Aihe: Uusi Mac Mini m2
1 2
Vessajono
01.02.2023 13:44:06
kid ego: M2 on heikompi prossu kuin M1 Pro, joten ottaisin M2 Pron. (Omassa koneessani on M1 Pro, tosin kovin raskaassa musakäytössä tämä ei ole.)

Mä en oo saanu edes normaalin M1:n rajoja vielä tulemaan vastaan muuta kuin jollain ihan tietoisilla "kuinka monta raitaa raskainta plugariani saan tungettua samaan Logic-sessioon" -tyyppisillä kokeiluilla.

Tietysti se on suhteellista että mikä on kenenkin mielestä raskasta, mutta on tällä vehkeellä esim. pari teatteriproggista tehty.
Once is a mistake, twice is a jazz
kid ego
01.02.2023 16:20:43
Vessajono: Mä en oo saanu edes normaalin M1:n rajoja vielä tulemaan vastaan muuta kuin jollain ihan tietoisilla "kuinka monta raitaa raskainta plugariani saan tungettua samaan Logic-sessioon" -tyyppisillä kokeiluilla.

Tietysti se on suhteellista että mikä on kenenkin mielestä raskasta, mutta on tällä vehkeellä esim. pari teatteriproggista tehty.

Mä olen päässyt lähelle rajoja jouduttuani käyttämään ohjelmaa, joka a) pyörii virtuaali-Ubuntussa ja b) vaatii Intel-prosessorin. Prossuemulointi kysyy koneelta sen verran jerkkua, että hommasin sitten opintolainalla PC-läppärinkin. :D
"Hyvät urut ja hyvä oli urkurikin."
Humanoid
01.02.2023 18:18:57
kid ego: Mä olen päässyt lähelle rajoja jouduttuani käyttämään ohjelmaa, joka a) pyörii virtuaali-Ubuntussa ja b) vaatii Intel-prosessorin. Prossuemulointi kysyy koneelta sen verran jerkkua, että hommasin sitten opintolainalla PC-läppärinkin. :D

Ihan mielenkiinnosta: mikäs softa se tuollainen on, jos ei esim. ARM-pohjaisella Ubuntulla pyörähdä?
kid ego
01.02.2023 19:24:42
Humanoid: Ihan mielenkiinnosta: mikäs softa se tuollainen on, jos ei esim. ARM-pohjaisella Ubuntulla pyörähdä?

Core, jolla tehdään tietoverkkosuunnittelua ym.

Viikko meni tapellessa, mutta sitten sain pyörimään M1-Macin virtuaali-Ubuntussa, jossa siis aluksi herjasi prosessorin yhteensopivuusongelmasta. Pyörii tosin niin hitaasti, ettei mitään järkeä. Eikä se itse softa taida olla raskas, ja virtuaalikoneetkin pyörii noin niin kuin muuten aika ketterästi. Emulaatio hidastaa.
Humanoid
02.02.2023 07:32:14
kid ego: Core, jolla tehdään tietoverkkosuunnittelua ym.

Viikko meni tapellessa, mutta sitten sain pyörimään M1-Macin virtuaali-Ubuntussa, jossa siis aluksi herjasi prosessorin yhteensopivuusongelmasta. Pyörii tosin niin hitaasti, ettei mitään järkeä. Eikä se itse softa taida olla raskas, ja virtuaalikoneetkin pyörii noin niin kuin muuten aika ketterästi. Emulaatio hidastaa.

Käännä sorsista? https://github.com/coreemu/core
kid ego
02.02.2023 08:12:35 (muokattu 02.02.2023 08:12:58)
Humanoid: Käännä sorsista? https://github.com/coreemu/core

Joo tai siis käännös on tehty, mutta hidasta on. En sit tiedä, että teinkö jotain väärin tai pitäiskö muistia yksinkertaisesti olla enemmän, kun ovat uusia asioita mulle. Mulla on 16 Gt, josta taisin antaa 8 Gt virtuaalikoneen käyttöön.

Mutta vaikka yhden kuukauden opintotuki sulikin käytettyyn PC-läppäriin, niin oli ihan kiva asentaa Ubuntu Windows 10:n rinnalle. Sitä mä nyt käytän Coren ajamiseen.
A.O.K.
02.02.2023 08:50:54

kid ego: Core, jolla tehdään tietoverkkosuunnittelua ym.

Helpoin ratkaisu näille on ajaa softia Dockerissa. Yleensä softasta löytyy valmiiksi tehtynä arm64 image. Virtuaalisena amd64-emuloidut softat pyörii todella takkuisesti mutta arm64 imageilla toimii m1:llä monenlaiset softat tosi hyvin. 8gb vs 16gb ero ei voi oikein selittää sitä että softa pyörii todella hitaasti, sulla on ollut käännöksessä jotain vikaa. Joku kääntäjän vipu väärässä asennossa minkä takia se ei ollutkaan natiivi käännös.
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
kid ego
02.02.2023 08:57:37
A.O.K.: Helpoin ratkaisu näille on ajaa softia Dockerissa.

Perehdyn tähän.

Yleensä softasta löytyy valmiiksi tehtynä arm64 image.

Tästä ei tainnut olla.

Virtuaalisena amd64-emuloidut softat pyörii todella takkuisesti mutta arm64 imageilla toimii m1:llä monenlaiset softat tosi hyvin. 8gb vs 16gb ero ei voi oikein selittää sitä että softa pyörii todella hitaasti, sulla on ollut käännöksessä jotain vikaa. Joku kääntäjän vipu väärässä asennossa minkä takia se ei ollutkaan natiivi käännös.

Vaikea sanoa, oliko vika minussa vai ohjeissa. Sen verran vähän ymmärsin, mitä olin tekemässä. Mutta aika jees, jos alkaa rullata tässä Macissakin, vaikka olen kyllä saanut konffattua kakkosläppärinkin aika hyvään iskuun..
mhelin
02.02.2023 20:03:30
Itsekin enemmän pc-puolen ihmisiä (docker käytössä), mutta eikös tuon ARM64 softan pitäisi tosiaan melkein natiivitehoilla kulkea, niinhän tuossa seisoo:

https://mac.getutm.app/

Ettei sitten swappi olisi vaikka liian pieni tai jotain (konffis pielessä)?
ituvirtanen
02.02.2023 20:14:04

Juttu jatkuu vielä seuraavalle sivulle, niin otsikosta voi vaihtaa sanan "Uusi" sanaan "Vanha".
kid ego
02.02.2023 20:15:14
mhelin: Itsekin enemmän pc-puolen ihmisiä (docker käytössä), mutta eikös tuon ARM64 softan pitäisi tosiaan melkein natiivitehoilla kulkea, niinhän tuossa seisoo:

https://mac.getutm.app/

Ettei sitten swappi olisi vaikka liian pieni tai jotain (konffis pielessä)?

En osaa sanoa. Kyllä mulla Ubuntu ja Windows 10 rullaavat nätisti, samoin kaikki ohjelmat niissä. Voi myös olla, että koululta saatu image (vai miksi niitä sanotaan) on jotenkin kökkö.
Lego
02.02.2023 20:54:16
Ite ostin m1 minin, hyvin toimii. Ei tarvi olla se uusin vaikka mieluiten ottaisin studion toki jos olis massia.
telescope
21.02.2023 18:51:42
Vessajono: Mä en oo saanu edes normaalin M1:n rajoja vielä tulemaan vastaan muuta kuin jollain ihan tietoisilla "kuinka monta raitaa raskainta plugariani saan tungettua samaan Logic-sessioon" -tyyppisillä kokeiluilla.

Logicin omia plugareita saa kyllä kaataa ämpärillisen samaan projektiin, mutta Arturian plugareilla näyttää tulevan raja vastaan hyvinkin pian.
Groove 2
12.05.2023 09:42:19
nyt on harkinnassa ostaa uusi mini Mac M2 tai M2pro. Tarkoitus on alkuun pyörittää GarageBanbiä ja myöhemmin sitten Logicia. Mitä tuumitte, että riittääkö jos ostaa perus M2:n 8-ytimellä, 10-ytimisellä näytönohjaimelle ja 8GT yhteismuistilla ja 512 GT tallennustilalla vai onko oltava M2pro? Plugareita on tarkoitus myös käyttää.
Humanoid
12.05.2023 09:53:54
Groove 2: nyt on harkinnassa ostaa uusi mini Mac M2 tai M2pro. Tarkoitus on alkuun pyörittää GarageBanbiä ja myöhemmin sitten Logicia. Mitä tuumitte, että riittääkö jos ostaa perus M2:n 8-ytimellä, 10-ytimisellä näytönohjaimelle ja 8GT yhteismuistilla ja 512 GT tallennustilalla vai onko oltava M2pro? Plugareita on tarkoitus myös käyttää.

Riittää. Mutta varalta muistia vaikka se 16-gigaa?
Groove 2
12.05.2023 10:30:01
Humanoid: Riittää. Mutta varalta muistia vaikka se 16-gigaa?
Kävin pyörähtämässä Gigantissa ja jos ottaa 16 Gigasella niin tilaus on mahdollista saada 2-4 viikon päästä. Hintaa kertyi 1209,00€. M2pro hinta koko paketille 1599,00€ ja toimitus 5 päivän päästä. 400€ olisi välissä, jolla voisi ostaa Focusriten äänikortin.
Ianuarius
12.05.2023 10:36:14 (muokattu 12.05.2023 10:38:56)

Verkkokaupan linkissä sanoi
"16-ytiminen näytönohjain tarjoaa nopeamman suorituskyvyn videoeditointiin ja 3D-mallintamiseen"

Mitähän väliä GPUn ytimien määrällä on videoeditoinnin suorituskyvyn kanssa? Puhutaanko tässä jostain Applen omasta softasta, joka nojaa vaan noihin 16 ytimeen?

Kooltaan näyttää olevan myös niin pieni boksi, että ihme jos ei ylikuumene ku GPU pyörii täydellä teholla 5 minuuttia, jonka jälkeen tehot laskee puolta halvemman kortin tasolle.

En toki tiedä, kuulostaa vaan siltä. Ois kiva nähä käytännössä joku editoimassa 8k videota esim. 6h putkeen.
Your soundcard works perfectly!
Krice
14.05.2023 08:42:36

Ianuarius: Mitähän väliä GPUn ytimien määrällä on videoeditoinnin suorituskyvyn kanssa?

Se nopeuttaa laskentaa. Jos on vähemmän ytimiä niin se on yleensä hitaampaa kun prosessointi jaetaan useamman prosessin kesken.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)