sanot vain apt-get install jack-audio-connection-kit-devel niin jackin kehityskirjasto asettuu paikalleen. Tarvitset varmaankin vielä pari muuta - ainakin wine-develin ja kenties tuon g++-develin.

Toimi siis näin:
-Sanoi make
-Katso mikä puuttui ja asenna se aptilla
-Sano make clean (siivoaa edellisellä makella syntyneet roskat pois)
-Sano uudelleen make
-Jos ei mennyt läpi, palaa alkuun, jos meni, hae jääkaapista olut ja taputa itseäsi olalle

EDIT: Niin - muista poistaa VST SDK - zippipaketti xfst-0-5 kansiosta ennen kuin sanot make. Älä kuitenkaan poista sinä nk. kokonaan. Nimim. tuli tehtyä.
wrshredder
02.01.2006 01:11:36
eks develp.. pakettien loppu oo -dev :D
ainaki mulla o.
Romantikkoitkijät#23 Describe yourself: fat kid. i play saxophone in a black metal band called "Eat My Shit"
kuriken
02.01.2006 01:52:15
ainaki mulla o.

näinhän se o
:o)
Jos vain olisi aikaa...........,..
jorma_r
02.01.2006 12:06:48
ainaki mulla o.

Fedorassa se on useimmiten -devel.
jusak
02.01.2006 20:03:19
Toimi siis näin:
-Sanoi make
-Katso mikä puuttui ja asenna se aptilla
-Sano make clean (siivoaa edellisellä makella syntyneet roskat pois)
-Sano uudelleen make
-Jos ei mennyt läpi, palaa alkuun, jos meni, hae jääkaapista olut ja taputa itseäsi olalle

Onnistuin nyt tuossa, tosin tekstiä tuli nyt monta kymmentä riviä ja lukuisia warning-kohtia. Mutta kokeilin jo yhdellä plugarilla, että sillä ainakin toimi. Mutta pitäisikö olla huolissaan, kun tuli huomautuksia paljon? (Ei tosin erroreita tällä kertaa)
SaBer
02.01.2006 20:28:07 (muokattu 02.01.2006 20:28:15)

Onnistuin nyt tuossa, tosin tekstiä tuli nyt monta kymmentä riviä ja lukuisia warning-kohtia. Mutta kokeilin jo yhdellä plugarilla, että sillä ainakin toimi. Mutta pitäisikö olla huolissaan, kun tuli huomautuksia paljon? (Ei tosin erroreita tällä kertaa)

Ei tarvitse olla huolissaan, jos toimii.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
jorma_r
02.01.2006 20:53:11
Ei tarvitse olla huolissaan, jos toimii.

Tolkun tekstiä. Samat warningit tuo mullakin heitteli mutta toimii hienosti - kun versio on 0.jotain ei koodi välttämättä ole vielä kovin siistiä... :)
jusak
04.01.2006 21:29:09
Xfst:n kautta efektit eivät siis näy enää ardourin efektivalikkossa vaan pyörivät "itsekseen" - ikään kuin perinteisinä ulkoisina efektipurkkeina. Ardourissa ne sitten vain kytketään insertteinä halutuille raidoille.

Niitä on siis hiukan hankalampi käyttää mutta toisaalta asennus on helpompaa.

Tuota, eikö tuolla tavalla saa kuin yhden plugarin kerrallaan käyttöön (ja vain yksillä säädöillä)? Tämähän on aikas huono homma sitten miksausta ajatellen...
jorma_r
05.01.2006 07:36:05
Tuota, eikö tuolla tavalla saa kuin yhden plugarin kerrallaan käyttöön (ja vain yksillä säädöillä)? Tämähän on aikas huono homma sitten miksausta ajatellen...

Yhden per xfst instanssi. Voit toki käyttää niin montaa plugaria yhtä aikaa kuin kone jaksaa pyörittää mutta ne pitää sitten käynnistellä erikseen. Lisäksi parametrien automaatio ei ( ainakaan vielä / tietääkseni ) toimi.

Pikkuisen konstikasta siis useamman plugarin kanssa mutta toimii.
jusak
05.01.2006 10:06:24
Voit toki käyttää niin montaa plugaria yhtä aikaa kuin kone jaksaa pyörittää mutta ne pitää sitten käynnistellä erikseen.

Ainakin minulla Ardour kaatui, kun käynnistin toisen saman plugarin. (Ensin plugarit käyntiin ja sitten Ardour päälle.)

Onko tuo Denzon ohje vielä ajankohtainen, jos koittasin asentaa niillä ohjeilla? Mukavuussyistä olisi kivempi käyttää ihan perinteistä tapaa, kuin pelata näiden sendien kanssa.
jorma_r
05.01.2006 10:18:34
Ainakin minulla Ardour kaatui, kun käynnistin toisen saman plugarin. (Ensin plugarit käyntiin ja sitten Ardour päälle.)

Toimivatko plugarit kahdestaan ilman ardouria? Omasta vanhasta koneestani (Celeron 700) loppuu vääntö kahden plugarin kohdalla joten en voi itse kokeilla.

Ja mihin se Ardour kaatuu? Kertoiko se mitään?

En ole myöskään kokeillut kahta samaa plugaria kerrallaan - sekin voi olla ettei xfst vielä hanskaa sitä järkevästi.

Periaatteessa tuon Denzon kuvaaman fst-konstin pitäisi vielä toimia. Sitä tuskin tuetaan Ardour 2.0:ssa jota sedät vääntävät parhaillaan joten itse olen ajatellut pärjäillä xfst:lla.
jusak
05.01.2006 13:31:47 (muokattu 05.01.2006 13:34:31)
Toimivatko plugarit kahdestaan ilman ardouria?
Ja mihin se Ardour kaatuu? Kertoiko se mitään?

Aiempi kirjoitukseni oli epäselvä, eli siis Ardour kaatui ilman varoitusta, kun laitoin kahdelle raidalle _saman sendin_ (Yksi plugari auki). Eli samoilla säädöillä kahteen eri raitaan. (Kirjoitin siis puuta heinää....)

Ja xfst ei anna tosiaan aukaista kahta samaa plugaria kerrallaan :(. Tosin kokeilin vasta digitalfishphonesin kompuralla ja voxengon eq:lla. (Molemmista kaksi plugaria siis, kummastakin vain yksi aukesi.)

Periaatteessa tuon Denzon kuvaaman fst-konstin pitäisi vielä toimia. Sitä tuskin tuetaan Ardour 2.0:ssa jota sedät vääntävät parhaillaan joten itse olen ajatellut pärjäillä xfst:lla.

Aivan, tuo 2.0 taitaa tulla "hetkenä minä hyvänsä", näin olin lukevinani jostain keskustelupalstalta.
jorma_r
05.01.2006 17:22:07 (muokattu 05.01.2006 17:24:34)
Ja xfst ei anna tosiaan aukaista kahta samaa plugaria kerrallaan :(. Tosin kokeilin vasta digitalfishphonesin kompuralla ja voxengon eq:lla. (Molemmista kaksi plugaria siis, kummastakin vain yksi aukesi.)

Veikkaan että tämä johtuu siitä, että xfst antaa kullekin pluginille ilmeisesti .dll filen nimen jack client nimeksi ja sekoilee, jos saman nimisiä on kaksi. Softa on tosiaan 0.jotain.

Konstit on toki monet. Kokeilepa tätä:
-Mene kansioon jossa on haluamasi plugari (esim. compressor.dll)
-Sano: ln -s compressor.dll compressor2.dll

Toisin sanoen teet linkin tuohon compressoriin uudella nimellä. Sitten ajat xfst:n erikseen compressor.dll:lle ja compressor2.dll:lle. Toimii ainakin mulla eikä mene edes levytilaa juuri hukkaan. :)

EDIT: Sain viritettyä tätä vanhaa konetta niin, että se jaksaa juuri ja juuri pyörittää kahta plugaria matalalla latenssilla. Sen tietää sitten mihin ensi yö menee. :) Tuleeko American Woman -soundi jos laittaa kaksi vahvistinmallinnusta peräkkäin... Ja mitä jos tai entäs... LADSPA -plugit on jo koluttu - nyt sitten kitarapuolen VST:iden kimppuun...

Aivan, tuo 2.0 taitaa tulla "hetkenä minä hyvänsä", näin olin lukevinani jostain keskustelupalstalta.

Ei välttämättä kannata pidätellä hengitystä (vaikka homma selvästi eteneekin rivakasti.) Ardour oli versiossa 0.9 jotain kun aloin käyttää sitä joskus kesällä 2003 ja 1.0:n piti tulla "parin kuukauden päästä." :)
jusak
05.01.2006 18:52:55
Konstit on toki monet. Kokeilepa tätä:
-Mene kansioon jossa on haluamasi plugari (esim. compressor.dll)
-Sano: ln -s compressor.dll compressor2.dll

Itsekseni mietin että tarttis varmaan tehdä plugarista parikymmentä kopioita eri nimellä, mutta parempi ratkaisuhan tuo on.. :)

LADSPA -plugit on jo koluttu.

Oon ite jonkin verran kattellu noita, en ole vielä oikein mieleisiä löytäny miltään alueelta. Mutta ei se mitään jos nyt saisi suosikki VST:t toimimaan. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)