Aihe: Mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun rakentaa PC:tä musakäyttö
1 2
CPU
23.11.2011 17:09:14
Jos ap käyttää nuendoa, niin älä turhaan säädä sen hackintoshin kanssa, steinbergit (cubase ja nuendo) toimivat paremmin windows alustalla. Toi Nuendo on mielestäni vähän turhan kallis, ellei välttämättä tarvitse postproduktio-ominaisuuksia (eli teet leffasoudtrackeja ja dialogioverdubbeja), musiikin tekoon et saa nuendosta mitään etua, ainoastaan isomman laskun.

OMF-importista ei ole nuendon osalta tietoa, mutta ainakaan cubasessa ei toimi vaikka ominaisuus on olemassa. Tämä siksi, että pro tools ei nuodata omaa formaattiaan, omf import export toimii kuitenkin esim. cubase logic välillä ok. Tämä on sen verran vanhaa tietoa, että voi olla jo korjattu, jos on joku korjatkoon minua.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
anapena
23.11.2011 18:54:25
Kun vaihtaa konetta, käyttistä ja pääsoftaa, niin pitää yleensä sietää jonkin verran säätämistä. Setti tuntuu ainakin tällä hetkellä toimivan OSXssä tarpeeksi hyvin.

Cubase on sikäli fiksu ratkaisu, että jos myöhemmin haluaa Nuendon, niin maksaa vain välirahan, noinniinku suurinpiirtein.

OMFien oikea aukeaminen on mulle aivan välttämätöntä, yleensä ne tulee FinalCutPro-ympäristöstä. Saas nähdä kuinka kauan...
Aalimupina
23.11.2011 21:05:38 (muokattu 23.11.2011 21:08:27)
anapena: Laskeskelin, että noitten prossujen kanssa pääsee halvemmalla, kun päivittää ne itse täällä finlandiassa. Myyt vanhan prossun vielä pois. Tosin mulla tuntuu riittävän i3 ihan hyvin, hommat taitaa olla sen verran keveitä.

PearCin emolevyt vaihtelevat jonkin verran mallista toiseen, se kannattaa ottaa huomioon prossun päivityssuunnitelmissa. Ja vähän hiljaisempi ropelli olisi rossussa mukava, itsellä ihan perusversio. Tosin sekin on ropelivalmistajan hiljaisemmasta päästä valikoimia.

PearC:ltä on tulossa Advanced-sarja uusilla prosessoreilla.

Sain vastauksen päivässä:

"But the New PearC Advanced is coming soon.
With Sandy-Bridge processors i5-2405S and i5-2500K."

Tämäpä on hankalaa. Lähetin myös Silent Rigiin kyselyn Custom-mallista. Jos hinta on järkeenkäypä niin sitten säästyisi kokoamiselta.

Sitten olen kerännyt Verkkokaupasta komponenttiläjän, jonka voisi ostaa. Saas nährä miten käy tässä. Todennäköisesti vaimo torppaa suunnitelmat, koska kyllähän se kone nähtävästi maksaa kohtuullisesti itsekin koottuna.
anapena
23.11.2011 23:30:41
Aalimupina:Sitten olen kerännyt Verkkokaupasta komponenttiläjän, jonka voisi ostaa. Saas nährä miten käy tässä. Todennäköisesti vaimo torppaa suunnitelmat, koska kyllähän se kone nähtävästi maksaa kohtuullisesti itsekin koottuna.

Starter-malliin vertaillessa sain säästöksi pari sataa, jos olisin itse kasannut ja vähän ns. koodannut. Ei ollut aikaa, piti ottaa varman päälle...tarkoitus oli laittaa tähän i7-prossu itse, mutta siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä. Prossun kuormitus on nytkin vain 40% i3sella. Ehkäpä, jos kuorma kasvaa. Ja passiivijäähdytyksellä näytönohjain. Jos sitäsitten keväämmällä.
Hanok
24.11.2011 11:59:27
Aalimupina:
Sitten olen kerännyt Verkkokaupasta komponenttiläjän, jonka voisi ostaa. Saas nährä miten käy tässä. Todennäköisesti vaimo torppaa suunnitelmat, koska kyllähän se kone nähtävästi maksaa kohtuullisesti itsekin koottuna.

Kannattaa tsekkailla hintoja myös Jimm'siltä ja Multitronicilta, niissä on jonkin verran eroa.
JoeHans
05.12.2011 13:21:32
Laitoin eilen itsekin pitkän jahkailun jälkeen uuden koneen komponentit tilaukseen. Tällaiseen setuppiin päädyin:

-Cooler Master PC-kotelo CM 690 II Light + virtalähde GX 650 W
-Intel Core i7 2600K - 3,4 GHz - Cache L3 8 Mt - Socket LGA 1155 (boxed)
-ASUS P8Z68-V Pro - Socket 1155 - Chipset Z68 - ATX
-OCZ Sisäinen SSD-levy Agility 3 Series - 60 Gt
-Samsung Kovalevy SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 3,5"- 1 Tt
-LG Polttava Blu-Ray-asema 10x BH10LS30 (boxed)
-2x 8G 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM KIT2 GS

Kokonaishinnaksi tuli 925€. Mielestäni melko huokea verrattuna valmiskoneisiin.
Aalimupina
22.01.2012 10:32:32
Nonnih. Pistin vihdoinkin koneen tilaukseen. Tilasin tuolta Silent Rigistä. Tällainen sieltä on tulossa: http://www.silentrig.com/product/862/i7-media-works

Kotelo: _SilverStone Fortress FT03B
Kotelotuulettimet: _-
Prosessori: _Intel Core i7-2600, 4 × 3.40GHz, 95W, boxed
Prosessorituuletin: _Thermalright HR-02
Emolevy: _ASUS P8H67-M Pro Rev 3.0, H67 (B3)
Keskusmuisti: _8Gb (2 × 4Gb) CL9 DDR3-1333
Näytönohjain: _Integroitu (optiona passiivijäähdytetty ATi Radeon HD 5770)
Kiintolevyt: _1 x Corsair Force Series GT 120GB, 2,5, SATA 6Gb/s, 1 x Samsung EcoGreen F4 2TB
Virtalähde: _Seasonic X-400 Fanless 400W
Optinen asema: _DVD-RW

Otin tuohon 16 gigaa muistia, Firewire-kortin, Windows 7 Pro:n ja LG:n 21,5" näytön. Laskeskelin, että kokoaminen ei ole sen vaivan/rahan arvoista. Eihän se halpaa ollut, mutta mäkkimaailma on kyllä todella paljon kalliimpi. Saas nährä miten sitä tottuu Windows-maailmaan. Täytynee kuitenkin käyttää Macbook Prota arkipäiväisissä asioissa ja pitää tuota konetta vain musakäytössä.
johanssen
22.01.2012 12:41:23

Taitaa virtalähdekin riittää tolle kokoonpanolle. Paljon päivitysvaraa ei tolla 400 W lähteellä kyllä jatkossa varmaankaan oo. Muuten paketti näyttää kyllä ihan asialliselta. Napauttakaa joku viisaampi meikää nuijalla päähän, jos puhun ihan höpöjä.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
Aalimupina
22.01.2012 13:52:23
johanssen: Taitaa virtalähdekin riittää tolle kokoonpanolle. Paljon päivitysvaraa ei tolla 400 W lähteellä kyllä jatkossa varmaankaan oo. Muuten paketti näyttää kyllä ihan asialliselta. Napauttakaa joku viisaampi meikää nuijalla päähän, jos puhun ihan höpöjä.

Kerro ihmeessä lisää. Mä olen ihan tollo näissä tietokoneasioissa. Kai tuohon muutaman kovalevyn saa vielä pistettyä kuitenkin kiinni? Ei mulla varmaan muuten mitään tarvetta ole laajennella. Mitään tehokasta näytönohjainta en tarvitse, tai en siis tarvitse muuta kuin tuon integroidun, koska kone tulee pelkästään studiokäyttöön.
Janzu78
22.01.2012 16:20:36

Tuolta: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp on hyvä käydä katsomassa minkälaisen powerin tarvitsee.
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
JPQ
22.01.2012 17:43:44

CPU: Jos ap käyttää nuendoa, niin älä turhaan säädä sen hackintoshin kanssa, steinbergit (cubase ja nuendo) toimivat paremmin windows alustalla. Toi Nuendo on mielestäni vähän turhan kallis, ellei välttämättä tarvitse postproduktio-ominaisuuksia (eli teet leffasoudtrackeja ja dialogioverdubbeja), musiikin tekoon et saa nuendosta mitään etua, ainoastaan isomman laskun.

OMF-importista ei ole nuendon osalta tietoa, mutta ainakaan cubasessa ei toimi vaikka ominaisuus on olemassa. Tämä siksi, että pro tools ei nuodata omaa formaattiaan, omf import export toimii kuitenkin esim. cubase logic välillä ok. Tämä on sen verran vanhaa tietoa, että voi olla jo korjattu, jos on joku korjatkoon minua.

Miksi muuten toimivat johtuuko siitä että olen ymmärtänyt että Cubase käyttää koodia jolla saa Cubasen käöyttämään ASIOta joka systeemi joka naamioi CoreAUdion. ps. pysynen Logicissa näillä näkyvin en hgalua Windows konetta ja kun joka DAWissa on jotain pielessä. ja omat Logic ongelmat kiertää hyvin tallettamalla usein no ne johon olen ehtinyt törmätä lähinnä tutustuessani syniini ja dawiin vähän siinä sivussa pitäs ruveta hommiinkin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
zekeode
22.01.2012 20:14:19

johanssen: Taitaa virtalähdekin riittää tolle kokoonpanolle. Paljon päivitysvaraa ei tolla 400 W lähteellä kyllä jatkossa varmaankaan oo. Muuten paketti näyttää kyllä ihan asialliselta. Napauttakaa joku viisaampi meikää nuijalla päähän, jos puhun ihan höpöjä.

Esim. tulevat Intelin Ivy Bridge-prosessorit vie vähemmän virtaa, kuin tuo i2600 (Sandy Bridge, 32nm), ja niiden pitäisi olla myös selvästi tehokkaampia.

http://www.tomshardware.com/news/co … ridge-77w-tdp-processors,13733.html

Samoin tulevien näytönohjaimien pitäisi olla taas vähemmän virtaa vieviä, koska valmistustekniikka muuttuu pienemmäksi 40nm -> 28nm
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb.com:sta. Koodilla YUY952 5$ alennusta ekasta tilauksesta - Blogi
johanssen
23.01.2012 14:49:36

Janzu78: Tuolta: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp on hyvä käydä katsomassa minkälaisen powerin tarvitsee.

Just tollasella vastaavalla laskurilla mie nopeesti tsekkasin paljonko toi aalimupinan setti suunnilleen veis watteja ja sellaset 320 W se laskelma anto tulokses. Sehän ny on tietty ihan suuntaa antavaa, mutta jos vienti on jotain tollasta 400 W psulla, niin ei siinä paljon varaa enää oo. Eikä se virtalähdekään varmaan anna ulos ihan sitä 400 Wtä, riippuen tietty ihan hyötysuhteesta.

Mutta kyl toi varmaan sulla menee, koska studiokonettahan sie oot hommaamas ja kun saat paketin kasaan ja toimimaan, niin eipähän siinä sitte tarvi enää laajennella ja säätää. Ja onhan toi psu myös äänetön. Siitäkin on vähän apua, jos mylly sattuu olemaan samassa tilassa, missä kuuntelu ja äänityskin.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
Aalimupina
24.01.2012 19:29:30
johanssen: Just tollasella vastaavalla laskurilla mie nopeesti tsekkasin paljonko toi aalimupinan setti suunnilleen veis watteja ja sellaset 320 W se laskelma anto tulokses. Sehän ny on tietty ihan suuntaa antavaa, mutta jos vienti on jotain tollasta 400 W psulla, niin ei siinä paljon varaa enää oo. Eikä se virtalähdekään varmaan anna ulos ihan sitä 400 Wtä, riippuen tietty ihan hyötysuhteesta.

Mutta kyl toi varmaan sulla menee, koska studiokonettahan sie oot hommaamas ja kun saat paketin kasaan ja toimimaan, niin eipähän siinä sitte tarvi enää laajennella ja säätää. Ja onhan toi psu myös äänetön. Siitäkin on vähän apua, jos mylly sattuu olemaan samassa tilassa, missä kuuntelu ja äänityskin.

Mä koitin tuota laskuria, mutta kun en ymmärtänyt täysin, mitä koneessa oikeastaan on sisällä. Nolottaa, kun ei ymmärrä näistä PC-asioista yhtään mitään. Ehkäpä sitä oppii. Macin kanssa ei ole tarvinnut kauheasti miettiä tällaisia asioita.

Juu. Ajattelin olla laajentamatta sitä. Yhden kovalevyn voisin jossain vaiheessa pistää siihen vielä kiinni. Muuta en varmaan tarvitsekaan.

Käsittääkseni tuon virtalähteen pitäisi olla hyvä. Mitä olen asiaa katsastellut internetistä, niin sen pitäisi antaa tuo ulos, mitä se lupaakin. Ainakin Murobbs:ssä Seasonic on saanut erittäin positiivista palautetta.
Kalmo
24.01.2012 22:12:40 (muokattu 24.01.2012 22:13:18)
Aalimupina: Nonnih. Pistin vihdoinkin koneen tilaukseen.
Kiintolevyt: _1 x Corsair Force Series GT 120GB, 2,5, SATA 6Gb/s, 1 x Samsung EcoGreen F4 2TB
Virtalähde: _Seasonic X-400 Fanless 400W
Optinen asema: _DVD-RW

Toivottavasti tuo EcoGreen kovo ei aiheuta sinulle hankaluuksia. Noissa vihreissä levyissä on erilaisia energiansäästöominaisuuksia, jotka saavat ne uinahtelemaan joka välissä. Se ei oikein sovi audiotyöhön. Ainakin Caviarin vihreät kovot ovat lukemieni käyttäjäkokemuksien perusteella täysin sopimattomia DAW-työskentelyyn.

Muutenkin, kaksi pienempää kovoa olisi paree. Jos 120 gigainen jää kokonaan käyttikselle ja softille, niin olisi ihan tehokasta, ja yleensä suositeltua, jos olisi äänikirjastoille oma kovo, ja varsinaiselle biisien audiolle oma.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Aalimupina
24.01.2012 22:46:49
Kalmo: Toivottavasti tuo EcoGreen kovo ei aiheuta sinulle hankaluuksia. Noissa vihreissä levyissä on erilaisia energiansäästöominaisuuksia, jotka saavat ne uinahtelemaan joka välissä. Se ei oikein sovi audiotyöhön. Ainakin Caviarin vihreät kovot ovat lukemieni käyttäjäkokemuksien perusteella täysin sopimattomia DAW-työskentelyyn.

Muutenkin, kaksi pienempää kovoa olisi paree. Jos 120 gigainen jää kokonaan käyttikselle ja softille, niin olisi ihan tehokasta, ja yleensä suositeltua, jos olisi äänikirjastoille oma kovo, ja varsinaiselle biisien audiolle oma.

Ainakin viimeksi kun olin yhteydessä, niin 1TB kovalevyjä ei oikein ollut saatavilla. Thaimaan tulvakriisi... En tiedä onko tilanne tasoittunut nyt. Pitääpä vielä kysyä onko kovalevyjä nyt saatavilla.

Ajattelin äänittää joka tapauksessa ulkoiselle kovalevyllä, koska on työskentelen myös kannettavan kanssa. Ei mulla ole missään vaiheessa raitojen määrä ollut kovalevyn nopeudesta kiinni. Lähinnä prossun saa kyykkyyn.
Aalimupina
27.01.2012 01:15:22
Kiitos Kalmolle varoituksesta. Nyt koneeseen tulee 2 1TB:n kovalevyä tuon SSD:n lisäksi. Eiköhän tällä kokoonpanolla saa tehtyä kaiken minkä tarvitsee... toivottavasti.
Aalimupina
07.04.2012 16:31:28
Noniin. Nyt sain vihdoinkin koneen.

On tämän windowsin kanssa säätäminen aika tuskallista. "suorita järjestelmänvalvojana", muuten eivät plugarit lataudu... Piti vaihtaa maa-asetuksia, että Wavesin Tune toimisi ja ties mitä muuta. Mutta eiköhän tämän kanssa sitten asiat hoidu yhtä hyvin kuin mäkillä, kunhan saan sen toimimaan ensin kunnolla. ;D

Todella hämmentäviä tilanteita on jo tullut vastaan. Avasin projektin ja prossunkäyttö oli 70%, vaikka Macbook prolla se oli vain jotain 30% luokkaa. Säätämisen jälkeen sain tuon toimimaan niin kuin pitääkin.

Jännityksellä odotan, että tulenko tämän masiinan kanssa toimeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)