Aihe: Ulkoiset äänikortit
1 2 3 4 5
DownWithTheSickness
23.12.2012 22:05:58
washburn: Ei se nyt niin kovin erikoista ole. Mulla oli ihan samat ongelmat muutama vuosi sitten M-audion fast track pro interfacella ja asuksen läppärillä. Ei niitä saanut toimimaan keskenään. Just noi samat pätkimiset pelkässä toistossa yms.

Ratkaisu ongelmaan: Kokeile eri valmistajan interfacea. Suositeltavia valmistajia yleisen yhteensopivuuden kannalta ovat mm. MOTU, RME, Focusrite ja Presonus.
Kun tilaat postimyynnistä niin sulla on 14 päivää aikaa kokeilla toimiiko se sun koneen kanssa. Tai jos tilaat thomannilta niin 30 päivää.

Kyllä mä veikkaan että uusi kone tässä täytys hommata ennen kun uutta interfacea, vetelee niin viimesiään tämä kone. MOTUa, allen&heathia, yamaha moxia, m-audion venomia ja keyrig i49, mielenterveys meni niiden kanssa sählätessä. Ja CPUlle tiedoksi niin ihan noita valmistajien omia ajureita olen käyttänyt, en nyt muista oli ASIO4ALLia mahdollista noiden kanssa edes käyttää.
washburn
23.12.2012 22:10:03

Okei, mut älä sit osta toista aceria.
Live long and prosper.
telescope
24.12.2012 16:03:25
Tukeekos muitten ulkoiset äänikortit tietokoneitten sleep modea?
Oma m-audion profire 610 ei tue, eikä asiaan näytä tulevan muutosta.
Seuraavaks äänikortiks voisin ettiä jonkun usb liitäntäisen millä toi sleep modekin skulaa.
mattim
25.12.2012 06:01:20 (muokattu 25.12.2012 06:02:38)

telescope: Tukeekos muitten ulkoiset äänikortit tietokoneitten sleep modea?
Oma m-audion profire 610 ei tue, eikä asiaan näytä tulevan muutosta.
Seuraavaks äänikortiks voisin ettiä jonkun usb liitäntäisen millä toi sleep modekin skulaa.

Minulla on käytössä tuollainen Profire 610 poytakoneessa ja toimii win7 ja win8 koneessa myös sleep modessa. Kortti herää kauniisti. Kaytan myos Mackien Onyx Satellitea(FW) ja M audion fast trackia (USB), enkä ole ongelmia havainnut.
telescope
25.12.2012 22:39:40
mattim: Minulla on käytössä tuollainen Profire 610 poytakoneessa ja toimii win7 ja win8 koneessa myös sleep modessa. Kortti herää kauniisti. Kaytan myos Mackien Onyx Satellitea(FW) ja M audion fast trackia (USB), enkä ole ongelmia havainnut.

Ohhoh, mulla Win7 64bit pöytäkoneessa, eikä toimi Intelin emolevyllä, eikä MSI:n emolevyllä jossa Texas Instrumentsin firewirekortti. Uusimmat ajurit on äänikortissa.
Moni muukin valittanut tota sleep mode hommaa M-Audion foorumilla.

Mutta hauska tietää että se jollain kokoonpanolla toimii, muuten ollut erinomainen äänikortti.
DownWithTheSickness
26.12.2012 18:20:39
Voisiko joku kertoa mitä etuja tuollaisen ulkoisen äänikortin käytöllä on verrattuna koneen omaan äänikorttiin? Muuten pysyn näistä härveleistä helvetin kaukana kuhan uuden koneen saan :)
washburn
26.12.2012 18:24:16

Grossout: Voisiko joku kertoa mitä etuja tuollaisen ulkoisen äänikortin käytöllä on verrattuna koneen omaan äänikorttiin? Muuten pysyn näistä härveleistä helvetin kaukana kuhan uuden koneen saan :)

Riippuu ihan mitä sä tarviit siltä äänikortilta. Jos sulle riittää koneen sisäinen, niin sitten riittää. Plussia mitä nyt tulee mieleen ekana on esim. häiriösuojaus, liitäntöjen määrä ja laatu, etuasteiden laatu.. joku voi jatkaa.
Live long and prosper.
Jaava
26.12.2012 18:40:46 (muokattu 26.12.2012 18:42:21)
washburn: Riippuu ihan mitä sä tarviit siltä äänikortilta. Jos sulle riittää koneen sisäinen, niin sitten riittää. Plussia mitä nyt tulee mieleen ekana on esim. häiriösuojaus, liitäntöjen määrä ja laatu, etuasteiden laatu.. joku voi jatkaa.

Hiivatin paljon pienemmät latenssit keskimäärin, kun koneen integroitujen äänikorttien kanssa.

Edit: siis ei musiikin kuutelussa tai elokuvien katselussa niistä mitään erityistä etua ole. Mutta jos äänittää/miksaa musiikkia, on koneen sisäisellä kortilla työskentely aivan pyllystä.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
DownWithTheSickness
26.12.2012 20:17:11
Jaava: Hiivatin paljon pienemmät latenssit keskimäärin, kun koneen integroitujen äänikorttien kanssa.

Edit: siis ei musiikin kuutelussa tai elokuvien katselussa niistä mitään erityistä etua ole. Mutta jos äänittää/miksaa musiikkia, on koneen sisäisellä kortilla työskentely aivan pyllystä.

Nimenomaan äänittelen ja miksaan musiikkia, latenssit oon saanu koneen integroidulla äänikortilla muutamaankymmeneen millisekuntiin niin että plugarit ja kaikki pelittää täydellisesti. Noilla ulkoisilla latenssien piti olla parin sekunin luokkaa että kaikki toimi ja ei toiminu sillonkaan. Mutta ilmeisesti se ei ole noiden mun ulkosten äänikorttien vika.
Jaava
26.12.2012 20:50:50 (muokattu 26.12.2012 20:56:53)
Grossout: Nimenomaan äänittelen ja miksaan musiikkia, latenssit oon saanu koneen integroidulla äänikortilla muutamaankymmeneen millisekuntiin niin että plugarit ja kaikki pelittää täydellisesti. Noilla ulkoisilla latenssien piti olla parin sekunin luokkaa että kaikki toimi ja ei toiminu sillonkaan. Mutta ilmeisesti se ei ole noiden mun ulkosten äänikorttien vika.

Millä kortilla edes saa aikaan parin sekunnin latenssin? Pitää aika ääriasetuksiin mennä. Edit: ja mikä pirun kortti sulla oli, jos normikoneen integroitu äänikortti pääsee parempaan tulokseen latensseissa.

Mun ulkoinen kortti pääsee parhaimmillaan suunnilleen kolmen millisekunnin edestakaiseen latenssiin. Mun vanhassa pc:ssä integroitu kortti alkoi muutamaa raitaa toistettaessa yskimään asio4all ajureilla jo 256 samplen buffereilla. Ilman asiota latenssit oli sekuntiluokkaa. Nykyisellä mäkillä miksaa ihan kivasti integroidulla kortilla, koska bufferit voi pitää aika korkeina. Äänittämään (ainakaan tosissani) en lähtisi tälläkään.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
DownWithTheSickness
26.12.2012 21:42:13
Jaava: Millä kortilla edes saa aikaan parin sekunnin latenssin? Pitää aika ääriasetuksiin mennä. Edit: ja mikä pirun kortti sulla oli, jos normikoneen integroitu äänikortti pääsee parempaan tulokseen latensseissa.

Mun ulkoinen kortti pääsee parhaimmillaan suunnilleen kolmen millisekunnin edestakaiseen latenssiin. Mun vanhassa pc:ssä integroitu kortti alkoi muutamaa raitaa toistettaessa yskimään asio4all ajureilla jo 256 samplen buffereilla. Ilman asiota latenssit oli sekuntiluokkaa. Nykyisellä mäkillä miksaa ihan kivasti integroidulla kortilla, koska bufferit voi pitää aika korkeina. Äänittämään (ainakaan tosissani) en lähtisi tälläkään.

Siis oon ulkosia äänikortteja kokeillut MOTUa, M-audion useita eri härveleitä, allen &heathin miksereitä ja tota yamaha moxia ja varmaan jotain unohdinkin vielä. Noi latenssit alkaa olee jo niin pieniä ettei sillä ole kauheesti väliä onko ne muutaman vai muutamankymmenen millisekunin.

Parin sekunin latenssit tosiaan tuli kun sääti bufferoinnin hipomaan pilviä. Mulla oli koneen omalle äänikortille ASIO4ALL mikä hoiti hommansa paremmin kun näiden ulkoisten korttien ajurit (ainakin mun koneessa)
lasal
26.12.2012 22:08:02
> niin pieniä ettei sillä ole kauheesti väliä onko ne muutaman vai muutamankymmenen millisekunin.

netissä jossain kerrottiin seitsemän (7) millisekuntia suurimmaksi kelvolliseksi
DownWithTheSickness
26.12.2012 22:14:24
lasal: > niin pieniä ettei sillä ole kauheesti väliä onko ne muutaman vai muutamankymmenen millisekunin.

netissä jossain kerrottiin seitsemän (7) millisekuntia suurimmaksi kelvolliseksi

Niinno jos netissä niin sanotaan niin kai se sitten on niin.
Grugi
26.12.2012 22:31:50 (muokattu 26.12.2012 22:35:45)
Grossout: Niinno jos netissä niin sanotaan niin kai se sitten on niin.

Eikös se ollut jotakuinkin niin että 10ms vastaa aika lähelle livetilannetta joten jos tuon alle pääsee niin aika hyvin sillä toimeen tulee.

Tuntuu että koitetaan saavuttaa laitteilla jotain mitä ei oikeastaan edes tarvitse saavuttaa. No mutta se siitä tällä erää.

http://whirlwindusa.com/support/tech-articles/opening-pandoras-box/
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
lasal
27.12.2012 08:21:08 (muokattu 27.12.2012 08:21:36)
justvastikään säädin Ultracurveen 14 millisekuntia FOH-viivästystä. Vastaa noin viittä metriä. Näin ajatellen ovat netissä intoilevien latenssivaatimukset tosikovia. Olisikohan sitäpaitsi merkitystä musiikin lajilla?
JPQ
27.12.2012 11:25:01

lasal: justvastikään säädin Ultracurveen 14 millisekuntia FOH-viivästystä. Vastaa noin viittä metriä. Näin ajatellen ovat netissä intoilevien latenssivaatimukset tosikovia. Olisikohan sitäpaitsi merkitystä musiikin lajilla?

Varmaan koska pianisteilla oma viiveensä jonka ne huomaa... ihan oikeasti tosin en muista oliko se 10millisekunttia...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
washburn
27.12.2012 11:47:10

Kyllä mä ainakin tykkään soittaa alle 10ms latensseilla. Pointti on osittain siinäkin, että vaikka pystyis soittamaan isommallakin latenssilla päällesoittoja, niin aivot kun kompensoi sitä viivettä ja sä rupeet vähän ennakoimaan sitä viivettä, niin se vaikuttaa kuitenkin tatsiin ja taimiin ja tiukkuuteen soitossa.
Live long and prosper.
LaXu
27.12.2012 12:59:39

Onpa vaan kuitenkin. Nimittäin integroiduissa korteissa on yleensä aika kehnot DA-muuntimet, jolloin vähänkään paremmilla (lue: oikeat hifi-kaiuttimet/studiomonitorit, ei jotkut Creative/Logitech pöntöt) kaiuttimilla sen eron kyllä kuulee. Integroitu kuulostaa siis lähinnä tunkkaisemmalta. Digitaalista ulostuloa käyttäessä integroitukin on täysin ok, siellä on sitten joku viritinvahvistin purkamassa signaalin toisessa päässä.

Toisaalta vastaavasti monet audio interfacet eivät ole hyviä ns. peruskäyttöön eli esimerkiksi leffoihin ja peleihin. Monesti niistä on hankala saada muuta kuin stereoääntä ulos (ja jos monikanavainen onnistuu niin liitäntöjä ei välttämättä ole 5.1 ääneen asti). Peleissä ainakin meikän Echo AudioFire 4 ei aina toimi oikein - joskus äänet vain rätisevät ja joskus peli luulee äänikorttia 4-kanavaiseksi (asetettu stereoksi ajureista), jolloin "takakanavat" (joissa ei siis ole mitään kiinni) eivät kuulu lainkaan, aiheuttaen peliin kummallisen äänikuvan.

Mutta yleisesti ottaen ulkoinen äänikortti sisältää paremmat muuntimet, huomattavasti paremmat etuasteet ja liittimet (XLR/1.4" kombojakki vs 3.5mm) ja äänityskäyttöön paremmin toimivat matalalatenssiset ajurit.
Kalmo
27.12.2012 13:05:03 (muokattu 27.12.2012 13:08:37)
washburn: Kyllä mä ainakin tykkään soittaa alle 10ms latensseilla. Pointti on osittain siinäkin, että vaikka pystyis soittamaan isommallakin latenssilla päällesoittoja, niin aivot kun kompensoi sitä viivettä ja sä rupeet vähän ennakoimaan sitä viivettä, niin se vaikuttaa kuitenkin tatsiin ja taimiin ja tiukkuuteen soitossa.

Täytyy muistaa pitää erossa kokonaislatenssi ja input tai output latenssi. Noin 10 ms kokonaislatenssia ei kukaan huomaa, sehän vastaa seisomista kitarakaapin edessä alle kolmen metrin päässä (olettaen, ettei vahvistimessa ole latenssia), mutta jos softan asetuksista on latenssiksi laitettu vaikka 7 ms, niin se yleensä ei ole kokonaislatenssi, joka tuollaisessa tapauksessa lienee jotain 20 ms kieppeillä. Eri softissa kokonaislatenssi näytetään eri tavalla, kaikissa sitä ei edes näy. Varmaan on sitten niitäkin joissa näkyy vain kokonaislatenssi (??)

(Sattuuko joku tietämään, minkälainen sisäinen latenssi on keskimäärin mallintavalla kitaravahvistimella? Sekin lienee yksi huomioonotettava seikka???)

Ja tuohon Grossoutin kysymykseen siitä, miksi ulkoiset äänikortit ovat äänittelyhommissa parempia kuin sisäiset äänipiirit: Ne vain ovat kaikessa parempia. Niihin voi esim. kytkeä kunnon mikrofonin kunnon plugeilla, niissä on phantom virta kondensaattorimikeille, kunnon esivahvistin jne. jne. Puhumattakaan siitä, että voi parhaimmillaan päästä muutaman millisekunnin kokonaislatenssiin.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janus
27.12.2012 13:48:10
JPQ: Varmaan koska pianisteilla oma viiveensä jonka ne huomaa... ihan oikeasti tosin en muista oliko se 10millisekunttia...

Nyt.

http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots/crosseyed.jpg

???
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)