kivi 30.09.2006 10:00:15 | |
---|
Mites sitten laulun äänitys näillä meidän upeilla kamoilla tapahtuisi oikeaoppisesti? Molemmat mikit mikseriin kiinni, toiseen lauletaan ja toinen pa- kaappien eteen vai?
Kuten sanottu, niillä teidän laulukaapeilla ei oo mitään tekoa äänittäessä. Laulatte yhteen mikkiin noin 30cm etäisyydeltä (laittakaa väliin pop-filtteri estämään puhalluksen osumista mikkiin, sellaisen voi tehdä itse pingottamalla sukkahousut rautalankahenkariin) ja äänitätte monoraidaksi. |
Niq 30.09.2006 10:01:41 | |
---|
Mites sitten laulun äänitys näillä meidän upeilla kamoilla tapahtuisi oikeaoppisesti? Molemmat mikit mikseriin kiinni, toiseen lauletaan ja toinen pa- kaappien eteen vai? Miksi sä PA-kaappeja äänität? Laulaako nekin? Mikki kiinni mikseriin, piuha äänikorttiin, nauhotus päälle ja laulaja joikaamaan. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Sawez 30.09.2006 10:33:13 | |
---|
No just tolleen pa-kaapppien kautta me viimeks äänitettiin laulu ja se meni viel stereoraidaksi... :) Mutta oppia ikä kaikki. Sit me viel äänitettiin kaikki instrumentit mikillä ja mikki oli suoraan äänikortissa kiinni! :) Ei varmaankaan ihme, jos ja kun saundit oli hieman heikot. |
Aki 02.10.2006 18:39:00 | |
---|
Bassariin laitettava viiskasi kannattaa laittaa suht lähelle lyöntikalvoa, niin proksimiteettiefekti tuo kaivattua bassokorostusta. Siinä lyöntikalvossa ei majaile matalia taajuuksia niin paljoa, joten tuhdimmat botnet saa juuri sieltä reiän huulilta. "Every being in the universe knows right from wrong, Mark."
-Prot, 2001 |
kivi 02.10.2006 20:11:20 | |
---|
Siinä lyöntikalvossa ei majaile matalia taajuuksia niin paljoa, joten tuhdimmat botnet saa juuri sieltä reiän huulilta. No se on toinen tapa. Proksimiteetti kyllä feikkaakin niitä, kun on 58:sta kyse. |
Sawez 14.10.2006 01:00:15 | |
---|
Jep, eli sunnuntaina olis tarkotus ruveta äänityspuuhiin. Varmuuden vuoksi kysyisin, että mistä liittimestä tuosta mikseristä minä vedän "musiikin" tietokoneelle? Lähinnä siksi kyselen, että tiedän hommata sopivan piuhan valmiiksi. Piuhan toisessa päässä pitää olla 3,5mm liitin, mut mikä mikserin päässä pitää olla...? |
Lennu 14.10.2006 09:59:04 (muokattu 14.10.2006 10:04:28) | |
---|
Jep, eli sunnuntaina olis tarkotus ruveta äänityspuuhiin. Varmuuden vuoksi kysyisin, että mistä liittimestä tuosta mikseristä minä vedän "musiikin" tietokoneelle? Lähinnä siksi kyselen, että tiedän hommata sopivan piuhan valmiiksi. Piuhan toisessa päässä pitää olla 3,5mm liitin, mut mikä mikserin päässä pitää olla...? Osta semmonen 3,5mm - 2 x RCA piuha ja niiden päihin 2 RCA - 6,3mm plugiadapteria. Ne on semmosia joita tarvii aina jossain. (jotka myös häviää helposti, ainakin ne adapterit) Siellä behkun takana main-outissa on taatusti myös plugilähöt. Jos ne lukiadapterit on hukkuneet jo matkalla kämpälle, niin voit vetää Line Out (2trk out, tai mikä onkaan siinä Line Inin vieressä) RCA:ista koneelle. Tällöin joudut tsekkaamaan koneen päässä äänitystasoja vähän tarkemmin. HUOM! Jätä tarpeeksi "headroomia", eli että ne äänitysledit siellä koneen päässä ei mene missään vaiheessa punaselle, tai kun korva sanoo että nyt klippaa. Se snadi suhina signaalikohinasuhteessa ei ole mitään verrattuna tooodella ärsyttävään digisäröön, mille et voi käytännössä tehdä mitään jälkeenpäin. Sen sijaan vähän hiljaisempaa äänitystä voit ruttaa kompuralla kovemmaksi. Been there. edit: jos otat sillä adaptereilla ryyditetyllä letkulla kanavien henk.koht. direct outeista koneelle, jonka voit tehdä esim. niitä rumpuja kahdella mikillä äänittäessä, niin: Tuossa behkussa todennäkösesti vaikuttaa kanavakohtainen EQ siihen direct outiin (meidän syyperdyyper Altossa sieltä tulee jopa tiskin kaiku). Kokeile. Tässäkään systeemissä et saa ruuvata kanavakohtaista gainia tiskistä ihan rajoille, koska jää kakkaa käteen. Muuten silleen, hyvä siitä tulee ja tekemällä oppii. Ja kysymällä. Ja maalaisjärjellä. Ja ennenkaikkea korvalla. G# my Ab |
Sawez 14.10.2006 14:44:01 | |
---|
Kiitoksia, tämä selvensi taas asiaa paljon. |
Sawez 15.10.2006 19:58:06 | |
---|
Käytiinpäs sitten bändin kanssa äänittämässä. Äänitettiin tällä kertaa ajan puutteen vuoksi yhdelllä mikilla livenä kaikki purkkiin. Kaikki meni ok, mutta matalat taajuudet jäi äänityksessä aika vähiin. Esim. bassoa ei juurikaan kuulu. Kytkentä meni siten, että Behringer mikserin kanavakohtaisesta plugi outista vedin rca- johdolla kannettavan mikkiliitäntään. Kytkentähän mulla on tieten oikein, saattaa olla, että mulla oli mikserissä jokin nuppi väärässä asennossa. |
Antti1 15.10.2006 20:03:24 | |
---|
Kaikki meni ok, mutta matalat taajuudet jäi äänityksessä aika vähiin. Esim. bassoa ei juurikaan kuulu. Tämä johtunee käytännössä laitteiden sijoittelusta, akustiikasta, balanssista ja laitteiden valinnasta käyttötarpeen mukaan. Oikeilla mikeillä oikeista paikoista oikeita asioita äänittämällä myös alapää tulee talteen sopivasti. Jollain yhdellä 58:lla on melko turha tuosta edes haaveilla. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Niq 15.10.2006 21:32:07 | |
---|
Ettei vaan ollu se Low Cut päällä? nimim. yksien äänitysten bassoraidat pilannut. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Sawez 15.10.2006 21:48:59 | |
---|
Ettei vaan ollu se Low Cut päällä? nimim. yksien äänitysten bassoraidat pilannut. Tämä on mahdollista... ei tullu paljon paljon meinaa mikseriä säädeltyä. Tarkistan asian kun käyn ens kerran reenikämpillä. |
Benighted 16.10.2006 13:06:42 | |
---|
Kytkentä meni siten, että Behringer mikserin kanavakohtaisesta plugi outista vedin rca- johdolla kannettavan mikkiliitäntään. Kytkentähän mulla on tieten oikein, saattaa olla, että mulla oli mikserissä jokin nuppi väärässä asennossa. Laitoit siis mikserin linjaulostulosta tietokoneen mikkiliitäntään? Onko koneessa erikseen vielä linjasisääntulo vai onko kyseessä niin sanottu yhdistelmäliitin että voi kytkeä sekä linja että mikkitasoista signaalia? Tuossa voi nimittäin olla se vika, monesti kun tyrkätään koneiden mikkiliitäntään linjatasoista ääntä menee se ruvelle jollain tapaa. Dani |
Sawez 16.10.2006 14:53:48 (muokattu 16.10.2006 15:10:19) | |
---|
Laitoit siis mikserin linjaulostulosta tietokoneen mikkiliitäntään? Onko koneessa erikseen vielä linjasisääntulo vai onko kyseessä niin sanottu yhdistelmäliitin että voi kytkeä sekä linja että mikkitasoista signaalia? Tuossa voi nimittäin olla se vika, monesti kun tyrkätään koneiden mikkiliitäntään linjatasoista ääntä menee se ruvelle jollain tapaa. Laitoin piuhan koneen mikkiliitäntään, koska mulla ei käsittääkseni ole muuta vaihoehtoa. Kone on siis tämä: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/f … 1501-1301501-12435836-77566691.html Jos tuo kytkentätapa on väärä, niin mikä olisi oikea? Vai joutuuko hankkimaan ulkoisen äänikortin tai jotain? |
Sawez 17.10.2006 17:25:31 | |
---|
Onko kellään ideaa tuohon ylempänä olevaan? |
kivi 17.10.2006 18:32:02 (muokattu 17.10.2006 18:35:56) | |
---|
Onko kellään ideaa tuohon ylempänä olevaan? Kun tuo sivu lopulta suostui aukeamaan, niin kyllä se siltä näytti, ettei koneessa ole muita tuloja muin mikrofonitulo. Onko kyseessä yhdistelmäliitin, sitä en tiedä. Joku halpa USB-äänikortti voisi olla hyvä hankinta. Tai vaikka TonePort UX1 (ei midiä, ei konkkamikin phantomia) tai UX2 (ei midiä, 2 mikkituloa phantomilla, bassolle oma etuaste, tasomittari, ohjauspolkimen liitin). |
Sawez 22.10.2006 14:40:09 (muokattu 22.10.2006 14:41:12) | |
---|
Toinen mikki basariin ja toinen virvelin yläpuolelle, reilut kaksi kapulanmittaa virvelinkalvosta ylöspäin. Mikseristä panoroit toisen kanavan täysin vasemmalle ja toinen täysin oikealle, jolloin tietokoneella voit sitten säätää basarin tasoa ja soundia erikseen. Se kun ei sellaisenaan viiskasilla äänitettynä hirveän hääviltä kuulosta. Tää nyt ei mee mulla täysin jakeluun... :( Eli molemmat mikin mikseriin omalle kanavalle, ja toinen kanava säädetään oikealle ja toinen vasemmalle? Saisko tän ihan rautalangasta väännettynä. Aateltiin muuten vaihtaa äänitys-softa Audacitystä Reaperiin... Reaper näytti olevan aika paljon monipuolisempi. Samoin asensin kannettavaan Asio4all ajurit ja laitoin tuon Reaperin kans niitä käyttämään. EDIT: Siinä mikserissä oli muuten se LOWCUT nappi pohjassa kun viime kerralla ääniteltiin... :) |
Antti1 22.10.2006 15:31:50 | |
---|
Tää nyt ei mee mulla täysin jakeluun... :( Eli molemmat mikin mikseriin omalle kanavalle, ja toinen kanava säädetään oikealle ja toinen vasemmalle? Saisko tän ihan rautalangasta väännettynä. Siinä mikserissä on kanavakohtaisesti varmastikin sellainen nappi kuin pan, siitä väännätte toisen toiseenlaitaan ja toisen toiseen. Eli panoroitte ne eri laitoihin stereokuvaa, jolloinka signaalit ei sekoitu (periaatteessa) keskenään. Sitten nauhoitatte ne koneelle joko omina monoraitoinaan, tai stereoraitana, josta joudutte editorilla erottelemaan kaksi monoraitaa. Kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa. Lo cut pois ensi kerralla, eiks je? :) Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Lennu 22.10.2006 15:44:39 | |
---|
Siinä mikserissä on kanavakohtaisesti varmastikin sellainen nappi kuin pan, siitä väännätte toisen toiseenlaitaan ja toisen toiseen. Eli panoroitte ne eri laitoihin stereokuvaa, jolloinka signaalit ei sekoitu (periaatteessa) keskenään. Sitten nauhoitatte ne koneelle joko omina monoraitoinaan, tai stereoraitana, josta joudutte editorilla erottelemaan kaksi monoraitaa. Kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa. Väännetään vielä sen verran rautalankaa, että siitä Reaperistä valitsee sitten bassarin äänilähteeksi Left:in ja overheadin lähteeksi Right- kanavan. Simppeliä sitten kun sen tajuaa. G#maj Ab |
Sawez 22.10.2006 15:53:24 (muokattu 22.10.2006 15:58:03) | |
---|
Kytkennöistä viel kysyisin... Basarin mikki vaik mikserin ykköskanavaan ja panoroin sen vasemmalle kanavakohtaisella nupilla. Toinen mikki kakkoskanavaan ja panoroin sen oikealle. Mistä mä nyt vedän piuhan tietokoneelle? Aikasemmin ollaan äänitetty vain yhtä kanavaa ja ole vetänyt piuhan siitä kanava kohtaisesta lineooutista. Kiitos kun jaksatte vastailla mun tyhmiin kysymyksiin... :) |