![]() 21.01.2008 11:59:01 | |
---|---|
Ei, vaan se että omistaa design tuotteen. Eikös se nyt tuolla aiemmin tullut selväksi. Tän kaverin allekirjoitus on kohdillaan...ei se mitään, tyylinsä kullakin ;) | |
![]() 21.01.2008 12:31:02 (muokattu 21.01.2008 12:31:24) | |
Laitoinpa toisen gigan palikan iMac:iini. Maadotin itseni, avasin koneen ja tökkäsin kapulan paikoilleen. Hyvin onnistui ensikertalaisellakin. :) | |
![]() 21.01.2008 15:49:34 | |
Jep, yksittäisiä tapauksia on varmasti molemmin puolin niin paljon kuin vain jaksaa listata. Meikä on saanut macit kaatuilemaan useammin kuin kerran. Näissä keskusteluissa voi usein tulla se väärinkäsitys, että mac olisi jotenkin jumalallinen laite joka on kaikkien tavallisten kuolevaisten yläpuolella. Eihän se niin ole. Niinpä. Tässä vuoden alkupuolella on tullut harjoiteltua lähitukea PK-seudun firmoissa ja käsityksestä huolimatta, mäkkikin voi seota ja se tekee sitä suhteellisen tiuhaan. Niissä on pulmina kaikenlaista aina käyttäjän kusemista verkkoasetuksista hajonneeseen hardwareen. Wintoosan ongelmat on sekalaisia ongelmia ja linuxit taas toimii jos toimii, olettaen että sen saa toimimaan. Valtaosa ongelmista on konfiguraatiota jotka ei suostu tottelemaan ja niihin kutsutaan apulainen. Dokumentaatioiden ollessa mitä on, niin joskus ongelmanratkonta on hemmetin vaikeaa, sekä maccia ja wintoosaa varten on sangen isot knowledge-baset joista lunttaaminen on ongelmatilanteessa helppoa. Suhteessa se vikatilasto on hyvin tasainen verraten Windows/linux/mac -tilastoja, linuxin ollessa ehdottomasti eniten sekaisin ja kaikista pahiten solmussa. Sen jälkeen winkkarit ja mäkit aika tasapäisesti pienellä omppujen edulla. Maccien rautaan ei saa itse kajota, joten vikapäivien määrä nousee niillä isommaksi kuin toisilla. Siinä missä Windows-linux koneisiin saa hakea osia varastolta, macit lähetetään authorisoituun huoltoon jopa muistin vaihtamista varten. Tämä siis vain firmasta missä nyt kikkailen, jos joku ihmettelee tilastoja niin ne nyt on tilastoja. Jokaisen asiakasfirman käyttikset on listattu ja niissä esiintyneet ongelmat hardwaressa ja softassa. Tällä hetkellä tosin asiakkaita on PC-puolella noin 85 prosenttia, linkkareita työasemakäytössä noin 5 ja loput kymmenen mäkkejä. En tiedä oliko tässä viestissä pointtia, mutta kyllä se tilastollisesti on aikamoista helvettiä vaikka koneessa tikittäisi mikä. Yksittäistapauksien ja nettikeskustelujen perusteella on vaikea tarkastella yhtään mitään kun näiden vehkeiden käyttäjäprofiilit on aika erilaiset ja käyttäjien preferenssit vaihtelevat. | |
![]() 21.01.2008 19:34:56 (muokattu 21.01.2008 20:23:33) | |
Ei, vaan se että omistaa design tuotteen. Eikös se nyt tuolla aiemmin tullut selväksi. Jahas, kaverin kanssa ei voi olla eri mieltä saamatta vastineeksi suunsoittoa. Provosoidun sen verran, että vastaan vielä asiallisesti ketjun otsikon kysymykseen. PC vai Mac, kumpi parempi, riippuu tosiaan paljon siitäkin, mitä softaa haluaa käyttää. Itse olin pakotettu hommaamaan juuri Pro Toolsin - ei, en siksi, että se on Digidesignin merkkituote, vaan siksi, että miksausstudiossa on käytössä se. PC:llä sen käyttö vaati alituista koneen virittämistä. Taistelin aikani, vaihdoin iMacciin. Kokemus oli luokkaa "voiko tietokone siis todella toimia?" (tämä siis minun kokemukseni, piti joku nimimerkki siitä tai ei). Viritystarve on ollut minimaalista, on voinut keskittyä musantekoon eikä tuunaamiseen. Tosin nälkä kasvaa syödessä, esim. muistia (ts. nopeutta) haluaa lisää vain siksi, että se on mahdollista eikä hintojen romahdettua maksa maltaita. Enimmillään on ollut käytössä kaikki Toolsin sallimat audioraidat (24) + parikymmentä midiraitaa + plugareita vino pino. Jotkut plugarit (mulla Amplitube) vie tehoja enemmän, ja maksimin lähestyessä niitä raitoja täytyy äänitellä audioksi tai ainakin lisätä bufferin kokoa. Johtopäätös kuitenkin on, että tehot 2GHz/2GB iMacissa (late 2006 -malli) on riittänyt ihan mukavasti. Kaatuilua tapahtui macillakin joitain musaplugareita käytettäessä alkuun, mutta mitä ilmeisimmin softien yhteensopivuussyistä, ei koneesta tai käyttiksestä johtuen. Aika pian oppi tietämään, mitä ei pidä tehdä (esim. vaihtaa Sampletankissa soundia lennosta, siis playbackin ollessa käynnissä tai lähettäessään kiipparilla siihen midiä - ja jos oikein muistan, tätä ei sopinut tehdä pc-puolellakaan). En muista, koska PT olisi viimeksi kaatunut. Logicin kasiversio saattoi alkuunsa kaatua, se oli ymmärtääkseni .0-softille tyypillistä bugeilua. Nyt tilanne lienee 8.0.1:n myötä vähän parempi. Ainoa isompi asia on, että Macin nukkumaanlaitto ei sovi PT LE:lle/Mbox2:lle. Voi (vaikkakaan ei välttämättä) aiheuttaa seuraavalla kerralla raidan recordia aktivoitaessa hillittömän white noise -kohinan (jolloin tarvitaan uudelleenkäynnistys). Firefox kaatuili pc:llä ja kaatuilee silloin tällöin macillakin. Muuta valittamista en keksi. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) | |
![]() 22.01.2008 11:53:48 (muokattu 22.01.2008 12:08:28) | |
Tässä nyt ku rakentava vaihe keskustelusta on ohi, niin : http://tmp.bluntobject.org/img/mac_vs_pc.jpg Pitipä katsoa. iMac-karvalakkimalli on 1199 e. Vastaavalla konfiguraatiolla Dellin erikoistarjous 1367,62 e. Ja pelaamista varten iMaciin voi asentaa Windowsin. EDIT: eiku iMacissa on 1 giga vaan muistia ja 128mb näyttömuisti. Jäänee kuitenkin halvemmaksi. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 22.01.2008 14:25:29 | |
Pitipä katsoa. iMac-karvalakkimalli on 1199 e. Vastaavalla konfiguraatiolla Dellin erikoistarjous 1367,62 e. Ja pelaamista varten iMaciin voi asentaa Windowsin. EDIT: eiku iMacissa on 1 giga vaan muistia ja 128mb näyttömuisti. Jäänee kuitenkin halvemmaksi. se riippuu mitä ostaa: Gigantista saa esimerkiksi Presarion jossa on 2,2 Ghz/2 Gt/ 360 gigaa kovalevyä ja näyttis 2400Pro 256 megan muistilla. Eli nopeampi prosessori, isompi kovo, enemmän muistia ja tehokkaampi näytönohjain. Hintaa sillä on 599 euroa. Näyttöä siihen ei ole, mutta melkoisia telkkareita tohon 600 euroon saa. PS: tuo kuva on alunperin semmoinen mac-miesten hassuttelu, liittyen johtoihin lähinnä. Sen jälkeen vastapainoksi siihen lisättiin hintoja ja pelikuvia. vaikka onhan se 3999 dollaria liioittelua, niin muunnettuna euroiksi se tekee 2750 euroa ja paras paketti-imac maksaa sen 2219 euroa. | |
![]() 22.01.2008 14:35:24 | |
se riippuu mitä ostaa: Gigantista saa esimerkiksi Presarion jossa on 2,2 Ghz/2 Gt/ 360 gigaa kovalevyä ja näyttis 2400Pro 256 megan muistilla. Eli nopeampi prosessori, isompi kovo, enemmän muistia ja tehokkaampi näytönohjain. Hintaa sillä on 599 euroa. Näyttöä siihen ei ole, mutta melkoisia telkkareita tohon 600 euroon saa. Näissähän jätetään tosi usein ottamatta huomioon komponenttien laatu. Sä joudut kuitenkin maksamaan Asuksen koneesta enemmän kun Acerin vaikka speksit olis palttiarallaa samat. Käyttiksen hintaa näihin ei lasketa ollenkaan, kuten myöskään kaiken maailman virustorjuntoja tai hyötyohjelmia. Saatika hyvää näppistä ja hiirtä, jotka yleensä maksaa maltaita. | |
![]() 22.01.2008 15:54:02 | |
Näissähän jätetään tosi usein ottamatta huomioon komponenttien laatu. Sä joudut kuitenkin maksamaan Asuksen koneesta enemmän kun Acerin vaikka speksit olis palttiarallaa samat. Käyttiksen hintaa näihin ei lasketa ollenkaan, kuten myöskään kaiken maailman virustorjuntoja tai hyötyohjelmia. Saatika hyvää näppistä ja hiirtä, jotka yleensä maksaa maltaita. Acerissa ja Asuksessa on pitkälti samaa kamaa sisällä, kolmannen osapuolen rautaa sisällä. Intelin prosessoreita, asuksen/abitin emolevy, Nvidian tai ATI:n näyttis, Kingstonin muisteja ja Seagatea, WD:tä ja Samsungia asemiksi. Näitä samoja valmistajia löytyy myös niistä maceista. Ohjelmistopaketti tohon tulee mukaan, sisältää mediasoittimet, virustorjunnat, palomuurit ja jonkinlaisen toimisto-ohjelmiston. Samaten käyttis on Windows Vista Premium joka sisältyy hintaan. Jos nämä ohjelmistot ei kuitenkaan riitä, netistä löytyy ilmaisia vaihtoehtoja koneeseen vaikka millä mitalla. Pakettiin kuuluu myös Compaqin langallinen hiiri ja näppis. Toisin sanoen, kaupasta kotiin kannettuna se on käyttövalmis tietokone. | |
![]() 22.01.2008 15:58:08 (muokattu 22.01.2008 15:59:10) | |
Hehe, tää meni taas komponentteihin. Palatakseni aiheeseen...en mä tällä hetkellä pc:llä kyl musaa tekis :D Eilen jouduin availemaan paria vanhaa proggista, ja päivitetyt viruspaketit & se rekkarin täyttyminen aiheutti sen että ei onnistunut, ei sitten millään. Muutaman tunnin säätämisen ja hikoilun jälkeen kaikki avautu, mutta jaksanu enää sitä musaa siinä vaiheessa. Olin jo unohtanu kuinka hankalaa voi joku juttu olla. Olis pitäny varmaan pelata tai jotain... "Layers of layers of shit!" | |
![]() 22.01.2008 15:59:52 | |
se riippuu mitä ostaa: Gigantista saa esimerkiksi Presarion jossa on 2,2 Ghz/2 Gt/ 360 gigaa kovalevyä ja näyttis 2400Pro 256 megan muistilla. Eli nopeampi prosessori, isompi kovo, enemmän muistia ja tehokkaampi näytönohjain. Hintaa sillä on 599 euroa. Jos tarvitsen PC:n räiskintäpeleihin ja DVD:n katseluun eikä ergonomialla niin väliä, niin mikäs siinä. Mutta jos audiotöitä pitäisi tehdä, pysyisin vahingosta viisastuneena kaukana Gigantista ja keskittyisin enemmän yritystason koneisiin. Mulla ei ainakaan hermot kestäisi Aasereiden kanssa tapellessa. Vähän tuntuu siltäkin, että "Mäkki toimii, Windows bugaa" -hypeen on paljon vaikuttanut se, että porukat ovat yrittäneet vääntää markettipaketeista äänityöasemaa. Ei se Winukkakonfiguraatio mikään toivoton ole kunhan ei yritä säästää väärässä paikassa. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 22.01.2008 16:19:05 (muokattu 22.01.2008 16:20:56) | |
Eli mitä kalliimpi, sitä parempi? Onkos IBM:n M Pro kolme kertaa parempi kuin halvin imacci? Samaa romua se siellä mäkissä on sisällä kuin PC:ssäkin. Ostat, kannat ulos kaupasta ja se on jo arvotonta romua sen jälkeen. Vai pyydetäänkö huuto.netissä jostain Radeon 9600Proosta edelleen 200e, koska se on ollut mäkissä sisällä? Näin kertakäyttöelektroniikan aikana on vain helvetin tyhmää maksaa komponenteista ylihintaa. Minkäs takia GF8800GT:tä myydään helkkaristi paremmin kuin 8800Ultraa? Ultrahan on selvästi kalliimpi, mutta myös selkeästi tehokkaampi. Eikös OSX:ää ole jotkut saaneet PC:lläkin toimimaan. Mites siinä tapauksessa? Mikä silloin on paskaa ja mikä toimii? EDIT: http://www.windowsdevcenter.com/pub/a/windows/2005/01/18/PearPC.html http://osx86.thefreesuite.com/leo_intel.php | |
![]() 22.01.2008 16:24:52 (muokattu 22.01.2008 16:30:58) | |
Jos tarvitsen PC:n räiskintäpeleihin ja DVD:n katseluun eikä ergonomialla niin väliä, niin mikäs siinä. Se on taas ihan siitä, että kuka kokee minkäkin ergonomiseksi ja mitä siitä on valmis maksamaan. Itselläni ei ole esimerkiksi ollut mitään sellaisia ongelmia oman laitteeni kanssa, että kokisin vaihtamisen missään määrin oleelliseksi. Merkkikoneissa kun tuppaa olemaan samaa rautaa sisällä kuin monessa arvokkaammassa, että sille ei ole mitään perustetta mikseikö Gigantista ostettu kone voisi sitä audiota pyörittää ihan samalla tavalla kuin monet muutkin. Vähän tuntuu siltäkin, että "Mäkki toimii, Windows bugaa" -hypeen on paljon vaikuttanut se, että porukat ovat yrittäneet vääntää markettipaketeista äänityöasemaa. Vähän tuntuu siltä, että hype on riippuvainen siitä, että keltä kysyy. Internetissä yksikin pystyy pitämään hypeä yllä kun taas ne, joilla kyseinen vehjes oikuttelee toimi pysyy tiukasti hiljaa. Yksittäistapauksien perusteella ja henkilökohtaisien mieltymysten perusteella on todella vaikea tehdä yhtään mitään tilastoa mistään. | |
![]() 22.01.2008 16:39:24 (muokattu 22.01.2008 16:44:04) | |
Merkkikoneissa kun tuppaa olemaan samaa rautaa sisällä kuin monessa arvokkaammassa, että sille ei ole mitään perustetta mikseikö Gigantista ostettu kone voisi sitä audiota pyörittää ihan samalla tavalla kuin monet muutkin. Onhan ne Skoda ja Audikin 60% samoista osista koottuja, mutta vain toinen niistä on Audi. Ei ne halpiskoneiden ongelmat ole perusosissa. Otetaan simppeli esimerkki: 90% todennäköisyydellä Gigantin koneen Firewireohjain ei toimi minkään Firewireäänikortin kanssa, mikäli siinä FW-liitäntä ylipäätään on. 90% todennäköisyydellä minkään tietokonekaupan myyjä ei tiedä, onko jossain kortissa TI:n siru, mikä vaaditaan että Audiokortti toimisi. Jos löydät netistä sellaisen jossa oikea siru on, 90% todennäköisyydellä kortin piiri on vaihtunut vastikään eikä se enää toimi jos nyt sellaisen ostat. Jos löydät kortin, joka 100% varmuudella toimii audiokäytössä, 100% todennäköisyydellä se maksaa viisinkertaisesti verrattuna gigantin korttiin. 100% todennäköisyydellä minä menen tässä vaiheessa AppleStoreen. ;) With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 22.01.2008 16:54:37 | |
Ihme horinoita. Olen työnikin puolesta asennellut fw/usb/pci äänikortteja vaikka mihin helvetin markettien masiinoihin ja aina on saatu toimimaan. Ongelmia on aiheuttanut ainoastaan XP Media Center edition, mutta rautatason ongelmia ei ole tullut vastaan ensimmäistäkään. Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins- | |
![]() 22.01.2008 16:55:42 | |
Onhan ne Skoda ja Audikin 60% samoista osista koottuja, mutta vain toinen niistä on Audi. Eli nimi, hintalappu ja kuori on eri, ihmiset tuijottaa merkkiä eivätkä yhtään mieti mitä ostavat tai saavat. Ei ne halpiskoneiden ongelmat ole perusosissa. Otetaan simppeli esimerkki: 90% todennäköisyydellä Gigantin koneen Firewireohjain ei toimi minkään Firewireäänikortin kanssa, mikäli siinä FW-liitäntä ylipäätään on. 90% todennäköisyydellä minkään tietokonekaupan myyjä ei tiedä, onko jossain kortissa TI:n siru, mikä vaaditaan että Audiokortti toimisi. Jos löydät netistä sellaisen jossa oikea siru on, 90% todennäköisyydellä kortin piiri on vaihtunut vastikään eikä se enää toimi jos nyt sellaisen ostat. Jos löydät kortin, joka 100% varmuudella toimii audiokäytössä, 100% todennäköisyydellä se maksaa viisinkertaisesti verrattuna gigantin korttiin. 100% todennäköisyydellä minä menen tässä vaiheessa AppleStoreen. ;) Simppeli on esimerkki mutta myös kovin väkisin väännetty, koska ongelma tuossa on pelkästään äänikortin valmistajan vika jos toiminta taataan vain yhdellä chipsetillä. | |
![]() 22.01.2008 17:01:46 (muokattu 22.01.2008 17:04:37) | |
90% todennäköisyydellä Gigantin koneen Firewireohjain ei toimi minkään Firewireäänikortin kanssa, mikäli siinä FW-liitäntä ylipäätään on. 90% todennäköisyydellä minkään tietokonekaupan myyjä ei tiedä, onko jossain kortissa TI:n siru, mikä vaaditaan että Audiokortti toimisi. Jos löydät netistä sellaisen jossa oikea siru on, 90% todennäköisyydellä kortin piiri on vaihtunut vastikään eikä se enää toimi jos nyt sellaisen ostat.) Noihin tuli törmättyä. Ja kryptisiin ohjeisiin...millon piti biossi vaihtaa uudempaan jne. Tosin riski siinä oli että voi koko paska mennä sekasin. Millon mikäkin piirisarja ei sopinut yhteen jonkun toisan kanssa. Ok, noi kaikki on asioita, jotka olisi voinut tietää, jos olisi tehnyt tutkimusta asiasta ja perehtynyt pc:n sielunelämään. Eli kyllä sen toimimaan saa, ja hyvin, mutta millä hinnalla. Ongelma tossa vaan on se, että kun ei ole sitä aikaa. Kyse on kuitenkin työntekovälineestä. Mulle on se ja sama jos väline maksaa tonnin enemmän, tai vaikkapa kaksi, kunhan se vaan toimii ilman että mun tarvitsee käyttää aikaani. Itseasiassa aika harva laskee omalle duunilleen hintaa. Ne kymmenet tunnit kun kokoaa ja testailee ja kerää informaatiota. Tolla laskutavalla mun laskutuksella mulla itseasiassa ei ole varaa PC:hen, koska se kaikki on pois siitä ajasta millä voisin tehdä duunia. Kyse on kahdesta eri asiasta. Kun harrastaa musaa ja pelailee ja diggaa tietokoneista harrastuksena, niin tarpeet on erilaiset verrattuna siihen, että haluaa hommat tehtyä nopeasti ja niin ettei tartte säätää asiakkaan läsnäollessa(niinkuin eilen mulla). Kyllä talonkin voi remontoida itse. Olen tehnyt sitä. Oli hyvät raaka-aineetkin. Sillä säästi paljon. Puolen vuoden päästä kaksi huonetta melkein valmiit ja yksi huone kesken... Seuraavan kerran maksoin enemmän hyvästä palvelusta ja ammattityöstä, eikä kaduta. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 22.01.2008 17:08:50 (muokattu 22.01.2008 17:13:36) | |
Ongelma tossa vaan on se, että kun ei ole sitä aikaa. Kyse on kuitenkin työntekovälineestä. Mulle on se ja sama jos väline maksaa tonnin enemmän, tai vaikkapa kaksi, kunhan se vaan toimii ilman että mun tarvitsee käyttää aikaani. Itseasiassa aika harva laskee omalle duunilleen hintaa. Ne kymmenet tunnit kun kokoaa ja testailee ja kerää informaatiota. Tolla laskutavalla mun laskutuksella mulla itseasiassa ei ole varaa PC:hen. Myös PC:n voi ostaa valmiina ilman, että siitä tartte koota, testailla ja kerätä informaatiota. Itse olen myynyt useita toimivia paketteja, joiden sisuskalut ja ohjelmistot on sellaiset että ne vastaa mitä asiakas haluaa ja silloinkin joko hinta tai tehot ovat olleet yhä hyvinkin kilpailukykyisiä. Voisithan sinäkin luottaa ammattilaisiin myös tietokoneisiin liittyvissä asioissa etkä pelkästään remontoinnissa. Sitä paitsi, ei ne kaikki lisälaitteet todellakaan heittämällä asennu edes mäkkiin aina. Kun harrastaa musaa ja pelailee ja diggaa tietokoneista harrastuksena, niin tarpeet on erilaiset verrattuna siihen, että haluaa hommat tehtyä nopeasti ja niin ettei tartte säätää asiakkaan läsnäollessa(niinkuin eilen mulla). Ei ole minunkaan tarvinnut koskaan kajota mihinkään asetuksiin silloin kun minulla on ollut asiakkaita hoitamassa editointia. Itse asiassa, hardwaren ja käyttiksen asetuksiin ei ole ensimmäisen asennuksen jälkeen tarvinnut koskea kertaakaan, ohjelmiston preferensseihin kyllä mutta ne nyt on kaikille omat. | |
![]() 22.01.2008 17:23:26 (muokattu 22.01.2008 17:23:45) | |
Olisi hienoa, jos joku järkkäisi jonkinmoisen sokkotestin. Eli hinta/laatusuhteeltaan järkevä PC, jossa OSX sekä riistohintainen mäkki, missä Win XP. Sitten vain Cubase rullaamaan ja jonkun ajan päästä analysoimaan kumpi oli parempi ja miksi. | |
![]() 22.01.2008 17:26:08 | |
Myös PC:n voi ostaa valmiina ilman, että siitä tartte koota, testailla ja kerätä informaatiota. . Jep, niin voi. Mulla on myös sellainen ollut. Juuri se minkä kanssa tappelin eilen. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 22.01.2008 17:27:20 | |
Myönnettäköön, että omasta mielestänikin Applella on joitain hieman erikoisen oloisia ratkaisuja... Esim juurikin läppäriraudan tunkeminen pöytäkoneeseen on hieman erikoinen ratkaisu. Tietysti ihan peruskäytössä (siis ihmiset jotka käyttävät konetta lähinnä surffaamiseen, multimedia toistamiseen ja MS Officen käyttöön) on iMac ehdottomasti vaivattomin vaihtoehto mielestäni. Hieman vastaavaa PC konetta enemmän joutuu maksamaan, mutta vastineeksi vapautuu piuhaviidakoista, virusfobiasta ja ylläpito-ongelmista. Pro tasollahan Applella taas on ihan normi pöytäkone Mac Pro. Tuo taas on monen harrastajan saavuttamattomissa hintansa vuoksi. Sitten taas käyttäjät jotka tietävät osista enemmän ja haluavat kasata nimeen omaan omia tarpeitaan vastaavan koneen, on PC huomattavsti monipuolisempi vaihtoehto. Läppäripuolella taas Applen MacBook hakkaa vastaavat speksit omaavat PC koneet mennen tullen. Design ei Applen kohdalla tarkoita vaan kaunista kuorta vaan sitä, että kaikki yksityiskohdat on hiottu käyttömukavuuden parantamiseksi. Otetaan esimerkiksi CD/DVD-asema. Kaikissa PC malleissa mitä olen kavereilla nähnyt on kelkallinen asema. Ja muutaman kerran tuollainen on itsellänikin vahingossa auenut pitäessäni konetta esim. sylissä. Tällöinhän on mahdollista vahingoittaa asemaa pahastikin (esim. vääntää kelkkaa väärään asentoon). MacBookeissa ei ole kelkkaa, eikä vastaavaa ongelmaa. Myös esim laturin johto on maceissa huomattavsti pätevämmin toteutettu. Ei pääse kone tippumaan pöydältä jos vahingossa kompastuu piuhaan. Lisäksi monet PC läppärit tuntuvat aina hieman honteloilta. Kuoret nitisevät jos koneeseen tarttuu hieman huolimattomammin ja näyttö heiluu pienestäkin siirtämisestä. MacBookit taas ovat huomattavsti vankempaa tekoa ja tuntuvat kestävän enemmän roudaamista. Mielestäni MacBookit vaan ovat paremmin suunniteltuja nimeen omaan kannettavaksi. Ne on alusta asti suunniteltu kulkemaan mukana. Onhan noita varmaan hyviäkin PC-läppäreitä, mutta hinnatkin ovat vastaavasti Apllen tasolla ja usein ylikin. Itsellänikin oli Sonyn VAIO yksi vaihtoehto MacBookin ohella, mutta vastaavan hinta olisi ollut reilusti yli budjetin. Eikä Vista pahemmin kiehtonut. Noin. Siinä kaikki tällä kertaa. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)