Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Torniojaws
05.01.2008 15:49:06 (muokattu 05.01.2008 15:53:16)

Käsittääkseni esim. Cubase vaatii ASIOta tukevan äänikortin toimiakseen. Ei taida monetkaan integroidut äänikortit tukea ASIOta.

Kyllä Cubase tukee mitä tahansa äänikorttia millä saat ääntä tulemaan ulos Windowsissa. Eli DirectSoundin kautta siis. Mutta korteille, joissa ei ole ASIO-tukea saa ajurit ASIO4ALLin muodossa, jos haluaa ASIOta käyttää. ASIO on aavistuksen kevyempi kuin DirectSound, mutta periaatteessa niissä ei niin suurta eroa ole. Kuitenkin jos ASIO löytyy, niin sitä on järkevämpi käyttää. Niin ja ASIO tukee I/O-synkronointia.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Vasu
05.01.2008 21:25:50 (muokattu 05.01.2008 21:30:46)
Todellakin! Mun mielestä toi Logicin hinta on kallistanut musa puolella vaa'an aika vahvasti macin puolelle. Vaikka kone maksaisikin vähän enemmän on toi logic paketti niin kaikenkattava (siis ainakin harrastekäyttöön), ettei ole oikein mitään syytä ostaa PCtä ja esim Cubasea (oliskos se taas jotain 700e nykyään tuo uusi cubase).

Logic Studio on kyllä ihan pro kamaa vaikka hinta hämää, harraste käyttöön on sitten Logic Express joka maksaa 199€. Mulla on toi Logic Express ja on laajuudessaan ja ominaisuuksiltaan mielestäni huomattavasti parempi kuin esim. Cubasen harrastelijoille tarkoitetut paketit.
Logic Studio: http://store.apple.com/Apple/WebObj … p_mac/software/apple&nplm=MA797
Logic Express:http://store.apple.com/Apple/WebObj … p_mac/software/apple&nplm=MA806
Jaava
06.01.2008 10:41:32
Logic Studio on kyllä ihan pro kamaa vaikka hinta hämää, harraste käyttöön on sitten Logic Express joka maksaa 199€. Mulla on toi Logic Express ja on laajuudessaan ja ominaisuuksiltaan mielestäni huomattavasti parempi kuin esim. Cubasen harrastelijoille tarkoitetut paketit.

Huomattavasti laajempi kuin cubase studio4?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
samulirask
06.01.2008 11:44:52 (muokattu 06.01.2008 11:45:08)

Onhan se Logic nykyisellään halpa, mutta jos jo omistaa lisenssin Sonarin täysversioon, niin onhan se 450 euron kynnys lähteä opettelemaan uuden softan käyttöä...
Värinä
06.01.2008 16:38:33
Niin patsi jos on ostamssa uutta konetta. Uuden PCn mukana tulee Vista jolloin joutuu todennäköisesti päivittään äänikorttiakin... Ellei sit asenna vanhaa XPtä. Mutta en mä tiedä. Mun mielestä vaan koko Vista sekoilu ja Logicin hinnan tippuminen on vaikuttanut PCn kuolonkellojen kilinältä musamarkkinoilla.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
moscowian
06.01.2008 16:57:15

Niin patsi jos on ostamssa uutta konetta. Uuden PCn mukana tulee Vista jolloin joutuu todennäköisesti päivittään äänikorttiakin... Ellei sit asenna vanhaa XPtä. Mutta en mä tiedä. Mun mielestä vaan koko Vista sekoilu ja Logicin hinnan tippuminen on vaikuttanut PCn kuolonkellojen kilinältä musamarkkinoilla.

Tokkopa nuo PC:t ihan heti kuolee musakäytöstä :) Se äitin ja isin tai jopa oma ensimmäinen kone, joka suurimmalla osalla on PC windowsilla varustettuna, tulee edelleenkin olemaan se alusta, jolla ne ensiaskeleet nämä tulevaisuuden toivot tulevat tietokonemusan parissa ottamaan. Osa sitten herää maccisteiksi (haluaa päästä vähällä, niinkuin minä :D ) ja osa taas valitsee sen toisen polun ja mikäpä siinä.. kuhan vain alkaavat tuota Vistaa päivittämään sellaiseksi, että se jopa toimii.

XP taas on nykyään jo ihan vakaa-alusta ja sillehän on SP3:kin lähiaikoina tulossa. Englanninkieliseen saa jo jonkin betan tmvs..
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Vasu
06.01.2008 20:36:29
Huomattavasti laajempi kuin cubase studio4?
Tarkoitin Cubase SE joka on hintalukassa lähimpänä Logic Expressiä, Cubase Studio taitaa olla laajempi kuin Logic Express mutta ei laajempi kuin Logic Studio.
Jaava
06.01.2008 23:38:59

Mitä on vista sekoilu?

Hirveästi kuulee kokoajan kritiikkiä vistasta. Ainoa huono puoli, johon toistaiseksi olen törmännyt on toistaiseksi heikko ajurituki.
Vista oli jo ilmestyessään suunnilleen yhtä vakaa kuin XP kaikkien päivitystensä jälkeen.
Titares
07.01.2008 09:58:14 (muokattu 07.01.2008 09:58:31)
Onhan se VIsta hyvä, mutta kun vanhat laitteet ja ohjelmat eivät välttämättä pelaa siinä. Uusien hankaluuksien välttämiseksi olenkin pysynyt hyvin pelaavassa XP:ssä. Haluaisin kuitenkin iMac'n ja ehkä siihen tai toiseen PC:hen myöhemmin myös Vistan. Yksi toimiva käyttis olisi tietenkin kaikinpuolin helpointa, mutta minusta se ei ole vielä Vista, vaan XP. Myös Leopardissa on vielä ajuripuutteita, jotka korjaantuvat todennäköisesti nopeammin, kuin Vistalla, koska laitemäärä on rajatumpi ja järkevämpi.
PIM
07.01.2008 10:16:21
Onko kukaan testannut toimiiko nää Sonarit ja Cubaset linuxissa? Reaper ainakin toimii komeasti Winen ja Wineasio ajurin kanssa ja iso ellei jopa suurin osa VST efekteistäkin toimii Reaperin kanssa linuxissa.
Värinä
07.01.2008 11:26:06
Mitä on vista sekoilu?

Hirveästi kuulee kokoajan kritiikkiä vistasta. Ainoa huono puoli, johon toistaiseksi olen törmännyt on toistaiseksi heikko ajurituki.
Vista oli jo ilmestyessään suunnilleen yhtä vakaa kuin XP kaikkien päivitystensä jälkeen.

Jos käyttikseen menee 15 minuutin kokeilun jälkeen hermot (kyse oli siis ihan normikäytöstä... yritin slevitellä kämppiksen solmuun mennyttä virusturvaa... availin manuaaleja... laitoin cdtä sisään... klikkailin jostain) on se mielestäni täysi susi. Aina kun jostai klikkas tuli joku varoitus. Kyllä maailman johtavan valmistajan täytyisi pystyä parempaan.

Mitä XPhen tulee on se tosiaan ihan ok toimiva alusta, mutta ikävän haavoittuvainen ja vaikeaselkoinen. Ja mielestäni koko tämä XPhen downgradeaminen on aika huvittavaa. Viisi vuotta vanha käyttis ajaa modernin edelle. Vai onko joku maccikäyttäjä vaihtanut takaisin pantteriin? Tai leopardista tigeriin?

Mutta mä olenkin tällainen applehead. Tosin kantapään kautta sellaiseksi tullut.
anapena
07.01.2008 12:38:58 (muokattu 07.01.2008 12:40:01)
Oma valintani tällä hetkellä olisi iMac. En pidä tietokoneista sillä tavalla niin paljoa, että jaksaisin perehtyä Windowsiin tai Linuxiin. Toki Macissa on omat ongelmansa, joihin on tullut perehdyttyä jonkin verran 15 vuoden aikana. Olen kuitenkin tehnyt jopa töitä Windows-koneilla, ja työt ovat tulleet tehdyksi niilläkin. Jotenkin Mac vain tuntuu sopivammalta. Oma kalustoni on sen verran iäkästä, että se on jopa halvempaa kuin uusi pc-kampe. Tuntuisi siltä, että Macin elinkaari on hieman pidempi kuin PCn.
Oma suosikkini äänityön tekoon on tällä hetkellä Digital Performer. Hauskan pitoon käytän mieluummin Garagebandia (tiedän, melko surullista...). Logicin yhteensopivuus siihen houkuttaa, mutta Logicin audioeditointi ei innosta. Pro Toolsin välttelyyn taas on taloudelliset syyt. Reasonin kytkeminen rewiren kautta ääniohjelmaan on melkein yhtä riemastuttavaa kuin Garagebandin käyttö.
Päivityspaineet sekä koneen(eMac1.25/G4/1G), että softan(DP4.61) osalta kasvavat koko ajan, mutta olen toistaiseksi onnistunut välttämään sitä...täytyy vain pitää projektit yksinkertaisina! Ei huono neuvo muutenkaan...?
Wk
07.01.2008 14:42:13
Tuntuisi siltä, että Macin elinkaari on hieman pidempi kuin PCn

Niin mutta johtuuko se sittten siitä että noita osia mistä oman PC:n voi kasata, julkaistaan suhteellisen nopealla tahdilla ja monta mallia että sen vuoksi esim. prosessori olisi jo hetken päästä vanhaa tavaraa?
PIM
07.01.2008 15:13:29 (muokattu 07.01.2008 15:14:09)
Tuntuisi siltä, että Macin elinkaari on hieman pidempi kuin PCn.

Hmm... Eikös Macilla juuri pitänyt hommata uudet softat jos vaihtoi esim. intel-Maciin vanhasta raudasta tai OSX:ään OS9:stä? Vai tarkoititko, että raudan elinkaari on pidempi juuri siitä syystä, että rauta on käytettävä loppuun asti koska uudemmalla raudalla ei vanhat ohjelmat kumminkaan enää toimisi? Näin windowsmaailmaan tottuneesta tuota on vaikea mieltää kovin positiiviseksi asiaksi. Tai no, onhan siitä se positiivinen seuraus ollut, että Creamwaren äänirautaa on saanut sikahalvalla kun se ei enää toimi uusimmissa Maceissa.
anapena
07.01.2008 15:27:22 (muokattu 07.01.2008 15:30:26)
Noh, virallisia tilastoja mulla ei ole, pelkkää perstuntumaa. Eli kun olen itselleni uudehkon macin hankkinut, ihan uutta en ole koskaan raaskinut, niin olen pärjännyt sillä useamman vuoden ennen kuin on ollut pakko vaihtaa tuoreempaan. Toki lisäilen muistia, vaihtelen koviksia, pattereita, päivittelen käyttistä ja ohjelmia. Tuntuisi kuitenkin että PC-miehillä koko koneen vaihtosykli on kiivaampi, max 2 vuotta? Korjatkaa toki, jos olen väärässä...mene ja tiedä, istu ja pala...
PIM
07.01.2008 15:48:03
Noh, virallisia tilastoja mulla ei ole, pelkkää perstuntumaa. Eli kun olen itselleni uudehkon macin hankkinut, ihan uutta en ole koskaan raaskinut, niin olen pärjännyt sillä useamman vuoden ennen kuin on ollut pakko vaihtaa tuoreempaan. Toki lisäilen muistia, vaihtelen koviksia, pattereita, päivittelen käyttistä ja ohjelmia. Tuntuisi kuitenkin että PC-miehillä koko koneen vaihtosykli on kiivaampi, max 2 vuotta? Korjatkaa toki, jos olen väärässä...mene ja tiedä, istu ja pala...

Ei nyt sentään, 2 vuoden välein vaihdetaan vaan emo, prossu ja muisti uuteen niin taas on käytössä tehoiltaan uutta vastaava mylly. Käyttistä sen sijaan ei tarvi päivittää vuoden välein kuten Macissa näyttää tapahtuvan vaan XP:llä on pärjännyt jo kohta 6 - 7 vuotta. Windowsissa ei tuollaista "pakko vaihtaa" meninkiä ole, vaan yleensä vaihtamisen tarpeen sanelee halu saada tehokkaampaa laitetta alle.
Wk
07.01.2008 15:57:42 (muokattu 07.01.2008 15:59:17)

En tiedä onko tässä nyt kukaan oikeassa tai väärässä, mutta mä jotenkin ajattelisin ettei Mac-puolella oikein ole sellaista mahdollisuutta päivittää verrattuna PC:hen jonka komponentteja tosiaan valmistaa niin hemmetin monta firmaa ja uusia mallejakin pukkaa esimerkiksi näytönohjaimissa kokoajan (ei liity tietenkään äänitykseen mutta päivitykseen).

En oikein usko että jos hommais samantehoisen PC:n ja Macin ja valitsis yhden ohjelman niin PC kävisi riittämättömäksi nopeammin, monesti vaikuttais että sitä vaan hommaa tehokkaampaa osaa kun tietää että semmosta on, ei ole mitään järkevää perustetta :) Ite oon päivitelly konetta Athlon XP 3200+ :sta tuplaytimelliseen Core 2 Duohon ilman mitää sen kummempaa tarvetta lisäteholle, vanhoista osista on sopivaan aikaan saanut melkein riittävästi uusiin osiin jos on taktiseen aikaan ne myynyt.

Aikanaan tuli tehty Pentium II -koneella ihan käypiä demobiisejä, varmasti olisi myös pystytty bändin kanssakin tuolla laitteistolla tekemään jonkinmoinen äänite kunhan ei vain ohjelmallisia efektejä olisi liikaa viljelty eikä raitoja lisäilty naurettavuuksiin asti.
Värinä
07.01.2008 15:58:00 (muokattu 07.01.2008 16:04:20)
Ei nyt sentään, 2 vuoden välein vaihdetaan vaan emo, prossu ja muisti uuteen niin taas on käytössä tehoiltaan uutta vastaava mylly. Käyttistä sen sijaan ei tarvi päivittää vuoden välein kuten Macissa näyttää tapahtuvan vaan XP:llä on pärjännyt jo kohta 6 - 7 vuotta. Windowsissa ei tuollaista "pakko vaihtaa" meninkiä ole, vaan yleensä vaihtamisen tarpeen sanelee halu saada tehokkaampaa laitetta alle.

Niin. Tosin se, että Microsoft ei onnistunut 6-7 vuoteen tarjoamaan mitään uutta ei taas ole argumenttina kovinkaan mairitteleva. Eikä OSX pakko ole päivittää jos ei halua. Sen kohdalla päivittäminen ei vaan tarkoita uusien oheislaitteiden tai ohjelmien hommaamista. Leopardin kanssa toimii (käsittääkseni) ihan samat ohjelmat ja raudat kuin Tigerinkin.

E: LIsäksi Leopard vaikuttaa oikeasti loistavalta käyttikseltä. Leopard tuntuisi olevan vielä Tigeriakin yksinkertaisempi käyttää, kun taas Vistan käyttäminen tökkii jopa XP:henkin verrattuna. Onhan se ehkä hieman edeltäjäänsä turvallisempi (vai onko?), mutta käyttömukaavudesta ei voi Vistan kanssa puhua. OSX vaan yksinkertaisesti toimii. Sitä ei tarvitse käyttää...
Jaava
07.01.2008 20:45:51 (muokattu 07.01.2008 20:47:46)
Niin. Tosin se, että Microsoft ei onnistunut 6-7 vuoteen tarjoamaan mitään uutta ei taas ole argumenttina kovinkaan mairitteleva. Eikä OSX pakko ole päivittää jos ei halua. Sen kohdalla päivittäminen ei vaan tarkoita uusien oheislaitteiden tai ohjelmien hommaamista. Leopardin kanssa toimii (käsittääkseni) ihan samat ohjelmat ja raudat kuin Tigerinkin.

Näin pikkusen ajuritarjontaan tutustuneena minusta näyttää kyllä siltä, että leopardilla on ihan samat ajuri/softapuutteet kuin vistallakin. Esim protools ei toimi leopardilla ja cubaselle tuli vasta hetki sitten leopardinstaller.

Näin tosiaan en lähde vertailemaan vistaa OSX:ään, koska en ole maciä käyttänyt kuin studiossa.
Sanoin vain että vista on joka suhteessa parempi kuin XP. (molempia paljon käyttäneenä)
Lopetetaanpa tämä tähän tai tulee lukkoa.

E: E: LIsäksi Leopard vaikuttaa oikeasti loistavalta käyttikseltä. Leopard tuntuisi olevan vielä Tigeriakin yksinkertaisempi käyttää, kun taas Vistan käyttäminen tökkii jopa XP:henkin verrattuna. Onhan se ehkä hieman edeltäjäänsä turvallisempi (vai onko?), mutta käyttömukaavudesta ei voi Vistan kanssa puhua. OSX vaan yksinkertaisesti toimii. Sitä ei tarvitse käyttää...

En vieläkään ymmärrä mihin viittaat tökkimisellä. Toimii kuin unelma. Aika paljon saa itse ryssiä, että saa kaatumaan tai jumiin. (en itse ole vielä onnistunut.)
Torniojaws
07.01.2008 22:24:35

No, mikkisoftalla nuo korjauspäivitykset (Service Pack) ovat sentään ilmaisia, Macilla samaiset päivitykset julkaistaan uutena versiona alkuperäisen hinnalla.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)