Aihe: Tietokone musiikin tekoon
1 2 3
Wespa
28.12.2006 16:44:02
-suorituskyky
-ulkonäkö
-skaalautuvuus
-kustomoitavuus

lisää tuoreen mäkkikäyttäjän kokemuksia http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=80351 - tekstiä juuri linux-mäkkivaihdoksen jälkeen.

e. kaikesta huolimatta käytän mäkkiä pääsääntöisesti, mutta on asioita jossa kaipaan linuxia. Tällä hetkellä olen kyllä ihan tyytyväinen yhteen koneeseen, juuri pääsin neljästä eroon.

Auts, tuo suorituskyky on kyllä totta, siinä OS X:llä ja Windowsilla olisi syytä ottaa mallia linukeista. Tosin saa sen linuxinki raskaaksi kun pistää silmäkarkkia OS X:n tapaan.. ;)

Kustomoitavuus tulikin jo esille, skaalautuvuus on totta, tuo ulkonäkö on pitkälti makuasia, sanoi Musti kun..

Olen kyllä lukenut tuon viestisi Hompusta, ihan hyviä pointteja siinä. Jotenkin sitä vaan koittaa mainostaa aina maccia kuin mahdollista, koska se vähensi itsellä tietsikan säätämisen määrää niin tuntuvasti, ettei mitään rajaa.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
vapauskauppias
28.12.2006 23:22:09 (muokattu 29.12.2006 03:40:31)
Katselin hiukan noita mäkkejä tuolta Apple Storesta. Onkos kukaan sieltä tilannut? Ovatko hinnat kuinka hyviä; löytyykö mistään halvemmalla?

Halvimmassa kannettavassa Macissa on "1.83GHz Intel Core 2 Duo, 512MB memory, 60GB hard drive1 ja Combo drive". Hintaa tuolla on Apple Storessa 1129€. Halvimmasta pöytämallista sanotaan näin: "512MB memory, 160GB hard drive1, 24x Combo drive ja Intel GMA 950 graphics". Tehoa siinäkin on 1,83GHz. Hintaa tulee sille 1029€.

Onko noissa pöytämalleissa ja kannettavissa suuriakin eroja käytettävyydessä, toimivuudessa tai jossain muussa? Kannettava olisi toisaalta kätevä, voisi kuljetella "studiota" ympäriinsä. Osaisitteko tähän kannettava/pöytämalli valintaan tuoda jotain hyviä näkökulmia? Entäs tuo 60Gt:n kovalevy, onko se ehdottomasti liian pieni?

Vaihtoehtoina ovat lähinnä kaksi halvinta MacBookia ja iMacia.
Kassu
29.12.2006 00:22:18
Katselin hiukan noita mäkkejä tuolta Apple Storesta. Onkos kukaan sieltä tilannut? Ovatko hinnat kuinka hyviä; löytyykö mistään halvemmalla?

Olen tilannut 10+ kertaa. Toimitus on nopeaa ja ilmaista ja hinnat kyllä edullisimmat.
Sertzo S
29.12.2006 09:42:00 (muokattu 29.12.2006 13:00:15)
Minä jos nyt vaurastuisin yllättäen (ei näköpiirissä) ostaisin omppukoneen musantekoon oitis ja PC-lähtisi kuin leppäkeihäs hevonvttuun.

Teen pääosin midinä ja tanssi ja iskelmämusademoja eri tyyleineen tällä vanhalla PC-paskallani.

Toivoisin suosituksia arvoisilta Mac-käyttäjiltä ylläoleviin asioihin nojaten, että millainen kone (käytettykin) olisi minulle eri musavarustein ja äänilähteineen sopiva käyttööni.
Käytän PC-koneessani Cubase VST 32-softaa, joka rittää minulle ominaisuuksineen aivan hyvin demojen tekoon mahdollisena Mac-versionakin.
Wespa
29.12.2006 11:18:05
Onko noissa pöytämalleissa ja kannettavissa suuriakin eroja käytettävyydessä, toimivuudessa tai jossain muussa? Kannettava olisi toisaalta kätevä, voisi kuljetella "studiota" ympäriinsä. Osaisitteko tähän kannettava/pöytämalli valintaan tuoda jotain hyviä näkökulmia? Entäs tuo 60Gt:n kovalevy, onko se ehdottomasti liian pieni?

Vaihtoehtoina ovat lähinnä kaksi halvinta MacBookia ja iMacia.

Kannattaa miettiä tarkkaan, tarvitsetko tosiaan kannettavaa, vai vain suht helposti paikasta toiseen siirtyvää konetta. Jopa tuo 20" iMacci on nimittäin omassa laatikossaan ihan mukana raahattavaa sorttia. Valintaa painaa iMacin suuntaan erityisesti juuri kovalevy, iMacissa on nopea "pöytäkonekovo", kannettavassa taas kannettavan kovo, nopea toki sekin, mutta eron pöytäkonekovoon kyllä huomaa raskaassa käytössä.

Jos sinulta löytyy ennestään näyttö, ja et itse asiassa tarvitse niinkään kannettavaa, vaan pikemminkin siirrettävissä olevaa konetta, niin suosittelen noista vaihtoehdoistasi sitä kalliimpaa iMaccia. Se on hyvin varusteltu, ja ennen kaikkea paremman näyttiksensä ansiosta oivallinen kone käytettäväksi lisänäytön kanssa.

Tuosta kovon koosta vielä, vanha totuushan on se, että toisille riittää kymmenen gigaakin, ja toisille ei edes tera. Ulkoiset firewirelätyt halpenevat toki koko ajan, ja MacBookkien kovon vaihtokin on tehty äärimmäisen helpoksi. Toisaalta kovosta olisi hyvä olla sellainen +-10% vapaana koko ajan, jotta käyttis toimii, niinkuin sen on tarkoitettu. 60 gigaa tulee äkkiä täyteen, jos teet koneellasi muutakin kuin äänittelyjä..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Fortune
29.12.2006 11:29:19 (muokattu 29.12.2006 11:32:23)
Kannattaa miettiä tarkkaan, tarvitsetko tosiaan kannettavaa, vai vain suht helposti paikasta toiseen siirtyvää konetta. Jopa tuo 20" iMacci on nimittäin omassa laatikossaan ihan mukana raahattavaa sorttia. Valintaa painaa iMacin suuntaan erityisesti juuri kovalevy, iMacissa on nopea "pöytäkonekovo", kannettavassa taas kannettavan kovo, nopea toki sekin, mutta eron pöytäkonekovoon kyllä huomaa raskaassa käytössä.

Tälle 20" iMacillehan on saatavana kantolaukkujakin, itse olen moista puolivakavasti harkinnut, ainakin jos tulee kesätyökomennus toiselle paikkakunnalle.

http://luggerbags.com/G5.htm

Oman 20" iMacini ostin keväällä 1200 euron hintaan, tämä on PowerPC-versio, 2 GHz kellotaajuudella, giga muistia ja 250 gigan kiintolevy.

Ei ole loppunut vauhti kesken ja softaakin saa. Inteleiden perään ei ole hinkua, koska ostin softat nyt, näillä pärjää sen viisi vuotta ainakin.
Look behind you, a three-necked guitar!
Ukko
29.12.2006 13:47:18

Minä jos nyt vaurastuisin yllättäen (ei näköpiirissä) ostaisin omppukoneen musantekoon oitis ja PC-lähtisi kuin leppäkeihäs hevonvttuun.

Teen pääosin midinä ja tanssi ja iskelmämusademoja eri tyyleineen tällä vanhalla PC-paskallani.

Vanhalla PC paskalla tekee puhtaasti midi systeemejä mennentullen. Ei siinä huippu ominaisuuksia tarvita. Eka puusee oli aikoinaan 66mhz dx2 8 megan muistilla varustettu mopokone ja cakewalk toimi midimaailmassa kuin vettä vaan. Asia tietysti muuttuu jos käyttää softasynia.
kalleh
29.12.2006 13:50:15 (muokattu 29.12.2006 13:52:10)
Sen verran puucee-miehenkin kommenttia tarvitaan että itsellä pyörii about pari vuotta vanhassa pöytäkone-PC:ssä XP:n pälllä Cubase SX. Ja olen todella tyytyväinen. Internet-yhteydet & muut ohjelmat samassa. Tehot ei koskaan loppuneet kesken, Cubase on vakaa eikä tarvitse pelätä kaatuilua. Virussuoja ja palomuuri ovat ilmaisia.

Koneen suunnittelin nimenomaan äänityskäyttöön. Windowsin asennuksen jälkeen tein joltain sivulta löytyneet tweakkaukset, jolla neuvottiin miten kannattaa viritellä Audio-äänityskäyttöön tuleva PC. Ja on ollut todella vakaa.

Lisärauta on halpaa ja sen tarjonta on suurta jos sitä tulee tulevaisuudessa kaipaamaan. Backuppaus täytyy tietenkin suunnitella hyvin, mutta sehän tulee eteen kaikissa ympäristöissä. Ja kovot PC:lle ovat halpoja. Ja itselle merkkaa että saatavaa (esim. ilmais-) softaa on hyvin tarjolla Windows-ympäristöön.

Joten noinkin voi saada hyvän paketin, mutta neuvoja kannattaa toki kysyä.

Tuossa on vielä se hyvä puoli, että kun on PC kotona, oppii toimimaan PC/Windows-ympäristössä, koska niitä ne koneet opiskelu/työmaailmassa kuitenkin pakkaavat voittopuolisesti olemaan.

Yhtään Mac-ympäristöä dissaamatta, siis totean että PC voi toimia erittäin hyvin.
superfly
29.12.2006 13:57:34
Yhtään Mac-ympäristöä dissaamatta, siis totean että PC voi toimia erittäin hyvin.

Totta, mutta säätämisen määrä on melko lailla silti isompi kuin mäkissä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kalleh
29.12.2006 14:06:33
Totta, mutta säätämisen määrä on melko lailla silti isompi kuin mäkissä.

Varmaan voi noinkin olla, en tunne Mac-ympäristöjä. Mutta itselläni tuoreen Win-asennuksen jälkeen tein ne suositellut tweakkaukset, kesti alle puoli tuntia, ja se säätäminen oli siinä. :)

Raudan olin tosin miettinyt etukäteen niin, että tulee nimenomaan audio-koneeseen.
vapauskauppias
29.12.2006 15:41:33 (muokattu 29.12.2006 15:47:47)
Jos sinulta löytyy ennestään näyttö, ja et itse asiassa tarvitse niinkään kannettavaa, vaan pikemminkin siirrettävissä olevaa konetta, niin suosittelen noista vaihtoehdoistasi sitä kalliimpaa iMaccia. Se on hyvin varusteltu, ja ennen kaikkea paremman näyttiksensä ansiosta oivallinen kone käytettäväksi lisänäytön kanssa.

Onko tuo iMac muuten oikeasti vain tuollainen pieni näyttöläpyskä, joka esim. tuossa Fortunen laittamassa laukkulinkissä näkyy? Tuohan ei näyttäisi kovin pahalta siirrellä. Anteeksi tyhmä kysymys: Miksi kysyit tuosta näytöstä? Eikös tuossa iMacissä ole näyttö? Jotain kyllä näköjään missasin.

Oman 20" iMacini ostin keväällä 1200 euron hintaan, tämä on PowerPC-versio, 2 GHz kellotaajuudella, giga muistia ja 250 gigan kiintolevy.

Mistä löysit noin halvalla? Tuolla Apple Storessa se maksaa 1529€.
Niq
29.12.2006 18:17:28

Mutta itselläni tuoreen Win-asennuksen jälkeen tein ne suositellut tweakkaukset, kesti alle puoli tuntia, ja se säätäminen oli siinä. :)

Varmasti onnistuisi allekirjoittaneeltakin, mutta aloittelijalta menee asioihin perehtymisineen helposti muutama vuosi, että pääsee sille tasolle että osaa jotain tweakatakin. Mäkkiä ei tarvi twiikata, se on valmiiks hyvä paketti, eli sopii Pertti Peruskäyttäjälle tai Antti Aloittelijalle varsin hyvin, varsinkin jos ei ole liikaa tullut käytettyä Windowsia ja totuttua sen omaan käyttöliittymään, jolloin Maciin siirtyminen voi olla vaikeampaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Wespa
29.12.2006 19:10:51
Onko tuo iMac muuten oikeasti vain tuollainen pieni näyttöläpyskä, joka esim. tuossa Fortunen laittamassa laukkulinkissä näkyy? Tuohan ei näyttäisi kovin pahalta siirrellä. Anteeksi tyhmä kysymys: Miksi kysyit tuosta näytöstä? Eikös tuossa iMacissä ole näyttö? Jotain kyllä näköjään missasin.

Jep, iMac on todellakin kokonaan tuon näyttökotelon sisään rakennettu. Se tuntuu hämmästyttävän vieläkin monia, vaikka kyseessä on jo kohtuullisen vanha kotelomalli.

Näytöstä kysyin sen vuoksi, että kytkemällä tuohon iMacciin ulkoisen näytön voit jatkaa työpöytää näytöltä toiselle. Itse en enää oikein tulisi toimeen yhdellä näytöllä, niin pahoin olen jo päässyt tottumaan kahden näytön käyttöön. :)

Mistä löysit noin halvalla? Tuolla Apple Storessa se maksaa 1529€.

Tuon G5-malli poistui mallistosta muistaakseni tammikuussa 2006, joten lienee käytettynä tai jostain poistomyynnistä ostettu, sillä selittyy tuo halpa hinta.
vapauskauppias
29.12.2006 20:50:08
Näytöstä kysyin sen vuoksi, että kytkemällä tuohon iMacciin ulkoisen näytön voit jatkaa työpöytää näytöltä toiselle. Itse en enää oikein tulisi toimeen yhdellä näytöllä, niin pahoin olen jo päässyt tottumaan kahden näytön käyttöön. :)

Mitä ihmettä? Eli siis käytännössä tarkoittaa sitä, että voisi olla kaksi ikkunaa auki samaan aikaan? Enpä edes tiennyt, että noin voi tehdä.

Tuon G5-malli poistui mallistosta muistaakseni tammikuussa 2006, joten lienee käytettynä tai jostain poistomyynnistä ostettu, sillä selittyy tuo halpa hinta.

Ahaa. Selvä.
Wespa
29.12.2006 21:09:48
Mitä ihmettä? Eli siis käytännössä tarkoittaa sitä, että voisi olla kaksi ikkunaa auki samaan aikaan? Enpä edes tiennyt, että noin voi tehdä.

Niin, itsellä tällä hetkellä isolla ulkoisella lätyllä mnet selaimessa auki ja kannettavan näytöllä iTunes, mese + parit pikkuohjelmat. Kätevää, kun voi samalla rölöillä mnetissä ja seurata kaverien höpötystä, ilman että tarvitsee koko ajan kaivaa ikkunoita esiin toistensa alta.
maple
31.12.2006 12:17:21 (muokattu 02.01.2007 21:24:31)
Lisää kysymyksiä... Olen uutta läppäriä ostamassa ja pähkäilen ongelmaa PC vai Mac? Siihen lisäksi esim Firepod/studio tai Sapphire Pro ja muutamat mikit (rumpuja aiotaan mikittää ja 8 inputia riittää ainakin aluks). Mutta tarvitsenko ulkoista äänikorttia? Jos, niin miksi? Eikö koneen oma riitä kyvyiltään? Pitääkö mun luetella liikkeesä speksit minkä mukaan se kone kasataan vai onko joku laite suoraan valmis Pentti Peruskäyttäjän pikku musisoinneille? Ja olen kyllä lukenut jo liian moneen kertaan studioketjut läpi ja oma nuppi ei enää kestä informaation tulvaa... Vaikea tehdä päätöstä kun vaihtoehtoja on liikaakin.

E: Onko järkeä ostaa kaikki rojut yhdestä paikasta? Se kun saattaa olla kalliimpaa mut pitäis varmaan kaikkien laitteiden toimia takuuvarmasti. Esim Soundata ja Soitin Lainehan myyvät kaikkea mahdollista rojua näihin tarkoituksiin.

E:Nostetaan jos joku vaikka vaivautuisi vastaamaan...

PS.onko Pentti Peruskäyttäjä Severi Sekakäyttäjän hengenheimolainen?
Rokrok.
maple
02.01.2007 21:25:15
Eihän toi Editillä noussut. Nyt nousee.
Rokrok.
WanhaWetäjä
03.01.2007 13:39:38

Toivoisin suosituksia arvoisilta Mac-käyttäjiltä ylläoleviin asioihin nojaten, että millainen kone (käytettykin) olisi minulle eri musavarustein ja äänilähteineen sopiva käyttööni.
Käytän PC-koneessani Cubase VST 32-softaa, joka rittää minulle ominaisuuksineen aivan hyvin demojen tekoon mahdollisena Mac-versionakin.

Joku käytytty peruspöytäkone G5 2.0 riitää varmaan pitkälle, siihen 2gigaa muistia ja lisäkovalevy, joku hyvä perusäänikortti (RME tms) jos et tarvi montaa sisäänmenoa yhellä kertaa.

Cubasen tilalle Logic Expres/Pro, midihommat toimii Logicilla erittäin sujuvasti koska softa on optimoitu Macille, kuin myös plugarit ovat varsin kohillaan, ja mukana tulee liuta erittäin hyviä VST-instrumentteja.
Paska hommahan se on opetella uuden softan käyttöä, mä olen alkanut PC:lla ja Logicilla eli mulla ei ollut tuossa suhteessa mitään ongelmaa siirtyä PuuCeesta Macciin.
Väittäisin jopa että et tarvi alkuun mitään ylimääräistä softaa kun hommaat Macin, siinä on jo Garage Band, jolla tekee demot helposti.Ja taitaa tuo Macin oma äänilähdekkin riittää ainakin perusdemoiluun , joku pikkumikseri/etunen tietty audiolle/laululle pitäs olla.

Mulla on ollut vuoden verran Mac G5 2.0, siinä 2gigaa muistia(4 max),RME:n peruskortti, Logic Pro 7.1 ja Garage Band...en nyt keksi oikeen mitään mitä tuohon tarvisin lisää jotta saisi perusdemot värkättyä, ja hyvillä saundeilla.

http://www.apple.com/logicexpress/
http://www.apple.com/fi/logic/

Tuossa tietoa ja demoja Logicista...
Ostan Casion kun täytän 50v...
Lennu
03.01.2007 15:06:44

WW. Mä hommasin kanssa tuon Logic Expressin demoversion. Miten ihmeessä ne MIDI-instrumentit saa kuulumaan? Kanavan signaalivalo kyllä vilkkuu, mutta en saa mihinkään ulostuloon routattua sitä ääntä. Vittumainen vehje. Pitääkö tässä tyytyä vaan garagebandiin? Muuten kyllä asialliset EQ:t yms.
"Yritinhän joskus perehtyä intialaiseen nuorisokulttuuriin katsomalla intialaista musiikkikanavaa töllöstä. Vähän sääliksi käy intialaista nuorisoa." -Derek Riggs
shovi
03.01.2007 16:21:54
WW. Mä hommasin kanssa tuon Logic Expressin demoversion. Miten ihmeessä ne MIDI-instrumentit saa kuulumaan? Kanavan signaalivalo kyllä vilkkuu, mutta en saa mihinkään ulostuloon routattua sitä ääntä. Vittumainen vehje. Pitääkö tässä tyytyä vaan garagebandiin? Muuten kyllä asialliset EQ:t yms.

Mistä tuon demon saa? Itseäkin alkanut kiinnostaa, varsinkin kun hintaa ei ole kuin n. 300e ja pitkälle samat ominaisuudet kun tonnin prossakin.
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)