Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 550 51 52 53 5461 62 63 64 65
WanhaWetäjä
17.03.2020 15:12:39 (muokattu 17.03.2020 15:13:10)

Laitetaas tännekkin eli kun nyt tuli päivitettyä uuden iMacin muistit tappin eli 64Gb niin 2 x 4 Gb kammat jäi tarpettomiksi, torilla on infoa jos joku moisia tarvii, lähtee halvalla.

Itse asiasta, nyt on kyllä puhtia koneessa, iMac 27" 5K i9 8 ytimen prossu, 1 TB SSD sisuksissa ja onhan tuo näyttö ihan helvetin hyvä, heijastuksetkin on saatu minimoitua olemattomiin vs vanha 2011 iMac.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lego
17.03.2020 16:52:50
Onko applella enää tarjota mitään edu-alennuksia ohjelmistaan? Onhan tuolla tarjolla tuo viiden ohjelman paketti mutta kun tarve on ainoastaan logicille.
Henri Henri Olavi
17.03.2020 18:20:51
Käsittääkseni sitä ei saa yksinään. Ainakaan Suomesta. Ulkomaan kaupat näköjään myivät pelkkää Logicia, mutta en tiedä hyväksyvätkö asiakkaaksi muiden maiden opiskelijoita. Briteissä ainakin näytti olevan pari paikkaa, jossa pelkkä logic maksaa 174 puntaa. Eli ei edes kovin paljon vähemmän kuin koko tuo bundle täältä.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Lego
17.03.2020 20:58:38
Henri Henri Olavi: Käsittääkseni sitä ei saa yksinään. Ainakaan Suomesta. Ulkomaan kaupat näköjään myivät pelkkää Logicia, mutta en tiedä hyväksyvätkö asiakkaaksi muiden maiden opiskelijoita. Briteissä ainakin näytti olevan pari paikkaa, jossa pelkkä logic maksaa 174 puntaa. Eli ei edes kovin paljon vähemmän kuin koko tuo bundle täältä.

Näin kyllä olin ymmärtävinäni myös. No, pakko tuo on hommata joka tapauksessa niin säästellään tovi.
Ziggy Bubba
18.03.2020 00:28:33

Oma Mojavella toimiva late '13 iMac 27" kyllä piristyi kivasti kun laitoin 24 gigaa rammia, eikä tuo nyt edes maksa paljoa. Tätä kohta 7-vuotiasta tietokonetta ei tee edes mieli vaihtaa uuteen, ollaan tultu Windowsia seuraavaan aikaan, hienoa.
Krice
18.03.2020 11:11:24

Pitäisi varmaan vain jotenkin uskaltaa vaihtaa ssd 2012 mac miniin, muistia laitoin jo 4:stä 16:sta (auttoi selvästi). Eniten askarruttaa se miten saan käyttiksen uuteen ssd:hen.
Basifisti
18.03.2020 11:24:27
Krice: Pitäisi varmaan vain jotenkin uskaltaa vaihtaa ssd 2012 mac miniin, muistia laitoin jo 4:stä 16:sta (auttoi selvästi). Eniten askarruttaa se miten saan käyttiksen uuteen ssd:hen.

Itse olen muutaman kerran pyöräyttänyt varmuuskopioinnin kautta. En tarkkaan muista miten tein, mutta periaatteessa pistää Time Machinen ajantasalle, vaihtaa kiintolevyn ja palauttaa sille Time Machinesta varmuuskopion. Riskit ovat pienet koska alkup. kiintollevy on edelleen tallella.
WanhaWetäjä
18.03.2020 12:57:11 (muokattu 18.03.2020 12:58:04)

Ziggy Bubba: Oma Mojavella toimiva late '13 iMac 27" kyllä piristyi kivasti kun laitoin 24 gigaa rammia, eikä tuo nyt edes maksa paljoa. Tätä kohta 7-vuotiasta tietokonetta ei tee edes mieli vaihtaa uuteen, ollaan tultu Windowsia seuraavaan aikaan, hienoa.

Mun vanha kone on mallia 2011 joten siinä ei Mojave enää pelitä
https://everymac.com/mac-answers/ma … tible-macs-system-requirements.html Toki jonkinmoisilla kikkailuilla voisi ehkä pelittää...vahva ehkä.

Käsittääkseni muistiakaan ei saa kuin tuon 16Gb max, siinä ehkä suurimmat syyt miksi ostin uuden. No tuon mukaan pitäsi tukea jopa tuplat tuosta ja uuteen saisi peräti 128Gb:n muistit. Heh...ainut 32Gb moduli minkä löysin maksaa n 500€ eli 2000€ lisähintaa on aika paljon muistista, tuo ei kylläkään ollut yhteensopivaa iMacciin.
https://everymac.com/actual-maximum … tual-maximum-imac-ram-capacity.html

Vanha iMac 27" elää nyt uutta elämää tyttären valokuvaeditorina + muun perheen nettikoneena, sehän piristyi kummasti kun vaihdatin siihen aikoinaan 1 TB:n SSD:n.
Henri Henri Olavi
18.03.2020 13:55:54
Kyllä Mojave pelittää ihan hyvin 2011 MBP:ssa. Riippuu toki mitä sillä tekee, esim. Metal:ia ei tokikaan ole. Mulla on varakoneena edelleen musantekokäytössä 2011 MBP, jossa on Mojave sisässä ja hyvin kukkuu Ableton ja Tools.
WanhaWetäjä
18.03.2020 14:29:58

Henri Henri Olavi: Kyllä Mojave pelittää ihan hyvin 2011 MBP:ssa. Riippuu toki mitä sillä tekee, esim. Metal:ia ei tokikaan ole. Mulla on varakoneena edelleen musantekokäytössä 2011 MBP, jossa on Mojave sisässä ja hyvin kukkuu Ableton ja Tools.

https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=66&t=269883
Tuon perusteella en lähtisi asentelemaan koska hyöty lienee olematon normikäytössä. Musaa tuolla masiinalla ei enää tehä, varakoneena on MBP 2018 missä on Logic pro x asennettuna.

Ilmeisesti homman sais pelittäämään ok näytönohjainta vaihtamalla mutta jääkö se silti Mojaveen, nythän mennään Catalinalla.
Henri Henri Olavi
18.03.2020 14:50:16
WanhaWetäjä: https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=66&t=269883
Tuon perusteella en lähtisi asentelemaan koska hyöty lienee olematon normikäytössä.

Itsehän asentelin ihan vain mielenkiinnosta. Mitään hyötyä siitä ei tosiaan ole, kuten tuossa H.O.:n ketjussakin totesin.
WanhaWetäjä
18.03.2020 17:04:47

Henri Henri Olavi: Itsehän asentelin ihan vain mielenkiinnosta. Mitään hyötyä siitä ei tosiaan ole, kuten tuossa H.O.:n ketjussakin totesin.

Ok, näyttäs olevan aika samat osastot Catalinan kohalla eli 2012 vuodesta alkaen asentuu normisti lähes kaikkiin malleihin, poikkeuksena MacPro alkaen vasta 2013, MacBook 2015 ja iMacPro 2017.
fasces
18.03.2020 21:30:18
Krice: Pitäisi varmaan vain jotenkin uskaltaa vaihtaa ssd 2012 mac miniin, muistia laitoin jo 4:stä 16:sta (auttoi selvästi). Eniten askarruttaa se miten saan käyttiksen uuteen ssd:hen.

Vaihdoin viime viikolla SSD:n 2010 Mac miniin. Se oli kyllä melkoinen nuorennusleikkaus. Mullakin oli jo 16 Gt muistia.

Mulla on Applen Time Capsule, joten palautin käyttiksen Time Machinen kautta vaihdon jälkeen. Se oli helppo mutta hidas prosessi.

SSD:n vaihtoon meni n. 40 minuuttia iFixitin ohjeita seuraten. Käyttiksen palauttamiseen meni n. 20 tuntia.
Harkitsen kaikkien paloittelemista.
Henri Henri Olavi
18.03.2020 22:07:35
Suosittelen aina puhdasta asennusta. Sitten palauttaa ne oikeasti tärkeät projektit takaisin koneelle. Muut saavat mennä tai löytää kodin ulkoisilta levyiltä.
Vessajono
19.03.2020 10:36:37 (muokattu 19.03.2020 10:48:32)
Henri Henri Olavi: Suosittelen aina puhdasta asennusta. Sitten palauttaa ne oikeasti tärkeät projektit takaisin koneelle. Muut saavat mennä tai löytää kodin ulkoisilta levyiltä.

Sillon ku mulla edellinen kone kyrvähti niin ajattelin, että onneksi oli kaikesta tärkeestä varmuuskopiot. Sit kun sain uuden koneen käsiini niin muutama Logic-projekti sieltä tuli kaivettua ja siinäpä ne sit olikin.

Airia sais nyt näemmä max 2 teran kovolla ja quad-core i7:lla. Mahtaa siis 13" hinnat alkaen -Pro jäädä mallistosta pois.

e: toisaalta nyt kun iPad Prota saa trackpad-näppiksellä, aletaan olla kyllä hyvin lähellä sitä pistettä että läppäri jää tarpeettomaksi. Eipä siis muuta ku odottelemaan Logicin iOS-versiota.
"Minen oo kuule nauranu pätkääkään sen jälkeen ku tossa telkkarissa taksikuski putos betonimyllyyn"
Krice
19.03.2020 10:37:05

Henri Henri Olavi: Suosittelen aina puhdasta asennusta.

Miten tuon voisi tehdä fiksuimmalla tavalla? Ainakaan itse en tarvitse kuin puhtaan asennuksen. Käyttis itsessään on varmaan joku 6Gt:n paketti, mutta epäilen ettei osx:ssä voi vain laittaa tikulle käyttistä ja asentaa sieltä uudelle levylle. Sehän olisi liian helppoa, ihan niinkuin PC:llä.
Henri Henri Olavi
19.03.2020 11:32:07
Krice: Miten tuon voisi tehdä fiksuimmalla tavalla? Ainakaan itse en tarvitse kuin puhtaan asennuksen. Käyttis itsessään on varmaan joku 6Gt:n paketti, mutta epäilen ettei osx:ssä voi vain laittaa tikulle käyttistä ja asentaa sieltä uudelle levylle. Sehän olisi liian helppoa, ihan niinkuin PC:llä.

En tiedä trollaatko, mutta on se juuri noin helppoa. Lataat asentajan, teet tikulle siitä boottaavan asentajan, käynnistät koneen optio-pohjassa, valitset Levytyökalun lisäohjelmista, formatoit kovon, asennat käyttiksen.
Henri Henri Olavi
19.03.2020 11:33:20
Krice: Sehän olisi liian helppoa, ihan niinkuin PC:llä.

Kertoo paljon, jos ei osata itseä etsiä/miettiä keinoja ja sitten kuvitellaan jokin lopputulos omasta tietämättömyydestä käsin.
Lego
19.03.2020 11:35:11
Henri Henri Olavi: En tiedä trollaatko, mutta on se juuri noin helppoa. Lataat asentajan, teet tikulle siitä boottaavan asentajan, käynnistät koneen optio-pohjassa, valitset Levytyökalun lisäohjelmista, formatoit kovon, asennat käyttiksen.

Harmi ettei tämä toimi vanhempaa käyttistä asentaessa. Yritin siis ulkoiselle kovalevylle asentaa Yosemitea ja El Capitania high sierralla varustetulla iMacillä ja ovat liian vanhoja avattavaksi.

Tarkoituksena oli siis saada boottaava käyttis ulkoiselta että saisin sinne omnisphere 1:n asennettua ja siirrettyä sitten sen macbookille jossa on catalina. Omnia kun ei pysty asentamaan suoraan uudemmille käyttiksille. Jää sitten pölyttymään hyllyyn koko syna.
Henri Henri Olavi
19.03.2020 11:37:04
Lego: Harmi ettei tämä toimi vanhempaa käyttistä asentaessa. Yritin siis ulkoiselle kovalevylle asentaa Yosemitea ja El Capitania high sierralla varustetulla iMacillä ja ovat liian vanhoja avattavaksi.

Tarkoituksena oli siis saada boottaava käyttis ulkoiselta että saisin sinne omnisphere 1:n asennettua ja siirrettyä sitten sen macbookille jossa on catalina. Omnia kun ei pysty asentamaan suoraan uudemmille käyttiksille. Jää sitten pölyttymään hyllyyn koko syna.

Toimii. Et vain osaa. Mistä kiikastaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)