Aihe: 24-bittiset wavit audioksi?
1 2
mobbi
24.09.2008 13:34:22 (muokattu 24.09.2008 13:34:52)

En tiedä onko tässä mitään tolkkua, mutta ajattelen näin: On hyvä pitää tallessa biisistä ns. loppumiksausversio, jolle ei noita masterointikikkoja ole tehty. Toki se voisi olla jo tuossa vaiheessa 16-bittinen, mutta sen pitäminen vielä 24-bittisenä lienee kannattavaa parhaan laadun säilyttämiseksi.

Ja masteroinnissahan tulee pakettia vielä prosessoitua (kompressointi, equ ja nyt neuvojen jälkeen myös dither), jotka kannattaa varmaan hoitaa parempilaatuisella eli 24-bittisellä materiaalilla. Ja vasta tämän jälkeen muunnos 16-bittiseksi.

Voi olla turhaa kultakorvistelua, kun kyseessä on minun soittoni ja etenkin lauluni, mutta vaikuttaisi jotenkin loogiselta tehdä noin.

Siis totta kai se lopullinen masteroimaton miksaus kannattaa säilyttää. Meinasinkin että kun sen 24bit esimasterstereoraidan masteroit niin sille teet masteroinnissa sen 16bittiseksi muuntamistempun jolloin se sen jälkeen menee tohon audio cd -stantardiin.

E: olikohan tarpeeksi epäselvä kirjoitus. :D
www.crimson-sun.org
karkki
24.09.2008 19:54:06 (muokattu 24.09.2008 22:50:10)

Siis totta kai se lopullinen masteroimaton miksaus kannattaa säilyttää. Meinasinkin että kun sen 24bit esimasterstereoraidan masteroit niin sille teet masteroinnissa sen 16bittiseksi muuntamistempun jolloin se sen jälkeen menee tohon audio cd -stantardiin.

E: olikohan tarpeeksi epäselvä kirjoitus. :D

Ei ihan, luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat :-)

Samoilla linjoilla siis ollaan kuitenkin. Ymmärtääkseni ainut ero on siitä, että sinä masteroit studioprojektissa, minä olen luonut masterointia varten oman projektin.
Minusta niiden pitäminen erillään on selkeämpää ja lisäksi tein yleisen masterointiporojektin, jossa tarvitsemani plugarit on asetuksineen jo kohdallaan - ei tarvitse kuin raahata masteroitava biisi sisään.

Niin ja ne käyttämäni plugarit ovat audioraidalla PT:n oma kompressointi asetuksena soft limit (olihan se noin? edit: ei ollut soft vaan gentle) ja T-rackin preseteistä Hot-equ. Master-raidalla puolestaan on PT:n Dither. Kuulostaako asialliselta?

Tuosta CDBurnerXP:n tekemästä konversiosta 24-bittisistä waveista: outo juttu, audio-cd:llä oikea ja vasen stereokanava olivat vaihtaneet paikkoja keskenänsä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)