Aihe: Vireen korjaajat
1 2
Sinap
14.02.2006 10:06:22
Se vaan tuossa Autotunessa askarruttaa, että tekeekö se myös audion midiksi niinkuin Melodyne ?

???

AT prosessoi audiota ja lopputulos on audiota. MD:tä en ole käyttänyt, muttei sekään audiosta midiä tee. Molempia ohjelmia voi ohjata midillä.
kivi
14.02.2006 11:25:23 (muokattu 14.02.2006 11:25:59)
Se vaan tuossa Autotunessa askarruttaa, että tekeekö se myös audion midiksi niinkuin Melodyne ?

Audiosta ei v o i tehdä midiä. Paitsi tietysti samassa mielessä, kuin musiikista voi tehdä nuotteja. Midi on pelkkiä ohjauskäskyjä, se ei sisällä itsessään mitään tietoa äänestä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Ukko
14.02.2006 17:01:09

Jos sun tarkoitus on korjata laulua ammattiprojekteihin pienella rahalla ja ajalla, unohda melodyne ja hanki AT. Voin kertoa kokemuksesta, että MD on äänenlaadullisesti parempi (myös huomaamattomampi) mutta vielä en ole yhtään studiosetuppia nähnyt jossa MD olisi toiminut ongelmitta saatika suoraan plugarina vaikka tämä ominaisuus on luvattu. En ole tämän ongelman kanssa ainoa, kun olen foorumeilla kysellyt MD:n suhteen (ongelmat koskevat nimenomaan pc-puolta, ei mäkkiä).

Lisäksi MD on aivan pirun paljon hankalampi käyttää kun "opetusvideo" antaa ymmärtää ja autotunerin helppouteen verrattuna lähes mahdoton käyttää. Kaksi levyä tehtiin melodynellä -soundit oli perkeleen kohdillaan, vire täydellinen ja normaalia jne - molemmista levyistä tuli noottia laulusoundista, joka oli kuulema "liian kliinen ja eloton". Eikun AT vinkumaan.. Se ero MD:n hyväksi AT:hen verrattuna on silti todella pieni; osaavissa käsissä sitä ei juuri kuule edes raitoja soolona kuullessa.

Jos teet duunia vakavasti, AT on oikeasti kyllä ainoa optio ja se kannattaa joka tapauksessa opetella käyttämään koska siitä on hyötyä muidenkin vastaavien softien kanssa ja käytössä joka paikassa. Se on helppo, nopea ja yleensä just sen soundinen mitä asiakas (levy-yhtiö) haluaa. Jos teet omia projekteja ja sulla on aikaa hinkata ja säätää, niin ehkä haluat melodynen - mutta hintalaatusuhteeltaa en sitä suosittele enkä kyllä käyttömukavuudenkaan kannalta.

Uusinta MD:tä ei ole tullut nähtyä, joten tämä kritiikki ei perustu siihen, eikä myöskään uusinta AT:ta. Mutta MD:n asiakastuenkin kanssa USEAMMAN kertaan pelanneena sanoisin, että persiistä on ainakin niiden touhu.

Mulla kun on päinvastaista kerrottavaa. Ainoa mikä melodynessä jurppii, on se formaatin muuttaminen. Jos laulajalla on kautta linjan tasaisen ääni, formaatin muutaminen voi onnistuakin. Mutta annas olla kun laulajan äänessä löytyy sävyjä. Sitten tuli tenkkapoo. Mutta muuten pisteet Melodynelle vireen korjauksessa. Autotune jää kauaksi.
Timo JM
14.02.2006 19:15:18

Audiosta ei v o i tehdä midiä. Paitsi tietysti samassa mielessä, kuin musiikista voi tehdä nuotteja. Midi on pelkkiä ohjauskäskyjä, se ei sisällä itsessään mitään tietoa äänestä.

Sori, mutta nyt täytyy korjata. Melodyne osaa tehdä midiraidan sillä tuunatusta audiosta. Eri asia sitten miten onnistunut tai käyttökelpoinen se lopputulos on.

Melodynestä sanoisin vielä, että mahdollisuudet siinä on unelmaiset mutta käytäntö jotain aivan muuta. Sen kanssa saa painia loputtomasti eri toimintojen puutteiden vuoksi. Kaikki ei todellakaan käy niin kuin demovideo antaa ymmärtää.
...siis mun mielestä.
Sinap
14.02.2006 19:24:02
Sori, mutta nyt täytyy korjata. Melodyne osaa tehdä midiraidan sillä tuunatusta audiosta. Eri asia sitten miten onnistunut tai käyttökelpoinen se lopputulos on.

Eli se tunnistaa sävelet, voimakkuudet, pituudet yms. ja tekee midiraidan, mitä voi sitten muutella ja se taas ohjaa prosessoimaan audiota??? Mutta audiota lopputuloksena saadaan. Sen suhteen ei hätää :) Melodyne siis toimii eräänlaisena samplerina käsittääkseni.
Timo JM
14.02.2006 22:11:24 (muokattu 14.02.2006 22:13:01)

Eli se tunnistaa sävelet, voimakkuudet, pituudet yms. ja tekee midiraidan, mitä voi sitten muutella ja se taas ohjaa prosessoimaan audiota???

Jep, mutta kuten sanoin lopputulos voi olla pettymys. Kokeilin itse tuota ominaisuutta kerran (en nyt muista mistä soittimesta) ja tulos oli melko paljon editointia vaativa midiraita. Voihan se olla, että tulos on sitä parempi mitä selkeämpi atakki ja suorempi sointi on lähdemateriaalissa.
...siis mun mielestä.
kivi
14.02.2006 23:04:13 (muokattu 14.02.2006 23:04:49)

Joo, Melodyne (ja muutama muukin ohjelma) osaa lukea sävelkorkeudet ja taimata ne (sijoittaa ajallisesti suunnilleen oikeaan gridiin), mutta siitä on vielä pitkä matka audioksi. Ei vokooderin ohjaussignaalikaan ole puhetta.

Toki sillä vois laittaa melodian esim mikropuheen koneäänelle...

:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Neljä Ruuvia
29.06.2006 12:51:16
Joo, Melodyne (ja muutama muukin ohjelma) osaa lukea sävelkorkeudet ja taimata ne (sijoittaa ajallisesti suunnilleen oikeaan gridiin), mutta siitä on vielä pitkä matka audioksi. Ei vokooderin ohjaussignaalikaan ole puhetta.

Toki sillä vois laittaa melodian esim mikropuheen koneäänelle...

:-)

Kivi,sull on menny sekaisin "audio to midi" ja "midi to audio" . Eka on helppo,toka ei.
kivi
29.06.2006 13:04:48
Kivi,sull on menny sekaisin "audio to midi" ja "midi to audio" . Eka on helppo,toka ei.

Eikä ku toisinpäin. Sulla meni nyt sekaisin noi.

Audiosta midiksi on vaikee. Midistä audioksi ei tarvii ku soundimodulin tai minkä vaan synan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Neljä Ruuvia
29.06.2006 13:27:11
Eikä ku toisinpäin. Sulla meni nyt sekaisin noi.

Audiosta midiksi on vaikee. Midistä audioksi ei tarvii ku soundimodulin tai minkä vaan synan.

Eipsjuups...yksäänistä audioohan kääntää midiksi nykyään melkein softa kuin softa. Midistä audioksi renderoimiseksi(upee sana,oli pakko) tarvitaan vähintään Yamaha Motif.
kivi
29.06.2006 21:18:09
Eipsjuups...yksäänistä audioohan kääntää midiksi nykyään melkein softa kuin softa. Midistä audioksi renderoimiseksi(upee sana,oli pakko) tarvitaan vähintään Yamaha Motif.

Tai Soundblaster 16.
:-P

Pysyn silti kannassani.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Nick Leeson
01.07.2006 14:04:27 (muokattu 01.07.2006 14:07:00)
Noh - minulla on Melodyne Cre 8.
Olen tehnyt sillä esimerkiksi yhdestä surkeasta basarista (audiofile)
midifileen ja ottanut basarisoundin Roland 2080:stä.
Että se siitä.
Tosin - Melodyne on tosi kenkkumainen oppia.
Esittelyvideo innoittaa, mutta käytäntö aivan muuta.
Erittäin puiseva manuaali vaikeuttaa opettelua (meikäläisen "keppienglannilla:))
- olen paininut mokoman softan kanssa kuukausia ja hermot on jo menneet.
Melodynen mahdollisuudet ovat niin mahtavat - ei tarkoitettu pelkästään
lauluvireen korjaamiseen, vaan se kyllä tekee paljon muutakin.
Kts. esittelyvideo.
Perhana, kunhan vaan oppis...
Ukko
02.07.2006 17:48:09

Melodynen mahdollisuudet ovat niin mahtavat - ei tarkoitettu pelkästään
lauluvireen korjaamiseen, vaan se kyllä tekee paljon muutakin.
Kts. esittelyvideo.
Perhana, kunhan vaan oppis...

Joo. Mahdollisuudet ovat melkoiset mutta säätämistä siinä on.
Jale
03.07.2006 10:43:33
Melodyne on mainio ohjelma, mutta tuhoaa mielestäni alkuperäistä ääniraitaa enemmän kuin Auto-Tune. Melodynessä ässät esimerkiksi saattavat rutista ja laulajan ääni menee jotenkin tukkoon. Auto-Tune saattaa taas jokellella enemmän, eikä sillä aina saa jotain kohtaa tunetettua millään (jos se on kunnolla pielessä).

Stemmoja ja tuplauksia korjattaessa Melodyne on ylivoimainen, kun sillä voi korjata montaa raitaa yhtäaikaa. Lauluraidat saa menemään kaikki samaan taimiin ja tietysti kaikki on operaation jälkeen vireessä.

Melodynen midi toiminto on toiminut ainakin minulla.
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)