Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 560 61 62 63 64 65
Henri Henri Olavi
06.10.2021 15:02:25
Miksi sen Time Machine -levyn pitää olla koko ajan kiinni? Eikö olisi helpompi aina lykätä piuha kiinni hubiin silloin kun haluaa ottaa varmuuskopioinnin? Se kun aloittaa automaattisesti varmuuskopioinnin kun tunnistaa levyn.
Je suis 190221
Twinkle
06.10.2021 18:07:56
Henri Henri Olavi: Miksi sen Time Machine -levyn pitää olla koko ajan kiinni? Eikö olisi helpompi aina lykätä piuha kiinni hubiin silloin kun haluaa ottaa varmuuskopioinnin? Se kun aloittaa automaattisesti varmuuskopioinnin kun tunnistaa levyn.

Se ei ole kauheen luotettavaa backuppaamista jos niiden tekeminen riippuu siitä onko käyttäjä laittanut kovalevyn kiinni vai ei. Se vie tommoisen inkrementaalisen backupin idean aika tyystin.
Henri Henri Olavi
06.10.2021 19:47:25 (muokattu 06.10.2021 19:48:10)
Jokainen tyylillään. Mä olen mennyt tuolla tyylillä aina ja hyvin on toiminut kaikki. Varsinkaan mitään ajastettua varmuuskopiointia en voisi kuvitellakaan.
Je suis 190221
sepisti
08.10.2021 03:20:54 (muokattu 08.10.2021 05:40:51)
Twinkle: Minkälaista kötöstystä kannattaa käyttää automaattisiin TimeMachine -backuppeihin? Minulla on siis tällä hetkellä hubi ja irrallinen ulkoinen kovalevy jonka ajattelin dedikoida tohon. Mahdollisuuksia on siis laittaa ulkoinen kovalevy suoraan kiinni hubiin ja hubi on dockin kautta kiinni yhdessä portissa. Tästä herää kysymyksiä:
- minkälaisia huolia se aiheuttaa jos esimerkiksi läppärin aikoo napata mukaan kun laitteita ei unmountata oikein?
- En haluaisi kovalevyjen surisevan koko aikaa, osaako laite laittaa ulkoiset kovalevyt nukkumaan ja herättää siksi aikaa kun backuppi pitää tehdä?
- TimeMachinen ajastaminen ei ilmeisesti käy ihan natiivisti vaan siihen tarvitaan joku ulkopuolinen softa tai konffia pitää editoida itse?

Mulla on Samsungin T5 Time Machine -levynä. Se ei pidä mitään ääntä ja on ulkoisesti helkkarin pieni. Jos koneen ottaa dockista irti ja mukaan, ei se välitä levyn pois jäämisestä. Toki mulla on kone pois päältä silloin, kun se napataan mukaan.
Twinkle
08.10.2021 09:35:08
sepisti: Mulla on Samsungin T5 Time Machine -levynä. Se ei pidä mitään ääntä ja on ulkoisesti helkkarin pieni. Jos koneen ottaa dockista irti ja mukaan, ei se välitä levyn pois jäämisestä. Toki mulla on kone pois päältä silloin, kun se napataan mukaan.

eikös toi ole ulkoinen SSD? sitä mietin kanssa että pitäiskö sellainen laittaa, niissähän ei ole samaa ongelmaa että jos sen ottaa irti laitteen ollessa päällä niin lukupäät ei jää vääriin paikkoihin. SSDllä ei liene edes tarvetta cachettaa mitään kirjoitusjonoon niin ne lienee vähän turvallisempia senkin suhteen.

Toki mietin myös että jos hankkisi ihan ulkoisen verkkolevyn jossa voisi myös pitää datavarastoa, mutta toisaalta se ei vielä poista välitöntä tarvetta nimenomaan dedikoidulle backup-levylle.
Krice
08.10.2021 18:33:43

Twinkle: SSDllä ei liene edes tarvetta cachettaa mitään kirjoitusjonoon niin ne lienee vähän turvallisempia senkin suhteen.

Myös ssd:t ja esim. muistitikut toimii niin, että ne ei kirjoita sillä hetkellä kun tallentaa tiedoston, vaan silloin kun se sopii käyttöjärjestelmälle. Tuon vuoksi suositellaan, että kun tikun tai vastaavan irroittaa niin se poistetaan ensin käytöstä. Sillä varmistetaan, että käyttis ehtii kirjoittaa datan.
Twinkle
09.10.2021 12:35:18
Krice: Myös ssd:t ja esim. muistitikut toimii niin, että ne ei kirjoita sillä hetkellä kun tallentaa tiedoston, vaan silloin kun se sopii käyttöjärjestelmälle. Tuon vuoksi suositellaan, että kun tikun tai vastaavan irroittaa niin se poistetaan ensin käytöstä. Sillä varmistetaan, että käyttis ehtii kirjoittaa datan.

Juu, tiiän miksi suositellaan ejectin käyttämistä - ognelma toki ei ole ollut kauheen ajankohtainen ihanhetkeen kun nykyään ainakin windows osaa defaulttina poistaa tuon write cachen käytöstä esimerkiksi USB-tikuilta. En sitten tiedä osaako OSX tehdä saman.
Henri Henri Olavi
09.10.2021 12:44:28
Itse suosittelen aina ulkoisiksi SSD-levyiksi ihan tavallisia 2,5" lättyjä. Mielestäni on aivan turha maksaa koteloinnista. Itselläni on useita SSD-asemia ulkoisessa käytössä ja teipinpalat päällä kertomassa mitä levy sisältää.
Je suis 190221
anapena
10.10.2021 12:35:00
Vähemmän tärkeässä kakkoskoneessa kytken TimeMachine-levyn kiinni muutaman kerran vuodessa. Kyseessä ikivanha imac, jolla enimmäkseen muija surffaa, tarvittaessa koneen voi buutata vielä vanhempaan OSXään, joka sijaitsee firewirelevyllä. TM-levykin on jaettu kahtia käyttöjärjestelmien välillä.
Työkoneessa TM toimii yhdellä sisäisellä levyllä itsekseen.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jaketsu
11.12.2021 20:49:24 (muokattu 11.12.2021 20:50:30)
Hankinpa M1 Macbook Airin 16 gigan rammilla 7 vuotta vanhan Mb Pron tilalle. Ensipuraisu on kyllä kieltämättä aika mukava, sangen sulava sanoisin. Jospa tällä mentäisiin sitten seuraavat 7 vuotta jälleen.

Iskinpä myös vihdoin Logic Pron lataukseen, tähän asti on aina menty Garagebandilla. Kysymys: mitä kaikkea Garagebandin sälää voi/kannattaa poistaa? Lähinnä kun itse Logic Pro parhaillaan imuroi 60-70 gigatavun edestä tavaraa (ruksitin asennuksen yhteydessä kaiken ladattavaksi koska more is more!), niin kummasti alkaa jo tila hupenemaan heti alkuun. Itse applikaation heitin jo mäkeen kun en sitä tule enää käyttämään, mutta äänikirjastohan ilmeisesti säilyy? Vai antaa olla vaan?
Humanoid
12.12.2021 15:05:08
Jaketsu: Hankinpa M1 Macbook Airin 16 gigan rammilla 7 vuotta vanhan Mb Pron tilalle. Ensipuraisu on kyllä kieltämättä aika mukava, sangen sulava sanoisin. Jospa tällä mentäisiin sitten seuraavat 7 vuotta jälleen.

Iskinpä myös vihdoin Logic Pron lataukseen, tähän asti on aina menty Garagebandilla. Kysymys: mitä kaikkea Garagebandin sälää voi/kannattaa poistaa? Lähinnä kun itse Logic Pro parhaillaan imuroi 60-70 gigatavun edestä tavaraa (ruksitin asennuksen yhteydessä kaiken ladattavaksi koska more is more!), niin kummasti alkaa jo tila hupenemaan heti alkuun. Itse applikaation heitin jo mäkeen kun en sitä tule enää käyttämään, mutta äänikirjastohan ilmeisesti säilyy? Vai antaa olla vaan?

Jaa'a. Logic osaa kyllä avata Garagebandiinkin tallennettuja kirjastoja, joten eipä niiden olemassaolo siellä haittaa. Ja ainakin sillä tehdyt projektit avautuvat sitten mukisematta.
Jaketsu
12.12.2021 22:27:12 (muokattu 12.12.2021 22:28:34)
Humanoid: Jaa'a. Logic osaa kyllä avata Garagebandiinkin tallennettuja kirjastoja, joten eipä niiden olemassaolo siellä haittaa. Ja ainakin sillä tehdyt projektit avautuvat sitten mukisematta.

Samaan lopputulokseen tulin itsekin. Noh poistin sentäs ne turhat Garabandin oppitunnit, kun en niitä ollut aiemmin älynnyt deletoida.

Löytyykö suosituksia perustavanlaatuisista tutoriaaleista Logiciin liittyen? Tubesta ja parilta saitilta löytyikin jo ihan pätevää tavaraa, mutta voi suositella jotain maksullista kurssimateriaaliakin jos jotain tosi laadukasta löytyy. Oppiihan tuota kokeilemallakin, mutta 7 vuotta Garagebandin kanssa pelanneella meinaa kyllä pää mennä kieltämättä pyörälle.

Edelleen ensivaikutelmat M1 Airin kanssa ovat melkoisen positiiviset, kaikki on todella smuuttia. : )
sepisti
13.12.2021 12:39:02
MusicTechHelpGuy:n Youtube-kanvan avulla olen pärjännyt pitkään. Lisäksi Facebookissa on suomenkielinen aktiivinen ryhmä, josta löytyy paljon neuvoja ja vastauksia kysymyksiinkin saa nopeasti.
Jaketsu
13.12.2021 14:35:34
sepisti: MusicTechHelpGuy:n Youtube-kanvan avulla olen pärjännyt pitkään. Lisäksi Facebookissa on suomenkielinen aktiivinen ryhmä, josta löytyy paljon neuvoja ja vastauksia kysymyksiinkin saa nopeasti.

Kiitän! En ollut tuosta fb-ryhmästä tiennytkään.
ardelius
13.12.2021 14:44:52
jkorho
18.02.2022 18:19:45
Jos hankin Ultimate pro ohjelmiston pöytäkoneeseen, saanko samalla lisenssillä ohjelman myös mobiililaitteesen.
Kysyy neuvoa hakeva
Jucciz
08.03.2022 21:38:38
Uusi Mac Studio esiteltiin Apple Eventissä tunti sitten. Taitaa tulla nyt hankinta eteen: seitsemän vuotta vanha iMac alkaa yskiä miksailussa, joten kai se on vaan hyväksyttävä, että lisää jerkkua tarvitaan.
Humanoid
09.03.2022 07:57:17
Jucciz: Uusi Mac Studio esiteltiin Apple Eventissä tunti sitten. Taitaa tulla nyt hankinta eteen: seitsemän vuotta vanha iMac alkaa yskiä miksailussa, joten kai se on vaan hyväksyttävä, että lisää jerkkua tarvitaan.

Tuo Mac Möhkö vaikuttaa kyllä kunnon tehomyllyltä. Lievästi houkuttelisi. Jo se M1:n ensimmäinen malli pieksee Logicissa nykyisen koneen tehot 100-0..
Jucciz
10.03.2022 02:09:00 (muokattu 10.03.2022 02:13:02)
Humanoid: Tuo Mac Möhkö vaikuttaa kyllä kunnon tehomyllyltä. Lievästi houkuttelisi. Jo se M1:n ensimmäinen malli pieksee Logicissa nykyisen koneen tehot 100-0..

Ja molempien perusmallien hinnat selvillä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … e-Mac-Studio-M1-Max-tietokone-MJMV3
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … Mac-Studio-M1-Ultra-tietokone-MJMW3

Eiköhän tuo huokeampikin pese ja linkoa pitkäksi aikaa. Siihen vaan kaveriksi joku kiva ulkoinen näyttö... itte oon miettinyt esim. tätä:
https://www.multitronic.fi/fi/produ … -u4320q--4k-uhd--usb-c--ips--naytto

Applen uusi oma "iso" näyttö on 27-tuumainen ja maksaa tuplat tuosta. Toki siinä on kamera ja kaiuttimet ... ööö, ja varmasti hieno omppulogo myös. Säästyneet rahat käytän vaikkapa uuteen ääni-interfaceen, joka menee niin ikään varmaankin nyt sitten uusiksi. Niin kiva ja toimiva kuin Fireface 800 onkin ollut, se lienee nyt aika korvata vähän tuoreemmalla painoksella. RME on kyllä merkkinä edelleen varteenotettava vaihtoehto, sillä ikinä ei ole ollut mitään moittimisen aihetta siinä.
Humanoid
10.03.2022 07:32:17
Jucciz: Ja molempien perusmallien hinnat selvillä:
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … e-Mac-Studio-M1-Max-tietokone-MJMV3
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … Mac-Studio-M1-Ultra-tietokone-MJMW3

Eiköhän tuo huokeampikin pese ja linkoa pitkäksi aikaa. Siihen vaan kaveriksi joku kiva ulkoinen näyttö... itte oon miettinyt esim. tätä:
https://www.multitronic.fi/fi/produ … -u4320q--4k-uhd--usb-c--ips--naytto

Applen uusi oma "iso" näyttö on 27-tuumainen ja maksaa tuplat tuosta. Toki siinä on kamera ja kaiuttimet ... ööö, ja varmasti hieno omppulogo myös. Säästyneet rahat käytän vaikkapa uuteen ääni-interfaceen, joka menee niin ikään varmaankin nyt sitten uusiksi. Niin kiva ja toimiva kuin Fireface 800 onkin ollut, se lienee nyt aika korvata vähän tuoreemmalla painoksella. RME on kyllä merkkinä edelleen varteenotettava vaihtoehto, sillä ikinä ei ole ollut mitään moittimisen aihetta siinä.

Itsellä on jo Dellin 4K-näyttö joka ajaa asiansa mainiosti, ja toimii hyvin yksiin joka käyttiksen kanssa. Joten tuskin tuolla linkkaamallasi menee mönkään. Kaiuttimet ym. lisätilpehöörit näytössä nostavat vain sen hintaa, eikä niitä kukaan oikeasti musahommia tekevä kuitenkaan käytä, kun monitorit on keksitty :)

Huhutaan, että Mac Mini päivittyisi M2-prosessoriin syksyllä, joten vähän kiikun kaakun, että odottelisiko vielä sitä. Ja kaipa se 27" iMac päivittyy myös? Toki tuossa Studiossa on takuulla paremmat liitännät.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)