Aihe: Mikä nettiyhteys minulle?
1 2
pwallin
15.04.2003 11:14:31

Viimeksi muistaisin lukeneeni, että Turussa on yhdessä kerrostalossa tuollainen yhteys rakennettuna..
Kaupallisesti siis, tarkoitan. Testiyhteyksiähän on ilmeisesti ollut siellätäällä muutamia.

Avovaimolle (työskentelen itse eri kaupungissa) on viime viikolla asennettu tuo datasähkön liittymä ja vilkkaasti sujuu kuulemma. Nopeus pitäisi jopa parantua aikaa myöten, mutta riittävä jo nykyisinkin kotikäyttöön ainakin. Ongelmia ei vielä viikon aikana ole itse liittymästä aiheutunut vaikka esim. Japanissa tekniikka on kielletty sen mahdollisesti aiheuttaman häiriön takia muihin yhteyksiin kuten radioon ym.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
sormunen
15.04.2003 12:55:30

Avovaimolle (työskentelen itse eri kaupungissa) on viime viikolla asennettu tuo datasähkön liittymä ja vilkkaasti sujuu kuulemma.

Itsekin odottelen mielenkiinnolla kokeilujen tuloksia, sillä kokeiluasteellahan koko hoito vielä on. Mutta ei sekään IHAN yleispätevä ratkaisu tuu oleen. Ajatelkaapa esimerkiksi kriisiolosuhteita, missä sähköt menee ensimmäiseksi ja tietoliikenteen pitäisi pelata koko ajan.

Mutta kyllä laajakaista joka kotiin olisi oikeanlaista investointia. Pitäisi unohtaa toi höpötys digiteeveen internet-mahdollisuuksista, kun ei niitä ole ja kun oikeasti telkkari ja internet kilpailevat keskenään.

Itsellä mulla on HTV ja vaikka se on jaettu yhteys, on sen vakaus semmosta, että ei ole mitään valittamista...toistaiseksi.
krushing
15.04.2003 13:29:38

Ongelmia ei vielä viikon aikana ole itse liittymästä aiheutunut vaikka esim. Japanissa tekniikka on kielletty sen mahdollisesti aiheuttaman häiriön takia muihin yhteyksiin kuten radioon ym.

Jep, koko PLC (eli siis sähköyhteys) on kuulemma aika kehitysvaiheessa vielä kuitenkin, ja juuri tätä häiriötekijää pyritään eliminoimaan kuumeisesti. Nimenomaan radioyhteydet tästä kärsivät - käytännössä kaikki sähköjohdot joiden kautta dataa liikkuu ilmeisesti säteilevät enemmän tai vähemmän häiriötä joka suuntaan...

(enpäs sano enempää kun en tekniikasta mitään tiedä...)
Lähikauppias
15.04.2003 14:27:56

Mutta ei sekään IHAN yleispätevä ratkaisu tuu oleen. Ajatelkaapa esimerkiksi kriisiolosuhteita, missä sähköt menee ensimmäiseksi ja tietoliikenteen pitäisi pelata koko ajan.

Noh, yksityishenkilölle ainakaan ei tuosta juuri varmaan haittaa ole. Harvalla se tietokone saa virtaa jostain muualta kuin sähköverkosta.
-Q-
16.04.2003 10:20:14

Noh, yksityishenkilölle ainakaan ei tuosta juuri varmaan haittaa ole. Harvalla se tietokone saa virtaa jostain muualta kuin sähköverkosta.

Näinhän se on. Toisekseen, harvoin se sähköjen kadottaminen tehdään muuten, kuin voimala tuhoamalla. Eihän sen datan ole tarkoitus sinne asti sähköverkossa matkata kuitenkaan, vaan lähimmässä solmussa poimitaan "normaalin" dataliikenteen sekaan.
vassago
19.04.2003 11:09:19
No kyllä ADSL on hieno keksintö ja elisa tarjosi 66e kuukaudessa 512k sisään päin ja puolet vähemmän ulos. Nyt on home pna suomicommunications ja mega luvataan jos totuus nyt hieman toinen onkin, hinta 25e kuukaudessa.
Se joka vitsaa säästää, saa kaatumataudin(YUP)
KMT
19.04.2003 16:22:35

ADSL taitaa kyllä olla vähän liian kallis...
Mä olen vain tyhmä...
Cornflake
20.04.2003 20:19:14
-Q-:
Viimeksi muistaisin lukeneeni, että Turussa on yhdessä kerrostalossa tuollainen yhteys rakennettuna..

Jep, käsittääkseni Turkkusessa on joku avannut palvelun ja muutam kerrostalo kuuluu piiriin.

Asiasta on sadellut aika ristiriitaista tietoa, mutta käsittääkseni tämän kanssa on ollut ainakin joitain ongelmia, mm. häirinnyt radiota. Tiedä sitten, offtopiciksi menee:-)
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Cornflake
20.04.2003 20:24:08
KMT:
ADSL taitaa kyllä olla vähän liian kallis...

Niin, asiasta vielä: kuten tuossa jo tulikin osittain esille, joillekin riittää kun saa spostit luettua. Jos haluaa muutakin kuin spostien lukua ja vähäistä kevyttä selailua harrastaa on laajakaista kätsyin ratkaisu. Mielestäni.

Sinun pitää nyt punnita mitä haluat. Jos vähä riittää niin modeemi, jos haluat nopeutta ja 247 auki olevan yhteyden ilman lisämaksuja ota joku laajakaista (tässä ilmeisesti ADSL on ainoa vaihtoehto...). Tsekkaa ed. puhelinlaskusi ja vertaa paljonko on mennyt nettiselailuun massia ja vertaa summa ADSL:n kuukausimaksuun.

Yksinkertaista.
Cornflake
20.04.2003 20:32:39
Ai saakuta, täällähän olikin tuosta datasähköstä jo juttua, pitäisi lukea aina loppuun.

My bad.
reijoteppo
20.04.2003 20:50:05
KMT
20.04.2003 23:54:51

n.700mk oli 3 kuukauden puhelinlaskulasku, jotain 90 euroo oli netin osuus noin suurinpiirtein...

Ehkä tuo ADSL:n vetäminen tänne maksais kumminkin vähän
2,5km keskustaan, jossa ADSL...

Ehkä se kännykkäsysteemi olis ainakin toistaiseksi parempi vaihtoehto... Eihän sen kuukausimaksu ole paljon mitään, säästyis rahaa...
Mä olen vain tyhmä...
Cornflake
22.04.2003 09:31:29
KMT:
n.700mk oli 3 kuukauden puhelinlaskulasku, jotain 90 euroo oli netin osuus noin suurinpiirtein...

90/3=30. No tuo on halvempi kuin halvimmat ADSL:t. Joko pidät vanhan tai hommaat nopeutta ja maksat vähän enemmän.

Ehkä tuo ADSL:n vetäminen tänne maksais kumminkin vähän
2,5km keskustaan, jossa ADSL...

Ei sitä vedetä. Se kulkee niitä samoja puhelinlankoja pitkin. Se on eriasia onnistuuko tuonne avaamaan yhteyden... Kysy suoraan sieltä palveluntarjoajalta.
-Q-
22.04.2003 10:16:26
Lisäänpä nyt vielä tuosta datasähköstä, kun löysin sen artikkelin. Eli juttu löytyy Mikrobitin tuorehkosta numerosta (maalis- tai huhtikuu). Kyseessä on siis toistaiseksi yksi asuinalue Turussa jossa yhteys on mahdollista ottaa. Asiasta kiinnostuneet varmaankin lukaisevat artikkelin vaikka kirjastossa.
KMT
22.04.2003 14:57:24

Voishan sitä kysyä, kaveri kertoi että niitten ADSL oli saatu naapurien kanssa, eli ne jakaa sen koko linjan...

Ehkä vielä odotan, voisin tietty etsiskellä niitä GPRS-kännyköitä
Mä olen vain tyhmä...
Cornflake
23.04.2003 11:24:33
KMT:
Voishan sitä kysyä, kaveri kertoi että niitten ADSL oli saatu naapurien kanssa, eli ne jakaa sen koko linjan...

ADSL liittymiä on monen nopeuksista. Maksimi on jossain 8 tahi 10 megan luokkaa (ei muista tarkkaan, valistakaa joku nörtti nyt äkkiä;-D).

Eli mitä nopeampi sen kalliimpi. Nopudet lähtevät joskus jopa 128/128 kbps nopeuksista aina muutaman megan nopeuksiin asti. Yleisimpiä näyttävät olevan 256 tai 512 kbps liittymät. Tällaista itsekin katsoisin jos ADSL:n pitäisi turvautua. Ei maksa liikaa, mutta perus selailu sentään on jo inhimillisissä vauhdeissa.

Hinta luonnollisesti nousee kun nopeus kasvaa. Ota hitaanpi liittymä ja maksa vähemmän. Lijan jakamiset sun muut kikat ovat huonoja ratkaisuja + nekin kustantavat...

Ehkä vielä odotan, voisin tietty etsiskellä niitä GPRS-kännyköitä

Ja lasket pääseväsi näin halvemmalla?
Cornflake
26.04.2003 15:52:33
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)