Aihe: Softasynat live-keikoilla
1 2
-septimisti-
17.03.2007 00:40:55
1. Tietokoneilla on tapana tiltata silloin kun ei pitäisi. Olen kuullut että Macit varmempia tämän suhteen. Mikä on kokemus keikkatilanteissa?

Mmm.mm. No joo, onhan tuo maccien parempi toimintavarmuus tuollainen kestoteesi, jota vähän joka paikassa viljellään, mutta ainakaan itselläni winukkapohjainen (xp) kotistudiosetti ei satunnaisesti kaatuile lainkaan. Ja kun sitten joskus kaatuu, niin kyseessä on ihan bugi itse musasoftassa; sekvensserissä tai käytössä olevassa plugarissa. Samalla lailla ne plugarit kaatuvat macissa, jos ovat kaatuakseen. Itse näkisin, että tässä tapauksessa suurempi kysymys on itse mac ja windows KONEIDEN laadukkuudesta. Siis mitä tulee juuri noihin akku/laturi ym. säätöihin.

2. Miten välttää latenssiongelmat? (ei potenssi..)

Latenssista ei tarvitse huolehtia, kun vaan hankit laadukkaaksi havaitun audio interfacen (lue: ulkoisen äänikortin). Se on joka tapauksessa pakollinen ostos.

Tuo Native Instrumentsin KORE on kyllä erittäin harkitsemisen arvoinen pläjäys. Se on siis lyhyesti kuvailtuna kaikkea seuraavaa:
- Ulkoinen äänikortti.
- Konrolleri, jolla voi säätää plugarien namikoita sormituntumalla.
- Softa, johon voi avata eri softainstrumentteja ja järjestellä niiden presettejä ja kanavien routtauksia mielin määrin.

Riffissä oli jokin aika sitten (muistaakseni joulukuun numero. mulla on se jossain, mutten nyt tähän hätään sitä taas mistään löytänyt) oli useamman sivun arvostelu tuosta KORE:sta. Siinä tuodaan aika hyvin esiin niitä laitteen ominaisuuksia ja olipa arvostelija käynyt heittämässä keikkaakin kapineen kanssa. Kannattaa käydä kirjastossa tjsp. selailemassa tuo läpi ajatuksen kanssa.

Tuo KORE vaikuttaa kaikin tavoin suorastaan loistavalta vempeleeltä kaikkakäyttöä silmälläpitäen. Sen avulla pitäisi saada eri instrumenttien ja niiden presettien valinnat tarpeeksi yksinkertaisiksi ja nopeiksi toimenpiteiksi. Muita vastaavia tuotteita markkinoilla ei taida olla. Periaatteessa siis halutut soundit ja muuta asetukset tallennetaan jonkinlaiseksi KORE presettipankiksi ja laite pultataan sopivalle ständille näppien ulottuville.

KORE:n osalta olisi kyllä varmaan todella hyvä päästä jonkun asiansa omaavaan myyjänretkun juttusille ja kyselemään tarkemmin miten hommat käytännössä toimivat.

Tietokonepohjaisessa setissä keikkaolosuhteissa isoimmaksi ongelmaksi muodostunee se, että esimerkiksi tuollainen iso pianoinstrumentti ottaa vähintään sen parikymmentä sekuntia latautumiseen, jos se avataan puhtaalta pöydältä. Niitä instrumentteja pitää siis olla valmiksii monta kappaletta auki eräänlaisessa valmiustilassa, jotta vaihto eri soundien välillä tapahtuu ns. lennossa. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että tietokoneen on oltava ihan viimeistä huutoa varsinkin muistin osalta ja sittenkin rajat tulevat yllättävän nopeasti vastaan käytettäessä noita megaluokan kaupallisia plugareita. KORE mahdollistaa siis helpon hyppimisen eri soundien ja intrumenttien välillä, mutta koneen on silti joka tapauksessa pystyttävä pyörittämään niitä kaikkia "valmiustilassa" taustalla odottamassa.

Lopulta mä kyllä vielä kyseenalaistaisin tuon tietokonepohjaisen setin järkevyyden. Oletetaan, että sä hankit suht asianmukaisen läppärin, tuon KORE:n ja joitakin kolminumeroisilla hintalapuilla varustettuja kaupallisia intstrumentteja vielä siiehen. Hinnaksi tulee vähintään sellaiset ~2500 euroa, riippuen vähän siitä, että mitä ja kuinka paljon niitä softia siihen hoitaa. Toisaalta, jos on keikkakäytön LISÄKSI tarvetta jonkinlaiselle kotistudio-mööpelille, niin sitten tietokonepohjaiseen settiin panostaminen alkaa kuulostaa jo huomattavasti fiksummalta.

Tuolla samalla summalla kun saakin jo vaihtoehtoisesti vaikka MOTIF ja Nord Electro modulit ja esim. vielä jonkun piano-lisäkortin tai vaikka jonkin edukkaan syntikkapörinä-modulin kivoilla väänneltävillä namikoilla. Näistä saa kuitenkin vielä kymmenen vuoden päästä helposti ~50 prosenttia myydessä takaisin. Tietokoneen ja softan osalta tilanne on vähän toinen. Noin muutenkin tietkonepohjaiseen settiin siirtyminen "päivitysrumbaan" kyllästymisen takia kuulostaa vähän...no hassulta ;)
"Se on ainakin päätetty, että kaikki poliittiset ja uskonnolliset keskustelut on suljettu kokonaan Muusikoiden.net:istä."
iikkuli
19.03.2007 09:35:50 (muokattu 19.03.2007 09:36:17)
Itse en ole keikoilla softasoittimiin siirtynyt, mutta laturipörinät on helppo poistaa. Hankit vain erotusmuuntajan (tiiliskiven kokoinen ja painoinen laite) ja otat virran siitä VAIN läppäriisi, ja kaikki pörinä katoaa kaukaisuuteen!
SPEKULOISIN JOS...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)