Aihe: halpoja tkoneita äänittämiseen
1 2
Wk
07.09.2006 13:18:16 (muokattu 07.09.2006 13:18:49)
Semmosta OK-matskua kyllä saa jo aikaan jos 1 Ghz :n verran vääntöä löytyy, ei oo semmoset prossut kalliita nykyään, muistia on tietysti hyvä olla varmaan ainakin se 256mb, äänikortti kannattanee olla ihan mikä tahansa muu kuin integroitu, ainakin REALTEKin kolmella erilaisella piirillä olen huomannut omanlaisiaan häiriöitä nauhoituksessa, sitten taas kun vanhalla Soundblaster 16 -kortilla äänittelee niin niitä häiriöitä ei olekaan.

Itse äänittelin ennen 266mhz P2:lla ja 192 megalla muistia ja kyllä ihan kuuntelun kestävää (siis äänenlaadullisesti, piisit oli mitä oli :D) materiaalia sai aikaan. Kannattaa myös muistaa että äänenlaatuun vaikuttaa toki muukin kuin se miten arvokasta rautaa kotelon sisällä on, eli että asetellaan mikit ja muut asiallisesti jne.

Näin minä näkisin sen, kuullut olen matskua joka on tehty tuhansien eurojen laitteilla ja matskua joka on tehty reilusti halvemmilla ja ei ole ollenkaan itsestäänselvyys että latomalla euroja pöytää homma paranee...
http://www.mikseri.net/users/108413.php
Jouni Antero
07.09.2006 16:22:06
Korjataan nyt yksi juttu, ettei tule väärinkäsityksiä: tietokoneen tehot ja muistimäärät ym ei vaikuta äänenlaatuun: vanha pentium 150 äänittää ihan yhtä laadukasta ääntä kuin uusi hyper-giganen super-pc. Se mihin koneen tehot vaikuttaa on montako raitaa voi kerralla äänittää ja miksata jne.

Äänenlaatuun vaikuttaa äänikortin AD-muuntimet, mikrofonien laatu, etuasteitten laatu ja ennen kaikkea kyky käyttää niitä.
Antti1
07.09.2006 16:30:07
tietokoneen tehot ja muistimäärät ym ei vaikuta äänenlaatuun

Paitsi että vanhat pierut ei välttämättä jaksa nauhoittaa kovin suurilla näytteenottotaajuuksilla ja bittisyydellä kovinkaan kummoisia raitamääriä. Tämähän on toisarvoinen seikka, mutta liittyy kuitenkin äänenlaatuun joillain laitekokoonpanoilla.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Jouni Antero
07.09.2006 16:37:05
Paitsi että vanhat pierut ei välttämättä jaksa nauhoittaa kovin suurilla näytteenottotaajuuksilla ja bittisyydellä kovinkaan kummoisia raitamääriä. Tämähän on toisarvoinen seikka, mutta liittyy kuitenkin äänenlaatuun joillain laitekokoonpanoilla.

Se olikin se "jne" siinä mun kirjoituksessa >;)
autumnrain
18.09.2006 17:14:14

Kertokaa hyviä äänikortteja, mitä kannattaa ottaa huomioon jne... On kone kiikarissa ja tod.näk ostan pois lähipäivinä! Entä kovalevy! Paljonko tarvii olla tilaa, et tekee jotain!? KIITIOSSSsss!
Fiuu fiuu ... HUUHAHDUS !
Niq
18.09.2006 17:23:48

Kertokaa hyviä äänikortteja, mitä kannattaa ottaa huomioon jne...

Niitä on varmasti kymmeniä, ellei satoja. Rajaappa hieman tarpeitasi: Tarvitsetko paljon liitäntöjä vai riittääkö stereo sisään ja ulos? Paljon olet valmis maksamaan?

On kone kiikarissa ja tod.näk ostan pois lähipäivinä! Entä kovalevy! Paljonko tarvii olla tilaa, et tekee jotain!? KIITIOSSSsss!

Niin iso kovalevy kuin vaan rahat riittää. 120-160Gt on nykyään sellainen, että pärjää, mutta levytilaa ei koskaan ole liikaa. Tämäkin tietysti riippuu äänitystarpeistasi, tuleeko joka päivä viisi tuntia tavaraa 16 raidan leveydeltä vai kerran viikossa kolmen minuutin kitararämpytys yhdelle raidalle?
"I have a cunning plan" -Baldrick
autumnrain
18.09.2006 17:43:51

varmaan haitarissa 100 - 200 toi äänikortti ja liitännöistä ei tietoa! Kyllä kai niitä suap olla tarpeeks ? Ja kamaa tulee olemaan HUOMATTAVASTI! ei mitään yks raita kitarointia ...
Fiuu fiuu ... HUUHAHDUS !
Niq
18.09.2006 18:06:18

http://www.thomann.de/thoiw3_m-audio_delta_1010lt_prodinfo.html

Tossa yks, jossa on enemmänkin liitäntöjä tuohon hintaluokkaan. Kannattaa katsella käytettyjä, olen ostanut molemmat äänikorttini Mnetin torilta käytettynä, RME 96/8 PST maksoi 100e ja samoin juuri ostamani Terratec EWS88. Äänikortit kun ei käytössä kulu, kannattaa vaan tarkistaa että tuoreita ajureita on tarjolla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
PIM
19.09.2006 10:32:16 (muokattu 19.09.2006 10:33:04)
varmaan haitarissa 100 - 200 toi äänikortti ja liitännöistä ei tietoa! Kyllä kai niitä suap olla tarpeeks ? Ja kamaa tulee olemaan HUOMATTAVASTI! ei mitään yks raita kitarointia ...

Tässä tapauksessa suosittelen Terratecin EWS88D korttia tai useampia ja kaveriksi Behringerin ADA8000:sta. EWS88D:tä saa käytettynä satasella ja uusi ADA maksaa sen 250 egee, ja uusi siitä syystä että ei kukaan hullukaan myy omaansa. Tolla vetelee 8 erillistä raitaa kerrallaan sisää ja ulos, siis ulos koneesta eikä softasta, ja samasta paketista löytyy tarvittavat mikkietuasteet eli on vain mikkejä vaille valmis äänityspaketti.
pwallin
19.09.2006 17:42:41

Melko hämmentävä (outo) vastaus...tiedättehän myös, että laitteiston hitaus aiheuttaa pätkimistä ja jopa rutinaa joka todellakin on silloin äänenlaatukysymys.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
pwallin
19.09.2006 17:42:41 (muokattu 19.09.2006 17:43:29)

Melko hämmentävä (outo) vastaus...tiedättehän myös, että laitteiston hitaus aiheuttaa pätkimistä ja jopa rutinaa, joka todellakin on silloin äänenlaatukysymys?
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Halsu
19.09.2006 20:59:16

Melko hämmentävä (outo) vastaus...tiedättehän myös, että laitteiston hitaus aiheuttaa pätkimistä ja jopa rutinaa, joka todellakin on silloin äänenlaatukysymys?

Tuskinpa viimeiseen kymmeneen vuoteen on niin hidasta konetta tehtykään, etteikö se pyörittäisi ainakin yhtä raitaa ääntä nykimättä...
CU -- Eki
PIM
20.09.2006 08:25:33
Tuskinpa viimeiseen kymmeneen vuoteen on niin hidasta konetta tehtykään, etteikö se pyörittäisi ainakin yhtä raitaa ääntä nykimättä...

No onhan se näinkin, mutta onko tässä nyt mitään järkeä vängätä monen miehen voimin näin naurettavasta asiasta? Ei millään jaksais lukea näin turhia viestejä...

Totuus on kuitenkin se, että useimmat musiikintekijät haluaa pelkän äänittämisen lisäksi myös miksata niitä äänityksiä, lisäksi useimmiten sillä samalla koneella, ja tähän tarvitaan niitä hevosvoimia mitä tehokkaasta koneesta löytyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)