Aihe: Snap, Crackle, Pop -> Maitoa riisimuroihin = CUBASE4
1 2
juha_p
25.11.2006 22:33:14 (muokattu 25.11.2006 22:35:06)
Sama täällä - ihmettelen itsekin... Käsitykseni mukaan tuo latenssi tarkoittaa sitä kuinka kauan play/rec-nappulan painamisesta kuluu aikaa siihen kun kone alkaa reagoimaan...?!

Toistettaessa tämä pitää kutinsa mutta,
mm. linja/mikrofoni äänityksen ja MIDI +virtualli-instrumenttien + molempiin liitettyjen efektien reaaliaikaisen käytön (monitoroinnin (ei direct monitoring (dry) vaan softa pohjainen monitorointi (wet))) yhteydessä se tarkoittaa paljonko aikaa menee reaaliajasta (esim. kiipparin koskettimen painamisesta) siihe kun soitettu/sämplätty/äänitetty audio toistuu. Mitä alhaisempi latenssiasetus sitä vähemmän viivettä (vähemmän viivettä --> prosessorin kuormitus kasvaa).

Tuo mainittu 32 tarkoittaa lienee kuitenkin PCI latenssin arvoa (joka taas tarkoittaa laitteelle suotavaa aikajaksoa prosessorilla) eikä suinkaan ajurin latenssiarvoa sillä, mikäli bufferin koko on 32 näytettä, tarkoittaisi se 0.73ms asetusta 44.1kHz taajuudella ja 0.33ms 96kHz taajuudella --> tuskinpa edes nopeimmat nykyiset tuplaprosessoriset PC:t pystyvät softapohjaisia efektejä/virtuaali-instrumentteja reaaliaikaisesti näillä arvoilla ilman häiriöitä pyörittämään.

t. Juha
Aleksi Gaiss
27.11.2006 14:29:51
Puhe olikin 32 MILLISEKUNNISTA. Ei samplesta.

Tietääkseni viestiketjun aloittaja koki ongelman äänittäessä, ei syöttäessä miditavaraa.
CUBASE
27.11.2006 15:34:10 (muokattu 27.11.2006 15:38:30)
Kun tietokone toistaa audioraitaa (ns. absoluuttista ajanhetkeä), kestää tietyn aikaa kunnes ääni tulee pihalle kortin outputista (output latnecy). Kun ihminen kuulee äänen (rytmin) ja soittaa sen mukaan takaisin nauhoitettavalle raidalle, kestää tämä prosessi kortilta myös jonkin verran (input latency). Eli jos output 3ms + input 3ms on yhteensä 7ms, niin soitettaessa taustanauhan rytmiin, taltioituu soittamasi instrumentti oikeasti 7ms myöhässä raidalle. Esim. monilla emolevyyn integroiduilla äänikorteilla tuo latenssi saatta olla niin iso että nauhoittamisesta ei tule mitään, kun pitäisi näppäillä vaikkapa kitaraa aina esim 0,3 sekuntia ennakkoon? Näin minä ymmärrän latenssin. 10ms:n kokonaisviive on kyllä monesti se maksimi mitä voidaan sallia.
SX3, C4, AMD64 3000+, 1GB, DELTA-44
Aleksi Gaiss
27.11.2006 15:52:47
On se Auto Latency Compensation mukava toiminto.
koopop
27.11.2006 16:03:06 (muokattu 27.11.2006 16:05:12)

Eli jos output 3ms + input 3ms on yhteensä 7ms, niin soitettaessa taustanauhan rytmiin, taltioituu soittamasi instrumentti oikeasti 7ms myöhässä raidalle.

Tarkoitatko nyt että AD- muuntimella vie 3ms tehdä äänestä bittejä, vai sitä että 3ms on aika joka kuluu takaisinmuunnokseen?

Mun käyttämissä korteissä, oli ne sitten halpoja tai kalliita, AD- muunnos tapahtuu alle yhdessä millisekunnissa (eli käytännössä ei viivettä), mutta sisäänmenevän signaalin monitoroinnissa takaisin ulostuloon on kortista riippuen eri viive, ja tämä monitoriviive on juuri se mitä pitää tarkkailla.

Jos olen esim. miksaamassa isoa sessiota jossa on paljon plugareita ja soittimia tms, on playbackin viive (plugareitten ja soittimien läpi) varmaan sekunti, eikä se haittaa päällesoittoa, koska ei sillä ole merkitystä kauan kuluu play:n painamisesta äänen kuulumiseen. Sequ taltioi AD- muuntimesta tulevan äänen salamana ja juuri siihen kohtaan mihin se on soitettukin kuunneltaessa taustaa. Vain sillä on merkitystä, kauan kestää että kuulet itse oman soittosi monitorista, jos monitorointi järjestetään softan kautta äänikortin ulostuloon. Tiesittekö että esim. PODissa ja muissa vastaavissa digimallintavissa latenssi sisäänmenon ja ulostulon välissä on kolmen millisekunnin luokkaa, johtuen sisäisestä prosessoinnista? Tässä tapauksessa PODin ja "huonon" äänikortin yhdistelmä saattaa yltää 6-7ms viiveeseen. Mua tuommoiset 3ms ei vielä haittaa. Sitten kun äänitykset on ohi, koneen bufferia voi säätää koneelle helpommaksi, jotta tehoja vapautuu miksaamiselle ja vaikkapa virtuaali-insrtumenteille.

Halvoilla ja pitkä-latenssisilla äänikorteilla ongelmat on vältettävissä esimerkiksi näin:

Hanki pieni mikseri johon ajat taustamateriaalia ja sisäänsoitettavaa signaalia, ja järjestä itsellesi *latenssiton* kuuntelu siinä mikserissä. Eli äänitettävä signaali täytyy jakaa ennen AD -muunninta kahteen paikkaan> mikseriin ja äänikorttiin. Mikserinä voi toimia vaikka joku hifi- vahvistin tai mikä tahansa laite jossa saat summattua 2+1 tai 2+2 kanavaa. Tuommoisia pieniä DJ -linjamiksereitä saattaa saada tarvikeliikkeistä parilla kympillä, ja ongelma todellakin on ratkaistu. Tätä mä oon suosinu himaäänityksissä nimenomaan esim. PODin oman viiveen takia, vaikka mun himakoneen äänikortissa onkin pieni viive jo ennestään. Hifistely vaan tarttuu töistä mukaan :)

Nämä uudet DSP -äänikortit on taas tämä mikseri/äänikortti -setup yhdessä laatikossa, niinkuin tiedättekin. DSP -mikseri palauttaa monitoroitavan signaalin ulostuloon noin yhdessä millisekunnissa, mutta myös jatkaa kovalevylle samalla vauhdilla.

Selkiskö?

edit. termit selkeemmiksi
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
djtremolo
04.12.2006 16:39:26

Mun käyttämissä korteissä, oli ne sitten halpoja tai kalliita, AD- muunnos tapahtuu alle yhdessä millisekunnissa (eli käytännössä ei viivettä), mutta sisäänmenevän signaalin monitoroinnissa takaisin ulostuloon on kortista riippuen eri viive, ja tämä monitoriviive on juuri se mitä pitää tarkkailla.

jep, jos systeemin näytteenottotaajuus on 48kHz, yhden sämplen käsittelyyn saa siis kulua enintään 1s/48000Hz = 0.02ms = 20us. Itse AD-muunnos ei tästä varmaankaan kovin suurta osaa kuluta, jos niitä ehditään halvallakin kortilla tehdä 8 kappaletta tuossa ajassa.

Se latenssi, mistä täällä yleensä puhutaan, on puskurointiaika, jonka kone tarvitsee sulavan datavirran siirtoon. Käytännössä halutaan siis varautua siihen, että koneella on varaa välillä huilata (=tehdä jotakin muuta) muutama millisekunti ja silti ääni ei katkea.

Kaikki tämä edellyttää, että koko systeemi pystyy käsittelemään _vähintään_ yhtä paljon dataa kuin sisälle tulee.
If I seem super human, I have been misunderstood.
juha_p
04.12.2006 16:52:35
Voikait sen I/O latenssin helposti mitatakkin ettei ihan teoreettiseksi mene ...

CEntrance ASIO Latency Test Utility - http://centrance.com/products/ltu/

tai

"Measure Dealays w/ Sample Accuracy" test (ASIO/MME/DS/WDM w/ Asio4All/...)) - http://uploaded.to/?id=ed7e06
Tarvitsee Max/MSP 4.6.2 Runtimen - http://www.cycling74.com/download/maxmspruntime462.zip

t. Juha
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)