Aihe: AMD Athlon 64 vs Pentium IV.
1 2
simppu
08.03.2005 18:13:35

.. ja jatkan vielä kysymällä, mikä merkitys näillä kantavalinnoilla (Socket 939, 775, tms) oikeasti on. Itse tulen varmaan hankkimaan AMD64 lähiaikoina, mutta emon pitäisi olla sellainen pienikokoisempaan koteloon sopiva. V-kaupan haulla kasaillessa meinaa mennä komponentit sekaisin!
kamina
08.03.2005 20:58:54
Socket 939 on nyt ainut järkevä kanta A64 alustalle. 754'lle ei julkaista vastaisuudessa muuta kuin budjetti (sempron) sekä mobiili prossuja (jotka voivat kyllä olla hyviäkin jos emo vain tukee).

Intel puolella ei ole niin väliä, suorituskyky ei ainakaan muutu juurikaan. 775 kantaiset emot kuitenkin sisältävät siistejäkin ominaisuuksia kuten NCQ joka nopeuttaa vähän sitä tukevien kiintolevyjen toimintaa (myös nforce4 tukee tuota).
Pallopää
08.03.2005 21:56:28
Onko kellään kokemuksia nforce4 emolevyistä?Paljon on netissä ollut juttua että olisivat paskoja audiokäytössä.
sami_sumea
08.03.2005 22:15:02 (muokattu 08.03.2005 22:19:04)

Onko kellään kokemuksia nforce4 emolevyistä?Paljon on netissä ollut juttua että olisivat paskoja audiokäytössä.

Huh? Missä noita on haukuttu? Vaikea uskoa että nuo olisivat huonoja - NForcet kun yleisesti ovat olleet sekä tehokkaita että toimivia.

Laitoin ekat softat koneeseeni tänään, valitettavasti en ehtinyt vielä kytkeä mun uutta RME:tä mihinkään äänentoistolaitteistoon, mutta alustavasti kone näyttäis tomivan hemmetin hyvin, pienelläkin latencyllä (1.5ms), ja uus powercorekin toimii OK.

Alustavasti, FLStudiolla testattuna tossa koneessa on n. 2x enemmän tehoa kuin mun vanhassa Athlon XP 2100+:ssa, ja powercoren dsp:lle siirto tuntuu vievän selvästi vähemmän tehoa kuin vanhassa koneessa.

Huomenna kokeilen toimiiko äänet röpisemättä isommilla CPU-loadeilla, kunhan saan ADA8000:n kiinni tohon korttiin ettei tarvitse katsoa pelkkää mittareiden heilumista :)

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
sami_sumea
09.03.2005 19:01:35 (muokattu 09.03.2005 19:07:33)

Huomenna kokeilen toimiiko äänet röpisemättä isommilla CPU-loadeilla, kunhan saan ADA8000:n kiinni tohon korttiin ettei tarvitse katsoa pelkkää mittareiden heilumista :)

Itse itseäni lainaten.. Nyt tuli sitten tuokin testattua:

Latailin FLStudio 5.0.2:n newstuff-projektiin (Mr.Specialin "aren't you clever" -> pirun hyvä biisi muuten) kokeeksi eri asio-bufferisettingseillä Fruityn omia kaikuplugareita.

64 samplen buffereilla (1.5ms latencyllä) kaikuja sai latailla n. 50% cpu-loadeihin asti ennenkuin röpinä alkoi valikkoja selaillessa (~40 reverbiä soivan projektin lisäksi).

Kun nosti samplebufferin 256 sampleen (6ms) sain ladattua projektiin about 70+ reverbiplugaria, cpu-loadi pyöri >90% paikkeilla, eikä äänikortti alkanut takkuilla vaikka availi valikoita ja siirteli / zoomaili ikkunoita yms.

2048 samplen bufferilla (20ms) sain vedettyä CPUn käytännössä nastaan asti eikä audio naksahtanut kertaakaan, mutta kone alkoi hyydyttää niin pahasti etten jaksanut leikkiä enempää.

Vertailun vuoksi kokeilin ladata samaan projektiin mun 1.4ghz Pentium-M-läppärillä kaikuja, sain pyörimään niitä tasan 40 ennenkuin kone jumitti (384 samplen bufferilla, asio4all-driverillä).

Anyway, toi testi kertonee jotain RME:n drivereiden laadusta. Esmes M-audiolla meidän studiokoneella on miksatessa pakko pitää kohtalaisen isoja buffereita jos mielii ajella >70% cpu-loadeja ilman röpinää.

Summa summarum: Athlon64 3500+ 939-socketilla, 1gb ddr400-muistia (dual), VIA KT880-piirisarjalla (Asus A8V deluxe), RME 9636 ja powercore, siinä mun suosittelema setti. Käyttikseksi Windows 2000 sp4 ja turhat servicet pois päältä, kaikki turhat romut irti (kyllä, myös netti) ja voila! Hyvin vääntää :)

Ihmetyksen aihe on toi mun läppäri Asio4all-driverillä - kone menee ennemmin kokonaan kyykkyyn (ikkunat hyytyy paikoilleen) ennenkuin audio napsahtaa kertaakaan, vaikka bufferikoko olis 64 samplea(!). Käyttiksenä windows XP jossa käynnissä koko ajan jotain 40 prosessia ja ziljoona lisälaitetta kytkettynä. En oo nähnyt millään vehkeellä vastaavaa. Ei paha ilmaisilla drivereillä sisäisellä äänikortilla :-)

...
HK
09.03.2005 23:46:43
Summa summarum: Athlon64 3500+ 939-socketilla, 1gb ddr400-muistia (dual), VIA KT880-piirisarjalla (Asus A8V deluxe), RME 9636 ja powercore, siinä mun suosittelema setti. Käyttikseksi Windows 2000 sp4 ja turhat servicet pois päältä, kaikki turhat romut irti (kyllä, myös netti) ja voila! Hyvin vääntää :)

Omassa Asus A8V deluxessa on kyllä ainakin vian K8T800pro piirisarja.
Peltikorva puupäässä.
sami_sumea
10.03.2005 13:54:41

Omassa Asus A8V deluxessa on kyllä ainakin vian K8T800pro piirisarja.

Tzori, siis K8T800pro, nimenomaan eikä KT880 :)

Mutta anyway..

...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)