![]() 03.04.2006 08:35:35 | |
---|---|
Voi kiesus, mistä sä oot tämmöstä tietoa saanut? No nykyäänhän ei tarvitse edes opiskella alaa, että saa tuollaista infoa silmillensä helposti. Kuka tahansa kotisurffaaja saattaa Operalla tai Firefoxilla surffaillessa löytää sivun, jonka valikko ei oikein tahdo toimia oikein. Voit aloittaa kokeilemalla vaikkapa Basson sivuja, jotka kyllä muuten ovat hienot, mutta valikon käyttö tarvitsee Opera-selaimella hieman nopeampaa hiirikättä, että kerkeää sieltä jotain valita. http://www.basso.fi Eikä oikein jaksanut edes yllättyä, kun Microsoftin tyylikäs hakukone ei betavaiheessa tahtonutkaan avautua kokonaan Operalla: http://www.live.com - J-Virus | |
![]() 03.04.2006 15:07:48 | |
Nykypäivänä löytyy aika kivoja valmiita (ilmaisia) sivupohjia jotka ovat täysin validia html'ää. Olen tehnyt monet sivut aikojen saatossa, eikä sen tekninen puoli aiheuta ongelmia. Se, että saisi tehtyä helposti navigoitavat sivut jotka ovat fressin näköiset vaatii kuitenkin amatööriltä (sivut tai kahdet vuodessa) aivan liikaa työtä hyötyyn nähden. Ehdotan siis että etsit kivan pohjan, ja muokkaat niistä ittelles sivut (vaihdat kuvat jne). http://www.oswd.org/ Sieltä selailemaan vaan... | |
![]() 03.04.2006 19:06:30 | |
Itse testaan aina Operalla ja Firefoxilla ... niin ja pakko se on IElläkin tehdä. Voit aloittaa kokeilemalla vaikkapa Basson sivuja, jotka kyllä muuten ovat hienot, mutta valikon käyttö tarvitsee Opera-selaimella hieman nopeampaa hiirikättä, että kerkeää sieltä jotain valita. http://www.basso.fi Hehee .. ei riittänyt mun nopeus noihin drop down menuihin :P Eikä oikein jaksanut edes yllättyä, kun Microsoftin tyylikäs hakukone ei betavaiheessa tahtonutkaan avautua kokonaan Operalla: http://www.live.com Jumalauta että kesti kauan aukea yleensä millään selaimella, ja totta puhut, ei tuolla Operalla näy muuta kun Windoosan logo ja toi input ruutu. Mitäköhän MikkiHiiren pojat on maksanu www.live.com domainista? hmmm... | |
![]() 03.04.2006 19:23:01 | |
Ehdotan siis että etsit kivan pohjan, ja muokkaat niistä ittelles sivut (vaihdat kuvat jne). http://www.oswd.org/ Sieltä selailemaan vaan... Itse en tuohon ryhtyisi, on aika häiritsevää jos sattuu menemään kahdelle sivulle jotka ovat käytännössä identtisen näköisiä.. Hehee .. ei riittänyt mun nopeus noihin drop down menuihin :P Aijai, hidas ;D | |
![]() 03.04.2006 21:49:42 | |
Itse en tuohon ryhtyisi, on aika häiritsevää jos sattuu menemään kahdelle sivulle jotka ovat käytännössä identtisen näköisiä.. Enpä ole vielä törmännyt... Muutenkaan kuvien ja värien vaihdon, jälkeen ei pitäisi suurempia ongelmia olla. Eihän siinä mitään jos on aikaa ja graafikon lahjoja, itse en kuitenkaan jaksa keksiä pyörää uudestaan, ja keksin helposti parempaa tekemistä kuin pään hakkaamisen seinään. :) | |
![]() 03.04.2006 23:20:50 | |
Aijai, hidas ;D Operalla siis. :P Drop down menu häviää samantien kun hiiren siirtää pois ylävalikosta. Ainoa tapa Operalla päästä käsiksi menuihin on ns. "käyttäjämuoto" jolloin kaikki linkin näkyy. | |
![]() 04.04.2006 15:24:00 | |
Operalla siis. :P Drop down menu häviää samantien kun hiiren siirtää pois ylävalikosta. Ainoa tapa Operalla päästä käsiksi menuihin on ns. "käyttäjämuoto" jolloin kaikki linkin näkyy. ja pah! Kyllä se nopeutta vaatii, mutta onnistuu ;D Ja todiste: http://depsu.dy.fi/basso.png | |
![]() 05.04.2006 19:27:34 | |
Hahahahahahaha. Sori tuo nauru, mutta ei vaan voinut pidätellä. Mä olen työtehtävissä törmännyt niin kauheisiin todellisten ammattilaisten, ihan isojen firmojen tekemiin web-sovelluksiin, ettei tosikaan. Nyt siis puhutaan jopa kymmeniä tuhansia maksavista järjestelmistä, jonka olisi naapurin villepekkakin osannut suunnitella ja toteuttaa järkevämmin. Sormunen: Eri sovellus eri paikkaan -asiasta tässä puhuttiinkin, vai etkö osaa lukea? Toki, jos tarkoitus on tehdä hienoa mainoksen tapaista saittia, on flash siihen omiaan, mutta jos oikeasti bändisivuja ajatellaan niin kyllä tuo perinteinen tyyli vaan toimii paremmin. Minä itse olen kyllä sitä mieltä edelleenkin että flash on turha kapistus, kun webbisivuja aletaan tekemään, animaatiot ja bannerit sillä vielä menee. Pitää muistaa, että on ammattilaiset. Ja sitten medianomit ym. :) bassolla hanuriin | |
![]() 07.04.2006 00:32:38 | |
![]() 07.04.2006 09:52:05 | |
Musiikkialan esimerkki TriniMedian osaamisesta: www.oldtexas.fi Hehe, terve Kari. Ehditkin itse ensin ;) Olin juuri tulossa laittamaan tätä esimerkkiä. Mainittakoon, että mulla ei ole firman kanssa mitään tekemistä, mutta hienoja sivuja. Niin nää on niitä ammattilaisia. himassa.net "Kissaa ei saa puhaltaa korvaan. Jos sitä puhaltaa neljä tai viisi kertaa, se puraisee huuleen eikä päästä irti ainakaan minuuttiin." - Lisa 9 v. | |
![]() 07.04.2006 11:19:29 | |
Hehe, terve Kari. Ehditkin itse ensin ;) Olin juuri tulossa laittamaan tätä esimerkkiä. Mainittakoon, että mulla ei ole firman kanssa mitään tekemistä, mutta hienoja sivuja. Niin nää on niitä ammattilaisia. Ei oo. Bookmarkkaaminen ei onnistu, eikä copy&paste, eikä tuohon varmaankaan liity mitään CMS:ää. Navigaatio on rakennettu graafisten elementtien varaan. Tää on niitä medianomien härpäkkeitä. bassolla hanuriin | |
![]() 07.04.2006 11:50:46 (muokattu 07.04.2006 11:54:01) | |
Ei oo. Bookmarkkaaminen ei onnistu, eikä copy&paste, eikä tuohon varmaankaan liity mitään CMS:ää. Navigaatio on rakennettu graafisten elementtien varaan. Tää on niitä medianomien härpäkkeitä. Tuo on kyllä vähän ikävä tuo copy&pasten disabloiminen, miten tuolta näppärästi otat tietoa talteen, vaikkapa yhteystietoja? Kivan näköistä on, mutta esim. tuo heiluriovien funktio ei mitenkään selviä, kyllähän siinä olisi hyvä olla jokin varoitus, että "ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää kevyestä ja loogisesta sivunavigoinnista". Siis hyvä periaatteessa tuo design, mutta aika epälooginen. No, tykkää kuka tykkää. Tällaisiahan nämä nykyään ovat. Hyvän näköinen ei aina ole käytettävä. Look behind you, a three-necked guitar! | |
![]() 07.04.2006 18:37:14 | |
No, tykkää kuka tykkää. Tällaisiahan nämä nykyään ovat. Hyvän näköinen ei aina ole käytettävä. Harvassa on sivut, joissa käytettävyys, esteettömyys ja standardit kohtaa visuaalisesti miellyttävän ulkoasun. | |
![]() 07.04.2006 23:35:56 | |
Harvassa on sivut, joissa käytettävyys, esteettömyys ja standardit kohtaa visuaalisesti miellyttävän ulkoasun. Kyllä niitäkin löytyy. Harvassapa ovat myös ihmiset jotka oikeasti tekevät hyvää millään alalla. Tuo baari-härpäke on osittain hyvän näköinen, mutta käytettävyys on aika syvältä. Henkilökohtaisesti pidän käytettävyyttä paljon tärkeämpänä kriteerinä kuin ulkonäköä, ja näinollen antaisin korkeintaan välttävän arvosanan (vai mitä sanoisit sekvensseristä joka näyttää hyvältä, mutta käyttäminen on tuskaa?). | |
![]() 08.04.2006 03:20:41 | |
On herännyt mielenkiintoinen keskustelu aiheesta flash. Tässä muutama näkökulma suunnittelijan silmin. Verkkopalvelua suunniteltaessa on aina kyse siitä, mitä haetaan. Käytettävyys on tietenkin aina tärkeää, mutta elämyksellisyydelläkin on pointtinsa. Tämä on tässä keskustelussa nyt kokonaan unohdettu. Markkinoinnissahan kaikkein tärkeintä on se, kuinka paljon ajatuksia ja tunteita tuote tai palvelu meissä herättää. Kun meille syntyy tunneside, mikä tahansa, ajaa markkinointi asiansa. Pidämmepä jostakin tai emme, on meillä voimakas halu tuoda kantamme esille. Kun tuomme äänemme esille painokkaasti, jatkaa ärsyke eteenpäin sähköimpulssin tavoin, jolloin joku aina hymyilee ja joku toinen vetää naaman kurttuun. Kaikki eivät voi pitää kaikesta, vaikka asiat tekisi miten päin tahansa. Siksi ei olekaan tarkoitus miellyttää kaikkia, vaan ennen kaikkea herättää keskustelua ja tehdä asioita omalla, persoonallisella tavallaan, eikä kuten harmaa massa. Tässä on hyvin tärkeä syy siihen, miksi flashin määrä lisääntyy maailmalla kiihtyvällä vauhdilla. Flash rakentaa elämyksiä, ovatpa ne sitten mielestämme hyviä tai huonoja, mutta loppupeleissä sillä ei ole väliä, kunhan se koskettaa meitä niin, että jaamme ajatuksemme muiden kanssa. Old Texasin verkkopalvelun flash-versio lanseerattiin vain muutama päivä sitten. Palvelusta on ihan pian tulossa myös htm- ja pda-versiot, joten copypaste, hakusanaoptimointi ja käytettävyys eivät ole tässä palvelussa unohtuneet. Emme ole rakentaneet musiikkiravintolalle palvelua, josta keikkakalenteri pitäisi etsiä kiven alta. Flash-versio vain ehti valmistua ihan hieman ennen muuta kokonaisuutta...niinpä, ehkä olisi pitänyt odottaa vielä muutama päivä ja julkaista koko palvelukokonaisuus kerralla...mutta silloin olisi jäänyt iso pala käyttäjäkokemusta flashista saamatta : ) Flash-version tarkoitus on antaa niille vierailijoille jotakin uutta, jotka jotakin uutta kaipaavat. Sivusto tulee hiljakseen laajentumaan Old Texas Cityksi, jolloin flashin avulla tarjotaan palvelussa jatkuvasti muuttuvia ja lisääntyviä elämyksiä. Kyllähän nettipelisovelluksetkin ihan hyvin ajavat asemansa, vaikkeivat kaikki koneet ja koneen käyttäjät huippusuorituksiin ylläkään. Ohessa muutama linkki verkkopalveluihin, joiden suunnittelussa on sovellettu ISO9241-11 käytettävyysstandardia. http://www.ottomaani.fi http://www.soleil.fi http://www.viinille.fi http://www.linnankatu3.fi | |
![]() 08.04.2006 14:00:12 (muokattu 08.04.2006 14:27:48) | |
On herännyt mielenkiintoinen keskustelu aiheesta flash. Tässä muutama näkökulma suunnittelijan silmin. Hyviä kommentteja. Hedelmällistä keskustelua. Verkkopalvelua suunniteltaessa on aina kyse siitä, mitä haetaan. Käytettävyys on tietenkin aina tärkeää, mutta elämyksellisyydelläkin on pointtinsa. Tämä on tässä keskustelussa nyt kokonaan unohdettu. Paljon on täälläkin tapeltu tästä web-sivun elämyksellisyys vs. simppeli tiedon jakaminen. Monesti tuo kärjistyy vielä siihen vahva graafisuus ja huonohko käytettävyys vs. selkeästi strukturoidut, ulkoasultaan karut ja pelkistetyt informaatiosivut. Itse näkisin, että nettisivuilla halutaan tulevaisuudessa yhä enemmän panostaa nimenomaan tuohon elämyspuoleen. Olen just tällä perustellut itselleni flashin yleistymistä (ja usein kiisteltyä hyödyllisyyttä&hyvyyttä). Kaikki tuollaiset virtuaaliympäristön henkeen rakennetut ratkaisut (esim tuo Old Texas) tulevat varmasti yleistymään. Vielä kun siihen saadaan fiksusti mukaan käyttäjien välinen interaktio niin avot. Miksipä olla käyttämättä moniaita ja rikkaita mediamuotoja, kerran ne ovat mahdollisia. Toki edelläkäynti on vaikeaa käyttäjän ärsyyntyessä helposti uudesta. Hyvää kehityksessä on se, että vaikka nuo vahvaa elämystä ja voisiko jossain tapauksessa sanoa jopa immersiota tavoittelevat sivustot yleistyvät, niin onneksi samalla myös tiedon rakenteellinen määrittely paranee ja tarkentuu. Tästä kertoo paljon xml:n yleistyminen tietomäärittelyssä, standardikoodiin pyrkivät sivustot, sisällön erottaminen ulkoasusta esim. css:llä, tärkeän tiedon jakaminen suoraan xml-pohjaisina feedeinä jne. Nää valmisblogialustat on menny tällä saralla jostain syystä etunenässä. Jotkut puhuu web 2.0:sta. Berners-Lee puhuu semanttisesta webistä. Itse en ymmärrä kumpaakaan termiä, joten en puhu kummastakaan. Jospa nämä kaksi asiaa yhdistyy tulevaisuudessa jouhevasti. Hyvä löydettävyys, saavutettavuus, käytettävyys, selkeys JA visuaalinen näyttävyys/elämyksellisyys. Itse pidän tärkeänä sitä, että tieto on saatavilla tarvittaessa nopeasti ilman että sitä tarttee tonkia jostain tupakankatkuisesta virtuaalibaarista. :) Mutta toisaalta ymmärrän täysin myös tuon käyttäjien elämyksellisen "koukuttamisen" palveluun. Old Texasin verkkopalvelun flash-versio lanseerattiin vain muutama päivä sitten. Palvelusta on ihan pian tulossa myös htm- ja pda-versiot, joten copypaste, hakusanaoptimointi ja käytettävyys eivät ole tässä palvelussa unohtuneet. Emme ole rakentaneet musiikkiravintolalle palvelua, josta keikkakalenteri pitäisi etsiä kiven alta. Flash-versio vain ehti valmistua ihan hieman ennen muuta kokonaisuutta Tuo on hyvä kuulla. Palveleepahan samalla niitäkin, joille virtuaalipubi on liian hankala tai ärsyttävä. Ohessa muutama linkki verkkopalveluihin, joiden suunnittelussa on sovellettu ISO9241-11 käytettävyysstandardia. Nättejä saitteja. | |
![]() 08.04.2006 16:13:16 | |
Minä kyllä jakelen hudaa sivuille, joiden teksti ei skaalaannu. Nytkin sairaana käytän konetta sängyltä, ja etäisyyttä näyttöön on enemmän kuin tarpeeksi. Jo aiemmin esimerkkinä mainittu oldtexas.fi on turhan pientä piperrystä, kun taas tekstille luodut ja tarkoitut sivut on helppo skaalata luettaviksi vähän kauempaakin (propsit Johtajalle ;). Ainakaan tähän mennessä ei ole tullut vastaan selainta, joka "vaihtaisi resoluutioita pienemmäksi" eli zoomaisi lennosta - flash-kilkkeistä puhumattakaan. 03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään | |
![]() 09.04.2006 01:27:27 (muokattu 09.04.2006 01:28:46) | |
Tuosta flash -ideasta kauhistuin. Okei, voihan sillä tehdä ihan pienillä ja vaivaisilla kikoillakin ihan mukavia, mutta itse en suosittele. Ei kovin käyttäjäystävällisiä minusta sellaiset missä joutuu odottelemaan kun se latailee ja vilkuttaa ja vetelee ja hiihtää itekseen jotain animoitua kuviota :D Muutenkaan en jaksa ymmärtää tuota flash villitystä. Eikö vain ihan perus saitit käy, mitkä hoitavat asiansa? Mielestäni -vielä tänäkin päivänä- tulisi panostaa kotisivujen keveyteen, selkeyteen ja helppouteen. Ei kaikilla välttämättä ole niitä nopeita yhteyksiä. ;) Oukhei, nyt loppu se itkeminen. | |
![]() 09.04.2006 03:35:27 (muokattu 09.04.2006 03:36:07) | |
Tässäpä eräs näkökulma. Rupesin tuossa miettimään, että millainen kotisivu olisi MINUN näkökulmastani paras ratkaisu. Siis ajatellaan jonkin itselleni tuntemattoman pienen bändin kotisivua jonne eksyn kiinnostuttuani bändistä jotakin kautta. Johtui kiinnostuminen sitten siitä, että pidän kuulemastani vaikkapa mikserissä tai m.netin demopalstalla, siitä että bändissä soittaa joku kaverin kaveri tai siitä, että joku tuttu hehkuttaa mulle kyseistä bändiä. Mä en tuossa tilanteessa halua nähdä elävää kuvaa, animaatioita, slideshowta tai mitään monimutkaista. Mä haluan: - Parin lauseen esittelyn bändistä. - Nähdä keikkakalenterin. - Kuunnella biisin. - Lukea biisiä kuunnellessa enemmän bändistä. Oikeastaan kaikki ylimääräinen, joka jotenkin häiritsee tuollaisen paketin nopean ja mahdollisimman vaivattoman ahmimisen on miinusta meikäläiselle, perus tossunkuluttajalle. Toisaalta jos mä olisin vaikkapa keikkajärkkäri tai levy-yhtiön porukkaa, niin mua ei tosiaan kiinnostaisi lukea ensimmäiseksi siitä, mitä Jorelle kuuluu tai että Arska harrastaa vapaa-ajallaan counter-strikeä. Kuvittelisin että tuossa tilanteessa mahdollisimman näyttävä ja "ei halvan" -oloinen paketti olisi se mistä innostuisi. Hei, nää tyypithän on panostanu tähän tosissaan. Pirun hanakalahan näitä kahta on yhdistää niin, ettei kumpikaan puoli ei ole toisesta pois. Onkohan peräti mahdotonta? Mutta joka tapauksessa kannattaa miettiä aika tarkkaan se, että kenelle ne sivut tehdään ja mitä tämä "kohderyhmä" niiltä sivuilta haluaa. | |
![]() 09.04.2006 09:41:31 | |
^ hmm... kieltämättä hyviä pointteja ;) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)