Aihe: AMD vai INTEL?
1 2
noir
08.10.2003 17:36:52
Noihin toimimattomuusongelmiin sanon sen, yleisesti PC-maailman kylmää totuutta paljastaen:

Kahden täysin toimivan laitteen osia sattumanvaraisesti vaihtamalla keskenään, voi saada aikaan kaksi toimimatonta laitetta.

Milloinkaan ei ole varmaa, mikä toimii minkäkin kanssa. Noiden halvempien tuotteiden kohdalla on usein jätetty esim. testaus väliin, jolloin laite voi olla täysi susi. Tämäkään ei silti tarkoita, että toimiessaan halpis olisi välttämättä samaa tasoa, kuin hinnakkaampi tuote.

Eli, PC-osien yhteensopivuusongelmat ovat täysin ihmismielen tavoittamattomissa. Kunnon komponentit toimivat kunnon komponenttien kanssa enimmäkseen hyvin.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
G-Zus
10.10.2003 20:40:53
Ihan kivat sulle että skulaa, mutta meikäläinen on
kuullut niin paljon pahoja juttuja VIA:n piirisarjoista (etenkin vanhemmista)
että suhtaudun vieläkin varauksellisesti emoon via:lla.
toki uudet KT400 ja KT600 varmaan on ihan ok, mutta varma
on varmaa ja niinpä itse valitsisinkin nforce 2 :sen!

Minäkin olen kuullut että hevosmiehet tuossa viime vuosisadan alkupuolella eivät tykänneet yhtään automobiileista. Niissä on kuulemma kaikenlaisia vikoja ja muutenkin ovat arveluttavia vekotuksia... Taidankin mennä myymään oman rotiskoni hetimiten ja ostan ponin :-)

Ja sitten vakavasti: kyllä ne VIAt on toimineet jo viimeistään KT266:ta lähtien. Niitä ongelmia oli vain joidenkin 133-sarjan lankkujen kanssa mutta se on jo muinaista historiaa.
qfleax
11.10.2003 14:14:49 (muokattu 11.10.2003 14:15:35)
Nämä tiedot VIAn piirisarjojen sopimattomuudesta musakäyttöön juontaa juurensa siltä ajalta kun vuosiluku vielä alkoi ykkösellä. Joillain tuo tiedon päivittymistahti on vain hiukan verkkaisempi kuin muilla ja siksi tämä vanha uskomus elää vielä tiukassa.

Ja siitä että VIA teki aivan paskoja VIAllisia AMD-emolevysarjoja - ja roimasti - edelliselle prosessorisukupolvelle. Ja maine on IMHO _täysin_ ansaittua, kun sellaista skeidaa kehtaa markkinoille syöttää.
WanhaWetäjä
11.10.2003 16:18:43

Aika mielipide kysymys toi on varmaan enemmänkin. Mutta ostit minkä hyvänsä niin vältä Via-piirisarjan emolevyjä. Niistä ei kuulemma ole muuta kuin harmia.(tarkoitan nimenomaan musanteossa)

Itse ostin koneen vajaat vuosi sitten...jostain syystä kukaan ei suositellut AMD:ta joten päädyin Intel Pentium neloseen...tosta Via-piirisarjasta kyllä yks kaveri onneksi tiesi varoittaa,itseasiassa liike josta koneen ostin tarjosi ensin sitä...mutta ne ei tienneet muutenkaan mitään PC/musakäytössä-osastoista,mikä oli kyllä lähes joka liikkeen ongelma Tampereella...

Onneksi oli asiantuntevia muusikkotuttaja,jotka jeesasivat,ite kun olin ihan ummikko;-)
Einari
11.10.2003 18:34:44
Intel on parempi koska se tukee Hyper threadingiä ja osaa hoitaa monia tehtäviä nopeammin samaan aikaan eli ehdottomasti parempi muusiikin editointiin. Hinnassa kyllä hieman kalliimpi
Mazah
11.10.2003 19:02:31

Kuinka paljon se keskusmuisti oikeasti vaikuttaa moniraita äänityksessä/mixauksessa? Oon tässä kaverin neuvosta hommaamassa lisää... mulla on 1,5G Intel prossu. Riittääkö moniraita äänityksessä kuinka pitkälle?
Mutta minä olen Kissanainen?
Einari
11.10.2003 19:34:15
Kuinka paljon se keskusmuisti oikeasti vaikuttaa moniraita äänityksessä/mixauksessa? Oon tässä kaverin neuvosta hommaamassa lisää... mulla on 1,5G Intel prossu. Riittääkö moniraita äänityksessä kuinka pitkälle?

Riittä hemmetin pitkällä. Ite oon nauhotellu aikonani 450 mhz penalla ja hyvin pelitti.
Einari
11.10.2003 19:34:25 (muokattu 11.10.2003 19:35:23)
vittu ku tää selain sekoilee
Ukko
12.10.2003 11:46:37

Intel on parempi

Lada on kyllä parempi kuin Skoda koska se on valkoinen.
Mazah
12.10.2003 15:36:36

Riittä hemmetin pitkällä. Ite oon nauhotellu aikonani 450 mhz penalla ja hyvin pelitti.

Riittääkö varmasti, jos vedän N-trackiin kerralla 16 kanavaa sisään? Entäs se muisti homma?
Mutta minä olen Kissanainen?
midimake
12.10.2003 15:40:20 (muokattu 12.10.2003 15:41:27)
Intel on parempi koska se tukee Hyper threadingiä ja osaa hoitaa monia tehtäviä nopeammin samaan aikaan eli ehdottomasti parempi muusiikin editointiin. Hinnassa kyllä hieman kalliimpi

No joo, nää on taas näitä katteetomia heittoja jotka
esitetään ns. totuuksina ilman mitään varsinaista pohjaa.
Intel on hyvä vaihtoehto mutta onko se parempi onkin toinen
juttu? Nopeampi se ainakaan ole. Esim. liukulukulaskennassa AMD on parempi. Tsekatkaa tämä
ja eritysiseti kohdasta results
http://www.fivetowers.moar.net/cubasetest.shtml .
Hyperthreadingista ei todistettavasti ole ainakaan tähän
mennessä ole ollut suurtakaan iloa audiosovellutuksissa
(cubase sx2, nuendo 2 ja Sonar 3 tukevat Hyperthreadingia,
tilanne saattaa vähän muuttua). Vielä hinnoista...
Mikromajassa XP2400+ näyttää olevan 82 eur ja Intel
P4 2,4 Ghz 182 eur. Selkeä ero? Neuvoisin sijoittamaan
säästyneen satkun vaikka parempaan äänikorttiin tai
skopeihin! Ai niin... ja kumpihan prossu on nopeampi??!!
Heheh.

Ja vielä VIA:n piirisarjoista/emolevyistä. Tietokoneen kasaaminen on sen verran kimuranttia puuhaa että
itse ainakin pyrin minimoimaan riskit. Mutta kokeilkaa
toki itse, todennäkoisesti toimii varmaan ihan Ok, mutta
varmuuden vuoksi kannattaa tsekata palautusoikeudet jos
ongelmia mahd. ilmenee! Ja hyvänä neuvona lopuksi:
Kannattaa ehkä valita ensin äänikortti ja ottaa sitten selvää
mitkä emolevyt ovat kyseiselle kortille hyviä vaihtoehtoja,
ja mistä emoista on taas ollut ongelmia!!!

Eli tehkää taustatyöt kunnolla ettei tarvii katua!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)