Aihe: Äänikortin asennus Linuxiin 1 2 | |
---|---|
![]() 19.10.2005 01:24:41 | |
Joo, tämä vaikuttaisi kyllä fiksulta. Mikä distro sulla on käytössä? Minkä tyyppistä koodia olet viritellyt? Olen itse tehnyt tylysti skrptinpalasen joka sammuttelee palveluita Fedoran service -komennolla. service network stop, jne. Tuo runlevel-kuvio on tähän selvästi elegantimpi ja helpompi hallita joten ei tästä sen enempää. Mitenkäs tuo Audiophile 2496 toimivuus Linux puolella? Toimii kuin eläin. Isompaan koneeseeni tuuppasin sen sisään ja käynnistin koneen - asentui automaattisesti. Lisämukavuutena se, että vehkeen saa käyttämään sekä analogisia että digitaalisia tuloja ja lähtöjä yhtä aikaa: http://lalists.stanford.edu/lau/2004/01/0208.html Ja että sille on oma hallintasoftansa envy24control: http://themes.netart.eu.org/screenshots/img/18__kde-envy24control.jpeg | |
![]() 19.10.2005 09:01:42 | |
Siellä on myös FAT32-osio, jota olen yrittänyt mountata, sen kyllä saa näkymään, mutta jos Ardourilla yritän päästä käsiksi, niin eipä onnistukkaan. Jos (kun) mounttaat sen roottina väärillä argumenteilla, ei kaikilla ole siihen lukuoikeuksia. Eli ilmeisesti pitäisi jollain osiotyökalulla alustaa se Jos haluat käyttää osiota vaan linuxissa, niin kannattaa alustaa ext3 tai reiserfs muotoon. Mutta, jos haluat myös windowsin pääsevän siihen käsiksi, sen voi pitää myös fat32:na, mutta esim. juuri Ardour _ei_ tykkää siitä... Alustustyökaluna toimii mkfs. (lähes) Kaikista linux-ohjelmista löytyy tarvittava tieto komennolla "man 'ohjelman nimi'". vielä pitäisi saada se näkymään siten, että joka käynnistyksen yhteydessä se löytyy. Oletan, että jos sen osio Linux-muotoon, niin se löytyy aina käynnistyksessä? Automaattisesti (ja vähemmän automaattisesti) mountattavat tiedostojärjestelmät löytyy tiedostosta /etc/fstab. Jälleen kerran 'man fstab' ja 'man mount' auttavat... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 24.10.2005 15:35:34 | |
Kiitos vinkeistä, osiointi onnistui. Runleveleillä tuon saa hoidettua hyvin. Itse olen käyttänyt runlevel nelosta audiokäyttöön. Runlevelin vaihto onnistuu komennolla init x, jossa x on haluttu runlevel. Sitten kun haluaan takaisin perustilaan, niin sekin on helppoa. Tuo init -komento ei taida tuossa muodossaan olla Fedorassa, vai olenko väärässä? Itselläni ainakin ilmoitti ettei komentoa löydy. (Esim. init 4) Menin vkloppuna äänityskokeiluissa asteen pitemmällä, kokeilin äänittää rumpuja. Vedin ne 11 raidalle. Ihmettelen nyt seuraavaa: Kun aloin äänittämään kitaraa päälle (2 raitaa), tulikin seuraavanlainen virheilmoitus: "The disk system on your computer was not able to keep up Ardour. Specifically it failed to read data from disk quickly enough to keep up with record" Eli vääntökö muka loppuisi kovalevyiltä? Vuosia olen windowsilla pyöritellyt, eikä vastaavaa ole tullut vastaan (joskus napsuja, liekö nämä sitten johtunut tuosta - koneen kokoonpano kuitenkin spekseiltään sama). Kuitenkin projektissa oli "vain" n.10 raitaa. En ole kovalevyjen optimointeihin koskenut, mutta katsoin (hmm...mikähän komennon nimi olikaan - oli kuitenkin Planetin sivuilla) että esim. DMA on päällä. Sekä käyttis- että audiokovolla oli samat arvot, Fedoran asettamat. (Käyttiskovo: 7200rpm 2Mb cache 120Gt Samsung, audio: 7200rpm 8Mb cache 160Gt Seagate, molemmat saman piuhan päässä, käyttis masterina) Ratkaisin ongelman vähentämällä kylmästi muutaman raidan projektista, jotka myöhemmin importtaan takaisin. Syökö muuten kaikki regioneissa olevat vanhat otot "tehoja", niin että mne voisivat tuohon vaikuttaa? Jackin käynnistin ihan default arvoilla, jolloin sampleja on 1024 ja puskureita 2. Liekö ohjelmassa bugi, mutta minulla kävi pari kertaa niin, että viimeisimpänä äänitetty otto (joka oli paras, ja sai jäädä) olikin projektin avauksen jälkeen mennyt johonkin "alemmas" ja esim. sitä edellinen otto olikin päällimmäisenä projektissa. Muuten, en saanut jostain syystä windowsissa SATA-levyä toimimaan, tunnistaakohan Fedora 3:sen asennus sen ilman mitään (vaikeita?) ylimääräisiä asennuksia? | |
![]() 24.10.2005 17:00:39 | |
Tuo init -komento ei taida tuossa muodossaan olla Fedorassa, vai olenko väärässä? Itselläni ainakin ilmoitti ettei komentoa löydy. (Esim. init 4) Täytyy olla roottina, tai sitten kirjoittaa /sbin/init 4 Syökö muuten kaikki regioneissa olevat vanhat otot "tehoja", niin että mne voisivat tuohon vaikuttaa? Joo, mulla meni tuon tajuamiseen aika kauan. Kannattaa aina ottaa cancel last take tjsp., jos ei aio viimeisintä ottoa käyttää. Muuten, en saanut jostain syystä windowsissa SATA-levyä toimimaan, tunnistaakohan Fedora 3:sen asennus sen ilman mitään (vaikeita?) ylimääräisiä asennuksia? Joo, pitäisi tunnistaa. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 24.10.2005 20:29:03 | |
Joo, mulla meni tuon tajuamiseen aika kauan. Kannattaa aina ottaa cancel last take tjsp., jos ei aio viimeisintä ottoa käyttää. Hmm.. tuo voisi osaltaan aiheuttaa tuota ongelmaa. Muistaakseni tuossa projektissa, missä tuota erroria tuli, oli aika monta ottoa taustalla, eli täytyy kiinnittää siihen huomiota. | |
![]() 24.10.2005 23:12:03 | |
Sekä käyttis- että audiokovolla oli samat arvot, Fedoran asettamat. (Käyttiskovo: 7200rpm 2Mb cache 120Gt Samsung, audio: 7200rpm 8Mb cache 160Gt Seagate, molemmat saman piuhan päässä, käyttis masterina) Sanopas ilkeyttäsi roottina /sbin/hdparm -Tt /dev/hdX siten että X on tuo audiolevy ja kerro mitä saat vastaukseksi. Tämä siis mittaa karkeasti levyn nopeuden. Voi olla että levykaistan loppuminen johtui siitä, että sinulla oli useampi otto päällekäin. Ardour ymmärtääkseni lukee kaikki layerit playbackin aikana siltä varalta että käytät osaa jostain layeristä ja osaa toisesta. Tämä on kuitenkin mutua... | |
![]() 25.10.2005 08:50:52 | |
Voi olla että levykaistan loppuminen johtui siitä, että sinulla oli useampi otto päällekäin. Ardour ymmärtääkseni lukee kaikki layerit playbackin aikana siltä varalta että käytät osaa jostain layeristä ja osaa toisesta. Tämä on kuitenkin mutua... En vissiin ilmaissut asiaa tarpeeksi selvästi, mutta minulla on ollut juuri tuo sama ongelma, joka siis johtui päällekkäisistä otoista. Ongelma ratkesi poistamalla turhat osat, joten olen hyvin varma, että kyse oli nimenomaan päällekkäisistä otoista. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 25.10.2005 09:37:31 | |
Sanopas ilkeyttäsi roottina /sbin/hdparm -Tt /dev/hdX siten että X on tuo audiolevy ja kerro mitä saat vastaukseksi. Tämä siis mittaa karkeasti levyn nopeuden. Kokeilen heti torstai-iltana, kun pääsen äänityskoneelle. Voi olla että levykaistan loppuminen johtui siitä, että sinulla oli useampi otto päällekäin. Ardour ymmärtääkseni lukee kaikki layerit playbackin aikana siltä varalta että käytät osaa jostain layeristä ja osaa toisesta. Tämä on kuitenkin mutua... En vissiin ilmaissut asiaa tarpeeksi selvästi, mutta minulla on ollut juuri tuo sama ongelma, joka siis johtui päällekkäisistä otoista. Olisipas tosi hyvä, jos asia olisi näin. Hyvinkin voi olla, koska muistaakseni tuossa projektissa oli 16 ottoa, eli 16*11=176 "raitaa" mitä Ardour lukee, niin eihän se ihme ole jos tukkoon menee. Ongelma ratkesi poistamalla turhat osat, joten olen hyvin varma, että kyse oli nimenomaan päällekkäisistä otoista. Ihan vain deletoimalla regioneistako tämä hoituu? Saakohan useamman poistettua kerralla, en ainakaan keksinyt mitään näppäinyhdistelmää tähän. | |
![]() 25.10.2005 10:14:42 | |
Ihan vain deletoimalla regioneistako tämä hoituu? Saakohan useamman poistettua kerralla, en ainakaan keksinyt mitään näppäinyhdistelmää tähän. Kannataa käyttää mielummin komentoa 'destroy', joka poistaa myös ääniiedoston, ettei se jää kovalevylle turhaan. Yleensa on helpointa jo nauhoitusvaiheessa karsia epäonnistuneet otot pois peruuttamalla viimeinen otto. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 25.10.2005 21:57:17 | |
Kannataa käyttää mielummin komentoa 'destroy', joka poistaa myös ääniiedoston, ettei se jää kovalevylle turhaan. Yleensa on helpointa jo nauhoitusvaiheessa karsia epäonnistuneet otot pois peruuttamalla viimeinen otto. Kannatan väkevästi tätä puoluetta. 11 turhaa ottoa "varmuuden vuoksi" on yhtä järkevää kuin säilyttää rikkinäisiä astioita muutossa... Mukavaa että kerrankin keskustelussa päädyttiin itse muusiikintekoprosessin puolelle. :) | |
![]() 26.10.2005 15:04:53 | |
Kannatan väkevästi tätä puoluetta. 11 turhaa ottoa "varmuuden vuoksi" on yhtä järkevää kuin säilyttää rikkinäisiä astioita muutossa... Aika usein sitä joutuu asioita opettelemaan kantapään kautta. ;) Mukavaa että kerrankin keskustelussa päädyttiin itse muusiikintekoprosessin puolelle. :) Laitelkaa vaan omia mielipiteitänne/kokemuksianne vaikkapa Ardourista, niitä on aina mukava lukea, varsinkin kun kaikki materiaali melkeinpä netissä on sitä enkhlannin murretta. Olen etsiskellyt hyvää audioeditoria Linuxille. Sweep (?) on ainakin useasti mainittu ulkomaansivustoilla, mutta jostain syystä se ei minulla suorilta toiminut, jumitti itsensä. Näitähän taitaa olla montaakin erilaista. Mitäs te olette käyttäneet? Pitäisköhän audiokovo muuten heittää omaan kaapeliinsa, koska cd-asemalla ei juurikaan käyttöä ole, jolloin molemmilla kiintolevyillä olisi omat piuhansa. Saavutetaanko tällä huomattavaa tehonparannusta? | |
![]() 28.10.2005 17:27:08 | |
Olen etsiskellyt hyvää audioeditoria Linuxille. Sweep (?) on ainakin useasti mainittu ulkomaansivustoilla, mutta jostain syystä se ei minulla suorilta toiminut, jumitti itsensä. Näitähän taitaa olla montaakin erilaista. Mitäs te olette käyttäneet? Mitään tappohyvää ei ole ainakaan vielä tullut vastaan. Pääosin ehkä siksi että vakavaa tarvettakaan ei ole hiljan ollut. Sweepin ja Audacityn uusimmat versiot tuntuvat molemmat tökkivän. Kokeilemisen arvoinen on snd. Näyttää äärimmäisen karulta mutta piirtelee esim. hienoja 3D spektrianalyyseja fileistä kunhan kaivelee valikoita tarpeeksi. Lisäksi aaltomuodon piirto on tehty tyylikkäästi. Ja ReZoundia kannattaa kokeilla. Pitäisköhän audiokovo muuten heittää omaan kaapeliinsa, koska cd-asemalla ei juurikaan käyttöä ole, jolloin molemmilla kiintolevyillä olisi omat piuhansa. Saavutetaanko tällä huomattavaa tehonparannusta? Jos ymmärsin oikein - sinulla on siis nyt kaksi levyä samassa piuhassa ja CD-asema toisessa? Siinä tapauksessa laittaisin audiolevyn primary masteriksi, käyttöjärjestelmälevyn secondary masteriksi ja CD:n secondary slaveksi. Tosin järjestelmä saattaa olla käynnistymättä jos vaihdat käynnistyslevyn eri kanavalle. Tämän lisäksi varmistaisin että kaikki CD-aseman automaattisesti käynnistävät murikat ovat pois päältä. En usko että tuosta teho välttämättä silmin nähden paranee mutta se voi välttää joitain mahdollisia ongelmia silloin kun tavaraa liikkuu nk. tuelta. | |
![]() 29.10.2005 10:54:59 (muokattu 29.10.2005 10:55:24) | |
Sanopas ilkeyttäsi roottina /sbin/hdparm -Tt /dev/hdX siten että X on tuo audiolevy ja kerro mitä saat vastaukseksi. Tämä siis mittaa karkeasti levyn nopeuden. /dev/hda: (käyttis) Timing cached reads: 1424 MB in 2.00 seconds = 710,69MB/sec Timing buffered disk reads: 162 MB in 3.02 seconds = 53,63 MB/sec /dev/hdb: (audio) Timing cached reads: 1368 MB in 2.00 seconds = 683,08MB/sec Timing buffered disk reads: 168 MB in 3.02 seconds = 55,69 MB/sec En vissiin ilmaissut asiaa tarpeeksi selvästi, mutta minulla on ollut juuri tuo sama ongelma, joka siis johtui päällekkäisistä otoista. Ongelma ratkesi poistamalla turhat osat, joten olen hyvin varma, että kyse oli nimenomaan päällekkäisistä otoista. Kyllä, näin se taitaa olla, en saanut enää kyseistä virheilmoitusta. Sweepin ja Audacityn uusimmat versiot tuntuvat molemmat tökkivän. Audacity riittäisi tarpeisiini aivan hyvin, esim. tomiraitojen siivous, kohtien hiljentäminen yleensäkin, muuhun en sitä tarvi. Audacityllä jos korjaan ja tallennan (Vie Wav-tiedostoon), Ardour sanoo seuraavan kerran käynnistettäessä "Cannot read header" tms. Audacityllä muokatuista wav:eista. Kokeilemisen arvoinen on snd. Näyttää äärimmäisen karulta mutta piirtelee esim. hienoja 3D spektrianalyyseja fileistä kunhan kaivelee valikoita tarpeeksi. Lisäksi aaltomuodon piirto on tehty tyylikkäästi. Pikavilkaisulla ei löytynyt silence-toimintoa. Ja ReZoundia kannattaa kokeilla. Samoin kuin Audacityssa, Ardour antaa virheilmoituksen avattaessa tällä muokattuja waveja. | |
![]() 30.10.2005 09:48:54 (muokattu 30.10.2005 09:49:16) | |
Samoin kuin Audacityssa, Ardour antaa virheilmoituksen avattaessa tällä muokattuja waveja. Kysyn nyt varmuuden vuoksi, että yritäthän importata ne tiedostot? "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other | |
![]() 30.10.2005 22:27:02 | |
Kysyn nyt varmuuden vuoksi, että yritäthän importata ne tiedostot? Vika oli siinä, että kun laitoin Audacityssa asetukista 32bit flat muotoon, niin se palautti ne kuitenkin 16bit muotoon, jonka takia Ardour ei tykännytkään. | |
![]() 30.10.2005 23:28:44 | |
Audacity riittäisi tarpeisiini aivan hyvin, esim. tomiraitojen siivous, kohtien hiljentäminen yleensäkin, muuhun en sitä tarvi. Itse käytän rumpuraitoihin useimmiten CMT simple expander - pluginia. Hämmästyin aikanaan kun kokeilin sitä ensimmäisen kerran. Simppeli mutta toimi. Ei sillä, että pluginin käyttö editoria korvaisi mutta kuitenkin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)