bangerboi 11.11.2020 12:58:05 | |
---|
Hanuriin: Miten huono on huono? Onko se heikko kaikessa toiminnassa vai vaan musiikkihommissa? Mulla on 2011 MBP ja edelleen pystyy tunteroisen vääntämään isoa/keskikokoista Logic-projektia akun varassa. Pidän sitä hyvänä suorituksena. Tää kuulostaa samalta kun mun koneen akku. En tiedä onko toi hyvä vai huono, kai se ihan ok on. Mutta ainahan se laturi on messissä joka tapauksessa, niin tolla ei oo ehkä ihan niin isoo merkitystä itelle. |
Vessajono 11.11.2020 13:48:10 | |
---|
Hanuriin: Miten huono on huono? Onko se heikko kaikessa toiminnassa vai vaan musiikkihommissa? Mulla on 2011 MBP ja edelleen pystyy tunteroisen vääntämään isoa/keskikokoista Logic-projektia akun varassa. Pidän sitä hyvänä suorituksena. Sanoisin, että hintaan nähden ja siihen mihin on tottunut, todella huono. Ei oo kovinkaan liioiteltua sanoa, että uutenakaan se ei ollut paljoa parempi kuin entisessä, silloin kolmen vuoden ikäisessä 2014 MBP:ssa. Mutta se nyt olikin koko maailmanhistorian paras tietokone. Logicia tällä vääntää projektin raskaudesta riippuen joitain tunteja, nettiselailua, videoiden kattelua ja mnetissä rölöttämistä ehkä jotain 6-7 tuntia. Sit tässä on tietysti myös toi jäähdytysjuttu: kun millit on nipistetty viimeseen tippaan asti kaikkialta niin tuuletin rupee huutamaan täysillä todella herkästi ja akku hupenee silmissä. Pari vuotta sit olin äänittämässä yhtä bändi-iltaa, oliko nyt viis bändiä ja vedot seiskasta yhteentoista. Jokaselta bändiltä piti äänittää yks biisi ja lopun aikaa kone oli kansi kiinni mikserin vieressä. Laturi unohtu himaan ja jos ei yhdellä kaverilla ois ollu lainata omaansa niin viimenen bändi ois jääny äänittämättä. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
bangerboi 11.11.2020 14:38:05 | |
---|
Vessajono: Sit tässä on tietysti myös toi jäähdytysjuttu: kun millit on nipistetty viimeseen tippaan asti kaikkialta niin tuuletin rupee huutamaan täysillä todella herkästi ja akku hupenee silmissä. Tää on kyllä nihkee homma. Ärsyttävää kun se on niin saatanan tulikuuma aina. Mielummin olis sit vähän paksumpi runko vaikka, että jäähdytyshomman sais jotenkin vähän fiksummin hoidettua. Mulla on siis 2018 15" ja oon kyllä pääosin tyytyväinen tähän, tai en ainakaan toistaseksi oo parempaa konetta keksinyt järkibudjetilla. Ajattelin kyllä vaihtaa tämän sopivan tilaisuuden tullen saman tehoiseen 13" versioon, koska oon alkanut kaipailemaan tien päällä pienempää kokoa. Haluaako joku vaihtaa päittäin? :D Oon muuten päässyt tosta adapterihelvetistä kans ihan hyvin irti, kun kytken studiolla kaiken thunderbolt displayn perseeseen. Keikkareissuilla esim. on toki ollut mielenkiintosia tilanteita, kun joku dongle on alkanut yskimään kesken setin ja sitten spare on ollut hukassa tai kotona. |
Vessajono 11.11.2020 15:36:57 | |
---|
Uudet koneet löytyy näemmä jo kaupasta. Halvin 13" Pro (256 gigan kovo ja 8 gigaa muistia) kustantais 1479€ ja 13" Air samalla prossulla ja 512 gigan kovolla on 1429€. Touch Baria ei Airissa oo, mutta sehän ei olekaan puute vaan etu. Jos noissa nyt ei oo suorituskyvyssä jotain todella dramaattista eroa - enkä ymmärrä miksi olisi - niin vaikuttaa siltä, että mun seuraava kone ei kyllä oo Pro vaan Air. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
Henri Henri Olavi 11.11.2020 15:46:14 | |
---|
Mä luulen, että Airissa on tehoja kuristettu. Tää siis pelkkä arvaus. Lisäksi se, ettei siinä ole(?) tuuletinta, hämmentää ja huolestuttaa. Vaikka tuo M1 lieneekin käyvän hyvin viileänä ja siten myös kone, tuntuu turvallisemmalta että koneella on kokoa ja kaksi tuuletinta. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Vessajono 11.11.2020 17:04:57 | |
---|
Ai niin, se tuuletin. Siitähän se ero sit toki tulee. No, kuhan saa tarkempia speksejä reaalimaailman suorituskyvystä niin sittenpä sen näkee. Jos noi myyntipuheet siitä, että Airilla pystyy esim. editoimaan 4K-videota pitää lähellekään paikkaansa, niin en epäile etteikö vääntö riittäis meikälle oikeinkin hyvin. Ja ohan tässä nyt tietysti sekin, että kauanko siihen taas menee että kaikki lastentaudit on selätetty ja kauanko siihen menee, että Waves saa plugarinsa toimimaan uusilla prossuilla. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
Henri Henri Olavi 11.11.2020 17:46:12 | |
---|
Nyt kun ajattelen, niin en usko Airia olevan kuristettu. MBP tosin pystyy käyttämään prossua paljon tehokkaammin hyväkseen, koska tuulettimet. Air sitten throttlaa jossain kohtaa. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Humanoid 12.11.2020 07:44:22 | |
---|
|
Vessajono 12.11.2020 12:38:36 | |
---|
Mitä vittua :D Toihan on aivan älytön tulos. Paljon ja paljosta on tullut Applea parjattua viime vuosina mutta nyt on kyllä pitkästä aikaa pakko sanoa, että ilmeisesti jotain on taas vaihteeksi tehty oikein. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
Henri Henri Olavi 12.11.2020 12:50:45 (muokattu 12.11.2020 12:52:01) | |
---|
Siis base model MacPro:n kanssa about sama tulos M1 Airilla. Aika kova! Toki benchmarkit ovat vain pieni osa totuutta ja raskaampi käyttö pidempään menee tietenkin paremmin Pro:lla ja MBP:lla. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Vessajono 12.11.2020 12:59:53 (muokattu 12.11.2020 13:00:46) | |
---|
Jep, todellisuus on toki aina toinen juttu mutta kyllähän noi antaa osviittaa siihen, että se raskaampi käyttö ylipäätään onnistuu Airilla. e: löytyy näemmä MBP:nkin benchmarkit jo: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4652718"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
Twinkle 12.11.2020 20:25:23 | |
---|
Henri Henri Olavi: Siis base model MacPro:n kanssa about sama tulos M1 Airilla. Aika kova! Toki benchmarkit ovat vain pieni osa totuutta ja raskaampi käyttö pidempään menee tietenkin paremmin Pro:lla ja MBP:lla. Tää on hyvin todennäköistä, minulla on itelläni käytössä työnantajan MBP ja kun alkaa tehdä jotakin oikeasti raskasta, esimerkiksi kääntää koodia kaikilla ytimillä niin tämä huutaa kuin olisi lentoon lähdössä ja hetkessä kuristaa sen kellotaajuuden. Vaikea uskoa että passiivijäähdytetty Air todella sietäisi hirveän kauaa mitään semmoista mikä tehdään just niin nopeasti kuin kone antaa myöten. Musahommissa toki laskentanopeus ei välttämättä tule vastaan, mutta näissä koodaushommissa melkein tarttisi olla mahdollisimman paljon koko ajan. |
Henri Henri Olavi 12.11.2020 20:28:48 (muokattu 12.11.2020 20:29:08) | |
---|
Twinkle: Tää on hyvin todennäköistä, minulla on itelläni käytössä työnantajan MBP ja kun alkaa tehdä jotakin oikeasti raskasta, esimerkiksi kääntää koodia kaikilla ytimillä niin tämä huutaa kuin olisi lentoon lähdössä ja hetkessä kuristaa sen kellotaajuuden. Vaikea uskoa että passiivijäähdytetty Air todella sietäisi hirveän kauaa mitään semmoista mikä tehdään just niin nopeasti kuin kone antaa myöten. Musahommissa toki laskentanopeus ei välttämättä tule vastaan, mutta näissä koodaushommissa melkein tarttisi olla mahdollisimman paljon koko ajan. Kandee asentaa jokin tuuletinsofta. Mulla on iStat, johon olen määrittänyt erilaisia presettejä. Kun laittaa tuulettimet täysille ennen kuin alkaa tekemään mitään raskasta, ei kone throttlaa niin nopeasti. Tosin mun duunikäyttö on kevyttä (Ableton Live ja Pro Tools), ettei ole tarvetta silloin, mutta jos esim. alan raskaampaa videota editoimaan ja rendaamaan, niin silloin laitan tuulettimet huutamaan jo hyvissä ajoin. Ei se paljoa vaikuta, mutta vaikuttaa kuitenkin. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Danko 14.11.2020 00:56:09 | |
---|
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
Humanoid 14.11.2020 08:38:08 | |
---|
|
Krice 14.11.2020 19:16:34 | |
---|
Humanoid: Samalla tavalla ihmiset tulevat tuon nielemään kuin Windowsissakin tapahtuvan vakoilun. Vakoilu on osa nykyaikaista yhteiskuntaa, ei siitä kannata välittää. Lähinnä tuossa askarruttaa miten tehokkaita ne on oikeasti ja millä tavalla tuo Applen sulkeutuminen enemmän kuoreensa hyödyttää edes niitä itseään. Softaakaan ei voi varmaan enää vääntää kuin XCodella ja Swiftillä, joka on ankea ohjelmointikieli. Lisäksi tietysti elinkaari on iso kysymys, jos kaikki osat on niitattu kiinni kiinteästi. Kiintolevyn vaihdon pitäisi olla aina mahdollista ainakin, koska ssd:t hajoaa niin herkästi. Toisaalta kaikille tuo ei ole niin tärkeä asia ja ilmeisesti ainakin Apple korjaa (vai korjaako..) koneet rahan kanssa. |
Vessajono 17.11.2020 18:54:38 | |
---|
https://www.wired.com/review/macbook-air-m1-2020/ These Rosetta apps run better than they did on the previous MacBook Air. I had no trouble editing a simple 16-minute 4K video in Adobe Premiere Pro, and it only took eight minutes to export. (I didn't add any effects or grading.) Adobe Lightroom's media library stuttered for a few seconds upon launch, but I edited and exported RAW files with the elegance and speed of a concert pianist. I managed to play Batman: Arkham City with a stable 60 frames per second on the highest graphical settings, albeit at a lower 1,900 x 1,200 resolution. (At the max resolution, I averaged around 45 fps.) The Air never got uncomfortably hot, even after an hour of play; there is an aluminum heat spreader to help dissipate heat. Yes, the 16-inch MacBook Pro with its dedicated graphics card manages the same game just fine with 60 fps at the highest screen resolution, but during gameplay, that laptop sounded like a jet plane getting ready for takeoff. Vaikkahan tässä pitäis myydä kaikki henkilötietonsa ja mummon keinutuolit niin ostohousut alkaa kyllä olla aika tukevasti jalassa. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |
Humanoid 18.11.2020 08:13:33 | |
---|
|
Henri Henri Olavi 18.11.2020 08:32:22 (muokattu 18.11.2020 12:11:12) | |
---|
Vessajono: https://www.wired.com/review/macbook-air-m1-2020/
Vaikkahan tässä pitäis myydä kaikki henkilötietonsa ja mummon keinutuolit niin ostohousut alkaa kyllä olla aika tukevasti jalassa. Vakuuttavaa. Mäkin taidan hypätä tähän kelkkaan, mutta vasta joskus M3 tai M4 aikoihin. E: Vakuuttavaa on myös se, että Air alkaa throttlaamaan vasta n. 10 minuutin rasituksen jälkeen. Olen ällistynyt. Olin varma, että multicore-lukemat putoavat vähintään tonnilla parin minuutin jälkeen. https://www.youtube.com/watch?v=XQ6vX6nmboU https://youtu.be/DJGEDUHHdZ8 E2: Ja siis senkin aikaa pitää toki odottaa, että kaikki softa- ja plugarikehittäjät pääsevät niskan päälle Big Sur:ista ja että kaikki on täysin ongelmatonta Rosetta 2:n päällä. Siihen menee vielä varmasti aika pitkä tovi. Muutenhan näillä rakkineilla ei tee mitään, jos niissä ei työkalut toimi. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Vessajono 18.11.2020 14:25:01 | |
---|
Henri Henri Olavi: E2: Ja siis senkin aikaa pitää toki odottaa, että kaikki softa- ja plugarikehittäjät pääsevät niskan päälle Big Sur:ista ja että kaikki on täysin ongelmatonta Rosetta 2:n päällä. Siihen menee vielä varmasti aika pitkä tovi. Muutenhan näillä rakkineilla ei tee mitään, jos niissä ei työkalut toimi. Joo, en mäkään ajatellut miksikään varsinaiseksi early adopteriksi lähteä. 1st gen -vehkeissä on kuitenkin aina jotain lastentauteja ja sit toki toi softa-asia. Olkoonkin, että käytän kyllä suurimmaksi osaksi ihan Logicin stock-plugereita, mitään aivan elintärkeää 3rd party -kamaa ei oikeastaan oo ku Arturialta ja Wavesilta. Toisaalta, koska nykyinenkin kone toimii ja on olemassa niin periaatteessahan uuden vois hankkia rinnalle ihan silkasta mielenkiinnostakin. "Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?" |