Aki 05.02.2007 21:32:53 | |
---|
Voiskohan näistä selvityksistä löytyä jokin oljenkorsi jolla sais vielä cubasen ja tascamin pelaamaan yhteen. Ajurihäikkäähän tuo huutaa isoon ääneen. Asio4All on niihin tavanomaisin ratkaisu, eli ei muuta kuin järjestelmällistä tutustumista siihen. Toisaalta sanoisin että luovu Cubasesta ja osta Reaper (39€), se kun on kaikilta muiltakin osin Cubasea parempi. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
battery 05.02.2007 22:02:19 | |
---|
itsellä oli tuo tascamin uss122L versio.Ohjekirjasta löysin vian, laite ei toiminut täysillä juuri minun emolevyn kanssa. kyllä kurjitutti. You cant always get what ya want, youll get what you need like.. |
superfly 05.02.2007 22:02:23 | |
---|
Toisaalta sanoisin että luovu Cubasesta ja osta Reaper (39€), se kun on kaikilta muiltakin osin Cubasea parempi. Niinno... Jos on Cubasen sinänsä vittumaiseen käyttöliittymään tottunut niin on tuo Reaper aika karmea tuttavuus. Meni aikaa paljon enemmän säätämiseen ja toimintojen etsimiseen kuin itse asiaan. Lisäksi pikku-Cubase pyöritti enemmän raitoja nykimättä tuossa mun koneessa. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
akiha 06.02.2007 00:54:54 | |
---|
No niin, kävin hakemassa kaverilta lainaan m-audion duo usb-äänikortin, ja sillä minkäänlaista pätkimistä ei tapahtunut, vaikka kokeilin äänittää projektissa joka syö puolet koneen tehoista... Alan pikkuhiljaa kallistua äänikortin uusimisen puolelle. |
Aki 06.02.2007 01:14:51 | |
---|
Niinno... Jos on Cubasen sinänsä vittumaiseen käyttöliittymään tottunut niin on tuo Reaper aika karmea tuttavuus. Mulla ei todella kestäny kauaa. Olin käyttänyt pelkkää Cubasea vuosikaudet, mutta silti Reaperin kanssa tuli joka mutkassa olo, että joo, näinhän se pitää olla. Lisäksi pikku-Cubase pyöritti enemmän raitoja nykimättä tuossa mun koneessa. Reaper-foorumeilla kaikki suorituskykytestiin osallistuneet totesivat Reaperin pyörittävän enemmän efektoituja raitoja kuin Cubase, Sonar, FL Studio, ja mitä muita siinä olikaan. Olikohan sulla oikea ajuri käytössä? No joo, offariksi menee. Jatkakaa. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
passe 06.02.2007 10:05:41 (muokattu 06.02.2007 10:06:01) | |
---|
No niin, kävin hakemassa kaverilta lainaan m-audion duo usb-äänikortin, ja sillä minkäänlaista pätkimistä ei tapahtunut, vaikka kokeilin äänittää projektissa joka syö puolet koneen tehoista... Alan pikkuhiljaa kallistua äänikortin uusimisen puolelle. Vaihda kaverin kanssa päittäin, jos Tascam toimii sen koneella... Sometimes more is more |
sami_sumea 06.02.2007 16:20:43 (muokattu 06.02.2007 16:22:21) | |
---|
Toisaalta sanoisin että luovu Cubasesta ja osta Reaper (39€), se kun on kaikilta muiltakin osin Cubasea parempi. :-D Ohhoh. Aika kova väite.. Olen tossa pari päivää leikkinyt Reaperilla, onhan se "ihan kiva" mutta en kyllä lähtis sanomaan että se pesee Cubasea vielä oikein millään osa-alueella. Esim. Midi-editori Reaperissa on todella lapsenkengissään. Routtausmahdollisuudet Reaperissa ovat kyllä hyvät, siitä propsit. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
Aki 06.02.2007 17:38:30 | |
---|
Ohhoh. Aika kova väite.. Vertaan lähinnä SL3:seen, mutta mun käytössä peli on aivan selvä. En mahdollisesti käyttänyt Cubasen midiominaisuuksia täyden potentiaalinsa edestä, mutta kvantisoinnin monipuolisuus on ainut joka Cubasessa on edellä. Siis omassa käytössäni esilletulevista asioista. Reaperissahan nämä piirteet päivittyvät pari kertaa viikossa, joten Reaper tosiaan oli joulunakin lapsen kengissä verrattuna tähän hetkeen. Routtausmahdollisuudet Reaperissa ovat kyllä hyvät, siitä propsit. Ja insertit, ja zoomaus, ja raitojen organisointi, ja käynnistysnopeus, ja suorituskyky, ... :o) "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
sami_sumea 06.02.2007 18:33:21 | |
---|
Ja insertit, ja zoomaus, ja raitojen organisointi, ja käynnistysnopeus, ja suorituskyky, ... :o) Ööh ääh, mitäs vikaa Cubasen zoomauksessa tai käynnistysnopeudessa on? Suorituskyvyssäkään en oo ainakaan omassa käytössä juurikaan huomannut mitään ongelmia? Inserttien järjestyksen drag'n'dropin puuttuminen nelosta vanhemmista cubaseista on kyl syvältä. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
Rml 06.02.2007 18:47:18 (muokattu 06.02.2007 18:48:14) | |
---|
Ja insertit, ja zoomaus, ja raitojen organisointi, ja käynnistysnopeus, ja suorituskyky, ... :o) Tuntuu nyt olevan niin että Aki viettää kuherruskuukautta viikatemiehensä kanssa ja äityy parjaamaan muita softia sen suuremmitta perusteluitta. Eräässä keskustelussa taisi äskettäin pyöriä samanmoinen kisa PT:n pyörteissä... |
Aki 06.02.2007 20:41:47 | |
---|
Ööh ääh, mitäs vikaa Cubasen zoomauksessa tai käynnistysnopeudessa on? Ei siinä vikaa tartte olla etteikö joku muu voisi olla rutkasti parempi. En muista kestääkö Cubasen käynnistyminen 15s vai enemmän, Reaper käynnistyy alle sekunnissa. Ja hiiren rullalla zoomailu on nopeinta mihin olen ikinä törmännyt. Suorituskyvyssäkään en oo ainakaan omassa käytössä juurikaan huomannut mitään ongelmia? Edelleen, ei siinä ongelmia tartte olla etteikö toinen voisi olla parempi. Ei mun juoksemisessakaan ole erityisemmin ongelmia, mutta voin taata, on aika paljon nopeampia juoksijoita. Inserttien järjestyksen drag'n'dropin puuttuminen nelosta vanhemmista cubaseista on kyl syvältä. On. Tuntuu nyt olevan niin että Aki viettää kuherruskuukautta viikatemiehensä kanssa ja äityy parjaamaan muita softia sen suuremmitta perusteluitta. Mistä väitöksestäni puuttuu perustelu? Olen valmis korjaamaan tilanteen välittömästi. Olen käyttänyt Cubasea vuosikausia, ja pidin sitä etenkin PT:tä, mutta myös Sonaria soveliaampana softana, koska kaikkia noista olin useampaan otteeseen kokeillut. Koen että tunsin Cubaseni hyvin. Reaperia kokeiltuani jouduin toteamaan että Cubaseen käytetyt saturaiset eivät palvele omassa äänitys- ja miksauskäytössä lainkaan yhtä tehokkaasti kuin Reaperiin käytetty 39,40€. Ymmärrän toki ettei Reaper ole kaikille sovelias softa, mutta niille joille nopeudella ja esteettömällä monipuolisuudella on paljon merkitystä, Reaper on ehdottomasti paras vaihtoehto. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
akiha 06.02.2007 20:42:47 (muokattu 06.02.2007 20:43:58) | |
---|
No niin, palataanpa asiaan. Nyt tais löytyä syy onglmaan. Eli cubasessa device setup-valikosta ku menään noihin expert-asetuksiin, niin siellä oli jostain syystä ruksattu tuollaiset kohdat ku: none buffered read ja none buffered write, eli kun noista poisti ruksit, niin alkoi pelittään huomattavasti paremmin. Nyt kärsii olla muutama vst-syntikkakin pohjilla ja roppa kaupalla efektejä päälä, eikä vielä tuu ongelmia ku ottaa norttonin pois päältä, vaikka latenssi olis minimissä. Ei uskalla innostua liikaa, mutta lupaavalta vaikuttaa... |
sami_sumea 06.02.2007 22:56:09 | |
---|
Ei siinä vikaa tartte olla etteikö joku muu voisi olla rutkasti parempi. No, hmm. Mä ihan tosissani olen yrittänyt etsiä mulle "sopivampaa" vaihtoehtoa Cubaselle, ja mieleeni Reaper-kokeilusta jäi tää: Hyvät puolet: 1) Routtausmahikset on *oikeesti* hyvät 2) Fadet, envelopet, cuttaukset yms toimii niinku pitääkin 3) Softa on tosi kevyen oloinen (johtuu tosta karusta GUI:sta) 4) Featureita on "peruskäyttöön", erityisesti hintaan nähden, suht' kivasti 5) Midieditorissa on logic-tyylinen volan säätö suoraan nuotista (jeah!) Huonot puolet (kertokaapa muuten onko tilanne parantunut version 1.71 jälkeen): 1) Softa on ruma ku p**kele, ja kaikki sen mukana tulevat style-presetitkin oli rumia ku p**ele. Mulla meni tunti konffaillessa ennenkuin tosta sai ihmisen softan näköisen :-D 2) Plugareita skannatessa softa kaatui 5-6 kertaa? 3) Plugarien nimet ei näy kokonaan (esim. mulla on plugareita mistä on mono/stereo/sidechain-versiot, eikä tiedä mikä on mikä) 4) Preferencesiin konffatut näppis/hiiricommandit ei yllättäen toimineetkaan midieditorissa, vaan ainoastaan pääikkunassa? Mitäh? 5) Midipuolelta ei löydy shufflea, groove-quantizeja tai muitakaan mun mielestä suhteellisen tarpeellisia ominaisuuksia 6) Midieditoria tuplaklikatessa se heittää edit positionin jonnekin huitsin nevadaan, josta editointikohdan joutuu hakemaan aina uusiksi? 7) Iso läjä konemusakäyttöön tärkeitä featureita kuten biitin slaissaus, grooven extractointi yms puuttuu 8) Wavesin plugarit ei toimi VST:nä? Eli, kuten sanoin, ihan kiva, mutta keskeneräisen oloinen. Mun mielestä tässä softassa on potentiaalia sit ku se joskus on valmis :) ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
Aki 07.02.2007 00:04:07 (muokattu 07.02.2007 00:06:26) | |
---|
1) Softa on ruma ku p**kele Mulle tuolla ei ole pienintäkään väliä, jos sillä saa promillenkin verran lisää suorituskykyä. Mulle (ja muille Reaper-käyttäjille) on tärkeämpää sisäinen kauneus. ;) Ei mut ihan tosi, kun päivityksiä tulee tähän tahtiin, olisi aika ankeaa ladata aina jotain parinkymmenen megan grafiikkapakettia. 2) Plugareita skannatessa softa kaatui 5-6 kertaa? 3) Plugarien nimet ei näy kokonaan (esim. mulla on plugareita mistä on mono/stereo/sidechain-versiot, eikä tiedä mikä on mikä) Mulle tuota ei ole käynyt, mutta 1.71:sen jälkeisissä uusissa piirteissä on mukana "possibly better support for waveshell type plug-ins", sekä MIDI-VST-plugarien korjauksia. Nuo nimiskannausongelmat poistuu jos ottaa asetuksista pois kohdan "Get VST plugin names while scanning". Tuo näyttää nimet sellaisina miten plugarit ne itse ilmoittaa, jotka valitettavan usein ovat päin havupuita. Siinä olen samaa mieltä että plugarien organisointi ansaitsee miinuspisteen. 4) Preferencesiin konffatut näppis/hiiricommandit ei yllättäen toimineetkaan midieditorissa, vaan ainoastaan pääikkunassa? Mitäh? Midieditorissa ei tietenkään voi tehdä kaikkia samoja asioita kuin pääikkunassa, mutta jotkut komennot ovat samoja. Joitan "midi edit"-päivityksiä on tullut, mutten tarkemmin vielä ymmärtänyt mitkä näitä ongelmakomentoja ovat. 5) Midipuolelta ei löydy shufflea, groove-quantizeja tai muitakaan mun mielestä suhteellisen tarpeellisia ominaisuuksia Totta, nämä ovat vasta tulossa. 6) Midieditoria tuplaklikatessa se heittää edit positionin jonnekin huitsin nevadaan, josta editointikohdan joutuu hakemaan aina uusiksi? Tuo huitsin nevada on se kohta jossa sun play-kursori on sillä hetkellä. Asetuksista saa myös midi-edit-ikkunan tahtilaskurin seuraamaan projektin tahteja. 7) Iso läjä konemusakäyttöön tärkeitä featureita kuten biitin slaissaus, grooven extractointi yms puuttuu En ole osannut kaivata kun en tiedä mitä tuo biitin slaissaus tarkoittaa. Grooven ekstraktointi liittynee tohon groove quantizeen. Mutta onko näitä esim Cubase SL3:ssa? 8) Wavesin plugarit ei toimi VST:nä? Mulla toimii mainiosti. EDIT: Kappas, mulla onkin Wavesia vain DX:nä, en siis osaa kommentoida. Eli, kuten sanoin, ihan kiva, mutta keskeneräisen oloinen. Mun mielestä tässä softassa on potentiaalia sit ku se joskus on valmis :) En malta olla sanomatta kieli poskella, Cubase 3 olisi myös hyvä jos Steinberg ei olisi kokonaan lopettanut sen valmiiksisaattamista ja bugien korjauksia. :oP "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
sami_sumea 07.02.2007 00:10:21 | |
---|
Nuo nimiskannausongelmat poistuu jos ottaa asetuksista pois kohdan "Get VST plugin names while scanning". Tuo näyttää nimet sellaisina miten plugarit ne itse ilmoittaa, jotka valitettavan usein ovat päin havupuita. Ah, tänks. Midieditorissa ei tietenkään voi tehdä kaikkia samoja asioita kuin pääikkunassa, mutta jotkut komennot ovat samoja. Niin, siis ongelma on se, että jos haluan esim. zoomit yms vaikka G ja H-nappuloihin, tai vaihtaa CTRL-scroll tai ALT-scroll-toimintojen järjestystä, nämä asetukset toimivat vain pääikkunassa, mutta eivät midieditorissa. Ei hjuva. Tuo huitsin nevada on se kohta jossa sun play-kursori on sillä hetkellä. Asetuksista saa myös midi-edit-ikkunan tahtilaskurin seuraamaan projektin tahteja. Mutta saako tuon tekemään niin, että kun tuplaklikkaat midi-palikkaa, se avaa juuri tämän kyseisen palikan editoitavaksi riippumatta siitä missä kohtaa play-kursori sattuu olemaan? En ole osannut kaivata kun en tiedä mitä tuo biitin slaissaus tarkoittaa. Grooven ekstraktointi liittynee tohon groove quantizeen. Mutta onko näitä esim Cubase SL3:ssa? Joo, pitäis olla. Eli näillä voi napata vaikka biittiloopista grooven, ja sit kvantisoida midi-partit tuon grooven mukaan. En malta olla sanomatta kieli poskella, Cubase 3 olisi myös hyvä jos Steinberg ei olisi kokonaan lopettanut sen valmiiksisaattamista ja bugien korjauksia. :oP True. Toi Steinyn politiikka noiden päivitysten suhteen on sitä luokkaa, että hävettää melkein niiden puolesta. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
Aki 07.02.2007 00:30:32 | |
---|
Silläkin uhalla että tästä tulee Reaper-wiki... Niin, siis ongelma on se, että jos haluan esim. zoomit yms vaikka G ja H-nappuloihin, tai vaihtaa CTRL-scroll tai ALT-scroll-toimintojen järjestystä, nämä asetukset toimivat vain pääikkunassa, mutta eivät midieditorissa. Ei hjuva. Toden totta. Hiiren rullahan toimii zoomina kaikissa ikkunoissa. Tuo on mielestäni kätevä, enkä ole kaivannut vaihtoehtoja. Ilmoitin mainitut bugit Reaperin foorumilla, otetaanpa aikaa kauanko kestää saada nuo korjatuksi! ;o) Mutta saako tuon tekemään niin, että kun tuplaklikkaat midi-palikkaa, se avaa juuri tämän kyseisen palikan editoitavaksi riippumatta siitä missä kohtaa play-kursori sattuu olemaan? Minulla se tekee juuri näin (versio 1.77). Joo, pitäis olla. Eli näillä voi napata vaikka biittiloopista grooven, ja sit kvantisoida midi-partit tuon grooven mukaan. Joo, groove-quantize tosiaan vielä puuttuu. True. Toi Steinyn politiikka noiden päivitysten suhteen on sitä luokkaa, että hävettää melkein niiden puolesta. Nehän ilmotti nyt että kolmosta ei jatketa enään ollenkaan, vaan keskitytään vain ahneesti uuden rahan hankkimiseen nelosella. Tää on aika viihdyttävää luettavaa: http://forum.cubase.net/phpbb2/view … ays=0&postorder=asc&start=0"Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Neppimise 09.02.2007 16:41:19 (muokattu 09.02.2007 16:42:08) | |
---|
Meikäläisellä tismalleen samat ongelmat Sonar 5:sen ja M-audio Firewire410 kanssa. Prossu pentium 4 2.93ghz, 1gb muistia, geforce 6200 turbo cache. Mistäs näitä XP:n optimointiohjeita musahommiin löytäisi? Se puoli vielä kokeilematta. Sensijaan Mixing bufferia väänelty, I/O bufferia väännelty, näyttökortin kiihdytys otettu pois, verkkokortti disabloitu, F-secure disabloitu, kokeiltu WDM/KS ja ASIO ajureilla. Jotkut säädöt vaikuttavat enemmän, toiset vähemmän, mutta niitä "naps" ääniä esiintyy jokatapauksessa. Yksi mikä hivenen epäilyttää on tuo näytönohjain kun siinä ilmeisesti on 64MB muistia itsessään ja se voi käyttää keskusmuistia 256MB asti. Että ryöstääkö näyttökortti sitä keskusmuistia äänihommilta? Luulisin että se on kuitenkin estetty tuolla kiihdytyksen poistamisella? Sonar ilmoittaa CPU usage 4-10% äänityksen aikana, mutta napsuja ilmenee. Guitar rig 2 ilmoittaa 22% mutta napsuja ei ilmene. Samoja napsuja alkaa ilmetä myös tavallista DVD levyä toistettaessa, kun sample rate nousee 48khz. "I made the wrong mistakes" -Thelonius Monk after a disapointing improvisation. |